Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:47:38 GMT

نگاهی به فیلم سینمایی نگهبان شب| یک اتفاق ساده

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۹۷۱۵

نگاهی به فیلم سینمایی نگهبان شب| یک اتفاق ساده

در بین فیلمسازان مطرح کشورمان، رضا میرکریمی از مهمترین فیلمسازانی است که در تمامی آثار خود از مفاهیم حوزه اخلاق به عنوان زیربنا بهره گرفته و قصه‌های خود را در این بستر روایت می‌کند. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- محمد جلیلوند

بخش مهمی از تولیدات سالیانه سینمای ایران را فیلمهایی تشکیل می‌دهند که در متن یا زیرمتن آن به مفاهیم اخلاقی پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که این قبیل موضوع‌ها، قابلیت دراماتیک بالقوه داشته و قادر به اثرگذاری روی مخاطبان خود هستند. در بین فیلمسازان مطرح کشورمان، رضا میرکریمی از مهمترین فیلمسازانی است که در تمامی آثار خود از مفاهیم حوزه اخلاق به عنوان زیربنا بهره گرفته و قصه‌های خود را در این بستر روایت می‌کند. از خیلی "دور،خیلی نزدیک" تا "به همین سادگی" و "فردا" که این خط ادامه پیدا کرده و به نگهبان شب نیز کشیده شده است. فیلمی که در بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و نظرات متفاوتی را برانگیخته است.

میرکریمی خیلی زود قصه خود را شروع کرده و بدون آن که تماشاگر با قهرمانش (رسول) آشنا شود، او را سوار اتومبیل مرد جوان ساختمان ساز کرده و به سرکار می‌برد. در این شیوه متفاوت روایت، به مرور با لایه‌های مختلف رسول آشنا شده و نقطه عطف درست جایی رقم می‌خورد که تماشاگر انتظارش را ندارد. آشنایی رسول با دختر مرد معمار ملقب به دایی و ازدواجش با او، قصه را وارد مرحله تازه‌ای کرده و زندگی کاری رسول را به زندگی مشترکش گره می‌زند. در کنار این داستان اصلی، داستانک‌هایی هم توسط میرکریمی و همکار نویسنده‌اش محمد داوودی خلق شده که برخی از آنها خوب از آب درآمده و برخی دیگر صرفا در سطح باقی می‌مانند. برای مثال می‌توان به آلزایمر داشتن دایی اشاره کرد که از همان پرده نخست به شکل ظریفی به آن اشاره شده و شدت گرفتنش در بخش‌های پایانی به یک عطف درخشان ختم می‌شود. داستانک مربوط به مهندس و زن جوان همراهش و ارتباط برقرار کردن بیشتر این دو با رسول، بیش از آنچه که باید رو و تکراری به نظر رسیده و سکته‌ای به داستان نگهبان شب داده است.

فیلم‌هایی از جنس نگهبان شب، فیلم‌هایی با ریتم آرام و قصه‌هایی با فراز و فرود اندک هستند که برای تماشاگر اهل کشف کردن جذابیت‌های بسیار دارد. میرکریمی هم تلاش کرده تا قصه‌اش را با تأنی پیش برده و به مرور با شخصیت‌های اصلی و فرعی‌اش آشنا شویم. به همین خاطر هم تنها کدی که در ابتدا در رابطه با رسول به ما داده می‌شود، ساده‌ دلی اوست و الباقی به مرور و به شکل قطره چکانی مطرح می‌شود. برای مثال می‌توان به قضیه خواستگاری رسول از دخترعمویش و ماجرای زمین‌های ارثیه پدری اشاره کرد. همان طور که به مرور وارد خانه و زندگی دایی و دو دخترش شده و از ماجرای تنها پسرش مطلع می‌شویم. عذاب وجدان را می توان تم فرعی فیلمنامه نگهبان شب قلمداد کرد که شخصیت‌های مختلف فیلم را درگیر خود کرده و به خوبی روی داستان سوار شده است بدون آن که گل درشت جلوه کند.

میر‌کریمی در پرداخت رسول به عنوان قهرمان داستان، ریسک بزرگی کرده و بیش از اندازه روی ساده دلی و معصومیت‌اش مانور داده که این امر وقتی او با مهندس جوان هفت خط و رنگ همراه می‌شود، تناقض شدیدی را به وجود می‌آورد. تا جایی که ساده‌دلی‌ اش را تحت الشعاع قرار داده و تماشاگر را نسبت به او در موضع شک و تردید قرار می‌دهد. هر چند که در پرده سوم فیلمنامه، رسول از این انفعال فاصله گرفته و کنشمندی یک قهرمان را بروز می‌دهد. شخصیت دایی، از آن دسته تیپ-شخصیت‌های جذاب و شیرینی است که نیروی فوق‌العاده ای به قصه آرام و کم افت و خیز  نگهبان شب بخشیده است. رابطه او و رسول هم خوب از کار درآمده و باورپذیری غریبی در آن موج می‌زند. نصیبه دختر نیمه شنوای دایی به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی فیلم، کاملا مطابق فرم مینی مال فیلمنامه خلق شده و به اندازه در روند حرکت داستان حضور دارد. درست برخلاف مهندس سازنده مجتمع ساختمانی که تیپی تمام عیار از یک بسازوبفروش را ارائه کرده که به دنبال سوء‌استفاده از حسن‌نیت کارگر خود است.

میر‌کریمی نگاه مینی مالیستی حاکم بر فیلمنامه فیلمش را در کارگردانی خود نیز اعمال کرده است

میر‌کریمی نگاه مینی مالیستی حاکم بر فیلمنامه فیلمش را در کارگردانی خود نیز اعمال کرده است. از دکوپاژ فیلمنامه گرفته تا فرم بازی بازیگرانش که این قضیه کاملا به چشم آمده و به ویژگی فیلم تبدیل شده‌است. (تورج الوند)‌ که‌ سابقه‌ کار چندانی در سینما نداشته، انتخاب خوبی برای ایفای نقش رسول بوده و توانسته ساده‌دلی موجود در این شخصیت را به تصویر بکشد و در عین حال به اندازه  نیز بازی کند. (لاله مرزبان) هم که بی‌همه چیز را در سال جاری روی پرده داشته، کار سختی در خلق نصیبه نیمه شنوا روی پرده سینما داشته که به خوبی هم از عهده آن برآمده‌است. به خصوص در حفظ راکوردهای نقش که عالی عمل کرده و نامزد بالقوه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره چهلم به حساب می‌آید.  

تشکیل صف‌های طولانی برای دیدن "موقعیت مهدی" / بازگشت میرکریمی با "نگهبان شب" + فیلم و عکسجشنواره فیلم فجر| میرکریمی: "نگهبان شب شعاری نیست"/ 13 هزار بازیگر برای حضور در فیلم‌ رزومه فرستادندنقد فیلم های جشنواره فجر | "نگهبان شب" تصویری بدونِ ملاحظه از تاثیر عمیق "مناسبات اقتصادی فاسد"

 

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر نگهبان شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «بیگانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد نوروزبیگی با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۱:۵۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مستند «بیگانه» اثر تازه موسسه راوین است و با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب می‌پردازد.

سایر عوامل این مستند عبارت‌اند از: تدوین: مجتبی کمالی، گوینده: ابوالفضل شاه‌بهرامی، پژوهش: زهرا سجادی هزاوه، مینا یاری.

کد خبر 6092938 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • (عکس) روایت غم‌انگیز رسول خادم از گفتگو با دختر پابرهنه
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • حادثه تلخ برای مهمان ویژه استقلال که باعث قطع دست او شده است