نظرات مختلف منتقدان درباره مرد بازنده | مهدویان هم مثل کیمیایی سعی دارد حرفهای مهم بزند اما نمیتواند | درجا زدن کارگردان یا بازگشت به اوج؟
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۹۷۹۶
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، از دوره سی و چهارم و با «ایستاده در غبار»، محمدحسین مهدویان هر سال با یک اثر در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این حضور مستمر پس از قسمت اول ماجرای نیمروز دستاورد خاصی برای مهدویان نداشته و باعث انتقادهای بسیاری به این فیلمساز جوان و پرکار نیز شده است.
در ادامه نظرات تعدادی از منتقدان را درباره «مرد بازنده» میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر محزونیه، روزنامهنگار و فعال فرهنگی درباره «مرد بازنده» گفت: یک تجربه متوسط. هیچ چیز عالی نیست. نه کارگردانی و نه قصه کمکی به فیلم میکند و نه حتی بازیها و فیلمنامه. فیلم اضافه دارد و باید کوتاهتر از این میشد. قهرمان و ضد قهرمانهای فیلم نامفهموم هستند. داستانهای فرعی هم به نجات فیلم کمکی نکرده و به مساله و هدف فیلم چندان کمکی نمیکند. مهدویان هم مانند کیمیایی سعی دارد حرفهای مهمی بزند اما نمیتواند.
مهدویان فقط تلاش میکند دکانش تعطیل نشودمحمد اسماعیلی، منتقد سینما نیز توضیح داد: مهدویان که پس از «شیشلیک» باید فاتحه او را در سینما میخواندیم، حالا تلاش کرده با تمسک به چند معمای ساده پلیسی مقداری دستهای خالی از قصهاش را پنهان کند. البته تا حدی مخاطب را همراه میکند اما در اواسط کار از کشفیات کارآگاهی به اختلافات قدیمی زنانه میرسد ولی به هر حال تا حدی کشش ایجاد میکند. آنچه که در مورد مهدویان نیاز به بررسی جدی دارد، این است که فقدان جریان راهبری فکری در سینمای انقلاب باعث میشود مهدویان کاملاً به حال خود رها شده و از «ایستاده در غبار» به اینجا برسد. ظاهراً فقط تلاش میکند دکانش تعطیل نشود و بیکار نماند و کاری ساخته باشد. آن هم در کوتاهترین زمان ممکن و چون حرفهایش ناشی از دغدغه شخصی و تحقیق و پژوهش نیست، سرشار از آشفتگی میشود.
کاش بزرگتری این فیلمساز را به روزهای اوجش برگردانَدرسول احمدی منتقد دیگری است که درباره «مرد بازنده» اعتقاد دارد: راه رفتن خلاف جریان حرکت مردم برای فرار از بازنده بودن؛ این ماجرای خود فیلمساز است که چون تصور در بنبست بودن دارد، نسخه «فرار» را هم برای خودش و هم برای مخاطب میپیچد. فیلمساز به تکنیک مسلط است و مخاطب را کاملاً درگیر میکند، اما در نهایت رهایش میکند و چیزی به دستش نمیدهد. کاش بزرگتری پیدا میشد که دست فیلمساز را بگیرد و به روزهای اوجش برگرداند.
فیلمنامه خوب و کارگردانی درستفرزان معظم، فعال حوزه سینما نیز اظهار کرد: موضوع «مرد بازنده» شاید در مرحله اول تکراری به نظر برسد. قصه با یک فیلمنامه خوب و کارگردانی درست در انتخاب بازیگر و طراحی صحنه همراه است. کارگردان جسورا خط قرمزها در سیستم پلیس را مطرح میکند. استفاده درست از صدای محیط به جای موسیقی از نکات مثبت فیلم است.
مرد بازنده مدیوم نمایش خانگی داردجمال احمدی، منتقد سینما هم پس از تماشای «مرد بازنده» اظهار کرد: مرد بازنده، قصهای جذاب است که برای سینما مصور میشود. بار فیلم خیلی روی تصویر نیست. به خصوص که کارگردانی با دوربین دیدزن تله به نحوی است که تصویر را از حس تهی میکند. این جنس فیلمسازی مناسب نمایش خانگی است: فیلمنامه پرکشش، بازیگری استاندارد و تکراری، تکیه بر دیالوگ به جای میزانسن و تصویر. اگر دقت کنیم خبری از صحنههای شلوغ فیلمهای قبلی مهدویان نیست. مهدویان در نزدیکی مدیوم نمایش خانگی «مرد بازنده» شده درحالی که در نزدیکی مدیوم مستند، «ایستاده در غبار» بود و در این جمله استعارهای لطیف و حقیقی نهفته است.
مرد بازنده در جستجوی عدالتی دستنیافتنیسعید تیموری، منتقد سینما هم تاکید کرد: «مرد بازنده» در جستجوی عدالتی است که ظاهراً دور از انتظار و دستنیافتی به نظر میرسد. هرچند تا انتهای داستان تلاش و مبارزه برای عدالت خواهی ادامه پیدا میکند اما به سرانجام نمیرسد. چرا که شخصیت رقیب غیبش زده و از طرف دیگر برای گره افکنی تلاشی نمیکند. از این رو سرنخها مانند یک کلاف اطلاعاتی سردرگم عمل میکنند و قرار نیست قهرمان داستان را از انفعال و سردرگمی بیرون بیاورند.
بازگشت مهدویان به «ایستاده در غبار»محمد بزرگ، روزنامهنگار و منتقد سینما نیز تصریح کرد: بهتر است دیگر «زخم کاری» و «شیشلیک» را از یاد ببریم و آغوشمان را بار دیگر به مانند «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز یک» به روی مهدویان بگشاییم. مرد بازنده برگ برندهای در پرونده مهدویان و همچنین جواد عزتی خواهد بود. فیلمی منطبق بر مؤلفههای ژانری (فیلم نوار) و خلق فضاسازی پارانوییک به شکلی کنترل شده توسط کارگردان. در فرم به مراتب این کار از سایر کارهای کارگردان جلوتر اما در متن همچنان واجد نقد است.
مرد بازنده در حد و اندازه ماجرای نیمروز نیستمریم محمدی، منتقد سینما هم گفت: «مرد بازنده» به لحاظ ساختار شاید قصد دارد پیچیدگیهایی را مطرح کند، اما نمیتواند داستان ساده و تکراریاش را پشت این ساختار پنهان کند. شاید مرد بازنده فیلم بدی نباشد اما در حد و اندازهای سازنده آثاری چون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز نیست. هرچند تلاش میکند با استفاده از تکنیک خوب، ضعف فیلمنامه را بپوشاند اما چندان موفق نیست. در همان صحنه کالبد شکافی کلید حل ماجرای پلیسیمان مطرح میشود. دستیار پلیس میگوید قاتل یک زن است و جواد عزتی میگوید شاید هم یک مرد ضعیفجثه و در پایان هیچ تعجب نمیکنیم که قاتل همان زن و مردی هستند که فیلم نشان میدهد. فیلم اما برای مسأله شکل جدید ازدواج در بین جوانان جسارتی نشان داده است. چیزی که جواد عزتی اول به سختی اما کمکم آن را در مورد فرزند خود قبول میکند.
کد خبر 655741 برچسبها جشنواره فيلم فجر سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: جشنواره فيلم فجر سینمای ایران ایستاده در غبار ماجرای نیمروز اما نمی تواند منتقد سینما مرد بازنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستاجران ؛بازنده بازی قیمتسازی
درهمین خصوص سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا دراینباره میگوید: «افراد سودجو با سوءاستفاده از موقعیت و با ثبت آگهیهای جعلی در این سایتها با «قیمتهای پایینتر از عرف تعیینشده و استفاده از ترفندهای خاص و جلب نظر مشتریان درخصوص تضمین معامله، مبالغی را تحت عنوان بیعانه از مشتریان دریافت میکنند و پس از واریز وجه دیگر پاسخگوی تعهدات خود نیستند.» این امر سبب شد وزارت راهوشهرسازی چندی پیش خبر از انسداد این پلتفرمها در صورت عدم افزودن وبسرویس احراز هویت در آیندهای نزدیک بدهد. درواقع احراز موجودیت ملک آگهیشده و اتصال بخشهای مسکن سایت شیپور و دیوار به سامانه ملی املاک و اسکان پیشنهادی بود که در اواخر تابستان سال گذشته توسط نمایندگان سکوهای انتشار آگهی حوزه مسکن و کارشناسان این حوزه به وزارت راهوشهرسازی صورت گرفته بود.کارشناسان این حوزه نیز معتقدند بسیاری از آگهیهای منتشرشده در حوزه مسکن در این سایتها شامل سه دسته مسکن است؛ بهطوریکه یا اصلا این مساکن وجود خارجی ندارد یا مربوط به مساکن حمایتی و طرحهای دولتی هستند که فروش و واگذاری آنها غیرقانونی است یا مربوط به پیشفروش مسکن هستند که در صورت انتشار نیاز به استعلام مجوز راهوشهرسازی است. این آگهیهای فروش و اجاره مسکن که عمدتا توسط دلالان و واسطهها در این سایتها منتشر میشود، سبب سرگردانی مردم شده و از طرف دیگر تاثیر زیادی بر التهاب بازار مسکن از طریق قیمتسازیهای غیرواقعی داشته است.
