Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@07:16:23 GMT

سفر زمینی به عتبات چرا برقرار نمی‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۱۶۹۲

سفر زمینی به عتبات چرا برقرار نمی‌شود؟

با وجود پیگیری‌های مسؤولان حج و زیارت کشورمان برای تحقق وعده بازگشایی مرز زمینی به عتبات از اول ماه رجب، طرف عراقی به درخواست پیگیری مسؤولان کشورمان پاسخی نداده است و مشتاقان زیارت کربلا در انتظار برقراری سفر زمینی عتبات هستند.

به گزارش قدس آنلاین، سفر زمینی به عتبات از سال ۱۳۹۸ با توجه به وضعیت عراق متوقف و اواخر بهمن‌ماه همان سال با موافقت شورای امنیت ملی این سفرها از سرگرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کمتر از یک هفته پس از ازسرگیری این سفرها، شیوع کرونا موجب تعطیلی سفرهای هوایی و زمینی به عتبات شد.

پس از حدود ۲ سال از توقف سفرهای زیارتی به عتبات، آبان‌ماه سال جاری ویزای عراق برای سفرهای هوایی لغو و از آذرماه اعزام‌های رسمی به عتبات صرفا به صورت هوایی با اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شد و مسؤولان کشورمان هم برای برقراری سفر زمینی به عتبات تلاش کردند. مشتاقان سفر به عتبات هم که با توجه به بالا بودن هزینه سفر هوایی به عتبات (حدود ۹ میلیون تومان برای ۲ طرف هوایی)، امکان تشرف به این سفر معنوی را نداشتند، خواستار برقراری سفر زمینی به عتبات شدند که این خواسته در سامانه فارس من نیز ثبت شد. 

پیگیری ایران برای بازگشایی سفر زمینی به عتبات/ رشیدیان: طرف عراقی پاسخی به درخواست ما نداده است

با پیگیری‌های مسؤولان سازمان حج و زیارت، سفرهای زمینی به عتبات قرار شد با شیوه جدیدی برقرار شود که البته طرف عراقی در هفته‌های گذشته وعده داد که این سفرها از اول ماه رجب صورت گیرد. اما همچنان با گذشت ۶ روز از ماه مبارک رجب، خبری از سفر زمینی به عتبات نیست.

علیرضا رشیدیان، رییس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مسؤولان عراقی اوایل ماه رجب را برای برقراری سفر زمینی به عتبات به ما اعلام کرده بودند، می‌گوید: هفته قبل هم به سفارت عراق این موضوع را یادآوری کردیم، اما از سوی آنها پاسخی دریافت نکردیم. بر همین اساس، همچنان زمان برقراری سفر به عتبات مشخص نیست و امیدواریم که به زودی طرف عراقی با بازگشایی مسیر سفر زمینی به عتبات موافقت کند تا مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

احتمال ازسرگیری سفر زمینی به عتبات در ماه شعبان

تعلل عراق در بازگشایی مسیر سفر زمینی به عتبات ممکن است با توجه به شیوع اُمیکرون در کشور و منطقه صورت گرفته باشد. چرا که یک منبع مطلع یکی از دلایل برقرار نشدن سفر زمینی به عتبات را وضعیت شیوع کرونا در دو کشور عنوان کرده است. البته برخی دیگر از مسؤولان عراقی به ازسرگیری سفر زمینی به عتبات از اوایل ماه رجب اشاره کرده‌اند که البته این امر هنوز به صورت رسمی از سوی دولت عراق اعلام نشده است. با این وجود، شنیده‌ها حاکی است که در صورت بهبود وضعیت شیوع اُمیکرون، سفر زمینی به عتبات از اسفندماه برقرار شود و زائران بتوانند بدون داشتن ویزا، بلکه با موافقتنامه از سوی دولت عراق به عتبات اعزام شوند.

آمادگی ایران برای برقراری سفر زمینی به عتبات

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز می‌گوید: سفر زمینی به عتبات با توجه به صادر نشدن ویزای زیارتی از سوی عراق، قرار است به صورت لیستی انجام شود. بر همین اساس، در صورتی که دولت عراق با ازسرگیری سفر زمینی به عتبات و بازگشایی مرزهای زمینی دو کشور موافقت کند، زائران بر اساس شیوه جدید به این سفر معنوی مشرف خواهند شد.

