Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:52:19 GMT

هشدار دانشمندان درباره مهار منبع همه‌گیری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۳۲۹۲

هشدار دانشمندان درباره مهار منبع همه‌گیری‌ها

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: تحقیقات نشان داده که حفاظت از حیات وحش برای جلوگیری از انتقال ویروس ها به انسان بیش از هزینه های آن نجات بخش است.

به گفته دانشمندان، پیشگیری از همه گیری های بیشتر در اینده کسری از خسارتی را تشکیل می دهد که تاکنون بواسطه انتقال ویروس ها از حیوانات به انسان ها به بار آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات جدید برآورد می کند که هر ساله به طور میانگین ۳ میلیون نفر از بیماری هایی که از حیوانات به انسان ها منتقل می شود جان می بازند. توقف نابودی طبیعت که انسان و حیوانات را در تماس بیشتری با یکدیگر قرار می دهد و باعث انتقال بیماری ها می شود می تواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد که فقط ۱۰ درصد از خسارت اقتصادی ناشی از بیماری مشترک انسان و حیوانات یا «زُئونوز/ zoonoses» و ۵ درصد از ارزش زندگی هایی که از دست می رود را تشکیل می دهد.

دانشمندان قویا از رویکرد نهادهای بین المللی و دولت ها انتقاد کرده اند. چنین رویکردهایی فقط بر جلوگیری از گسترش ویروس های جدید تنها زمانی که شیوع یافته اند متمرکز هستند و به بررسی ریشه ای آنها نمی پردازد.

در این تحقیقات به سه اقدام کلیدی اشاره می شود که شامل نظارت جهانی بر ویروس ها در حیات وحش، کنترل بهتر شکار و تجارت در حیات وحش و توقف نابودی جنگل ها است که نقش مهمی را در مبارزه با وخامت اوضاع آب و هوایی و بحران تنوع زیستی تشکیل می دهند.

آرون برنشتاین از مرکز اقلیم، سلامت و محیط زیست جهانی در دانشگاه هاروارد گفت از  ابتدای آغاز کووید-۱۹ کارشناسان بارها هشدار داده اند که باید همه گیری ها از ریشه کنترل شوند و نمی توان برای حفاظت از جان بشر به راهبردهایی که پس از شیوع همه گیری بروز می کند، متکی بود.

وی افزود: اقدام برای توقف همه گیری از سرمنشا آن نادیده گرفته شده است زیرا پاسخ ها به همه گیری از سوی دانشمندان و سازمان هایی انجام می شود که با نحوه حفاظت از طبیعت برای جلوگیری از شیوع همه گیری ها آشنایی ندارند. در ضمن این پیشگیری های اولیه منفعتی برای شرکت ها ندارد.

در این تحقیقات که در مجله علمی «پیشرفت های علمی» منتشر شده است به ویژه از هیات نظارت آمادگی جهانی به عنوان طرح مشترک بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی انتقاد شده است. در این گزارش همچنین از کمیته گروه ۲۰ درباره تامین مالی برای آمادگی در مقابل همه گیری ها انتقاده شده است.

در این تحقیقات میانگین هزینه های اقتصادی و جانی ویروس های عامل همه گیری ها بررسی و با هزینه های اقدام برای پیشیگیری از شیوع بیماری ها مقایسه شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا روزنامه گاردین تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا روزنامه گاردین تخریب محیط زیست ویروس کرونا روزنامه گاردین تخریب محیط زیست همه گیری ها ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، به نظر می‌رسد که رویداد موسوم به بی‌ثباتی بزرگ که هرج و مرج را در بین سیارات ایجاد و غول‌های گازی را در مدار‌هایی که امروز می‌شناسیم مستقر کرد، بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پس از تولد خورشید رخ داده است. 

دانشمندان بر این باورند که سیاراتی نظیر مشتری با بی‌ثبات کردن مدار یک پیش سیاره به شکل گیری قمر زمین منجر شده باشند.

به لطف مطالعات ترکیبات و مکان انواع مختلف سیارک‌ها و دنباله‌دارها، دانشمندان دریافته‌اند که این حادثه در اوایل تاریخ منظومه شمسی رخ داده است. با این حال، هنوز پازل‌هایی درباده اینکه چگونه همه چیز دقیقاً از بین رفته یا شکل گرفته، حل نشده است.

به عنوان مثال، دانشمندان دریافته‌اند که اجرام منظومه شمسی که امروزه می‌بینیم، از جمله زمین، به دور خورشید از قرصی از گاز و غبار تشکیل شده‌اند. با این حال، برخی از آن اجرام، یعنی سیارک‌ها و دنباله‌دارها، به نظر می‌رسد که از موادی تشکیل شده‌اند که در قرص وجود نداشته‌اند. حداقل، این مواد نباید در مکان‌هایی که آن اجرام در حال حاضر در آن قرار دارند، وجود داشته باشد و منطقی‌تر است که این اجرام قبل از پراکنده شدن در نقاط دورتر به خورشید نزدیک‌تر شده باشند. 

به عبارت دیگر، همه این بررسی‌ها صورت گرفته تا نشان دهد که مشارکت مشتری در شکل‌گیری قمر زمین اهمیت زیادی داشته است.

یکی از فرضیات این است که در دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی، برهم‌کنش‌های گرانشی بین مشتری و سیاره‌های دیگر انجام می‌شد که در نهایت منجر به تشکیل موج‌هایی در ابرمولکول‌های حاوی میلیون‌ها سیاره کوچک شد که به آرامی گرد و خاک بیشتری تشکیل دادند و در نهایت به شکل‌گیری سیاره‌ها و قمر‌ها منجر شد.

در این فرضیه، نقش سیاره مشتری بسیار مهم بوده چراکه با جذب و کشش گرانشی خود، این سیاره بزرگ منجر به کاهش سرعت چرخش ابرمولکول‌های حاوی ذرات کوچک شده و این کاهش سرعت، منجر به اتصال و ادغام این ذرات بزرگ‌تر و تشکیل شهاب‌سنگ‌ها، سیاره‌ها و حتی قمر زمین شده است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مشتری در کمک به تشکیل قمر زمین نقش مهمی ایفا کرده است و هرچه فرایند تشکیل ماه پیش می‌رفته، نقش سیاره مشتری افزایش نیز تفزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند