Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه آلمانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آلمان به شرح وظایف رئیس جمهور در این کشور و نامزدهای انتخابات پیش رو و شانس بالای "اشتاین مایر" برای پیروزی مجدد در این انتخابات پرداخت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری آلمان در تاریخ 13 فوریه( 24 بهمن ماه) برگزار می شود و "فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور فعلی آلمان برای عهده داری یک دوره دیگر در این سمت ابراز آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آلمان به بررسی این مسئله پرداخت که این انتخابات چگونه برگزار می شود ، نامزدها چه کسانی هستند و واقعا چه کسانی حق رای دارند.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور فعلی آلمان از حزب سوسیال دموکرات در 28 ماه می سال 2021 اعلام کرد که علاقمند است یک دوره دیگر ریاست جمهوری آلمان را بر عهده گیرد. پیروزی اشتاین مایر در این انتخابات بسیار محتمل است.

اما حزب چپ آلمان هم نامزدی را برای رقابت با "اشتاین مایر" به این عرصه خواهد فرستاد. سخنگوی حزب چپ آلمان اعلام کرده که "گرهارد ترابرت"، پزشک اجتماعی اهل ماینز را به عنوان نامزد معرفی می کند.

از حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان "هم "ماکس اوته" به عنوان نامزد ریاست جمهوری به میدان رقابت با اشتاین مایر و دیگر رقبا خواهد آمد. اندکی قبل از انتخابات هم "استفانی گباوئر" از طرف جنبش رای دهندگان آزاد به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری آلمان آمده است. وی که یک فیزیکدان خانم از براندنبورگ آلمان است با 41 سال جوان ترین نامزد زن ریاست جمهوری محسوب می شود.

به لحاظ تئوری هر شهروند آلمانی که حق رای در پارلمان را داشته باشد و بیش از 40 سال سن داشته باشد می تواند در این انتخابات نامزد شود. دوره ریاست جمهوری در آلمان 5 سال است و انتخاب مجدد برای هر رئیس جمهور تنها یک بار امکان پذیر است.

چندی پیش احزاب دولت ائتلافی آلمان موسوم به آمپل متشکل از حزب سبز، سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات درباره انتخاب مجدد "فرانک والتراشتاین مایر" به عنوان رئیس جمهور آلمان توافق کردند. به این ترتیب راه برای بقای اشتاین مایر در این سمت مهم در آلمان هموار شده است.

مجمع فدرال آلمان ریاست جمهور ی را انتخاب می کند که علاوه بر 736 نماینده پارلمان همچنین از تعدادی نمایندگان پارلمان های ایالتی هم تشکیل شده است. بر اساس اطلاعات خبرگزاری آلمان احزاب دولت ائتلافی آلمان با هم 776 عضو از 1472 عضو را به مجمع فدرال خواهند فرستاد که 39 نفر بیشتر از آراء مورد نیاز در اولین و دومین مرحله رای گیری است.

بر اساس ماده 54 قانون اساسی برای دو مرحله رای گیری اول اکثریت مطلق لازم است، که اگر کافی نباشد اشتاین مایر به احتمال بسیار زیاد در مرحله سوم رای گیری که نیازی به اکثریت مطلق نیست پیروز شده و مجددا به عنوان رئیس جمهور آلمان انتخاب خواهد شد. درانتخابات دور قبلی ریاست جمهوری در 12 فوریه سال 2017 تنها 1260 عضو در مجمع فدرال حضور داشتند.

تعداد نمایندگانی که هر ایالت فدرال مجاز به اعزام آن ها به مجمع فدرال است بر اساس جمعیت آن محاسبه می شود. این نمایندگان معمولا اعضای پارلمان ایالتی هستند که البته سیاستمداران محلی و شخصیت های عمومی هم می توانند برای این کار مامور شوند. اغلب این ها افراد معروفی هستند. به عنوان مثال در سال 2017 یک هنرپیشه و مربی وقت معروف هم در رای گیری در مجمع فدرال شرکت کرد.

مجلس فدرال توسط رئیس پارلمان آلمان تشکیل می شود. مجمع فدرال حداکثر سی روز قبل از پایان دوره مسئولیت ریاست جمهوری در آلمان تشکیل جلسه می دهد. دوره مسئولیت "فرانک والتر اشتاین مایر" رئیس جمهور فعلی آلمان در 18 ماه مارس ( 27 اسفند ماه) سال 2022 به پایان می رسد.

رئیس جمهور، رئیس دولت فدرال آلمان محسوب می شود که به لحاظ تئوری بالاتر از مقام صدر اعظمی است. قانون اساسی وظایف زیادی را بر عهده ریاست جمهوری در آلمان قرار داده و البته نسبت به روسای جمهوری کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا قدرت کم تری دارد. وی باید وظایف و مسئولیت خود در کشور را بی طرفانه انجام دهد.

رئیس جمهور در آلمان بر اساس قواعد بین المللی نماینده دولت است و به نام دولت با کشورهای دیگر معاهداتی را منعقد می کند. برخی تجارت های عادی و بازدیدهای دولتی و پذیرش دیپلمات ها هم توسط رئیس جمهور انجام می شود. وی می تواند با سخنرانی ها و سفرهای خود برخی رویکردهای سیاسی را تعیین کند.

مشارکت در تشکیل دولت هم از دیگر وظایف رئیس جمهور در آلمان است. وی یک صدر اعظم را برای انتخاب به پارلمان پیشنهاد داده و سپس او را منصوب می کند. اگر این نامزد اکثریت را کسب نکند رئیس جمهور می تواند پارلمان را منحل کند. وی همچنین وزرا را به پیشنهاد صدر اعظم منصوب و عزل می کند. قوانین تا زمانی که رئیس جمهور در آلمان آن را امضا نکند نمی تواند اجرا شود. البته رئیس جمهور تنها به دلایلی مبتنی بر قانون اساسی می تواند از امضاء خودداری کند.

گفتگوی بایدن با صدراعظم آلمان درباره بحران اوکراینبحران اوکراین؛ از ترافیک دیدارهای دیپلماتیک تا اعزام نیروهای آلمانی بیشتر به لیتوانی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آلمان اخبار آلمان انتخابات ریاست جمهوری آلمان ریاست جمهوری در آلمان رئیس جمهور اشتاین مایر مجمع فدرال رای گیری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر بر بررسی طرح احتمال استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین به عنوان ابزاری برای بازدارندگی تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، در اوایل سال جاری میلادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با اظهارات خود مبنی بر اینکه اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین را نمی توان منتفی دانست سروصدا به پا کرد. اکنون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد خود را دوباره روی میز می‌گذارد. ماکرون در سخنانی تاکید کرد: اگر روسیه پیروز شود، امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر بر بررسی احتمال استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین به عنوان ابزاری برای بازدارندگی تاکید کرد. ماکرون در مصاحبه‌ای با مجله انگلیسی اکونومیست گفت: اگر روس‌ها از خطوط مقدم عبور کنند و اگر اوکراین آن را ( اعزام نیرو) بخواهد - که تاکنون اتفاق نیفتاده است - به درستی باید این سوال را از خود بپرسیم.

ماکرون گفت: اعتبار ما به توانایی خاص برای بازدارندگی با افشا نکردن کارهایی که می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم انجام دهیم بستگی دارد. وی در این مصاحبه بار دیگر بیانیه اصلی خود را در مورد این موضوع تکرار کرد و اظهار داشت که نمی‌خواهد «هیچ چیزی را رد کند.»

وی با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت: "من هیچ چیزی را رد نمی‌کنم زیرا ما یک نفر را در مقابل داریم که چیزی را منتفی نمی‌داند.

ماکرون گفت: کشورهای غربی در گذشته زمانی که تحویل تانک و هواپیما به اوکراین را رد کردند، بیش از حد مردد بودند. ماکرون تاکید کرد: ما از نظر اعتبار و قدرت بازدارندگی خود در برابر روسیه اشتباه کردیم. واکنش تهاجمی روسیه به اظهارات وی در مورد اعزام نیروی زمینی غربی نشان داد که این نگرش قبلاً تأثیر داشته است.

ماکرون ادامه داد: من یک هدف استراتژیک روشن دارم: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود. اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، دیگر امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت. چه کسی می تواند بگوید که روسیه در آنجا متوقف خواهد شد؟ چه امنیتی برای سایر کشورهای همسایه، برای مولداوی، رومانی، لهستان، لیتوانی و دیگران وجود خواهد داشت؟

در عین حال، ماکرون گفت که اروپا نباید همیشه در زمینه دفاعی به ایالات متحده آمریکا تکیه کند. وی افزود: در عوض، باید یاد بگیرید که برای محافظت از خود آماده شوید. وی بار دیگر بر تمایل خود برای تلقی بازدارندگی هسته ای فرانسه به عنوان بخشی از دفاع اروپا تاکید کرد. وی افزود: اگر می‌خواهیم مفهومی معتبر برای دفاع مشترک بسازیم، (...) باید تسلیحات هسته‌ای با محدودیت‌های شناخته شده استفاده در ملاحظات لحاظ شود. وی افزود: به این ترتیب می توان از تکرار یا تشدید شرایط که در صورت داشتن این ظرفیت ها غیرضروری است جلوگیری کرد. با این حال، لازم نیست که ظرفیت‌ها را "به اشتراک بگذاریم".

وی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد آلمان برای سپر حفاظت موشکی اروپا را کمکی به "بیداری استراتژیک اروپا" دانست. این شامل تمایل لهستان برای استقرار سلاح های هسته‌ای ناتو در کشورش نیز می‌شود. ماکرون تاکید کرد: ما اروپایی‌ها باید پشت میز بنشینیم تا چارچوبی منسجم ایجاد کنیم. هدف ایجاد تضمین امنیتی برای هر کشور اروپایی است. اعضای غیر اتحادیه اروپا مانند بریتانیا و نروژ نیز باید در نظر گرفته شوند.

این مصاحبه ماکرون باعث نگرانی مجارستان شده است. پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان به شبکه تلویزیونی LCI گفت: «اگر یکی از اعضای ناتو از نیروهای زمینی (در اوکراین) استفاده کند، این یک رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه و در نتیجه جنگ جهانی سوم خواهد بود. ماکرون پیش از این احتمال استقرار نیروهای زمینی در اوکراین را در پایان فوریه مطرح کرد. اولاف شولز، صدراعظم فدرال آلمان به وضوح ایده اعزام سربازان غربی به اوکراین را رد کرده است.

تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یفتحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • برگزاری دوباره انتخابات کمیسیون ورزشکاران دوومیدانی/ رسولی رئیس شد، تفتیان رای نیاورد!
  • برگزاری مجدد انتخابات کمیسیون ورزشکاران فدراسیون دوومیدانی
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات