Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها اوکراین زیر سایه تهدید حمله احتمالی روسیه به سر می برد و شاید کمتر کسی به یاد آورد که زمانی این کشور پس از استقلال از شوروی سابق سومین قدرت اتمی بزرگ دنیا بود؛ اما حالا روسیه به راحتی می تواند بخشی از خاک اوکراین را ضمیمه خود کند (شبه جزیره کریمه) و با استقرار نیروها در مرز اوکراین، به این کشور ضرب شست نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش عصرایران، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی در این باره نوشت: هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، اوکراین که در آن زمان با دارا بودن 5 هزار کلاهک اتمی سومین قدرت اتمی دنیا پس از آمریکا و روسیه بود، سلاح های اتمی را در ازای تضمین های امنیتی روسیه، ایالات متحده و سایر کشورها برای امحا به روسیه تجویل داد؛ در حالی که 30 سال بعد به دلیل ضعف قدرت نظامی در معرض تهدید حمله نظامی روسیه قرار گرفته است.


بر اساس این گزارش: در پایان جنگ سرد، سومین قدرت هسته ای بزرگ روی زمین، بریتانیا، فرانسه یا چین نبودند بلکه اوکراین بود. فروپاشی شوروی در دسامبر 1991 ، منجر به این شد که اوکراین تازه استقلال یافته تقریبا وارث 5 هزار کلاهک هسته ای مستقر در خاک خود شود. سیلوهای زیرزمینی در پایگاه‌های نظامی این کشور دارای موشک‌های دوربردی بودند که هر کدام به مراتب قوی‌تر از بمبی بود که هیروشیما را با خاک یکسان کرد. در آن زمان فقط روسیه و آمریکا از اوکراین سلاح هسته ای بیشتری داشتند.


حذف این زرادخانه اغلب به عنوان یک دستاورد پیروزمندانه در کنترل تسلیحات مورد ستایش قرار می گیرد. دیپلمات ها و فعالان صلح، اوکراین را به عنوان یک "شهروند نمونه" در دنیایی مملو از کشورهای خواهان کسب قدرت هسته ای، معرفی می کنند.

 

اما خلع سلاح اوکراین بدون تنش هایی میان دولت و قوای نظامی این کشور انجام نشد. در آن زمان بودند کارشناسان اوکراینی و یا آمریکایی که منطق خلع سلاح سریع اتمی اوکراین را زیر سوال بردند. برخی استدلال می‌کردند که سلاح‌های مرگبار تنها ابزار قابل اعتماد برای جلوگیری از تجاوز روسیه است.


امروزه اوکراین مسیر آسانی برای تولید یا به دست آوردن مواد لازم برای ساخت بمب ندارد. با این حال، شبح هسته ای بار دیگر در حال تکان خوردن است، زیرا نیروهای روسی این کشور را محاصره کرده و در شرقی ترین استان های آن جنگی در سایه به راه انداخته اند.

امحا یک سیلو موشکی به جا مانده از دوره شوروی در اوکراین/ 2001/ رویترز


"آندری زاهورودنیوک" وزیر دفاع سابق اوکراین می گوید: "ما این قابلیت را بیهوده از دست دادیم." وی با اشاره به تضمین‌های امنیتی که اوکراین در ازای تسلیحات هسته‌ای خود به دست آورد، افزود: "اکنون، هر بار که کسی به ما پیشنهاد امضای یک نوار کاغذ را می‌دهد، پاسخ این است: "خیلی متشکرم." مدتی پیش یکی از آن‌ها امضا کردیم."


تحلیلگران غربی می گویند که حال و هوای کنونی اوکراین در اذهان عمومی این کشور این نکته را تداعی کرده که اقدام 30 سال پیش دولت در تحویل کلاهک های هسته ای به روسیه، چندان عاقلانه نبوده است.


"ماریانا بودجرین" متخصص اوکراین در دانشگاه هاروارد در این باره می گوید: "محصول این است: "ما سلاح‌ها را در اختیار داشتیم، آن‌ها را رها کردیم و حالا ببینید چه اتفاقی می‌افتد." در سطح سیاست دولت اوکراین، من هیچ حرکتی به سمت هر نوع بازنگری نمی بینم اما در سطح عمومی، این یک روایت معتبر است."


"بودجرین" که خود اوکراینی تبار است، در مصاحبه ای افزود: "حسرت بخشی از آن است. بخش دیگر آن چیزی است که فرد در اثر بی عدالتی احساس می کند."


در ابتدا دولت اوکراین پس از استقلال عجله زیادی داشت تا تسلیحات دوره شوروی را از خاک خود خارج کند و به قول معروف از شر آنها رهایی یابد. بمب‌ها، گلوله‌های توپخانه، مین‌های زمینی و کلاهک‌های نسبتا کوچک بالای موشک‌های کوتاه‌برد آسان‌ترین جابه‌جایی ها بودند اما جابجایی دشوارتر، موشک های دوربردی بودند که می توانستند 100 تن وزن داشته باشند و ارتفاعی نزدیک به 90 فوتی داشتند.


در ژانویه 1992، یک ماه پس از پایان یافتن اتحاد جماهیر شوروی، رییس جمهوری و وزیر دفاع اوکراین به فرماندهان نظامی و افرادشان دستور دادند که به کشور جدید خودشان (به جای شوروی) اعلام وفاداری کنند - اقدامی که در راستای کنترل اداری بر تسلیحات باقی مانده از دوره شوروی بود.

امحا یک موشک بالستیک بر جای مانده از دوره شوری در اوکراین در سال 1997 در پایگاهی نظامی متعلق به دوره شوروی در 135 مایلی شهر کی یف/ آسوشیتدپرس


بسیاری از نظامیان اوکراین از این اقدام امتناع کردند و نظامیانی که نیروهای هسته‌ای اوکراین را مدیریت می‌کردند در دوره‌ای از سردرگمی پرتنش درباره سرنوشت زرادخانه و وضعیت عملیاتی آن قرار گرفتند.


"ولادیمیر تولوبکو" فرمانده سابق پایگاه هسته ای که پس از استقلال به نمایندگی پارلمان اوکراین انتخاب شده بود، استدلال کرد که "کی یف" هرگز نباید از قدرت اتمی خود دست بکشد. در آوریل 1992، او در پارلمان گفت که برای اوکراین خیلی زود است که خود را یک کشور غیرهسته ای اعلام کند و اصرار داشت که باید حداقل برخی از کلاهک های دوربرد خود را حفظ کند. او اعلام کرد که یک نیروی موشکی باقیمانده برای "بازدارندگی هر متجاوزی" لازم و کافی است.


موضع او هرگز مورد حمایت گسترده قرار نگرفت.

 

در تابستان 1993 "جان جی. میرشایمر" نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو در مطلبی در نشریه " فارین افرز" استدلال کرد که اگر اوکراین بخواهد صلح را (در برابر روسیه) تضمین کند، یک زرادخانه هسته ای برای این کشور "ضروری" است. او افزود که این بازدارندگی تضمین می‌کند که روس‌ها " که سابقه بدی در رابطه با اوکراین دارند، برای تسخیر مجدد آن اقدام نکنند."


این بحث ها باعث شد که دولت کی یف در سال 1993 تا آنجا پیش برود که پیشنهاد کنترل عملیاتی موشک‌ها و بمب‌افکن‌های هسته‌ای در خاک خود را بدهد، اما این مهم هرگز محقق نشد و نزدیک به 5 هزار کلاهک هسته ای اوکراین به مدت 5 سال (تا سال 1996) به مرور به روسیه منتقل شده و امحا شدند.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هسته ای دوره شوروی سومین قدرت قدرت اتمی موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۶۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟

به گزارش خبرآیلاین، هر روز صبح چه کارهایی می‌کنید؟ برای سرحال شدن می‌دوید و بعد دوش آب سرد می‌گیرید؟ پیش از بیرون آمدن از رختخواب سه بار زنگ ساعت را خاموش می‌کنید؟ هر کس روز خود را به نحوی شروع می‌کند اما ویدیویی در تیک تاک که می‌گوید همه باید بخشی از مناسک صبحگاهی را شکلی مشخص انجام دهیم، بارها دیده شده است.

آنا پترسون از اسکس، درمانگر دندان است. (از کارکنان بخش بهداشت و درمان که برخی کارهای ساده‌تر دندانپزشکی را انجام می‌دهد) پترسون در ویدیویی که در صفحه کاری‌ خود در تیک‌تاک منتشر کرده است می‌گوید که هرگز نباید دندان‌ها را بعد از صبحانه مسواک زد، بلکه همیشه پیش از آن باید این کار را انجام داد.

به گزارش همشهری آنلاین، او در توضیح این مسئله به دنبال‌کننده‌های (فالوئر) خود می‌گوید: «برای این توصیه‌ام دو دلیل دارم: وقتی صبحانه می‌خوریم، دهانمان اسیدی می‌شود. اگر دندان‌ها را پس از صبحانه مسواک بزنیم، در واقع دندان‌ها را بیشتر به این اسید آغشته می‌کنیم و این باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. ضمنا مسواک زدن پیش از صبحانه از دندان‌ها در برابر غذایی که می‌خواهیم بخوریم محافظت می‌کند.»

رهنمودهای او توصیه شرکت خمیر دندان «کولگیت» را که اعلام کرده بود مسواک زدن پس از خوردن غذا «گاهی» بر مینای دندان اثر منفی دارد، تایید می‌کند.

شاید این خبر آن دسته از افرادی را که گمان می‌کردند مسواک زدن پس از صبحانه بهتر است زیرا دندان‌ها را از شر بقایای غذایی که خورده بودیم خلاص می‌کند، غافلگیر کرده باشد.

در بخش نظرات این ویدیو یکی از دنبال‌کنندگان نوشته‌ است: «همه دندان‌پزشکان با این حرف موافق نیستند. بعضی از آنان می‌گویند اگر مسواک زدن ۳۰ دقیقه پس از خوردن یا نوشیدن باشد، ایرادی ندارد.»

گروه بهداشتی بوپا نیز اعلام کرده است که اگر می‌خواهید پس از غذا خوردن مسواک بزنید، بهتر است دست‌کم یک ساعت صبر کنید تا بزاق فرصت داشته باشد اسیدهایی را که غذا در دهان ایجاد کرده است، خنثی کند.

در تارنمای سازمان ملی خدمات بهداشتی در مورد مسواک زدن پیش یا پس از صبحانه رهنمود خاصی داده نشده است. در این تارنما توصیه شده است برای حفظ بهداشت دهان و دندان همواره دو بار در روز، هر بار حدود دو دقیقه، دندان‌ها را با خمیردندان فلورایددار مسواک بزنیم.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900363

دیگر خبرها

  • حرف‌های مهم سرمربی استقلال با چپ‌پای آبی‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • اتفاق تلخ در بسکتبال/ سومین نوجوان حادثه تصادف هم پر کشید
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان