Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امیرعباس احمدی رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: تالاب بندعلیخان که به عنوان تالابی فصلی در استان تهران شناخته می‌شود، امسال آبگیری نداشت و ما حضور جمعیت پرندگان مهاجر را در آن شاهد نبودیم. 

به گفته وی، سرشماری‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که تعداد پرندگان مهاجر تهران از سال گذشته تا امسال از ۲۴ هزار فرد به کمتر از ۱۰ هزار فرد تقلیل یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به نقش بارش‌های اخیر  در تامین نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌های تهران اظهار کرد: ورودی آب به این منابع آبی دست ما نیست. بارش‌های امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بوده است. 

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم درباره مدیریت نیاز آبی، جمعیت است. استان تهران علی‌رغم اینکه یک درصد از خاک کشور را دربر گرفته اما بیشترین بارگذاری از لحاظ جمعیت و صنایع را دارد و فشار حاصل از این بارگذاری، سبب کمرنگ شدن رد پای اکولوژیک در این استان شده است. 

وی حل مشکلات مربوط به مدیریت منابع آبی را نیازمند مدیریت جامع زیست بومی دانست و  اظهار کرد: مدیریت جامع زیست بومی طرحی نو و جدید است که در ۱۰، ۱۵ سال اخیر در کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر هستند، اجرا می‌شود. در این روش مدیریتی ذی‌نفعان اثرگذار و تاثیرپذیر در این حوزه جمع می‌شوند و مدیریت تالاب‌ها و رودخانه‌ها بر اساس حقوق و مسئولیت‌ها زون‌بندی می‌شود. 

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: مدیریت جامع زیست بومی جاجرود نیز در بخش‌هایی پیشرفت خوبی داشته اما شرایط شیوع ویروس کرونا اجازه نداده که جلسات ما برگزار شود. امیدواریم با بهبود شرایط این جلسات نیز با حضور ذی‌نفعان این موضوع برگزار شود.  

احمدی ضمن تاکید بر دیدگاه جدید سازمان محیط زیست در مدیریت منابع آبی به‌خصوص تالاب‌ها گفت: برخلاف سال‌های گذشته که تنها وظایف نهادها صرفا درباره یک تالاب مشخص می‌شد، امروز ماجرا فرق می‌کند و موضوع مورد بحث کل حوضه آبخیز است و دیگر صرفا تالاب‌ها نیستند. 

رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران  تغییرات اقلیمی را یکی از عناصر مهم تاثیرگذار روی منابع آبی کشور دانست و اظهار کرد: یکی از عناصر مهم در این زمینه، تغییر اقلیم و افزایش دما است در کل کره زمین دیده می‌شود. کشور ما و استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع سبب شده تا در مجموع میانگین بارش ما پایین و در سطح کمی منابع آبی ما تاثیرگذار باشد. با اینکه تامین آب شرب اولویت اولی برای ماست اما نیاز آبی نیز باید تامین شود و حل این مشکل همانطور که اشاره شد نیازمند تشکیل شورای آب است.

احمدی‌ در پایان گفت: شعار امسال کنوانسیون رامسر، ارزش، مدیریت، احیا و عشق ورزیدن به تالاب‌هاست. ما باید تالاب‌ها را دوست داشته باشیم و این منابع ارزشمند را به آیندگان تحویل دهیم.

کد خبر 655782 برچسب‌ها تالاب حیوانات - پرندگان تهران محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تالاب حیوانات پرندگان تهران محیط زیست ایران منابع آبی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

ایسنا/کرمانشاه رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان اردیبهشت ماه سرمایه‌گذار ایجاد سایت جدید دفن پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه مشخص شود.

صلاح‌الدین محمودی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت جدید پسماندهای بیمارستانی و پزشکی کرمانشاه، گفت: ارزیابی محیط زیستی سایت جدید انجام و مجوز آن صادر شده و اکنون در مرحله تعیین سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار احداث این سایت با همکاری اداره کل صمت استان کرمانشاه داده شد، ادامه داد: دو شرکت متقاضی اعلام آمادگی و درخواست‌های خود را ارائه داده اند و باید در جلسه کارگروه استانی مدیریت پسماند مطرح شود. در این کارگروه پاکت درخواست متقاضیان باز خواهد شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که امیدواریم این کار تا پایان اردیبهشت انجام شود.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه زمان مورد نیاز برای احداث سایت جدید را وابسته به شرایط سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد: احداث این سایت نیازمند یکسری تجهیزات پیشرفته است تا آلودگی محیط زیستی ایجاد نشود.

محمودی محل سایت جدید را نیز در مجاورت سایت فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد و یادآور شد: سایت قبلی دیگر ظرفیت پذیرش پسماندهای جدید را ندارد.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار بود سایت فعلی یک سایت موقت برای دفن پساندهای بیمارستانی و برای مدت شش ماه باشد، گفت: با توجه به اینکه ایجاد سایت جدید نزدیک به ۱۰ سال زمان برده، این سایت(سایت فعلی) بسیار بیشتر از ظرفیتی که داشت مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته محمودی، در حال حاضر روزانه حدود هشت تا ۱۰ تن پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در کرمانشاه تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان