Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس البرز-طیبه جواهری؛ اواخر دی ماه بود که رییس قوه قضاییه در نشستی اعلام کر باید حریم رودخانه کرج-چالوس آزادسازی شود و برای شروع از ساختمان مجموعه قوه قضایی آغاز کرد؛ صحبت‌های محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضائیه در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ به شرح ذیل است؛

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای

 

فیلم| تخریب ساختمان مربوط به وزارت نیرو در حریم رودخانه کرج-چالوس

در این نشست به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس عدلیه در همین راستا به یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا اشاره کرد و گفت: اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری آن‌ها یا در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاه‌های مسؤول و ناظراحداث شود و سپس دستگاه‌های ذیربط مبادرت به قلع و قمع و تخریب آن بنا کنند، رویه درستی نیست و به سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس به تجربه و ابتکار نسبتا موفق دادگستری استان البرز در تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی» اشاره کرد و گفت: مدتی است در استان البرز در نتیجه همکاری و هماهنگی ایجاد شده میان دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جفرافیایی، تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب بصورت لحظه‌ای رصد می‌شود و از همان ابتدای امر از وقوع تخلف در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آید و در این زمینه هم دستاورد‌های خوبی حاصل شده است.

عکس| تخریب ساختمان‌های که به حریم رودخانه کرج-چالوس تجاوز کردند

کمتر از یک هفته از دستور مقام عالی قون قصاییه می‌گذشت که مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: پس از گذشت پنج روز، وعده رئیس دستگاه قضا عملی شد و بنای مربوط به قوه قوه قضاییه در بستر رود چالوس، صبح امروز به عنوان اولین مکان در منطقه، تخریب شد.

این روند ادامه دار بود و سرانجام پس از ۱۲ روز شاهد تخریب بنای دوم که متعلق به وزارت نیرو بودیم.

ایجاد تفرجگاه عمومی جایگزین ساختمان‌هایی که تخریب می‌شوند

حسین فاضلی هریکندی در حاشیه تخریب بنای متعلق به وزارت نیرو در بستر رودخانه کرج که به دستور رئیس قوه قضاییه به عنوان دومین بنا برای آغاز آزادسازی بستر رودخانه کرج تعیین شده است، گفت: بنای متعلق به وزارت نیرو، امروز یک هفته پس از تخریب ساختمان متعلق به قوه قضاییه تخریب و از بستر رودخانه کرج در حاشیه جاده چالوس در این قسمت نیز رفع تصرف شد.

وی افزود: با توجه به تاکید رئیس قوه قضاییه، خارج کردن مصالح و ابزارآلاتی که قابلیت استفاده مجدد دارد، از چند روز قبل آغاز و امروز هم تخریب به صورت کامل انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه و مصوبات کمیته تخصصی آزادسازی بستر رودخانه کرج جهت بررسی راهکارهای قانونی برای استفاده عموم مردم از حاشیه رودخانه کرج بیان کرد: اگرچه اصل آزادسازی بستر رودخانه کرج مطابق الزامات و مقررات قانونی و به جهت رعایت مسائل زیست محیطی و رفع مخاطراتی که مزاحم جریان سالم آب تشخیص داده می شود، صورت می گیرد، لکن به جهت اینکه مردم نیز فایده و نتیجه ملموس و عملی از این اقدام را هم مشاهده کنند، با تصویب کمیته تخصصی آزادسازی بستر رودخانه کرج که با عضویت نمایندگان دستگاه‌های موثر و متولی در زیر مجموعه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان البرز تشکیل شده است، مقرر شده که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که به جهت موقعیت منطقه امکان داشته باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز تصریح کرد: در مرحله اول، به طول حدود ۴کیلومتر در حاشیه رودخانه کرج مابین پل حامی تا آبگیر بیلقان که در محدوده شهر کرج واقع شده، بعد از اجرای طرح آزادسازی، جهت ایجاد تفرجگاه ساحلی برای استفاده رایگان عموم ‌مردم در اختیار شهرداری کرج قرار خواهد گرفت و در ادامه نیز هر قسمتی که مطابق ضوابط قانونی امکان ایجاد دسترسی برای استفاده عمومی باشد به همین نحو اقدام خواهد شد و به عبارت دیگر مقابله با اقدام غیرقانونی برخی اشخاص از طریق احداث ساختمان در بستر و حریم رودخانه کرج و استفاده اختصاصی از آن منتهی به استفاده قانونی عموم مردم از حاشیه رودخانه خواهد شد.

عکس| تخریب ساختمان‌هایی که به حریم رودخانه کرج-چالوس تجاوز کردند

طبق اعلام دادگستری البرز در چارچوب قانون و با رعایت حریم رودخانه چالوس بناهای تخریب شده به تفرجگاه عموم مردم تبدیل می شود.

در همین میان و همزمان با ایام الله دهه فجر ویلاهای متعلق به سه دستگاه با اقدام قضایی در حریم رودخانه کرج تخریب شد؛ این ویلاها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و ستاد اجرایی فرمان امام بود.

گفتنی است؛ اکنون ۳۸۱ بنای غیرمجاز در حریم رودخانه کرج وجود دارد.

براساس تصمیم ستاد صیانت از حقوق بیت المال برای عقب نشینی ویلاهای ادارات در حاشیه رودخانه کرج ضرب الاجل تعیین شده بود. متصرفان فقط تا ۲۰ بهمن فرصت دارند تا ویلاهای غیرمجاز خود را تخریب کنند.

طی اقدامات صورت گرفته از سوی دادگستری استان البرز و آغاز آزادسازی حریم رودخانه و تخریب بناهای مربوط به دستگاه‌های دولتی رییس قوه قضاییه اظهار رضایت کرد و از سایر دستگاه‌ها درخواست کرد در راستای آزادسازی حریم رودخانه همکاری و همراهی کافی داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه ۲۷ دی ماه رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌ها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، صادر کرد.

تشکر اژه‌ای از دادگستری البرز

رئیس قوه قضائیه از رئیس کل دادگستری استان البرز و دادستان کرج بواسطه اقدامات مجدانه و پیگیرانه در امر رفع موانع از بستر و حریم رودخانه کرج تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از دستگاه‌های دولتی و حکومتی که داوطلبانه اقدام به قلع‌وقمع ساخت‌وساز‌های غیرمجاز از بستر و حریم رودخانه کرج کردند، تقدیر و تشکر کرد و به آن دسته از دستگاه‌هایی که تاکنون برای اعمال قانون در این زمینه اقدامات مقتضی را انجام نداده‌اند توصیه کرد که در اسرع وقت نسبت به رفع موانع خودساخته در حاشیه رود چالوس اقدام کنند تا نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد.

وی همچنین با اشاره به دستور رییس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، گفت: امیدواریم دولت همانگونه که در ارتباط با آزادسازی سواحل اقدام کرد، در قبال بستر و حریم رودخانه‌ها نیز که از سوی برخی دستگاه‌ها مورد تصرف قرارگرفته و این امر موجد مخاطرات زیست‌محیطی است، اقدامات لازم و مقتضی را ترتیب دهد.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: جاده چالوس کرج چالوس خبرگزاری فارس فارس نیوز حریم رودخانه تفرجگاه تغییر به نفع مردم آزادسازی بستر رودخانه کرج دادگستری استان البرز بستر و حریم رودخانه تغییر کاربری اراضی حریم رودخانه حاشیه رودخانه تخریب ساختمان منابع طبیعی وزارت نیرو برای استفاده محسنی اژه ای قوه قضاییه بیت المال عموم مردم دستگاه ها رئیس قوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کلاته گفت: ۳ کیلومتر از حریم رودخانه از آلودگی‌های پلاستیکی و پسماند‌های به جای مانده از گردشگران پاکسازی شد. وی بیان کرد: هفته زمین پاک فرصتی برای تامل در خصوص اهمیت زمین، طبیعت و همچنین احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از محیط زیست است.  این مقام مسئول با اشاره به شعار این هفته و لزوم حفاظت از زمین در برابر پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن از تمام دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا با جمع آوری زباله‌های خود از طبیعت زیبا و کاهش مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی ما را در حفاظت از محیط زیست و داشتن زمینی پاک یاری کنند.

دیگر خبرها

  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد+ جزئیات | اظهارات مهم سخنگو درباره باغ ازگل و چای دبش؛ دستگاه قضایی در این پرونده‌ها تحت‌ هیچ فشاری نبود
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله