Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@17:58:43 GMT

پنجره‌ای که دمای خانه را تنظیم می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۹۷۹۸

پنجره‌ای که دمای خانه را تنظیم می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، محققان در آکسفورد یک پوشش پنجره هوشمند جدید ساخته‌اند که می‌تواند تنظیم شود تا گرما را از خورشید در مقادیر مختلف بگیرد یا منعکس کند و هزینه‌های انرژی گرمایش و سرمایش را تا یک سوم کاهش دهد.

کلید فناوری جدید یک ماده مبتنی بر کالکوژنید است که در پاسخ به گرما تغییر فاز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هوای سرد، این ماده اشعه مادون قرمز نور خورشید را جذب کرده و به عنوان گرما به داخل اتاق می‌فرستد. اما وقتی هوا گرم است، می‌توان مواد را تغییر داد تا گرمای خورشید را به بیرون منعکس کند و فضای داخلی ساختمان را خنک نگه دارد. در هر دو مورد، ایده کاهش استفاده از کنترل آب و هوا است که یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود.

این تیم تحقیقاتی همچنین واحدهای بخار کوچک و شفاف را در پوششی تعبیه کرد که مواد تغییر فاز را به درجات مختلف فعال می‌کند. با این کار، پوشش را می‌توان برحسب تقاضا تنظیم کرد تا گرما را با سرعت‌های مختلف جذب یا منعکس کند. بنابراین، برای مثال، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که 30 درصد گرما را جذب کند در حالی که 70 درصد آن را منعکس می‌کند.

مهم نیست که ماده در چه حالتی باشد، چراکه همچنان به همان مقدار نور مرئی اجازه عبور می‌دهد. این تیم تخمین می‌زند که حتی با احتساب انرژی مورد نیاز برای تنظیم مواد، پنجره‌های مجهز به این نوع شیشه در مقایسه با پنجره‌های دوجداره سنتی، سالانه بین 20 تا 34 درصد در مصرف انرژی یک خانه یا ساختمان صرفه‌جویی می‌کنند.

هاریش باسکران، محقق ارشد این مطالعه گفت: «اگرچه قبل از تجاری‌سازی این فناوری، تحقیقات قابل‌توجهی در آینده ضروری است، اما نتایج نشان می‌دهد که این مفهوم بسیار امیدوارکننده بوده و با تحقیقات بیشتر می‌توان به کارایی بسیار خوبی دست یافت.»

کد خبر 655789 برچسب‌ها خورشید اختراع - ثبت انرژی نو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خورشید اختراع ثبت انرژی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، قطار شماره ۳۱۹ مشهد-تهران که صبح امروز چهارشنبه به دلیل نقص فنی در سامانه نیروکشش یا همان لوکوموتیو در ایستگاه فولاد متوقف شده بود پس از رفع نقص به مسیر خود ادامه داد.

مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان بیان کرد: این قطار اتوبوسی نه در محوطه بیرونی بلکه در ایستگاه فولاد در نزدیکی نیشابور ۵۶ دقیقه به دلیل نقص فنی متوقف بود که در سریع‌ترین زمان ممکن نقص فنی قطار برطرف شد.

وی در خصوص اعتراض مسافران گرفتار نسبت به عدم باز کردن پنجره قطار هنگام توقف گفت: قطار دارای سامانه تهویه بوده و فضای واگن بسته و ایزوله است و طراحی قطار به نحوی است که پنجره‌ها امکان باز شدن ندارند.

کد خبر 6094173

دیگر خبرها

  • این کولر را می‌توانید بپوشید!
  • نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد
  • دیدنی های امروز؛ از موج گرما در شرق و جنوب آسیا تا وضعیت رفح
  • فیلم/ لحظه ورود پلیس از پنجره طبقه دوم دانشگاه کلمبیا
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی