Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:33:13 GMT

نقد فیلم های جشنواره فجر|من مهدی باکری نیستم!

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۳۸۵۴

نقد فیلم های جشنواره فجر|من مهدی باکری نیستم!

"موقعیت مهدی" با سبک روایت تازه‌ای از فضای دفاع مقدس توانسته روح تازه‌ای به جشنواره چهلم فیلم فجر بدمد. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-سجاد دانی

موقعیت مهدی روایتی از یک قهرمان بی نظیر، واقعی و بدون نیاز به خیال پردازی در دوران دفاع مقدس و به دور از صف‌بندی‌های جناحی و سیاسی که جای جای فیلم مخاطب حس غرور و صداقت را با تمام وجود لمس می‌کند که بی‌شک شخصیت والای شهید باکری، جان و رنگی به این فیلم داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی حجازی فر روایتی شاعرانه از یک فرمانده جنگ دارد؛ کار سترگی که در مقام کارگردان،  بازیگر و  یکی از نویسندگان صورت گرفته و به خوبی از عهده آن برآمده است. سختی کار بیشتر از این موضوع نشأت می‌گرد که وقتی فیلمسازی مدیون ساخت اثر از ابتدای کار برایش مشخص باشد تکلیف خود را بهتر میداند اما این فیلم از ابتدا با نگاه به ساخت یک سریال شکل گرفته و در ادامه تصمیم عوض شده و یک نسخه سینمایی هم از آن استخراج شده است.

هر چند که سازندگان اثر معتقدند سکانس‌های سینمایی فیلمبرداری مجزایی داشته‌اند اما به هر حال پلانهای تلویزیونی هم در این نسخه سینمایی دیده می‌شوند.

موقعیت مهدی آهنگی دلنواز از لشگر آذری زبان عاشوراست که با اقتدا به ساحت نورانی حضرت اباالفضل العباس(ع) سرود مقاومت و غیرت را به زیبایی سر دادند و جاودانه شدند، اما نکته بسیار دارای اهمیت در قصه، دیالوگ‌های فراوان آذری است که اتفاقا مخاطب فارسی زبان هم ارتباط ویژه‌ای با قهرمان و همرزمانش برقرار می‌کند.

در موقعیت مهدی شاهد روایت زندگی دلیر مردی هستیم که شبیه به کسی نیست، رفتار و منش عاشقانه‌ی  او با احسان فرزند برادر شهیدش حمید که با سیلی زدن به صورت خود موجب شادی و لبخند او می‌شود ،یادمان تکریم فرزندان شهدا در زمان معاصر توسط حاج قاسم را در ذهن طنین انداز می‌کند.

فیلم موقعیت مهدی در فصول مختلف زندگی شهید باکری روایت می‌شود یکی از این فصول سکانس‌های تحسین بر انگیز و قابل احترام فیلم مربوط به بازسازی هنرمندانه از اطاق عملیات فرماندهان جنگ است که با چهره همیشه خندان و آرام سردار دلها شهید قاسم سلیمانی همراه است. مهدی باکری با شجاعت و نفوذ کلام در همین جلسه فرماندهان می‌گوید نمی‌شود با کوچکترین مقاومت عقب‌نشینی کرد همین که من و شما زنده برگشته‌ایم یعنی جای مقاومت بیشتر بود!
آخر هم مردانه پای این جمله ایستاد و عقب نشینی نکرد.

پرده‌ای شریف دیگر در این فیلم خداباوری و عزم راسخ مهدی در سکانسی است که مورد گلایه و اشک‌های خواهر خود از عدم بازگشت پیکر حمید برادر و معاون لشگر قرار می‌گیرد که کوچکترین پشیمانی و لرزشی در وجودش از این تصمیم پدیدار نمی‌شود زجه‌های خواهرانه، او را سست نکرد و این نشان دهنده ی حقیقت معامله او با پروردگارش دارد.

یکی از نقاط قابل توجه و مثبت فیلم حجازی فر بازسازی با روح  صحنه‌های نبرد ،خاصه جزیره مجنون است که در کنار جلوهای ویژه میدانی و تصویر‌برداری خلاقانه سبب امتیاز این فیلم شده است و برگ برنده فیلم یعنی بازی هوشمندانه خود کارگردان بعنوان نقش اول از امتیازات برجسته این اثر شده است.

شاه کلید این روایت جایی است که رزمنده جوان آذری زبان برای برگرداندن برادر شهید خود به خط می‌زند و وقتی با این جمله همرزم دیگر خود مواجه می‌شود که آقا مهدی برادر خودش معاون لشگر را هم گفت به عقب برنگردانیم می‌گوید من مهدی باکری نیستم!

آری باکری‌ها کمتر تکرار شدند و اتفاقا فقدان اینچنین روحیه‌ها و باورهای الهی در دهه‌های اخیر و خاصه بعد از جنگ به شدت در بین مسئولان کشور احساس می‌شود که در راه خدمت جای هیچ اهمال و منفعت طلبی نیست.

موقعیت مهدی به نیکی نشان می‌دهد که مردی شایسته، کم حرف و با نگاه هایی عمیق چگونه در بستر سرد و سفره‌هایی خالی از امکانات و با زخم های فراوان همچون کوهی استوار نمادی بی بدلیل برای یک تاریخ باشد.

منتقدان درباره «موقعیت مهدی» چه گفتند؟حجازی‌فر: در "موقعیت مهدی" به تمام واقعیات وفادار بودم/محسن رضایی با فیلم گریه کرد

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر موقعیت مهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توخل: باید گل سوم را می‌زدیم و می‌بردیم!

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ و رئال مادرید در بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به تساوی ۲-۲ رسیدند. در این بازی ابتدا رئال به گل رسید اما بایرن در نیمه دوم بازی را ۲-۱ کرد، با این حال مادریدی‌ها در دقایق پایانی با پنالتی وینیسیوس جونیور به گل مساوی رسیدند. توماس توخل در نشست خبری پس از بازی تیمش را مستحق پیروزی دانست.

جریان بازی؟
ما خیلی خوب شروع کردیم و می‌توانستیم در دقایق اول پیش بیفتیم. سپس اما به برنامه‌مان پایبند نبودیم. من حتی نمی‌دانم چرا گل خوردیم و شرایط سخت شد. در نیمه دوم وضعیت بهتر شد. عزم بیشتری نشان دادیم. ما بازی را ۲-۱ کردیم و موقعیت‌های زیادی داشتیم، باید گل سوم را به ثمر می‌رساندیم و بازی را می‌بردیم. حس عجیبی دارد آنها دو موقعیت جدی‌شان را به دو گل تبدیل کردند.

وضعیت بعد از بازی امشب؟
اکنون وضعیت روشن است. برد در مادرید و سپس در ومبلی. هنوز هم بازی برای من ۵۰-۵۰ است. ببینیم چه می‌شود.

مقابل اشتوتگارت از ترکیب چرخشی استفاده می‌کنید؟
هنوز نمی‌دانم. بازی همین یک ساعت پیش به پایان رسید. فردا دوباره از من بپرسید.

مربی‌ای هستید که می‌دانید چگونه در برنابئو پیروز شوید، در سال ۲۰۲۲ با چلسی این کار را انجام دادید، باز هم می‌توانید؟
این مهم نیست که من بدانم دوباره می‌توانم یا نه. مهم این است که واقعا آن را انجام دهیم و باور کنیم که می‌توانیم. که البته ممکن است، همانطور که گفتم وضعیت هنوز ۵۰-۵۰ است. ما می‌توانیم در آنجا موقعیت‌های زیادی ایجاد کنیم. برنابئو یکی از سخت‌ترین مکان‌ها برای پیروزی است، اما وضعیت این است. یک چالش جدی، زیبایی شرایط فعلی این است که ما می‌توانیم نتیجه امروز را فراموش و از صفر شروع کنیم.

دیگر خبرها

  • آنری: در مورد رئال مادرید، هزاران «اما و اگر» وجود دارد اما آن‌ها کار خودشان را می‌کنند
  • توخل: باید گل سوم را می‌زدیم و می‌بردیم!
  • حتی با تولد فرزندش هم جبهه را ترک نکرد
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • ببینید | وقتی ایران کشتی و بالگرد آمریکایی‌ها را زد؛ جنگ شهید نادر مهدی با قایق با ناوهای آمریکایی!
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین