Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@00:13:36 GMT

آسمان پایگاه سوم شکاری انقلابی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۸۰۸۶

آسمان پایگاه سوم شکاری انقلابی شد

باشگاه خبرنگاران جوان همدان - پایگاه سوم شکاری «شهید نوژه» نخستین پایگاهی است که در سال ۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دست انقلابیون افتاد.

این پایگاه شکاری از مرز‌های هوایی و پشتیبانی نیرو‌های دیگر آجا را بر عهده دارد.

طبق آخرین تخمین‌ها در سال ۲۰۱۳، نیروی هوایی ایران، هفتمین نیروی هوایی جهان از نظر تعداد هواپیما‌های سوخت‌رسان و ترابری محسوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پایگاه به دلیل قرار گرفتن در غرب کشور و برخورداری از موقعیت راداری مناسب، بسیار پراهمیت  است و عمده شهرتش نیز برای  وجود تعداد زیادی هواپیمای اف ۴ فانتوم در این پایگاه است.

پایگاه سوم شکاری شهید نوژه در دوره جنگ نقش مهمی در انجام عملیات‌های هوایی موفقیت‌آمیز داشته، به طوری که حدود ۳۵ درصد از عملیات‌های مهم، برخاسته از این پایگاه هوایی بوده است.

این پایگاه که در ۶۵ کیلومتری همدان قرار دارد، پیش از انقلاب موسوم به پایگاه «شاهرخی» بود، اوائل انقلاب مدتی «حر» نام گرفت و پس از کودتای نوژه در سال ۵۹ به نام «شهیدمحمد نوژه» مزین شد.

پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه، نخستین پایگاهی است که هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی به دست انقلابیون افتاد و پس از آن در سال‌های دفاع مقدس، بار‌ها هدف حمله نیرو‌های بعث عراقی قرار گرفت.

رضا معصومی به عنوان تنها خبرنگار شهرستان کبودراهنگ همدان که در پنج کیلومتری پایگاه سوم شکاری قرار دارد، در آخرین روز‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خبر وقایع رخ داده در پایگاه شاهرخی را به رسانه‌های خبری از جمله روزنامه اطلاعات و صدا و سیما مخابره کرده.


استان همدان به دلیل بافت مذهبی و شهرت دیرینه‌ این دیار به عنوان «دارالمؤمنین» ،در زمره مناطقی بود که مردم آن با شروع قیام امام خمینی (ره) علیه رژیم ستمشاهی، هم نوا با ایشان در صف مقدم مبارزه بر ضد مظاهر استبداد، حضور داشته و گوش به فرمان امام بودند، آن روز‌ها کارکنان مؤمن و انقلابی پایگاه سوم شکاری (شاهرخی) در زمان شکوفایی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، پا به پای مردم ایران علیه طاغوت، به پا خواسته بودند؛ به طوری که تظاهرات مردم شهر‌های استان همدان به ویژه کبودراهنگ همواره آراسته به حضور این دلاورمردان به همراه خانواده‌هایشان بوده.

با توجه به نقش ارزشمند پایگاه نوژه در پیروزی انقلاب اسلامی گفتگویی باکارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) انجام شد.

ابوالفتح مومن گفت: پایگاه نوژه از جمله پایگاه‌های حساس بود که در ابتدا نام پایگاه به نام پایگاه شاهرخی بود و بعد از پیروزی انقلاب به پایگاه حر تغییر یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شهید شدن محمد نوژه که از همافران این پایگاه بود به این نام تغییر کرد.

او گفت: به منظور مبارزه با رژیم شاه، نظامیان انقلابی پایگاه هوایی شاهرخی همدان، در نیمه دوم دی ماه سال ۱۳۵۷ دست به اعتصاب غذا زدند و اعلام کردند که سران نیروی هوایی قصد بمباران مردم پس از خروج شاه از کشور را دارند.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: این اعتصاب پس از خروج شاه از کشور به شکل گسترده‌ای ادامه داشت به طوری که ۲۸۰۰ نفر از همافران و افسران و درجه‌داران شاغل در این پایگاه به اعتصابیون پیوستند.

مومن در ادامه گفت: عده‌ای از آنان در اثر فشار پلیس نظامی پایگاه متفرق شدند و روز بعد هم خانواده‌های نظامیان پایگاه نیز در حمایت از انقلاب اسلامی و اعتصابیون تظاهرات کردند که در نتیجه، عده‌ای ازآن‌ها دستگیر و بازداشت شدند.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) گفت: روحانیون مبارز استان همدان از جمله سید اسدالله مدنی و محمدتقی عالمی دامغانی نیز در ۳۰ دی ماه، با صدور اعلامیه‌ای از مردم خواستند که به یاری و کمک نیرو‌های انقلابی پایگاه شاهرخی همدان بشتابند.

 

بیشتر بخوانید

دستاورد‌های نظامی و دفاعی کشور در برابر دشمنان، نیروی بازدارنده است تفکر بسیجی رمز پیروزی در همه عرصه‌ها است بزرگ‌ترین عملیات هوایی تاریخ جنگ‌های جهان چگونه انجام شد؟ + تصاویر


او در ادامه گفت: اعتصاب غذای همافران، درجه داران و افسران پایگاه شاهرخی و نیز تظاهرات اعضای خانواده آنان علیه رژیم شاهنشاهی، انعکاس گسترده‌ای در شهرستان‌های دیگر داشت به شکلی که از سوی مردم و سایر همافران و درجه‌داران دیگر شهر‌ها از جمله بندرعباس، مشهد و شاهرود حمایت شدند.

مومن می گوید: در بندرعباس حدود هزار نفر از افسران، درجه‌داران، و همافران پایگاه هوایی این شهر، در یک راهپیمایی در سی‌ام دی ماه همبستگی خود را با نهضت و جنبش مردم ایران و همچنین با همافران پایگاه شاهرخی همدان و پایگاه وحدتی دزفول که از یک هفته پیش اعتصاب غذا کرده بودند، اعلام داشتند.

او گفت: ۱۹ بهمن ماه ۵۷ یک حادثه افتخار برانگیز برای نیروی هوایی محسوب می‌شود.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: در ۱۹ بهمن ماه جوانان و کارکنان نیروی هوایی کاری عاشورایی انجام دادند و آنچه که آنان را به میدان کشید نیروی ایمان و عشق بود.

کبودراهنگ به آزادشهر تغییر نام داد

مومن گفت: پس از ورود امام خمینی(ره) به کشور و اعلام همبستگی همافران، افسران و درجه‌داران با انقلاب در همدان، به دستور فرمانده پایگاه شاهرخی، تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند و در پی دستگیری همافران مردم شهر‌های همدان، کبودراهنگ و روستا‌های اطراف، با برگزاری یک راهپیمایی به طرفداری از همافران پرداختند و خواستار آزادی آن‌ها شدند البته در این راهپیمایی روحانیون نیز حضور داشتند و اسم کبودراهنگ را به «آزادشهر» تغییر دادند.

او گفت: با وجود حمایت مردم و روحانیون از همافران، افسران و درجه‌داران پایگاه شاهرخی در روز ۱۴ بهمن، ۴۵۰ نفر از آنان که در حال اعتصاب غذا بودند، دستگیر و به وسیله هواپیما به پایگاه هوایی تبریز منتقل و زندانی شدند.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) گفت: افراد دستگیر شده از جمله همافریکم محمدباقر اناری، همافردوم عطاءالله هاشم‌زاده، حسین آخوندی، محمد جهانگرد، اعلام کردند که به علت دوری از خانواده و شرایط زندان به شدت در تنگنا هستند و در شرایط سختی به سر می‌برند و بر اساس این موضوع مردم و روحانیان شهر همدان با پرپایی یک تظاهرات بیست هزار نفری ضمن حمایت از امام خمینی خواستار آزادی همافران پایگاه شاهرخی و دیگر پایگاه‌ها شدند.


مومن گفت: در نهایت در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ همافران به حمایت از انقلاب اسلامی تظاهرات کردند که ۱۷۲ نفر از آن‌ها را دستگیر شدند.

او می گوید: براساس این تظاهرات انجام شده به خانواده‌هایی که در این تظاهرات شرکت کرده بودند تنها ۴۸ ساعت فرصت داده شد که منزل سازمانی خود را ترک کنند و به دنبال این موضوع اهالی کبودراهنگ در دفاع از خانواده‌ها به پا خواستند و راهپیمایی بزرگی انجام دادند.

مومن گفت: در آخر با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  در ۲۲ بهمن ماه سرتیپ شجاعی فرمانده وقت پایگاه شکاری شاهرخی بازداشت و برای محاکمه فرستاده شد.

او گفت: در پایان دلیرمردان نیروی هوایی درست زمانی که شاه انتظار داشت آنان با غرش هواپیما‌های خود موجب ایجاد رعب و وحشت شوند، با پیوستن به موج عظیم انقلاب موجب لرزش پایه‌های رژیم شاه شده و در به ثمر رسیدن انقلاب مردمی ایران، سهمی بزرگ برعهده داشتند. پیوستن نیروی هوایی و ارتش به سیل خروشان انقلاب، پایه‌های استبداد را سست و پیروزی انقلاب را سرعت بخشید.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز نیروی هوایی پایگاه نوژه پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه سوم شکاری پایگاه شاهرخی پایگاه هوایی درجه داران نیروی هوایی خانواده ها مومن گفت او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ که گفته می‌شود حامل مواد شیمیایی احتمالا خطرناکی بوده است، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در آمریکا سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ (F-۱۶) نیروی هوایی آمریکا که ظاهرا نوعی زباله شیمیایی را با خود حمل می‌کرد، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در ایالت نیومکزیکو سقوط کرد.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که فرماندهی پایگاه هوایی هالومان اعلام کرد خلبان توانسته خارج شود و در حال دریافت مراقبت‌های پزشکی است.

پایگاه هوایی هالومان در ایالت نیومکزیکو

مقامات از ساکنان محلی خواستند به دلیل احتمال نشت مواد شیمیایی خطرناک از هواپیما به محیط اطراف، به محل حادثه نزدیک نشوند.

این سومین مورد از سقوط یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ در شش ماه اخیر است. یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ در دسامبر گذشته و هواپیمای جنگنده دیگری نیز در ژانویه طی یک عملیات آموزشی در سواحل کره‌جنوبی سقوط کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • انجام چهار عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • انجام ۴ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا