Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:56:28 GMT

دنباله‌روی بایدن از پویش شکست خورده فشار حداکثری

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۰۲۹۳

دنباله‌روی بایدن از پویش شکست خورده فشار حداکثری

گروه بین‌المللی بحران، از نهادهای نزدیک به طیف دموکرات آمریکا در گزارشی تحلیلی، وضعیت مذاکرات احیای برجام را مورد بررسی قرار داده و متناسب با رویکرد سیاستی خود به ارائه پیشنهادهایی در این زمینه پرداخته است.

از سویی دیگر، بخشی از متن توافق‌نامه برجام توسط همین گروه نوشته شده، بنابر این بررسی دیدگاه این نهاد نسبت به مذاکرات رفع تحریم‌ها و وضعیت احتمالی توافق امر مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در ادامه می‌خوانید، نکات مهمی است که این گروه در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرد.

اذعان به عدم انتفاع اقتصادی ایران از برجام
نکته‌ای که در بخشی از گزارش به آن اشاره و به عنوان یکی از دلایل نگرانی ایران و مطالبه تضمین از ایالات متحده بیان شده بیان این نکته بوده که ایران از توافق برجام انتفاع اقتصادی چندانی نبرده است. « برای تهران مساله این است که آیا ایالات متحده می‌تواند تخفیف تحریم‌ها را ارائه دهد، به‌گونه‌ای که مزایای اقتصادی کافی و پایداری را به همراه داشته باشد. چیزی که هنوز در طول توافق رخ نداده است.»

در جای دیگری از گزارش، این نکته مورد توجه قرار گرفته است: «حل مساله ایران مستلزم آن است که ایالات متحده و اروپا پیشنهادهای معتبری را در مورد چگونگی لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مبنی بر تسهیل اقتصادی واقعی برای ایران ارائه دهند.»

ادامه پویش فشار حداکثری ترامپ توسط دولت بایدن
در بخش‌های مختلفی از گزارش، این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که سیاست کنونی بایدن در اعمال تحریم‌ها، همان سیاستی است که ترامپ در پویش فشار حداکثری بیان کرد.
براساس این گزارش، «با روی کارآمدن دولت بایدن، واشنگتن نه اصل ماجرای تحریم‌ها و نه تغییر سیاست‌هایی را که تهران به آن امیدوار بود ارائه نکرد. بنابر این فرصت ارائه ژست‌های حُسن‌نیت به مردم ایران را در بحبوحه کرونا از دست داد.»

«بلاتکلیفی اولیه دولت بایدن که تهران از آن به عنوان عدم جدیت تعبیر کرد، باعث شد ایران پس از شروع مذاکرات، آن را به تعویق بیندازد. به موازات افزایش قدرت هسته‌ای ایران، دولت بایدن رژیم تحریمی را که ترامپ وضع کرده بود حفظ کرد و حتی گسترش داد.»

«با روی کارآمدن دولت بایدن، واشنگتن نه اصل ماجرای تحریم‌ها و نه تغییر سیاست‌هایی را که تهران به آن امیدوار بود ارائه نکرد. بنابر این فرصت ارائه ژست‌های حُسن‌نیت به مردم ایران را در بحبوحه کرونا از دست داد.»نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران
در موارد متعددی نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در این گزارش ابراز نگرانی شده؛ گروه بحران معتقد است اگر در ماه‌های آینده توافقی درباره مساله هسته‌ای ایران رخ ندهد، توان هسته‌ای ایران به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد.
در ادامه گزارش، تصریح شده: « در صورت عدم توافق در ماه‌های آینده، قدرت هسته‌ای ایران به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و در عمل احیای برجام فایده‌ای نخواهد داشت.»

