تولیدات فرهنگی جایی در بازار ندارد/ غفلت مسئولان از صنایع خلاق
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۳۴۰۸
خبرگزاری مهر، گروه استانها - هنگامه خاندوزی: امروزه دنیا از ایده سازی و خلاقیت برای کسب درآمد بیشتر بهره بسیاری برده است و در این زمینه بسیاری از شرکتهای فرهنگی و هنری قطب اقتصاد دنیا شدهاند.
اقتصاد مبتنی بر محصولات فرهنگی جایگاه خوبی در گردش مالی دنیا به دست آورده و بسیاری از شرکتهای مرتبط با این حوزه اکنون در رده پرسودترینهای دنیا قرار دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با وجود این فضای رقابتی خوب اما در کشور ما اوضاع متفاوت است. در حالی که امروزه بازار دنیا را محصولات فرهنگی به دست گرفتهاند و بسیاری از کشورها با برند سازی تولیدات فرهنگی خود توانستهاند به جایگاه خوبی در حوزه اقتصادی دست یابند، محصولات فرهنگی جای مناسبی در چرخه اقتصادی ما ندارند.
به تازگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه جشنواره کالاهای فرهنگی «فیروزه» را برگزار کرده است تا شاید بتواند بخشی از دغدغههای هنرمندان در این زمینه را مرتفع کند.
امکانات مناسبی برای پیشرفت کارم ندارم
مرضیه سالاری هنرمندی که در حوزه تولیدات چرم طبیعی فعالیت میکند و به عنوان نفر برتر در جشنواره کالای فرهنگی «فیروزه» برگزیده شد در خصوص فعالیت خود به خبرنگار مهر گفت: قبل از کرونا درآمد بسیار خوبی از چرم دوزی داشتهام، اما در شرایط کرونایی با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است مردم کمتر به دنبال خرید این محصولات هستند.
وی افزود: من ایدههای خیلی خوبی در ذهن دارم اما با توجه به اینکه امکانات و کارگاه مناسبی ندارم نتوانستهام به موفقیتهای که میخواهم در این زمینه برسم.
سالاری با بیان اینکه تمام تسهیلاتی که در این زمینه دریافت کردهام ۱۰ میلیون تومان بوده است، خاطرنشان کرد: با این تسهیلات اندک با توجه به گرانی وسایل نتواسته ام چیزی تهیه کنم و به رونق کار خود کمکی کنم.
این هنرمند گلستان با توجه به اینکه تاکنون از سوی هیچ ارگانی حمایت نشده است، تصریح کرد: در خصوص ثبت برند اقدام کردم اما در شهر گرگان با مشکلات و موانع زیاد بروکراسی مواجه شدم برای همین این کار را در تهران پیگیری کردم و بعد از دوندگی های بسیار توانستم برند خود را به ثبت برسانم.
سالاری که به دنبال ایجاد یک تعاونی تولیدی و آموزشی است، افزود: اگر از من حمایت شوم علاوه بر اینکه میتوانم برای خودم اشتغالزایی داشته باشم برای دیگران که در این زمینه علاقه مند هستند نیز میتوانم با ارائه آموزشهای لازم اشتغال زایی داشته باشم.
تقویت حوزه اقتصاد فرهنگی دغدغه مسئولین
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در خصوص ترویج استفاده از کالاهای فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: فرهنگ ریشه در تفکر و باور دارد که به رفتار بدل میشود.
محمد رعیت با اشاره به اینکه تقویت حوزه اقتصاد فرهنگی دغدغه مسئولان دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: با رعایت ظرافتهای فرهنگی در پهنای گسترده ایران اسلامی این تفکر در آثار فرهنگی و هنری ما نهفته است و هنرمندان در تولیداتشان آنچه در باور و عقیده فرهنگی در سالیان دراز گذشته تاریخی است هم اینکه نیز مظهر بیرونی پیدا میکند و این فرهنگ حفظ میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه برای گسترش اقتصاد فرهنگی آمده ایم، تصریح کرد: در زمانی نزدیک و در دسترس با توجه به ایدههای ناب و دلسوزی مسئولان این مسیر برای حمایت از اقتصاد فرهنگی و تقویت این حوزه تثبیت شود.
قیمت بیشتر و کیفیت پایین برخی محصولات فرهنگی باعث شده مصرف کننده کمتر به تولیدات داخلی توجه کند
وی افزود: با توجه به اینکه قیمت تمام شده محصولات فرهنگی بیش از موارد مشابه و یا کیفیت پایینتر در بازار است، سبب شده که مصرف کننده کمتر روی به این کالاها بیاورد.