وی درباره زمان برقراری سفر زمینی به عتبات می‌افزاید: ما آمادگی لازم برای اعزام زائران به عتبات به صورت زمینی را داریم و هر زمان که طرف عراقی با بازگشایی مرز زمینی برای اعزام زائران به عتبات موافقت کند، این سفرها برقرار خواهد شد و پس از ثبت‌‍نام از متقاضیان، اعزام‌ها انجام می‌شود.

ثبت‌نام سفر زمینی عتبات برای دانشگاهیان/ نام‌نویسی به معنای اعزام نیست

تاکنون در سایت سازمان حج و زیارت هیچ ثبت‌نامی برای سفر زمینی به عتبات انجام نشده و قرار است پس از موافقت طرف عراقی، نام‌نویسی از متقاضیان سفر زمینی به عتبات نیز صورت گیرد. با این وجود، با توجه به آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان از هفته گذشته، ثبت‌نام از زائران متقاضی سفر زمینی به عتبات در حال انجام است و ستاد عتبات دانشگاهیان حداقل ۲ کاروان برای سفر زمینی به عتبات پیش‌بینی کرده‌ است که اعزام اولین گروه زائران دانشگاهی نیز ۱۸ اسفندماه صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه ثبت‌نام از دانشگاهیان متقاضی سفر زمینی به عتبات به معنای اعزام آنها نیست، می‌گوید: در فرآیند ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان، سفر زمینی به عتبات نیز پیش‌بینی شده است که در صورت بازگشایی مرزها، موافقت ستاد کرونا و همچنین برقراری سفرهای زمینی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، این نوع اعزام‌ها هم برای دانشگاهیان انجام می‌شود.

هزینه سفر زمینی به عتبات چقدر است؟

با توجه به وضعیت کنونی، وضعیت سفر زمینی به عتبات همچنان نامشخص است. اما مسؤولان سازمان حج و زیارت همچنان در حال پیگیری و مذاکره با طرف عراقی هستند تا مشتاقان زیارت عتبات در ایام ماه مبارک شعبان بتوانند با هزینه کمتری به این سفر معنوی مشرف شوند. چرا که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، بسیاری از علاقه‌مندان به سفر عتبات در انتظار بازگشایی مرز زمینی هستند و با برنامه‌ریزی انجام شده هزینه سفر زمینی به عتبات هم کمتر از پنج میلیون تومان خواهد بود. البته ستاد عتبات دانشگاهیان هزینه سفر زمینی به عتبات به مدت یک هفته حضور در عراق را چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

سفر به عتبات هم‌اکنون فقط به صورت هوایی در حال انجام است و دو نوع بسته زیارتی ۲ طرف هوایی و رفت هوایی و بازگشت زمینی اجرایی می‌شود که البته با توجه به هزینه‌های بلیت پرواز به عتبات، مسؤولان حج و زیارت سفر ۲ طرف هوایی را توصیه می‌کنند. چرا که هزینه بلیت یک طرفه به عراق با هزینه بلیت رفت و بازگشت به این کشور چندان تفاوتی ندارد. هزینه سفر به عتبات در حال حاضر از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عتبات عالیات مرز مهران برقراری سفر زمینی به عتبات سازمان حج و زیارت عتبات دانشگاهیان زمینی به عتبات سفر معنوی سفر به عتبات عتبات هم طرف عراقی هزینه سفر ثبت نام ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی رزمجو صبح دوشنبه در همایش روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی و دفاعی در برد جهانی و بین‌المللی بسیار دارای اهمیت است.

وی به پیشرفت‌های ایران اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه شاهد دستیابی به دستاوردهای بسیار بزرگی در عرصه نظامی و دفاعی هستیم و رینگ دفاعی ایران اسلامی تقویت شده است.

فرمانده سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر بیان کرد: ایران اسلامی در زمین، هوا، دریا، فضا و… دارای اقتدار و امنیت بسیار بزرگی است و هر کشوری بخواهد کوچک‌ترین اقدامی علیه امنیت کشور ما انجام دهد با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه خلیج فارس برای دنیا دارای اهمیت است و هر حادثه‌ای در خلیج فارس رخ دهد بر اقتصاد دنیا تأثیرگذار است و هرچقدر امنیت بیشتری در خلیج فارس برقرار شود باعث افزایش امنیت جهانی می‌شود.

سردار رزمجو بیان کرد: تاکنون این امنیت به خوبی در خلیج فارس برقرار شده است و ترانزیت و حمل و نقل به خوبی در خلیج فارس انجام می‌شود و امیدواریم شاهد تداوم این امنیت باشیم.

کد خبر 6091936

دیگر خبرها

  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • پرواز شهرکرد به عسلویه برقرار شد
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است