تاکید بر پیگیری مسائل فرابرجامی
طبق نظر گروه بین‌المللی بحران، مذاکرات برجام باید در راستای مذاکرات در سایر زمینه‌های منطقه‌ای و موشکی باشد: «هر دو طرف باید به موازات مذاکرات وین، در مورد موضوع‌هایی فراتر از چارچوب برجام از جمله گفت‌وگوهای منطقه‌ای با هدف کاهش تنش بین ایران و همسایگان انجام دهند.»
همچنین در ادامه آمده است: « ایران باید بپذیرد که کاهش عمیق‌تر و پایدارتر تحریم‌ها، از طریق توافق بعدی است که برجام بهترین پایه برای آن است.»

اذعان به موفقیت دولت سیزدهم در کنترل کرونا
یکی از نکات جالب توجه در گزارش اخیر گروه بین‌المللی بحران، اذعان به موفقیت دولت سیزدهم در کنترل بیماری کرونا و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آن است. برای نمونه می‌توان به این نکته اشاره کرد: «رئیس‌جمهور رئیسی با روی کار آمدن در بحبوحه موج پنجم ابتلا، همه‌گیری را به عنوان «اولویت اول» دولت خود توصیف کرد. از آن زمان، تعداد موارد کاهش‌ و عرضه واکسن به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
تا اواسط ژانویه(دی‌ماه) ۲۰۲۲، نزدیک به ۵۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی ایران به طور کامل واکسینه شده بودند. موارد گزارش شده و مرگ‌ومیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

نگرانی از بی‌اثرشدن تحریم‌ها علیه ایران
 گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود، از بی‌اثر شدن تحریم‌های ایران ابراز نگرانی می‌کند.
در این گزارش به کاهش تاثیر تحریم‌های ناشی از پویش فشار حداکثری اشاره شده: «براساس برآوردهای بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ از دو سال انقباض اقتصادی بهبود یافت. این کشور برای دومین سال رشد تولید ناخالص داخلی در حدود ۳ درصد، با عملکرد قوی در بخش‌های نفت و تولید و از سرگیری تجارت که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ با مشکل مواجه شده بود، در مسیر قرار دارد.
تهران ارقام رسمی در مورد صادرات نفت خود ارائه نمی‌دهد اما منابع صنعتی به نظر می‌رسد به طور کلی توافق دارند که فروش نفت به ویژه به چین، از اواخر سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

تجارت غیرنفتی ایران به طور قابل توجهی بهبود یافت و مقام‌های گمرکی، افزایش سالانه ۴۰ درصدی را برآورد کردند. ۳۳ میلیارد دلار از ۶۳.۱ میلیارد دلار تجارت ثبت شده بین مارس(اسفند-فروردین) تا نوامبر(آبان-آذر) ۲۰۲۱ با کشورهای همسایه بوده است.»

«حل مساله ایران مستلزم آن است که ایالات متحده و اروپا پیشنهادهای معتبری را در مورد چگونگی لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مبنی بر تسهیل اقتصادی واقعی برای ایران ارائه دهند.»امتیازنمایی از ضد امتیازها
گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود امتیازهایی را در قبال توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد به ایران و افزایش دسترسی بازرسان آژانس ارائه می‌دهد. براساس این گزارش، در برابر انجام این فعالیت‌ها ۱ تا ۲ میلیارد از دلار دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. بیان این نکته در حالی است که از اساس امتیازهای مطرح شده برای ارائه به ایران، متناسب با اقدامات طرف مقابل نبوده و از سویی دیگر آزادسازی ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران که به خود ایران تعلق دارد مشکل چندانی را از اقتصاد ایران حل نمی‌کند.
بنابر این به نظر می‌رسد گروه بحران تلاش دارد با امتیاز نمایی از ضد امتیازها، در راستای سیاست ایالات متحده مبنی بر عدم انتفاع اقتصادی از ایران گام بردارد. اقدامی که در راستای پازل مذاکرات جامع است.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا برنامه هسته ای ایران دولت بایدن مذاکرات وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا برنامه هسته ای ایران دولت بایدن ایالات متحده آمریکا برنامه هسته ای ایران دولت بایدن مذاکرات وین گروه بین المللی بحران هسته ای ایران فشار حداکثری ایالات متحده دولت بایدن تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه تحلیلی فارن پالسی نوشت: ‌در صورتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تحریم‌های نفتی جدیدی علیه ایران، ‌ونزوئلا و روسیه اعمال کند، ‌بخش بزرگی از نفت از بازاری که در حال حاضر کاملاً متعادل است، حذف خواهد شد.

این گزارش با زیر سوال بردن فشار نمایندگان مجلس آمریکا بر رییس جمهور این کشور برای اعمال تحریم‌های نفتی تاکید کرد: چنین تصمیمی برای دولت آمریکا چندان ساده و بی هزینه نخواهد بود.

فارن پالسی نوشت: لایحه تحریم‌های نفتی تنها چند روز پس از آن صادر شد که دولت بایدن، تحت فشار فراحزبی کنگره، لغو تحریم‌ها را از ونزوئلا به ادعای عدم پایبندی تعهدات کاراکاس مبنی بر اجازه برگزاری انتخابات آزاد، پس گرفت. این موضوع می تواند در آینده برای تهیه درجه‌های سنگین‌تر نفتی مورد نیاز پالایشگاه‌های نفتی آمریکا از ونزوئلا دردسرهایی ایجاد کند. این در حالی است که در تمام این مدت، برخلاف میل واشنگتن، کی‌یف به استفاده از پهپادهای دوربرد برای هدف قرار دادن بخش‌هایی از صنعت نفت روسیه ادامه داده و به توانایی این کشور برای صادرات فرآورده‌های نفتی آسیب زده است.

این گزارش با تاکید بر این که بازار نفت در حال حاضر کسری زیادی ندارد، افزود: از نظر عرضه جهانی، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای آن (به جز عراق و ایران) همچنان در حال کاهش تولید هستند، ایالات متحده، کانادا، برزیل و گویان کمبودها را جبران می کنند. ایالات متحده بیشتر از هر کشور دیگری، (حدود ۱۳ میلیون و صد هزار بشکه در روز) به تولید نفت می پردازد، اما بعید است که امسال رشد بیشتری را شاهد باشد. کانادا نیز، ‌می‌تواند امسال نیم میلیون بشکه در روز به تولیدات خود اضافه کند. کشور گویان، هم حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به تولیدات سال گذشته خود اضافه کرده است. همه اینها در کنار هم برای جبران هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک (در صورت تحریم ایران، ‌روسیه و ونزوئلا) کافی است، ‌مگر این‌که تقاضای جهانی برای نفت بسیار بیشتر از حد انتظار باشد.

روری جانستون، بنیانگذار کامیونیتی کانتکست( Commodity Context)، یک شرکت مشاوره تحقیقاتی بازار نفت، با اشاره به این که هدف عربستان سعودی و اوپک، ‌حفظ قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه است، افزود: با این حال آن‌ها حداقل و حداکثر بسیار بالاتری را در نظر می گیرند تا بتوانند با نوسان‌های بازار جهانی مقابله کنند. به همین دلیل است که هرگونه کاهش میزان نفت در اثر تحریم‌های جدید می‌تواند مشکلی برای عرضه و تقاضای جهانی، قیمت نفت و از نظر سیاسی به ضرر دولت و کمپین انتخاباتی بایدن باشد.

این گزارش با اشاره به این که ایالات متحده به لطف تولید نفت شیل در این کشور، به یک تولیدکننده بزرگ و سپس صادرکننده نفتی مهم و تاثیرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده، نوشت: چنین دستاوردی این کشور را قادر ساخته تا تحریم‌های زیادی را علیه کشورهای بیشتری اعمال کند و به همین دلیل واشنگتن شیفته تحریم‌های انرژی شده است. اما این نکته به این معنا نیست که می‌تواند پویایی بازار جهانی نفت را نادیده بگیرد. واقعیتی که قیمت‌ها را در همه جا، حتی در شهرهای کوچک ایالات متحده، تنها چند ماه مانده به انتخابات مهم ریاست جمهوری در این کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 847011 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