Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشمهری آنلاین - وجیهه امیرخانی : سید مرتضی فاطمی را قاب تلویزیون زیاد دیده‌ایم از کارگردانی سریال هوش سیاه تا تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه جنجالی اختیاریه. فاطمی این روزها اولین تجربه بلند خود را راهی جشنواره فیلم فجر کرده است. «بی‌مادر» شاید از معدود آثار تجربه شده در سینمای فلسفی ایران باشد که اولین اکران خود را در سینمای رسانه پشت سرگذاشته و بازتاب‌های بسیاری در فضای رسانه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با او درباره دغدغه‌هایش در سینما، بی‌مادر و احتمال دستیابی به سیمرغ گپ و گفت کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای فاطمی درباره بی‌مادر و حرف‌های تازه‌ آن برای سینمای اجتماعی ایران بگویید؟ شما هم قبل از اکران و هم (در نشست خبری) عبارت پرسشگری را مطرح کردید. اینکه می خواستید با بی مادر پرسشگری کنید. شما دوست دارید از این مدیوم قصه بگویید یا دغدغه های خود را دنبال می کنید؟

بیشترین دغدغه‌ من در سینما فلسفی ست و طرح پرسش های بنیادینی که در ذهنم وجود دارد. پرسش هایی که شاید خودم هم پاسخی برای آن نداشته باشم. سعی می‌کنم این پرسش‌ها را در قالب درام با دیگران مطرح کنم. به بیان بهتر سنگینی بار برخی سوال‌ها را با تبدیل کردن آن به قصه و درام سبک کرده و در قالبی جذاب و عامه فهم با دیگران به اشتراک می گذارم.

بی مادر را می توان در ژانر اجتماعی به شمار آورد؟ به هر حال این ژانر پرمخاطب چندین سال است که به تکرار و تقلید افتاده و مخاطب خود را از دست داده یا بهتر است بگوییم نمی‌تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند.

ما به طور کلی ژانر اجتماعی در سینما نداریم. گونه اجتماعی داریم و دغدغه من از جنس دغدغه‌های اندیشه‌ای فکری و اخلاقی ست. از این منظر شاید این دغدغه ها در گونه اجتماعی دیده شود.

به نظر می رسد شما با انتخاب هوشمندانه در انتخاب بازیگران بی مادر که هر دو -امیر آقایی و پردیس پورعابدینی -چهره های سریال پرمخاطب آقازاده بودند مسیر فروش و گیشه را هم تا حدی برای خود هموار کرده اید.

من در انتخاب بازیگران اصلی بی‌مادر (امیر آقایی و پردیس پورعابدینی) به هیچ وجه به عقبه حضورشان در سریال آقازاده توجهی نداشتم. گیشه برای من مفهومی در دل مخاطب دارد. من نگاهم به جلب مخاطب است که همین هم خود گیشه می‌آورد.   واضح تر بگویم مسیر انتخاب بازیگر برای من مسیر معکوس و از گیشه نیست. یعنی این طور نیست که ابتدا برای انتخاب بازیگران گیشه پسند بودن آنها را در نظر بگیرم.  برای من در وهله اول گزینه درست برای درآمدن فیلمنامه و شیمی بازیگران است. بعد به این فکر می کنم که آیا این بازیگران در بازگشت سرمایه اثرگذار هستند یا نه.

قبل از جشنواره گفته بودید نفس جشنواره برایتان رقابت نیست و جایزه اصلی رو مردم با تماشای فیلم می‌دهند…همچنان به آن معتقدید؟

بله برای من جشنواره ذات رقابتی ندارد. مهم ترین و جذاب‌ترین جایزه برای من همچنان جایزه‌ای ست که مردم به فیلم بدهند نه لزوما منتقدان، کارشناسان یا سلیقه‌ها و ذائقه‌های دایره محدودی از آدم‌ها. به نظرم وقتی در سینما این دایره محدود برداشته شود و همه مردم نظر بدهند جذاب‌ترین جایزه اهدا شده است.

بازتاب ها را در زمان‌ اکران بی مادر چطور دیدید؟ فکر می کنید در جلب مخاطب موفق باشد و این فیلم در لیست برگزیدگان آرای مردمی قرار گیرد؟ برآیندتان تا امروز جشنواره و سطح فیلم‌ها چطور بوده است. آیا همانطور که از طرف داورها تا قبل از شروع جشنواره گفته شده بود : «این جشنواره شگفتی‌ساز خواهد بود»

بازتاب هایی که از زمان اکران داشتم تا کنون برایم بسیار رضایت بخش بوده. من همه سعی ام در بی‌مادر این بوده که فیلم با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و امیدوارم این اتفاق برای این فیلم رخ داده باشد. من همه فیلم‌های جشنواره امسال را ندیدم و نمی‌توانم قضاوت درستی داشته باشم. از لیست های مردمی هم اطلاعات دقیق ندارم اما امیدوارم جشنواره امسال هم شگفتی ساز باشد.  

آقای فاطمی شما برای مردم در قاب تلویزیون و روی صندلی اجرا آشنا و محبوب هستید. نگران نیستید مسیر فیلمسازی شما را از این مدیوم دور یا جدا کند؟  قصد دارید فیلمسازی را ادامه دهید و ما منتظر آثار بعدی شما در سینما باشیم؟

حقیقتا من آدمی نیستم که در یک جا متوقف شوم. این هم می‌تواند حسن باشد و هم ایراد. چه در کسوت تهیه کننده، چه کارگردانی و چه صندلی اجرا. هر جایی که احساس نیاز بیشتر کنم و حس کنم از آن پنجره بهتر می‌توانم حرف‌هایم را به اشتراک بگذارم همان مدیوم را انتخاب می‌کنم. حالا این می‌تواند اجرا باشد، می تواند نویسندگی باشد یا کارگردانی. من در این لحظه که با شما صحبت می‌کنم هیچ برنامه خاصی برای آینده ندارم. یکی دو کار را شروع کرده و رها کرده ام. منتظرم ببینم در این رودخانه مواج به کدام سمت می‌رود من هم به همان سمت می‌روم.

کد خبر 655579 برچسب‌ها خبر مهم جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران دغدغه ها بی مادر برای من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، تران آن هونگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی- ویتنامی به عنوان رییس هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای انتخاب شد.

این جشنواره در بیانیه‌ای گفت این نویسنده و فیلمنامه‌نویس در آثارش فرهنگ‌های شرقی و غربی را با حساسیت، ظرافت و سبکی رمانتیک با هم در آمیخته است.

فیلم‌های او عبارتند از «بوی پاپایای سبز» محصول ۱۹۹۲ برنده دوربین طلای کن ۱۹۹۳، «سایکلو» محصول ۱۹۹۵ با بازی تونی لیونگ چیو وای، «شعاع عمئی آفتاب» محصول ۲۰۰۰، فیلم مهیج انگلیسی زبان «من با باران می‌آیم» محصول ۲۰۰۹ با بازی جاش هارتنت، «جنگل نروژی» محصول ۲۰۱۰ که با اقتباس از رمان مشهور هاروکی موراکامی ساخته شد و جایزه فیپرشی جشنواره استانبول را کسب کرد، «ابدیت» محصول ۲۰۱۶ و جدیدترین فیلمش «طعم چیزها» یا «اشتیاق دودن بوفان» محصول ۲۰۲۳ با بازی ژولیت بینوش که سال پیش جایزه بهترین کارگردانی کن را برای او به ارمغان آورد ونماینده فرانسه در اسکار شد.

کسب عنوان رییس هیات داوران نشان دهنده بازگشت کارگردان به جشنواره شانگهای است که پیش از این در سال ۲۰۱۱ یکی از اعضای هیات داوران جشنواره شانگهای بود و شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را برای «سایکلو» در کارنامه دارد.

بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم شانگهای از ۱۴ تا ۲۳ ژوئن (۲۵ خرداد تا ۳ تیر) برگزار می‌شود.

کد خبر 6092729

دیگر خبرها

  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • (ویدئو) روایت پردیس پورعابدینی از سکانس خجالت‌آور ملاقات شرعی در گناه فرشته
  • رازهای نگفته فرشته از زبان پردیس پورعابدینی
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • تونی کروس: پاس گلم به وینیسیوس؟ پاس خیلی خاصی نبود؛ به آینده فکر نمی‌کنم
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو