Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن شاه آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح ادغام آموزش عالی و آموزش پزشکی اظهار کرد: هدف این طرح برقراری عدالت آموزشی عنوان شده است.

وی افزود: عدالت به معنای تقسیم منابع به صورت عادلانه است؛ اما قصد مسئولان از هدف گذاری با عنوان عدالت در این طرح مشخص نیست.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه این طرح بسیار سطحی است، گفت: جوانب مختلف از جمله فرصت‌ها و تهدیدات این ادغام در لایحه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره موارد سطحی طرح ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی اظهار کرد: به افزایش کیفی حوزه علوم پزشکی در این ادغام سازی توجه نشده است. به عنوان مثال بیمارستان و درمانگاه از محیط‌های آموزشی رشته‌های پزشکی است؛ اما نویسندگان به راهکارهای تامین آنها اشاره‌ای نکرده است.

شاه آبادی ادامه داد: در این طرح بیان شده که تمامی پذیدفته‌شدگان در کنکور سراسری که از آموزش رایگان در دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کرده‌اند باید در بخش دولتی خدمت کنند. البته این موضوع مورد پسند بیشتر دانشجویان نیست و در واقعیت اصلا امکان عملی شدن را ندارد چرا که مگر ظرفیت استخدام بیمارستان یا مراکز درمانی دولتی چقدر است.

این دانشجوی رشته پزشکی با اشاره به سخنان زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وی دلایلی مانند جدایی رشته‌های علوم پایه مثل شیمی و فیزیک از رشته‌های پزشکی را علت این ادغام می‌دانند چراکه اعتقاد دارد به برخی رشته‌های پزشکی آسیب جدی وارد شده است.

وی ادامه داد: جداسازی رشته‌های علوم پزشکی از بخش درمان غیر عاقلانه است و با توجه به زیر ساخت‌های فعلی عملیاتی نیست.

شاه آبادی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در سال‌های اخیر عملکرد مطلوبی ندارد، گفت: در نتیجه قرار گرفتن آموزش پزشکی ذیل این وزارتخانه چشم انداز روشنی ندارد. علاوه بر آن وزارت بهداشت در حوزه آموزشی نواقصی ندارد که با این ادغام برطرف شود.

طرح ادغام آموزش عالی و پزشکی در راستای افزیش ظرفیت‌ها

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به افزایش ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی عنوان کرد: به نظر می‌رسد نویسندگان طرح ادغام آموزش عالی و پزشکی به دنبال توجیه یا ارائه راهکاری برای افزایش ظرفیت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزشی بر افزایش یا کاهش ظرفیت‌ها ارجحیت دارد، گفت: در حال حاضر فضای درمانی محدود است و برخی مواقع ۲۰ دانشجوی پزشکی در اتاقی کوچک و بر بالین یک بیمار حاضر هستند. وزارت علوم توانایی افزایش بیمارستان‌ها را برای حضور دانشجویان ندارد. در نتیجه افزایش بی‌رویه منطقی نیست.

شاه آبادی با اشاره به افزایش مهاجرت کادر درمان بیان کرد: مسئولان به جای لایحه یا طرح‌های بی فایده باید چاره‌ای برای حفظ نیروهای متخصص کند. بر اساس آمارها روزانه حدود ۵ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.
انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1128963 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز طرح ادغام آموزش رشته های پزشکی آموزش پزشکی آموزش عالی علوم پزشکی شاه آبادی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از به صدا در آمد زنگ خطر جمعیتی در کاشان به صدا درآمد و گفت: زایمان در سال ۱۴۰۲، پنج درصد کاهش یافت. - اخبار استانها -

عباس آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به هفته سلامت و کاهش پنج درصدی زایمان در سال 1402،  اظهار داشت: در سال 1401، هفت هزار و 325 زایمان در کاشان انجام شده بود که این تعداد در سال 1402 به شش هزار و 931 نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای افزایش زایمان طبیعی و کاهش عمل سزارین، ابراز داشت: تعداد زایمان طبیعی در سال 1401، سه هزار و 187 نفر بود که این تعداد در سال 1402 به سه هزار و 317 نفر افزایش یافته است.

آزادی همچنین از افزایش زایمان‌های بی‌درد در کاشان خبر داد و گفت: با استفاده از روش‌های مختلف، زایمان‌های بی‌درد از 3.67 به 4.58 درصد افزایش یافته است در حالی که این رقم باید به 40 تا 50 درصد برسد تا بانوان خاطره خوشی از زایمان داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش زایمان طبیعی با قرار دادن مشوق‌های مختلف تاکید کرد: تلاش برای افزایش زایمان طبیعی و بی درد در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وی نیروی جوان را عامل پیشرفت در همه عرصه‌ها دانست و گفت: اگر جمعیت نداشته باشیم، هر چقدر هم تکنولوژی داشته باشیم موفق نخواهیم بود و از این رو افزایش زاد و ولد جوانی جمعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آزادی با اشاره به احترام و حمایت‌های لازم از مادران باردار، بر لزوم ترویج فرهنگ قناعت در جامعه تأکید کرد و گفت: در قدیم چندین خانوار در یک خانه سکونت داشتند و قناعت داشتند، اما امروز معتقدند هر یک نفر از فرزندان خانواده باید یک اتاق مجزا با همه امکانات داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه امروز با پدیده پیری جمعیت و کهنسالی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: نیروی کار در کشورهای در حال توسعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از این رو جوانی جمعیت نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان