Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@15:15:34 GMT

شاعرانه در جنگ عاشقانه در شهر

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۰۹۸۴

شاعرانه در جنگ عاشقانه در شهر

از سینما چه باقی می‌‌ماند اگر دستش به درون نرسد و نهان آدمی را لمس نکند؟ این هم شامل درون شخصیت‌هایی می‌شود که سینما تصویر می‌‌کند و هم مخاطبی که تصاویر را می‌نگرد.

روزنامه ایران: از سینما چه باقی می‌‌ماند اگر دستش به درون نرسد و نهان آدمی را لمس نکند؟ این هم شامل درون شخصیت‌هایی می‌شود که سینما تصویر می‌‌کند و هم مخاطبی که تصاویر را می‌نگرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شناخت درک آن چیزی است که در درون می‌‌گذرد، وگرنه نقاب‌ها و نقش‌‌ها و روایت‌‌ها فراوانند و باور به آنها هر روز دشوارتر می‌‌شود. درک‌‌پذیری یک شخصیت ابزاری دارد، مثل کردار و گفتار که در درام اصل‌اند. اما آن فضای درونی که در زیر کردار و گفتار جریان دارد و «آنی» را می‌سازد حکایت دیگری است. کردار و گفتار در درام الزامی است اما کافی نیست؛ فیلمساز باید بتواند برای شخصیت‌هایش نوعی هاله و فضایی منحصر به فرد خلق کند. انسان پیچیده است و بازنمایی این پیچیدگی پیچیده‌‌تر، چرا که آن پیچیدگی حقیقتاً موجود و بی‌قصد را باید خودآگاه و اندیشیده بازآفرینی کرد. حالا با دیدن «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی‌فر پس از فیلمنامه درخشان «آتابای» - که آن‌هم مبتنی بر فضاسازی و ایجاد هاله برای شخصیت‌ها بود- می‌توان دسترسی و استعداد خاص حجازی‌‌فر را در نزدیک شدن به فضا و آن شخصیت‌ها دید.

«موقعیت مهدی» که به تکه‌‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری از قهرمانان جنگ تحمیلی می‌پردازد، نه یک زندگینامه است و نه یک درام جنگی صرف، فیلمی درباره حال و هوا و فضای درونی یک انسان است که در زندگی به قهرمان تبدیل می‌‌شود، با انتخاب‌هایی ساده و بودنی منحصر به فرد. فیلم نه می‌خواهد از مهدی قهرمانی اسطوره‌ای در جنگ بسازد و نه می‌خواهد در پشت صحنه زندگی او کامل غرق شود. هر چند که به هر یک از این فضاها نزدیک می‌شود، اما تلاش دارد  حسی را نسبت به شخصیت و فضای زیستی او ایجاد کند که دربرگیرنده نوعی شاعرانگی در جنگ و عاشقیت در صلح و شهر است.
روایت همچون یک پازل شکل می‌گیرد. بخشی از سبک روایی به این برمی‌گردد که ایده اساساً برای سریال بوده و این نسخه‌ای سینمایی از سریالی است که حجازی‌‌فر برای تلویزیون ساخته است. با همه اینها او با یک روایت پازل‌‌گونه و اپیزودیک پاره‌هایی از زندگی باکری را نشان می‌دهد و همین تکه‌‌های در ظاهر پراکنده کافی است تا در ذهن مخاطب، مهدی به شکلی خواستنی و باورپذیر ساخته شود.
«موقعیت مهدی» در عین اینکه در پوسته بیرونی درامی شخصیت محور است، اما در باطن بیشتر مبتنی بر لحظه است. فیلم در شش پرده روایت می‌شود و از همان پرده اول تا انتهای ششمین پرده، بیش از رخداد، لحظه و حسی که رخداد در آن واقع می‌شود برجسته می‌گردد. میزانسن، جایگاه دوربین و رنگ و صحنه‌‌پردازی و حتی ابزار صحنه در راستای همین خلق لحظه است. به همین علت هم ما بیشتر از عملیات و کنش‌های استراتژیک مهدی، زندگی روزمره و لحظات عادی زندگی او را می‌بینیم و بیشتر از آنچه کرده، به درون آنچه بوده است فرو می‌رویم. فیلم با همین تمهید هم احساسات مخاطب را فتح می‌کند و روح جاری در خود را به درون مخاطب می‌دمد.
قضاوت در باب ضعف‌‌هایی چون عدم پرداخت کافی برخی شخصیت‌‌ها یا پایان‌بندی طولانی فیلم وقتی که پیکر مهدی در آب غوطه‌ور است به‌دلیل اینکه اثر به قصد سریال و با آن رویکرد ساخته شده است دشوار است اما آنچه مسلم است اینکه که «موقعیت مهدی» با همین تدوین و ساختار، نبض مخاطب را در چنگ می‌گیرد و جهان درونی کامل و منحصر به فردی را شکل می‌‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: موقعیت مهدی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روان آب‌ها به درون قنوات هدایت نمی‌شوند

 ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد با بیان این که در اجرای طرح هدایت آب‌های سطحی، ادعای انتقال روان آب‌ها به قنوات متروکه بی پایه و اساس است، اظهار کرد: سه مقصد نهایی و خروجی برای این کانال‌ها طراحی شده و به هیچ وجه در اجرای این طرح، آب‌های جمع آوری شده به درون قنوات هدایت نمی‌شود.

وی با اشاره به این که کانال‌ها و تأسیسات دفع آب‌های سطحی ایجاد شده توسط شهرداری بر اساس بررسی‌های کارشناسی ایجاد شده است، توضیح داد: این کانال ها، روان آب‌های شهر یزد را به سه مقصد مسیل مرکزی شهر، محدوده آبخوان سیل بند شاهدیه واقع در جنوب شهر شاهدیه و آبخوان مجاور بوستان محیطی کویر واقع در بلوار نصر هدایت می‌کنند.

وی افزود: اجرای طرح هدایت آب‌های سطحی در سال جاری متوقف نشده است و این طرح در بلوار جمهوری اسلامی، بلوار نصر و بلوار آزادگان در دستور کار شهرداری بوده و در حال اجرا می‌باشد.

شهردار یزد با تأکید مجدد بر اینکه در اجرای طرح دفع آب‌های سطحی، روان آب‌ها به هیچ عنوان به قنوات متروکه هدایت نمی‌شود، اعلام کرد: تمام تلاش‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد در اجرای این طرح، پیشگیری از مسدود شدن مسیر‌های اصلی شهر، احیای مسیل مرکزی و هدایت آب‌های باران به سفره‌های زیرزمینی به صورت امن می‌باشد تا فضایی شاداب برای شهروندان به دور از مشکلات ناشی از آبگرفتگی به وجود آید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی /با من از تغییر سخن نگو...
  • روان آب‌ها به درون قنوات هدایت نمی‌شوند
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