Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر که با تمام همت متخصصان داخلی پای به عرصه تولید گذاشته است و در محضر رهبر انقلاب دستاوردهای خود را اعلام کرد و موفقیت ایران را در عرصه تامین سنگ آهن و فرواری این ماده معدنی را هم اکنون به رخ جهانیان می کشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "راه آرمان " معدن سنگ‌آهن گل‌گهر در استان کرمان در شمالی ترین منطقه دگرگونی زون سنندج سیرجان درطول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی، عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۷ دقیقه شمالی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک‌ترین شهر به آن سیرجان است که در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی منطقه قرار دارد.

اکتشافات مقدماتی معدن گل‌گهر در سال ۱۳۴۸ توسط شرکت ایران باریت با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی آغاز و ادامه عملیات در سال ۱۳۵۳ به شرکت ملی صنایع فولاد واگذار شد.

مجموعه ی معادن گل گهر شامل شش آنومالی است که توده معدنی شماره یک با ذخیره قابل استخراج ۳۱۲ میلیون تن به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر واگذارشد  و سالیانه بیش از ۱۲ میلیون تن سنگ‌آهن از آن استخراج می شود.

روش استخراجی در معدن شماره۱ گل گهر، به صورت روباز- پله ای(Open Pit)است.

طول آن ۱۶۵۰ مترو عرض ۷۰۰ متر،ارتفاع از سطح دریا ۱۷۵۰ متر،تعداد نهایی پله های طراحی شده  ۲۵ عدد می باشد. نسبت باطله برداری۱ به ۵/. .برای بدست آوردن خوراک مناسب جهت ارسال به کارخانه تغلیظ شرکت گل‌گهر، مورد استخراج قرار می گیرد.

به علت وجود آب‌های زیرسطحی و ایجاد اختلال در عملیات معدن‌کاری، کنترل و استخراج آب‌های زیر زمینی از طریق حفرچاه‌های پمپاژی و همچنین پمپاژ آب از داخل معدن یکی از اقدامات جانبی در عملیات استخراج است.

منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن قطب صنعتی خاورمیانه است

منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت های فعال این منطقه می باشد که نقش مهمی در سیاست گذاری و مدیریت منطقه را برعهده دارد.

این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله بزرگترین تولید کننده کشور است و با اجرای پروژه های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

این شرکت به منظور توسعه زنجیره ارزش خود با تاسیس شرکت های فولادی سهم خود را در تولید محصولات فولادی نظیر آهن اسفنجی توسعه داده است و در آینده نه چندان دور با تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی این زنجیره را تکمیل خواهد نمود.

به زودی گل گهر اولین منطقه ای در ایران خواهد بود که کلیه فرآیند تولید از معدن تا محصول نهایی را در یک منطقه در کنار هم قرار داده است.

ابوذر حلوایی پور مدیر روابط عمومی شرکت گل گهر در مرداد ماه سال جاری از میزان تولیدات این واحد معدنی گفته  بود: شرکت گل گهر توانسته است در ۵ ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۱۱.۸ میلیون تن محصول تولید کند و میزان فروش شرکت در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ،با رشد ۱۷۸ درصدی همراه شده بود.

شرکت گل گهر ، در ۵ ماهه اول ۶ میلیون و ۸۱۰ هزار تن کنسانتره و ۵ میلیون و ۱۲ هزار تن گندله تولید کند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳.۳۹ درصدی را نشان می دهد.

شرکت گل گهر از ابتدای سال مالی تا انتهای مرداد ماه امسال فروشی بیش از ۱۹۴ هزار میلیارد ریال داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل که عدد ۶۹ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده با رشد ۱۷۸ درصدی فروش همراه گشته است.

 و شایان ذکر است که سهم ۴درصدی تولید شمش فولاد و تلاش برای افزایش این سهم از تولید شمش در کشور  به گل و گهر تعلق دارد.

تولید بیش‌از ۱۳.۱ میلیون تن کنستانتره و ۱۰.۲ میلیون تن گندله در گل گهر

مهندس ایمان عتیقی مدیر عامل گروه صنعتی معدنی گل و گهر در گفتگو با "راه آرمان" از عملکرد ۱۰ ماهه این واحد تولیدی گفت: میزان تولید کنسانتره و گندله شرکت گل گهر در دی‌ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۱.۲۱۵.۶۷۶ و ۱.۰۲۰.۲۴۸ تن بوده است که میزان حاصل از فروش این محصولات در دی‌ماه بیش از ۲۲.۵ هزار میلیارد ریال می باشد.

وی افزود: گل گهر توانسته است در ۱۰ماهه ابتدای امسال قریب به ۲۳.۴ میلیون تن محصول تولید کند و میزان فروش شرکت دراین ۱۰ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با رشد ۷۵ درصدی همراه شده است.

ایمان عتیقی اذعان کرد: بیش‌از ۱۳.۱ میلیون تن کنستانتره و ۱۰.۲ میلیون تن گندله تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر عامل گل گهر تاکید کرد: شرکت گل گهر از ابتدای سال مالی تا انتهای دی‌ماه امسال فروشی بیش از ۳۸۴.۱ هزار میلیارد ریال داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل که عدد ۲۲۰.۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده با رشد ۷۵ درصدی فروش همراه شده است.

وی در پایان ازسرمایه گذاری یک میلیارد ‌پانصد میلیون دلاری گروه معدنی گل گهر در پروژه های جدید خبر داد و گفت:  ۱۳ پروژه جدید با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد ‌و پانصد میلیون دلاری  طی سه سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و برای ۷ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهند کرد.

در حالی که معدن گل گهر تا سال ۱۳۶۰ تنها فروشنده مواد اولیه همچون سنگ آهن بود اکنون در ۴۳ سالگی  انقلاب گل گهر بسیار خوش درخشیده است که دستاورهای این واحد معدنی قابل تامل است و بعد از سپردن به دست متخصصان داخلی توان بومی و دانش تحصصی جوانان ایرانی را به رخ کشیده است که  در ذیل رشد و توسعه این مجموعه مطرح می شود.

ایجادخطوط ۱ ، ۲ و ۳ فرآوری(کارخانه تغلیظ) با ظرفیت ۶ میلیون تن در سال
 
بهره برداری از خطوط ۱ و۲ تولید کنسانتره کارخانه تغلیظ با ظرفیت اسمی۵/۲ میلیون تن در سال۱۳۷۳ آغاز گردید و پس از آن، با اخذ مجوز شورای اقتصاد با توسعه و بهینه سازی، ظرفیت خطوط تولید به ۵/۳ میلیون تن افزایش یافت.
سپس در سال۱۳۸۱ با احداث خط۳ تولید کنسانتره با ظرفیت ۲ میلیون تنی دیگر مجموع تولید کنسانتره تولیدی شرکت به ۶ میلیون تن در سال رسید.

در این کارخانه کلوخه سنگ آهن معدن با عیار حدود۵۰% پس از خورد شدن در سنگ شکن ژیراتوری با ابعاد ۲۰۰ میلیمتر، وارد خطوط تولید شده و با عبور از فرآیند تولید به کنسانتره سنگ آهن با عیار بالای۶۷% در اندازه ۶۰۰ میکرون تبدیل می گردد.

ایجاد کارخانه خط ۴ فرآوری کنسانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال

احداث چهارمین خط تولید کنسانتره معروف به کارخانه پلی کام با هدف افزایش تولید کنسانتره و استفاده از باربرگشتی مدار خردایش خطوط تولید با ظرفیت ۲ میلیون تن، در تیرماه ۱۳۹۰به بهره برداری رسید. 

در این کارخانه کلوخه سنگ آهن پس از سه مرحله سنگ شکنی و تبدیل شدن به اندازه ۲ سانتی متر به همراه سنگ برگشتی از سه خط تولید کنسانتره، وارد مرحله آسیاب هایHPGR و آسیاب های گلوله ای تر گردیده و پس از طی مراحل جدایش مغناطیسی و آب گیری،کنسانتره نهایی بارطوبت۸% و در اندازه حداکثر۳۰۰میکرون با عیار۶۷ الی۶۸ درصد حاصل می گردد.

ایجاد کارخانه خطوط ۷،۶،۵ فرآوری کنسانتره باظرفیت ۶ میلیون تن در سال

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر موفق شد در ابتدای سال ۱۳۹۴ خط ۵و۶ تولید کنسانتره را با ظرفیت ۴ میلیون تن شامل دو خط فرآوری مشابه با ظرفیت هرکدام۲میلیون تن در سال را به ظرفیت تولید کنسانتره شرکت اضافه کند.
بکارگیری تجهیزاتی نظیر آسیاب های HPGRو سلول های فلوتاسیون امکان تولید محصولی باابعاد و نیز درصد گوگرد مناسب را در خطوط جدید فراهم نموده است.

گل گهر در راستای چشم انداز توسعه خود، خط۷ تولید کنسانتره را نیز با ظرفیت تولید۲ میلیون تن کنسانتره مشابه خطوط ۵ و ۶ احداث نمود و در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تولیدی این شرکت اضافه شد.

فرآوری غبار و کوبینگ خط ۶،۵ و۷
شرکت گل گهر در راستای افزایش کیفیت و بهبود محیط زیست ، طراحی و احداث واحد فرآوری غبار کارخانه تغلیظ به منظور استحصال کنسانتره از غبار و باطله با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و احداث ، نصب و راه اندازی کوبینگ با هدف افزایش عیار و کاهش باطله خوراک ورودی به کارخانه خطوط ۵ ، ۶ و ۷ کنسانتره به میزان ۹۰۰ هزارتن در سال جهت افزایش عیار و کاهش باطله خوراک ورودی به کارخانه را در دستور کار خود قرار داد که به ترتیب در سال ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری رسید.

کارخانه گندله سازی شماره یک
به منظور تکمیل زنجیره ارزش خود و نیز تامین گندله مورد نیاز داخل کشور و ایجاد اشتغال، احداث یک واحد گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن را دراولویت کار قرار داد. عملیات اجرایی این کارخانه از سال ۱۳۸۳ آغاز  و در سال ۱۳۸۹ رسما افتتاح و بهره برداری از آن آغاز گردید. 

کارخانه گندله سازی شماره دو
عملیات ساخت کارخانه گندله سازی شماره ۲ با تکنولوژی شرکت اتوتک آلمان با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن در سال از سال۱۳۹۱ شروع و در مهرماه ۱۳۹۵ تکمیل شد که هم اکنون در حال بهره برداری است. با شروع به کار کارخانه گندله سازی شماره۲ گل گهر ظرفیت تولیدی این محصول به ۱۰میلیون تن گندله در سال افزایش یافته و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را به بزرگترین قطب تولید گندله کشور تبدیل نموده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارخانه گندله سازی شماره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مقایسه با مدت هزار میلیارد ریال مدت مشابه در سال میلیون تن در سال مشابه در سال قبل میلیون تن گندله تولید کنسانتره کارخانه تغلیظ ظرفیت تولید شرکت گل گهر ۲ میلیون تن ابتدای سال گل گهر ۵ میلیون ۶ میلیون سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت به همت دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی و با حضور مدیران ۵۰ گروه‌ جهادی و مردمی برگزار شد. حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در امر مردمی سازی و مدیر برنامه ملی آبادیران در ابتدای این نشست به نقش آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی در جهش تولید با مشارکت مردم پرداخت.

وی ظرفیت عظیم گروه‌های جهادی و مردمی را در جهش تولید دارای اهمیت مضاعف دانست و اشاره کرد: این گروه ها با توجه به تعددشان و پوشش دهی مناسب مناطق کمتر برخوردار به عنوان حلقه های میانی می توانند نقش آفرینی جدی برای مشارکت مردم در تولید با توجه به ظرفیت های بومی داشته باشند.

شکری، همچنین به توانمندی های شرکت های دانش بنیان به عنوان پشتیبانی کننده در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تاکید و بیان کرد: تعامل دو گروه بزرگ مردمی یعنی شرکت های دانش بنیان و گروه های جهادی امر مهم و ضروری برای جهش تولید است.

مدیر برنامه ملی آبادیران همچنین «معرفی شرکت‌های دانش بنیان به گروه‌های جهادی و مردمی»، «تعامل با گروه‌های جهادی و مردمی و کمک به احصای ظرفیت‌های بومی» و «بسترسازی به همرسانی شرکت های دانش بنیان و گروه های مردمی» را نقش برنامه ملی آبادیران در جهش تولید با مشارکت مردم دانست.

وی در ادامه بر سهم و جایگاه گروه های جهادی در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران متمرکز شد و گفت: در این نمایشگاه، دو طرف عرضه و تقاضا وجود دارد که طرف عرضه ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و طرف تقاضا نیازمندی‌ها و ظرفیت مناطق کمتر برخوردار هدف گروه های جهادی و مردمی است.

از این رو، به گفته او، حضور گروه های جهادی و مردمی در نمایشگاه ملی آبادیران بستر مناسبی را برای اعلام و رفع نیاز مناطق کمتر برخوردار فراهم آورده است.

شکری در ادامه به شرایط ثبت‌نام و حضور گروه‌های جهادی در دومین نمایشگاه ملی آبادیران پرداخت و افزود: گروه‌های جهادی و مردمی به شرط احصاء و اعلام دقیق چالش‌ها و ظرفیت‌های دقیق مناطق کمتربرخوردار می‌توانند به صورت رایگان در نمایشگاه غرفه داشته باشند.

مدیر برنامه ملی آبادیران در پایان به نمونه هایی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور اشاره کرد که از آن جمله می توان به تصفیه و سالم سازی آب شرب روستاها و مناطق کمتر برخوردار با دستگاه تصفیه آب پرتابل، الگوهای تدوین اسناد پیشرفت منطقه ای مبتنی بر ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی، ایجاد اشتغال پایدار و کوچک مقیاس و ایجاد اقامتگاه‌های سریع در بحران‌های طبیعی، ساخت سریع و ارزان سکونت‌گاه و ساخت مدارس مناطق روستایی اشاره کرد.

همچنین رضا غلامزاده، جانشین معاونت سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ضمن بیان اهمیت بهم‌رسانی گروه های جهادی و مردمی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ایجاد بستر مناسب و تخصصی که از ظرفیت و توانمندی گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به صورت همزمان آگاهی و اطلاع دارد در محقق شدن اهداف برنامه ملی آبادیران نقش اساسی ایفا می کند.

وی در پایان آمادگی خود را برای ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان بسیج دانشجویی برای تسهیل و هموارسازی این مسیر اعلام کرد.

کد خبر 6094090 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • افزایش ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز