Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- رمضان رویین تن گفت: میزان تولیدات سالانه بخش کشاورزی کرمانشاه در مجموع پنج میلیون تُن است. استان کرمانشاه چهار درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید کرده و از حیث تولیدات بخش کشاورزی رتبه چهاردهم را بین استان‌های کشور دارد.

 بیشترین تولیدات بخش کشاورزی استان کرمانشاه به زیر بخش زراعی اختصاص دارد،  ۸۴ درصد تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان کرمانشاه در زیر بخش زراعی، ۱۰ درصد دامی و شش درصد باقیمانده به تولیدات باغی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نزدیک به ۹۰ درصد مساحت استان یعنی حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از مساحت استان قابلیت کاربری فعالیت‌های کشاورزی مانند جنگل و مرتع، زراعت و باغ به صورت آبی و دیم را دارد که ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

 مطابق آمار‌های موجود یک میلیون و ۴۴۵ هزار هکتار از مساحت استان یعنی معادل ۵۸ درصد مساحت استان به منابع طبیعی، ۹۶۲ هزار هکتار شامل ۳۸ درصد مساحت استان به بخش کشاورزی و چهار درصد مساحت استان نیز به کاربری‌های غیرکشاورزی اختصاص دارد.

مساحت اراضی زراعی و باغی استان کرمانشاه ۹۶۲ هزار هکتار است که ۷۵ درصد این اراضی دیم و تنها ۲۵ درصد آن آبی است.

استان کرمانشاه همچنین با دارا بودن پنج میلیون واحد دامی، ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون قطعه‌ای در سال، ۴۳۸ هزار کندوی عسل و ۴۶۰ واحد آبزی پروری با وسعت ۹۷۵ هکتار یکی از استان‌های برخوردار کشور در حوزه دامپروری به شمار می‌رود.

 استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد؛ تنوع اقلیمی، آب فراوان، بارندگی مناسب، خاک خوب، تنوع زیستی و ژنتیکی، قدمت و شهرت ملی و بین المللی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت تولید و پرورش کلیه محصولات کشاورزی از ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود که در صورت مدیریت علمی و صحیح می‌توان در کنار افزایش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی استان، زمینه اشتغال سه برابری میزان فعلی را با حفظ محیط زیست و توسعه پایدار فراهم کرد.

 برنامه ریزی برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی استان، بسیار مهم است. با مدیریت علمی می‌توان به راحتی میزان تولیدات بخش کشاورزی استان را قالب یک برنامه پنج ساله با در نظر گرفتن کم آبی و مسائل زیست محیطی از پنج میلیون تن فعلی به ۹ میلیون تن رساند و پس از آن نیز در قالب برنامه بلندمدت ۱۰ ساله میزان تولیدات کشاورزی استان را به ۱۲ میلیون تن رساند.

موانع و مسائل کشاورزی استان هم قابل بررسی هستند؛ غالب بودن دیمزارها، کشاورزی غیرعلمی با بهره وری پایین، دانش بنیان نبودن مدیریت و عملیات بخش کشاورزی، فقدان استراتژی و برنامه منسجم برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی، مدیریت غلط و غیرعلمی منابع آب و خاک، ناتمام و بدون استفاده ماندن پروژه‌های پرهزینه آب و خاک مانند سد‌ها و تجهیزات نوسازی، سرمایه گذاری خیلی کم در بخش کشاورزی، ضعف بنیه مالی کشاورزان، رویه اشتباه پرداخت تسهیلات بانکی، بی توجهی به تولید و تولیدکننده ها، گرانی و کمبود کمی و کیفی نهاده‌های کشاورزی و ناهماهنگی در صادرات از موانع پیش روی توسعه بخش کشاورزی استان است.

 برای ایجاد جهش در تولیدات بخش کشاورزی استان کافی است به جای در نظر گرفتن ضوابط و بروکراسی‌های اداری برای یکبار هم که شده مسئولین در کنار بخش خصوصی قرار گرفته و مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاران بخش کشاورزی استان را برطرف کرده و برای آن‌ها فرش قرمز پهن کنند.

به عنوان مثال کشوری مثل هلند که مساحت آن یک سی و هفتم کشور و ۱.۷۶ برابر استان کرمانشاه است، با وجود برخورداری از یک اقلیم و محدودیت‌های نفوذ آب دریا و در عین حال باتلاقی بودن اراضی و فقدان نور کافی آفتاب و با تراکم جمعیتی بالا، اما با تکیه بر مدیریت، برنامه ریزی و بکار گیری علم توانسته دومین کشور صادر کننده محصولات کشاورزی در دنیا با ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار در سال باشد. به علاوه اینکه این کشور بهترین مناظر و سالمترین محیط زیست را هم در دنیا دارد.

 استانی مثل کرمانشاه با ۵۷ درصد مساحت کشور هلند و تراکم جمعیتی پایین‌تر در کنار برخورداری از نور و انرژی کافی خورشید و نیز هفت اقلیم آب و هوایی و بدون محدودیت کیفی منابع آب و خاک آیا نباید و نمی‌تواند به اندازه سه تا چهار درصد کشور هلند تولیدات بخش کشاورزی داشته باشد.

انتهای پیام/ ط.پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی توسعه اقتصادی توسعه کشاورزی تولیدات بخش کشاورزی استان درصد مساحت استان استان کرمانشاه هزار هکتار میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی استان کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم هشتم اردیبهشت _ در نشست مدیریت بحران که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت و کنترل به‌موقع، بحران را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه به‌دلیل شرایط خاصی که دارد در معرض بحران‌های مختلفی همچون سیل، زلزله و… قرار دارد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای به خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان با توجه به پوشش گیاهی منطقه داشت و بحث تجهیزات امداد و نجات داشت و گفت: پدیده ریزگردها از دیگر مشکلات استان است که با توجه به عوامل مؤثر اثرگذار شدت و ضعف دارد.

وی با اشاره به مشکلات به‌جا مانده از ادوار گذشته برای استان، تصریح کرد: با اعلام بی‌موقع جشن پایان بازسازی زلزله از ردیف بودجه زلزله‌زده کشور خارج شدیم در حالی که هنوز ده‌ها ساختمان دولتی از فرمانداری گرفته تا ادارات حتی مساجد این مناطق، بازسازی نشده است.

صحرایی اشاره هم به افتتاح زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه داشت و افزود: راه‌آهن کرمانشاه برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم نزدیک به یک‌هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی با ادامه نیازهای استان کرمانشاه به بحث امسال تسهیلات مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: در صورت تخصیص تکمیل ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده با توجه به پیشرفت فیزیکی آن‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ همت اعتبار نیاز است که حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان آن صرف مناطق زلزله‌زده و ۱.۳ هزار تومان آن برای مابقی استان هزینه شود.

کد خبر 748515

دیگر خبرها

  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست