Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@00:18:33 GMT

خودباوری مهمترین دستاورد انقلاب در عرصه علم وفناوری

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۴۷۱۹

خودباوری مهمترین دستاورد انقلاب در عرصه علم وفناوری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول رکنی‌زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه‌ها از سال ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران تاسیس شد در کشور ما دایر شدند که ایجاد آن‌ها نتیجه تکامل سنت‌های آموزشی کشور نبوده و همچون صنعت وارداتی به کشور آمدند.

وی افزود: حدود ۶۰ سال پیش ما به عرصه تکنوکراسی وارد شدیم که نتیجه آن واردات صنایع از خارج به داخل کشور بوده و در دانشگاه‌ها تنها نیروی کار ماهر مورد نیاز برای اداره این صنایع تربیت می‌شدند و دانشگاه در شکل‌گیری صنایع در کشور هیچ نقشی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکنی‌زاده با اشاره به اداره صنایع وارداتی با پول نفت اضافه کرد: صنعت وارداتی نیازی به تحقیق و پژوهش ندارد و امکان هیچ تغییری نیز در آن وجود ندارد چرا که تسلطی در آن صنعت برای ما وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ضمن برشمردن اشراف بر شکل‌گیری، فرآیند و برون‌داد یک صنعت به عنوان شرایط لازم برای تسلط بر آن بیان کرد: در بسیاری از صنایع از جمله صنعت نفت ما فقط اداره‌کننده بوده و ابتکار عمل را در دست نداشته‌ایم و تنها نیروی انسانی مورد نیاز صنعت مربوطه را تربیت می‌کرده‌ایم.

وی انقلاب اسلامی را عامل هشیار شدن ما نسبت به وضعیت خودمان دانسته و اظهار داشت: ما قبل از انقلاب این نحوه اداره کردن صنعت را توسعه یافتن می‌نامیدیم در حالی‌که بعد از انقلاب متوجه شدیم اگر بخواهیم روی پای خودمان بایستیم و به معنای حقیقی استقلال داشته باشیم با این روش امکان اداره کردن کشور وجود ندارد.

رکنی‌زاده با اشاره به تبدیل دانشگاه‌ها از دانشکده‌های تخصصی به دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش‌محور تاکید کرد: این فرآیند از زمان جنگ تحمیلی که ما را در حوزه صنایع دفاعی تحریم کردند شروع شد و ما مجبور به بومی‌سازی صنایع دفاعی کشور شدیم و این کار از طریق مهندسی معکوس و روش‌های دیگر پیگیری شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: اولین دوره‌های دکتری در حوزه علوم پایه بعد از جنگ برگزار شده و دانشگاه‌ها شروع به تربیت محققین زیادی در این حوزه کردند و پس آن وارد علوم کاربردی که نیاز به سرمایه بیشتری دارند شدیم و شروع به سرمایه‌گذاری در این علوم کردیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان بیان کرد: ما ۳۲ سال تجربه فعالیت تحقیقات حرفه‌ای در دانشگاه‌ها داشته‌ایم که در مقایسه با ۲۰۰ سال تجربه غرب عدد کمی محسوب می‌شود ضمن آن‌که ما وارث صنایع وارداتی که در ایجاد آن‌ها هیچ دخالتی نداشته‌ایم بوده‌ایم.

وی به نقش‌آفرینی دانشگاه‌های کشور در پیشبرد علم در مرزهای دانش در دنیا اشاره کرده و اضافه کرد: از دهه ۸۰ ما شاهد جهش بسیار زیادی در تولید مقالات علمی در کشور هستیم که این امر منجر به ایجاد اعتماد به نفس در ما شده و ما را وارد عرصه تعاملات علمی با دانشگاه‌های سراسر جهان کرد و ما ر زمینه تولید علم اکنون در جایگاه بالای دنیا قرار داریم.

رکنی‌زاده با بیان ارتباط علم جدید با سرمایه تاکید کرد: علم جدید محصول آزمایشگاه‌های میلیون دلاری است؛ علم جدید فناورانه است و ما باید برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین جهانی و مشارکت در آن‌ها آمادگی داشته باشیم که در گام‌های اولیه موفق بوده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان علم جدید را علم تصرف در طبیعت دانسته که با علم قدیم که قصد توصیف طبیعت را داشت فرق می‌کند و اضافه کرد: توجه دانشگاه در دوران جدید باید به ارتقاء کیفیت زندگی، سطح رفاه و ایجاد فناوری‌های نوین باشد و دانشگاه در ایران به سمت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در حرکت است چراکه می‌خواهد در آینده تاثیرگذار باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ارتباط انسان با خدا را در دانشگاه‌های مدرن پایمال گشته دانست و با اشاره خودآگاهی انسان نسبت به خود، هستی و خداوند تاکید کرد: فرهنگ یعنی اراده معطوف به دانایی و ایجاد خودآگاهی در انسان و هدف ما این است که انسانی داشته باشیم که در ضمن خودآگاهی می‌خواهد در فناوری توسعه پیدا کند.

رکنی‌زاده افزود: این جاست که علوم انسانی باید بسیار جدی گرفته شود چراکه این علوم باید روح حیات طیبه را در انسان بدمد ولی متاسفانه علوم انسانی در کشور ما به محاق رفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان به تحکیم ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرده و بیان کرد: ما در گذشته دفاتر ارتباط با صنعت را که پل ارتباطی دانشگاه با صنعت هستند داشته‌ایم ولی این‌ها کافی نبوده و ما باید صنعت را قانع می‌کردیم که در کنار دانشگاه قرار گیرد و در همین‌راستا ناحیه نوآوری در قسمت شمالی در دانشگاه اصفهان شکل گرفته که گام بزرگی در زمینه تحکیم ارتباط صنعت با دانشگاه بوده است.

وی شکل‌گیری مفهوم شبکه در دنیا را مطرح کرده و با ضعیف دانستن ارتباط دانشگاه‌های موجود در سطح استان با یکدیگر اظهار داشت: اصفهان دومین شهر دانشگاهی کشور بعد از تهران است و دانشگاه‌های معتبر و موفق کشور در استان اصفهان قرار داشته و ما در حال ایجاد شبکه بین دانشگاه‌های استان هستیم و در دنیای جدید اگر در شبکه نباشی به معنای آن است که اصلا کاری نکرده‌ای.

رکنی‌زاده ادامه داد: در همین راستا شبکه‌ای بین سه دانشگاه علوم‌پزشکی ، صنعتی و اصفهان در حوزه سلامت شکل گرفته است که هدف آن بومی‌سازی فناوری‌های نوین جهانی می‌باشد و در حال حاضر ۳۰ پروژه در آن در حال اجرا است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان بزرگ ترین مسائل اصفهان را در زمینه محیط زیست دانسته و بیان کرد: آلودگی هوا و خشکی آب زاینده رود که منجر به فرونشست زمین و بسیاری از معضلات اکوسیستمی در اصفهان و استان های همجوار می شود از مشکلات اساسی استان می باشند.

وی افزود: در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از ۱۲ مرکز علمی دانشگاهی و ۸ کمیته از جمله کمیته‌های آب، هوا، خاک، آمایش سرزمینی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در زمینه مسائل زیست محیطی مشغول به فعالیت می‌باشد و با همکاری استان‌های همجوار در حال انجام کارهای خوبی هستیم.

وی حکمرانی و اقتصاد را دو بال نهاد علم دانسته و با بیان این که همراهی آن ها با دانشگاه بستری برای بالندگی نهاد علم خواهد بود تاکید کرد: انتظار ما این است که بودجه ای که در مجلس به امر پژوهش در دانشگاه اختصاص داده می شود که ۱۵% از کل بودجه تخصیصی به دانشگاه است به موقع از طرف دولت پرداخت شود در غیر این صورت امکان برنامه‌ریزی بلندمدت که ضروری امر پژوهش است از دانشگاه سلب خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد ارتباط دانشگاه با بخش خصوصی عنوان کرد: ما در حال حاضر تعاملات بسیاری با اتاق بازرگانی داریم و اندیشکده آینده‌پژوهی با اتاق بازرگانی ایجاد کرده‌ایم ولی مشکل ما صنایع وارداتی هستند که خود را بی‌نیاز از دانشگاه می‌دانند.

وی ادامه داد: ما با مجموعه‌های بزرگ تولیدی کشور در حال همکاری برای ایجاد نوآوری‌های آینده در فناوری‌های مورد استفاده هستیم و در حال حاضر برای دهه آینده برنامه‌ریزی کرده تا محصول کاملا بومی تحت عنوان محصول ایرانی با قابلیت صادرات و حضور در بازارهای جهانی داشته باشیم.

رکنی زاده به تصیح آئین‌نامه‌های دانشگاه‌ها برای پیشبرد امر پژوهش پرداخته و بیان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر آئین نامه‌هایی موجود هستند که هرقدر اعضای هیئت علمی در صنعت بیشتر فعالیت داشته باشند بیشتر مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان به ایجاد شورای ارتقای علوم انسانی اشاره کرده و اظهار داشت: در زمینه علوم انسانی ما رشد بالایی در زمینه اثربخشی در جامعه نداشته‌ایم، لذا سعی کرده‌ایم علوم انسانی در کنار علوم پایه، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی باهم در زمینه توسعه ایفای نقش کرده و این علوم پیشران توسعه باشند نه آن‌که در حاشیه قرار بگیرند.

وی بر حرکت به سمت توسعه فناوری همراه با حفظ هویت و فرهنگ دینی تاکید کرده و افزود: ما می‌توانیم با تربیت انسان‌های متخصص که پایبند به هویت خود و خودآگاه نسبت به ارتباط خود با جهان و خداوند هستند بارقه‌هایی از تمدن جدید را به جهان معرفی کنیم.

رکنی‌زاده در پایان امید را مهم‌ترین سرمایه ما جهت دسترسی به آینده دانست و با ابراز تاسف نسبت به تخریب امید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماع‌ با استمداد از رسانه ها در این زمینه اظهار داشت: رسانه‌ها باید این امید را به جامعه بازگردانند تا ما بتوانیم در آینده جهان نقش‌آفرین باشیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان داشته باشیم علوم انسانی حال حاضر دانشگاه ها داشته ایم علم جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

این مرکز رشد با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبد یل دانش به فناور‌ی های دانش محور حوزه سالمت به ویژه در حوزه، تکنولوژ‌ی های نوین پزشکی، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، روش‌های جد ید درمانی، پزشکی دقیق و ... به کار برد و با هدف حمایت از بنگاه‌ها‌ی نوآور و کارآفرین و تبد یل آنها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی آنها در بازار‌های داخلی و بین المللی
و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن
چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکزرشد فناوری‌های بالینی نموده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود