Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل، سردار غلامرضا جلالی در مراسمی که به مناسبت نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از کارکنان این سازمان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد، با بیان اینکه شاید برای ما که در درون انقلاب هستیم، عظمت و بزرگی این رویداد به درستی قابل درک نباشد، اظهار داشت: برای درک درست آنچه با انقلاب اسلامی محقق شده است باید به بررسی دستاوردهای انقلاب از بیرون و درون نگاهی بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انقلاب اسلامی در دسته‌بندی انقلاب‌های جهانی نمی‌گنجد

وی ادامه داد: در دسته بندی انقلاب‌ها در دنیا، برخی از آنها از جناح‌بندی‌های جهانی منشعب می شود. برای مثال ابرقدرتی شرقی یا غربی، به منظور به دست گرفتن اوضاع یک کشور، با تحریک یا استفاده و حمایت از جریان وابسته به خودشان، ساختار یک حکومت را تغییر می دهد. اما در مورد انقلاب اسلامی ایران هیچ کدام از این عوامل دخیل نبود بلکه حتی یکی از اهداف و پایه‌های شکل‌گیری آن، مقابله با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی بود.   

ماهیت اولیه انقلاب اسلامی، نشات گرفته از یک رهبری دینی است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه، انقلاب اسلامی در اثر کوتای نظامیان نیز رخ نداد و حال سوال اینجاست که منشا انقلاب ما چه بود، توضیح داد: ماهیت اولیه انقلاب اسلامی، نشات گرفته از یک رهبری دینی است که حرکت حکومت پهلوی را در تضاد با اهداف الهی و اسلامی دید و این نگاه با استقبال و پذیرش و حمایت مردم همراه شد.  

سردار جلالی با بیان اینکه وقتی به پیروزی انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که امام راحل با اتکا به قدرت الهی و حمایت مردم، مقدمات پیروزی انقلاب را فراهم کرد، افزود: در جریان انقلاب اسلامی، برخی از گروه ها اعتقاد به مبارزه مسلحانه برای پیروزی انقلاب داشتند. اما امام (ره) این مشی را نادرست می دانستند و معتقد به بهره گیری از قدرت مردم بودند.   

به گفته وی، انقلاب اسلامی، جزو نادر انقلاب‌هایی در دنیاست که در تئوری های مرسوم مطالعات انقلابها نمی‌گنجد. بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی فکر می‌کردند که انقلاب اسلامی ایران نیز مانند سایر انقلابها در گذر زمان قابل مدیریت شدن از سوی ابرقدرتهاست، تفکری که پس از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب، به اشتباه بودن آن پی برده‌اند.  

دلایل عدم انحراف انقلاب از اهداف اصلی پس از ۴ دهه

سردار جلالی با بیان اینکه آن چیزی که باعث شده که انقلاب پس از این ۴۳ سال همچنان از اهداف اصلی خود منحرف نشود هویت دینی و رهبری حکیمانه بوده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم و تعریف اهداف بلندمدت‌ نسبت به اهداف گذشته، یا به عبارت بهتر، تکمیل و اصلاح اهداف نسبت به گذشته، تاکید داشتند که انقلاب اسلامی در این فرمول‌ها نمی‌گنجد و ما همچون گذشته، انقلاب را با اهداف عالی و متعالی اولیه دنبال می کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.  

به گفته وی اینکه انقلاب اسلامی بعد از بیش از ۴۰ سال از پیروزی آن، به اهداف اولیه خود وفادار مانده است (با در نظر گرفتن تمام ریزش و رویش‌ها)، و این نشان دهنده این است که جریان اصلی انقلاب همچنان پایبند به اهداف اولیه در مسیر خود در حال حرکت است.  

استقلال ایران در قدرت بازدارندگی بی‌همتاست

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران قبل از انقلاب، حجم زیادی از تسلیحات از سوی آمریکا در اختیار رژیم پهلوی بود تا ایران نقش ژاندارم منطقه را ایفا کند، اما استفاده از این تجهیزات تنها با حضور مستشاران نظامی آمریکایی مقدور بود و نظامیان ایران از خود اختیاری نداشتند. در حالیکه امروز، صنعت دفاعی کشور خودکفاست. یعنی ما تمام تجهیزات دفاعی مدرن مورد نیاز را خودمان طراحی کرده و می‌سازیم و استراتژی بازدارندگی کشور را مبتنی بر آن طراحی و دنبال می‌کنیم. این درحالیست که کمتر کشوری در دنیا از چنین قدرت بازدارندگی بدون نیاز به پشتوانه ابرقدرتها یا پیمان نامه‌های نظامی و دفاعی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حوزه‌های فناوری در زمان قبل از انقلاب، اصلا در کشور وجود نداشت، گفت: برای مثال در حوزه هوا فضا در زمان حکومت پهلوی، روی نقطه صفر بودیم در حالیکه امروز جزو قدرتهای جهان در حوزه موشکی هستیم و قادریم موشک، ماهواره و ابزارهای مختلف در این حوزه را طراحی کنیم و بسازیم.  

 انقلاب اسلامی برآمده از دین، فرهنگ و سیاست است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ثبات و عدم انحراف از آرمانهای خود، توضیح داد: نخستین ویژگی این است که این انقلاب، خاستگاه صنفی  نداشته، بلکه برآمده از دین و فرهنگ ملت ایران است. نکته دوم اینکه به دلیل ویژگی های دینی انقلاب، ما از یک رهبری دینی برخورداریم. انقلاب ما از مبنای دینی و ایدئولوژیک برخوردار است و برآمده از الگوی اسلام ناب محمدی است. این الگویی است که از سوی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای عزیز تحت عنوان اسلام مبارزه با استکبار و مدافع حقوق مستضعفین، معتقد به خودباروی و ما می‌توانیم، به جهان معرفی شد.

سردار جلالی با بیان اینکه تداوم انقلاب به معنی حفظ اهداف یک انقلاب است، تصریح کرد: همین است که رهبری معظم انقلاب، بسیار روی این موضوع تاکید دارند.   اما نکته‌ای که دراین میان باید به آن توجه داشت، این است که هرکس در هر برهه‌ای از انقلاب باید جایگاه، نقش و وظایف خود را شناخته و آن را دنبال کند.

تکلیف امروز ما جهاد تبیین است

سردار جلالی با بیان اینکه در دوران دفاعی مقدس با توجه تکلیفی که امام راحل برآن تاکید می‌کردند، تکلیف ما حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، تفکر بسیجی و تداوم توسعه ارزش‌های اسلام ناب بود، اظهار داشت: هر کس در آن زمان به تکالیف خود عمل کرد، نزد خدا سربلند خواهد بود. امروز هم تکلیفی که رهبری معظم انقلاب، به عنوان یک دیده‌بان کاملا هوشیار، هوشمند، دقیق و فرمانده توانا برای ما مشخص کرده‌اند، جهاد تبیین است. بدان معنا که ما بتوانیم، اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی را برای مردم و همه کسانی که علاقه‌مند هستند، تبیین کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بخشی از این اهداف را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بیان فرموده‌اند، ادامه داد: طبیعتا هر کدام از ما نسبت به جایگاهی که داریم، تکالیفی نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب داریم. باید این تکالیف را احصا و اهداف انقلاب اسلامی را تبیین کرده و برای عملی کردن آن تلاش کنیم.

این فرمانده ارشد نظامی با بیان اینکه چنانچه در این مسیر کم و کاستی یا نقصی وجود دارد، نمی توانیم انقلاب را مقصر بدانیم، توضیح داد: انقلاب اسلامی، فرایند تصمیم‌گیری آزادانه را برای ما فراهم کرده است. ممکن است تصمیمی که برای انتخاب فرد یا افرادی گرفته‌ایم، اشتباه باشد.  

به گفته سردار جلالی، آنچه مشخص است، در یک بررسی جامع، می‌بینیم که انقلاب اسلامی موفق بوده و توانسته به بخش عمده‌ای از اهداف خود دست یابد. اکنون نیز به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در یک پیچ تاریخی قرار داریم که اگر از آن عبور کنیم بخش عمده‌ای از سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت و راه توسعه و تعالی هموار خواهد شد.

وی ادامه داد: برماست که امروز، ابتدا شرایط انقلاب را بشناسیم، دوم رهبری و رویکردها و راهبردهای ایشان را شناخته و گوش به فرمان باشیم. باید وظایف، نقش‌ها و تکالیف خود را شناخته، احصا و به نحو شایسته به آن عمل کنیم.

برچسب‌ها کرونا سازمان پدافند غیرعامل کشور انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس مقام معظم رهبری ایالات متحده آمریکا امام خمینی غلامرضا جلالی دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا سازمان پدافند غیرعامل کشور انقلاب اسلامی ایران کرونا سازمان پدافند غیرعامل کشور انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس مقام معظم رهبری ایالات متحده آمریکا امام خمینی غلامرضا جلالی دهه فجر سازمان پدافند غیرعامل کشور سردار جلالی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب معظم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در شرایطی که همه شهرها اصفهان را برخوردار می‌دانند، باید بگوییم که ما برخوردار از غیرت، شهادت، ولایت‌مداری هستیم و تفکر ما تفکر پایداری در حوزه توسعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد توحیدی‌راد امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان اظهار کرد: شوراها در کشور ما نمادی از دموکراسی است و همیشه ثابت کرده‌ایم نظام در دست مردم قرار دارد و مردم و شوراها همواره پشتیبان نظام و شهدا در فتنه‌های همه ساله بوده‌اند.

وی از همراهی اعضای شوراها برای رفع مشکلات استان قدردانی کرد و افزود: جمع شورای استان در این دوره جمع بسیار خوبی بوده است، امروز نگاه ما نگاه استانی است از آب و ریزگردها گرفته تا آلودگی هوا نگاه ما نگاه محیط زیستی در استان است و همیشه تلاش کرده‌ایم برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به حمایت استاندار از جلسات شورایی تصریح کرد: طی این دو سال و پنج ماهی که از عمر شورا گذشته است، در بسیاری از مسائل از جمله زیست‌محیطی سطح کشور پیشگام بوده است و برای همین در سطح کشور از اصفهان تقدیر شده است.

توحیدی‌راد ادامه داد: کمیسیونی به عنوان محیط زیست در شورای استان ایجاد کردیم و تفاهم‌نامه‌ای را در این خصوص با مدیرکل محیط زیست استان ایجاد کردیم و همین امر موجب شد تهران به تبعیت از آن تفاهم نامه‌ای را رئیس شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بسته شود.

وی ادامه داد: ما همواره مهمان استانداری بوده‌ایم، اما باید شورای استان دفتری را برای خود داشته باشد و بنابراین به دنبال زمینی هستیم که کلنگ آن را در این دوره به زمین بزنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بسیاری از مباحث مطرح شده در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورایی استان اصفهان منتج به ایجاد قانون در مجلس شده است، در همین زمینه پنج طرح را فرستاده‌ایم که آخرین آن در هفته گذشته بود.

وی اضافه کرد: در بند ۹ سازمان همیاری‌ها انتخاب حسابرس با ما است، در دولت قبل رئیس شورا امضا می‌کرد و نظارتی بر عملکرد حسابرس نبود اما در این دوره عملکرد حسابرس را در سازمان شهرداری‌ها نظارت کرده‌ایم و کمیسیونی ویژه آن گذاشتیم و توانستیم عملکرد خوبی را به جای گذاشتیم.

توحیدی‌راد تاکید کرد: ۵ میلیارد تومان اوراق برای اتوبان شرق اصفهان به همت شوراها اختصاص داده شد، در حوزه انتخابات اخیر به مدیرکل سیاسی مسائل شوراها را تبیین کردیم.

وی از اعضای شوراها تقدیر و خاطر نشان کرد: با وجود مسافت طولانی در ۹۷ درصد جلسات استانداری شرکت کرده‌ام و به نظرم اگر شوراها جایگاه خود را بهتر بشناسند می‌توانند مسائل را طبق قانون حل کنند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تعاملات شوراها با نماینده عالی دولت، فرماندار، نماینده مجلس و امام جمعه را ضروری دانست و تاکید کرد: این مهم موجب می‌شود مشکلات شهری و روستایی خیلی راحت‌تر رفع شود تا مسیر تسهیل راه‌های روستایی و شهری را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تا پایان دوره شوراها برای اصفهان کاری کنیم، یادآور شد: افتخار ما است که اصفهانی هستیم، در شرایطی که همه شهرها اصفهان را برخوردار می‌دانند باید بگوییم که ما برخوردار از غیرت، شهادت، ولایت مداری هستیم و تفکر ما تفکر پایداری در حوزه توسعه است، ممکن است نگاه کشور به ما برخوردار باشد و برخی اعتبارات را به ما کم می‌دهنداما افتخارمان این است که در استانی شهید پرور زندگی می‌کنیم.

کد خبر 749976

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • عملیات وعده صادق موجب شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی شد
  • عملیات «وعده صادق» موجب شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی شد
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • برگزاری همایش هفته عقیدتی سیاسی سپاه
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی خورد