بازار آشفته اجاره
در طول سالهای گذشته طرحهای زیادی برای کنترل بازار اجاره مطرح شد. از افزایش حداکثر ۲۵ درصد اجارهبها در تهران که در زمان شیوع ویروس کرونا تصویب شد و در سالهای بعد ادامه داشت تا نگارش قرارداد در سامانه خودنویس بهمنظور حذف دلالان. از سوی دیگر تصویب قانون مالیات از خانههای خالی تصویب شد که آمارها نشان میدهد در این زمینه شکست خورده است. هیچکدام از این موارد به ساماندهی بازار مسکن منجر نشده است. مدیرعامل شرکت توانیر درباره سامانه املاک و اسکان به خبرنگار جامجم گفته: در این سامانه تاکنون اطلاعات حدود چهارمیلیون مسکن در اختیار ما قرار گرفته و قاعدتا با این میزان اطلاعات این امکان وجود ندارد که بتوان همه واحدهای خالی در کشور را شناسایی کرد. قطعا پلتفرمها باید در بستر سامانه ملی املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدامات لازم را بهمنظور شفافیت انجام دهند اما نکته قابل توجه اینجاست که اطلاعات این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی بهمنظور شناسایی و اخذ مالیات از خانههای خالی نیست.
سکوهای گرانی
ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای آگهی بیان کرد: بعضا دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلا وجود خارجی ندارند، در این سکوها آگهی میکنند.مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی، باید احراز هویت مالک و کدپستی انجام شود. این عمل بهصورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمتسازی انجام میشود.وی با تأکید بر اینکه املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تأکید کرد: اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وبسرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاههای امنیتی مسدود خواهد شد.
واکنش پلتفرمها به وزارت راهوشهرسازی
بااینحال بد نیست بدانیم سایت و پلتفرم شیپور در بخش احراز هویت خود کدملی و کدپستی را درج کرده که تاکنون پرکردن این بخش برای مخاطبان بهصورت اختیاری بوده است.بااینحال اما پلتفرم دیوار برای ثبت آگهی املاک از کاربران خود درخواست کدپستی و کدملی دارد اما ثبت آن را برای کاربران خود الزامی نکرده است. مدیرعامل دیوار اما در واکنش به این صحبتها، نسبت به این موضع وزارت راهوشهرسازی که صرفا روی مسأله مسدودسازی تاکید میکند، ابراز تعجب کرده و میگوید: هفت ماه است به تعهداتمان عمل کردیم و هر کاربری در فرآیند ثبت آگهی ملک میتواند درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان را ببیند.به گفته اشکان آرمندهی، دیوار از ۱۸ مهر ۱۴۰۲ به سامانه املاک و اسکان وصل شده و در فرآیند ثبت آگهی، هر کاربری که بخواهد آگهی ملک منتشر کند، امکان استفاده از این سامانه و دریافت نشان تطبیق کدملی با کدپستی را دارد.وی در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان میکند: مشکل اینجاست که دوستان وزارت راهوشهرسازی چندین ماه است روی یک موضوع سلیقهای درباره محل قرار گرفتن دکمه ورود به این سامانه بدون درنظرگرفتن استانداردهای طراحی رابط کاربری متوقف شدهاند.
وزارت راهوشهرسازی به تعهداتش عمل نکرده است
در جلسهای که ۱۱شهریور۱۴۰۲ با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد برای پلتفرمها تعهد ایجاد درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان تعیین گردید که آرمندهی مدعی است درکوتاهترین زمان ممکن دیوار به این تعهدها عمل کرده اما در همین جلسه برای وزارت راهوشهرسازی هم تعهداتی تعیین شد که تاکنون به آن عمل نشده است. ازجمله تعهدات وزارتخانه این بود که اگر شخصی غیر از مالک، قصد آگهی ملکی را داشت، تنها در صورتی مجاز به انتشار آگهی است که کدملی و شماره همراه مالک را هنگام ثبت آگهی در سکو وارد کند وپس ازتأیید مالک اجازه انتشار آگهی داده شود.مدیرعامل دیوار ضمن بیان این موضوع ادامه میدهد: پیادهسازی این موضوع از وظایف وزارت راهوشهرسازی است ولی تاکنون برای مشخص کردن این فرآیند هیچ اقدامی نشده است.
دود یک دعوا در چشم مستاجران
هر سال و در فصل نقل و انتقالات مسکن طرحهایی از سوی دولتها و وزارت راهوشهرسازی اعلام میشود که غالبا تاثیری هم در نرخ اجارهبها ندارد. یکی از دلایل افزایش نرخ اجارهبها، کمبود مسکن در کشور است. درواقع عرضه و تقاضای مسکن با هم برابر نیست.در زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمتها روند نزولی پیدا میکنند اما بررسیها نشان میدهد اکنون تقاضا بیشتر از عرضه است و همین موضوع تاثیر خود را بر بازار اجاره نشان میدهد. حالا وزارت راهوشهرسازی با دو پلتفرم انتشار آگهی در دعوا قرار دارند و هرکدام حق را به خودشان میدهند اما نکته قابل توجه اینجاست که دود این دعواها به چشم مستاجرانی میرود که در زمان سررسید اجاره باید نسبت به افزایش اجارهبها اقدام کنند.