Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی متشکل از ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور هشدار دادند برای ممانعت از اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران در صورتی که دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط آن را بررسی و درباره آن رای دهد،  تلاش خواهند کرد.

به گزارش رویترز، سناتورها به رهبری «تد کروز» یکی از مخالفان دیرینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، در نامه‌ای به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که دولت وی به قوانین ایالات متحده حاکم بر هرگونه توافق جدید با ایران پایبند بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه به بایدن گفتند که اگر وی به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هرگونه توافق جدید اگر به طور کامل با مشکل مواجه نشود، دستکم به شکل جدی با مانع برخورد خواهد کرد. آن‌ها هیچ جزئیاتی در مورد برنامه‌های خود ارائه نکردند، اما به نوشته رویترز، جمهوری‌خواهان از تاکتیک‌های مختلفی برای کاهش سرعت سایر قوانین یا اعمال محدودیت بر نامزدهای بایدن، از جمله بسیاری از پست‌های سفیر، استفاده کرده‌اند.

هر توافقی که کمتر از معاهده‌ای تصویب شده در سنا باشد،  احتمالاً در روزهای آغازین دولت بعدی از بین خواهد رفت.

دموکرات‌ها کنترل سنا را که کرسی‌های آن به شکل برابر ۵۰-۵۰ در مالکیت دو حزب قرار دارد، تنها به لطف رأی‌ای که توسط «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور به می‌تواند داده شود، در دست دارند، اما ممکن است در انتخابات میان‌دوره‌ای اواخر سال جاری، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را از دست بدهند. سناتورها گفتند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ملی ایالات متحده آنقدر مهم است که فی‌النفسه یک معاهده مستلزم مشاوره و رضایت دو سوم سنا است. آن‌ها با پیش‌بینی پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ افزودند، هر توافقی که کمتر از معاهده‌ای که سنا تصویب کرده باشد،  احتمالاً در روزهای آغازین دولت بعدی از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، به ادعای آن‌ها، قانون سال ۲۰۱۵ که قبل از تکمیل توافق هسته‌ای ایران تصویب شد، مستلزم آن است که هرگونه "توافق جدید" مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره بازنگری ۶۰ روزه به کنگره ارسال شود که طی آن کنگره می‌تواند قطعنامه مشترکی را در مخالفت تصویب کند که اساساً از اجرایی شدن توافق جلوگیری می‌کند. آن‌ها در این نامه همچنین مدعی شدند، این اختیارات با پیشرفت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای در سال گذشته که اقدامات نظارتی جدید را ضروری می‌کند، فعال می‌شود.

تلاش‌های ضد ایرانی متعدد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در میانه مذاکرات وین

پیش‌تر هم سناتورهای جمهوری‌‌خواه با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند. در این نامه، «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند. (جزئیات بیشتر)

مقام‌های دولت فعلی آمریکا ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده اعلام کرده‌اند قصد دارند کشورشان را از طریق مذاکرات وین مجدداً به برجام برگردانند. دولت بایدن با این وجود، از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق خودداری کرده و تاکنون عملاً سیاست شکست‌خورده دولت پیشین آمریکا را علیه ایران ادامه داده است.

گروهی از قانونگذاران آمریکا چند روز پیش در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور گفته‌ بودند رابرت مالی باید با حضور در جلسه استماع با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به این سئوالات پاسخ دهد: «چرا مقام‌های وزارت خارجه از تیم مذاکره‌کننده کنار گذاشته می‌شوند؟ موضع دولت بایدن درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران به طور کامل اجرا نمی‌شوند؟ وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و افزایش غنی‌سازی اورانیوم این کشور چیست؟» رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است روز سه‌شنبه برای اولین بار در نشستی محرمانه با اعضای کنگره به آن‌ها درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش بدهد. پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا نوشته این نخستین بار است که رابرت مالی بعد از انتصاب به عنوان نماینده ویژه امور ایران و آغاز مذاکرات وین قرار است اعضای کنگره را در جریان وضعیت این گفت‌وگو‌ها قرار دهد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سناتورهای جمهوری خواه رئیس جمهور آمریکا توافق هسته ای هرگونه توافق جمهوری خواه نفت ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم

معاون وزارت دفاع لهستان پس از کشمش‌های فراوان در زمینه استقرار سلاح‌های هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خاک این کشور، از آمادگی ورشو برای اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش مشرق، پاول زالوسکی روز سه‌شنبه گفت که کشورش درخواستی برای مشارکت در طرح به اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو ارائه کرده و از آن خارج نشده است.

وی با بیان اینکه این موضوع باید با شرکای غربی مورد بحث قرار گیرد، اضافه کرد: ما در مورد برنامه‌ای به نام اشتراک‌گذاری هسته‌ای صحبت می‌کنیم. این یک برنامه ناتو است، اما تصمیم گیری و کنترل کامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، که مثلاً ممکن است در لهستان مستقر شود، توسط آمریکایی‌ها گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، بلژیک، ایتالیا، آلمان و لهستان برای شرکت در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.

برنامه اشتراک هسته‌ای به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را در کشورهای عضو ناتو بدون آنکه آنها اختیار استفاده از آنها را داشته باشند، مستقر کند.

آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان چندی پیش پس از صدور بیانیه آمادگی این کشور برای میزبانی از سلاح‌های هسته ای، بیانیه دیگری صادر و اعلام کرد که هنوز تصمیم رسمی در این مورد گرفته نشده است.

همه این اظهارات در حالی است که دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان اعلام کرده است که به دنبال دیدار با رئیس جمهوری است تا بفهمد چه چیزی او را بر آن داشته تا امکان اشتراک هسته‌ای را پیشنهاد دهد.

معاون وزیر دفاع لهستان نیز در عین حال از طرح موضوع استقرار هسته‌ای در محافل داخلی این کشور که توسط رئیس‌جمهوری لهستان ارایه شده، انتقاد و تاکید دارد که باید به جای آن با شرکای غربی گفت وگو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