رعیت اظهار کرد: برای حل این مسئله با حمایت، پرداخت یارانه، افزایش تولید، کاهش هزینهها کمک کنیم به مصرف کننده که به سمت مصرف تولیدات فرهنگی داخلی روی بیاورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تاکید کرد: باید کمک کنیم تا تولیدات افزایش پیدا کنند و به عنوان کالای فرهنگی و بومی در خدمت مردم و در عرضه در کنار سایر تولیدات قرار گیرد.
اقتصاد فرهنگی مغفول مانده است
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: یکی از حوزههای که بسیار توجه به آن مغفول مانده است و در این خصوص به آن ظلم شده است حوزه اقتصاد فرهنگی است.
محمد دهنوی با اشاره به اینکه حوزه اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق جذاب ترین حوزه اقتصادی در دنیا است، تصریح کرد: امروز در دنیا برخی برندهای اقتصاد خلاق قطب اقتصادی در این حوزه هستند و ما نیز برای رسیدن به این مسئله نیازمند یک عزم جدی هستیم.
دهنوی ادامه داد: اقتصاد خلاق در مسئله اقتصاد پایدار اهمیت بسیاری دارد چرا که برای ذائقه مردم کار انجام میدهیم و در مسیری حرکت میکنیم که خواستهها و نخواسته های مردم با شما همراهی میکنند.
در مورد عقب ماندگیها باید بدون تعارف حرف زد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با تاکید بر اینکه در مورد عقب ماندگیها باید بدون تعارف حرف زد، افزود: صنایع خلاق در دنیا به چهار دسته میراث فرهنگی، محصولات هنری، رسانهای و آفرینشهای کارکردی تقسیم میشوند و ما در دو بخش میراث فرهنگی و محصولات هنری از توانمندیها و ظرفیتهای خوبی بهره مند هستیم.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد خلاق با توجه به تنوع، تعدد، برنامه ریزی و سیاستگذاری ها نزدیکترین صنعت به اقتصاد مقاومتی است، یاد آور شد: با خلاقیت و سرمایه گذاری در این صنعت به مراتب سریعتر به اقتصاد مقاومتی خواهیم رسید.
دهنوی با بیان اینکه در ۴۳ سال گذشته برای تولیدات فرهنگی نسل کودک و نوجوان غفلت کردهایم، اضافه کرد: آثار هنری مختص کودکان و نوجوانان قطعاً جذاب و پرفروش خواهد بود و به نظرم بخش خصوصی در این عرصه بسیار موثرتر از بخش دولتی خواهد بود.
آنچه مسلم است عرضه کالاهای فرهنگی در بازار و فراهم آوردن شرایطی برای رونق این کالاها علاوه بر اینکه به پویایی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد جامعه را از بحران فرهنگی که در پیش رو دارد نجات خواهد داد.
کد خبر 5415721منبع: مهر
کلیدواژه: گرگان اقتصاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان محمد رعیت دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان جشنواره فیلم فجر شیوع کرونا عکس استانها ایلام تبریز بارش برف فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه اقتصاد فرهنگی تولیدات فرهنگی محصولات فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.
مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیمگر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدودهای را تعیین میکنیم، در دنیا نیز سازمانها و دولتها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیبهای اجتماعی برحذر بمانند.
وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیمگری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود میگوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.
مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانهای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب میروند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبههای تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.
خشونت، خیانت و جاذبههای تصویری در آثار غرب
وی افزود: در غرب نیز این جاذبههای تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده میشود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانهای انجام شده است.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیمگری تولیدات رسانهای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید بهعنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانهای کشور نظارت و کیفیت سنجی میکرد و دوم اینکه ساترا باید ریلگذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام میداد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالیتر برسد.
مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد میتوانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاستگذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیمگری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیمگری به کمک آن بیایند.
۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است
وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیهکنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیمگر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواستها را کمتر از ۱ ماه پاسخ میدهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواستها را در کوتاهترین زمان پاسخ میدهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد بهصورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام میکند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.
مرادی گفت: به نظر من بهعنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سالها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارشدهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.
این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفتوگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمیتواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و بهعنوان یک شریک در تولیدات رسانهای و تصویری کشور نقش آفرینی میکند. این نهاد در سالهای گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفتو گو بهعنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.
در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیتهای خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک میکند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.
ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.
اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری بزرگترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.
کد خبر 6088910