Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر کارشناسان بهداشتی، سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" در صد سال گذشته بیشترین میزان بیمار را روی دست نظام های بهداشتی گذاشته و از این نظر یک رکورددار است.


به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، سویه اومیکرون ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری از زمان همه‌گیری آنفولانزای 1918-1919 (موسوم به آنفلوآنزای اسپانیایی) در قرن گذشته، مردم دنیا را بیمار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان در 100 سال گذشته هرگز اتفاق مشابه دیگری رخ نداده است که در آن تعداد زیادی از مردم دنیا به طور همزمان بیمار باشند.

کارشناسان بهداشتی انتظار دارند که افزایش سریع موارد ابتلا در سراسر جهان در ماه فوریه (نیمه بهمن تا نیمه اسفند 1400) نیز همچون ماه ژانویه (نیمه آذر تا نیمه دی 1400) ادامه یابد و تقریبا همه فعالیت‌های اقتصادی، از تولید در کارخانه‌ها تا خدمات بهداشتی، به دلیل تعداد بالای افراد درگیر بیماری در قرنطینه، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به نوشته سی ان ان : از اواخر نوامبر 2021 که سویه اومیکرون ظهور کرد، از هر 6 نفر 1 نفر در بریتانیا، از هر 5 نفر 1 نفر در دانمارک و در اسراییل (سرزمین های اشغالی) از هر 9 نفر 1 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دکتر "ویلیام شافنر" از دانشکده پزشکی دانشگاه "واندربیلت" ایالات متحده، در این باره گفت: "از نظر درصد جمعیت جهانی که در چنین مدت کوتاهی به یک ویروس آلوده شده‌اند، ما فقط می‌توانیم سویه اومیکرون را با همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی در سال های 1918-1919 مقایسه کنیم."

تا اواسط ژانویه امسال از هر 5 آمریکایی 1 نفر به سویه اومیکرون مبتلا شد و انتظار می‌رود این تعداد تا پایان فوریه (3 هفته دیگر) 2 برابر شود.


"ترِوِر بدفورد" ویروس شناس از مرکز تحقیقات سرطان "فرد هاچ" ایالات متحده در این باره می گوید:" من نمی توانم در دوران مدرن به هیچ مورد دیگری فکر کنم که بخش بزرگی از جمعیت به یک عامل بیماری زا آلوده شده باشند.

"کریستوفر موری" از دانشگاه واشنگتن هم معتقد است: "ما در لحظه ای بسیار منحصر به فرد هستیم که بسیاری از مردم به طور همزمان توسط یک عامل بیماری زا آلوده می شوند."

"برندا کرابتری" متخصص مکزیکی بیماری‌های عفونی نیز در توییتر نوشت: "اگر در حال حاضر هیچ دوست و آشنای آلوده به ویروس ندارید، بهتر است بگویم که شما هیچ دوستی ندارید."

ضربه اومیکرون به اقتصاد و نیروی کار

در هفته های آینده، افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون منجر به گسترش هر چه بیشتر و تصاعدی بیماری در جهان خواهد شد. این بدان معناست که روزانه صدها هزار نیروی کار در کشورهای مختلف دنیا مجبور به ترک کار خواهند شد.

هفته گذشته در شهر "ریودوژانیرو" برزیل، یک پنجم کادر پزشکی بیمار بودند. در مکزیک، 13 درصد از کارگران کارخانه در مرخصی استعلاجی هستند. از بریتانیا تا ایالات متحده، بخش های حیاتی، به ویژه هوانوردی و بهداشت، از کمبود کارکنان رنج می برند. در واقع، برای غلبه بر این مشکل، بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا، مجبور شدند دوره قرنطینه خود را از 14 روز در ابتدای همه گیری به 5 روز کاهش دهند.

کارشناسان بهداشتی اما اخیرا هشدار دادند 5 روز قرنطینه کافی نیست و بیماران باید دستکم 10 روز در قرنطینه بمانند، چون افراد درگیر ویروس دستکم تا 10 روز ناقل بیماری بوده و می توانند آن را به سرعتی بسیار بالا به دیگران منتقل کنند.


به نظر می رسد عامل مهمی که باعث شده برخی کشورها دوره قرنطینه ابتلا به اومیکرون را کاهش دهند، مسایل و مشکلات اقتصادی و بهداشتی ناشی از کمبود نیروی کار باشد؛ چون سرایت بسیار بالای سویه اومیکرون در یک زمان کوتاه منجر به درگیر شدن بخش عمده نیروی کار شده و ممکن است به تعطیلی بسیاری از فعالیت ها بینجامد که بخشی از آنها برای کشورها حیاتی و حساس هستند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سویه اومیکرون ایالات متحده نیروی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • ایلکای گوندوعان و تبدیل شدن به بهترین نسخه پاسور خودش / عکس
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس