Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی ایران ضمن انتقاد هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌های مرتبط با اقلام غذایی صرف مواردی همچون بسته بندی می‌شود. مطمئنا به هر میزان که هزینه‌های تولید کاهش یابد به همان قدر می‌توان انتظار جهش صادراتی درباره این کالا‌ها داشت.

گروه کشاورزی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید رضا نورانی» رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و چالش‌های موجود برای گسترش بازار صادراتی این قبیل محصولات اظهار کرد: در حال حاضر چگونگی شرایط بازار محصولات کشاورزی در داخل و یا در خارج از مرز‌های کشور شدیداً تحت تاثیر میزان عرضه وتقاضا‌ی است که در بازار جهانی برای این قبیل محصولات وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر در برهه‌ای از زمان نرخ ارز در کشورمان در بالاترین میزان خود باشد، ولی تقاضایی برای این محصولات در بازار‌های جهان وجود نداشته باشد یا حتی بسیار پایین باشد، امکان دارد صادرات این اقلام کالا‌ها به کشور‌های دیگر اصلا صرفه اقتصادی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان این که نمی‌توان کاهش نرخ ارز را به عنوان تنها مولفه تاثیرگذار در میزان صادرات این قبیل محصولات اثر گذار دانست، گفت: بازار محصولات کشاورزی بر خلاف محصولات پتروشیمی و معدنی از فرایند متفاوت‌تری پیروی می‌کند به گونه‌ای که در این بازار به جای نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا این کالا‌ها تعیین کننده شرایط بازار محسوب می‌شود.

وی درباره دیگر مولفه‌های اثرگذار در فرایند رقابت در بازار جهانی محصولات کشاورزی عنوان کرد: حقوق و دستمزد کارگران، هزینه حامل‌های انرژی، بخش حمل و نقل و هر مولفه دیگری که در بحث قیمت تمام شده کالا می‌تواند اثر گذار باشد می‌تواند در افزایش ارز میزان صادرات اثر گذار باشد.


عضو هئیت رئیسه انجمن ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی فعالان بازار محصولات کشاورزی کاهش نرخ ارز نیست بلکه دغدغه اصلی ما این است که با کاهش نرخ ارز، هزینه‌های تولید تا چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد؛ متاسفانه هر زمان که در کشور قیمت کالایی بالا می‌رود، می‌گویند قیمت ارز بالا رفته، اما زمانی که قیمت ارز پایین می‌آید می‌گویند نرخ تورم در اقتصاد بالا رفته است.

هزینه‌های تولیدی اقلام کشاورزی بالاست


نورانی با بیان این که در حال حاضرمحصولات کشاورزی ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل محصولات صادراتی ایران به دیگر کشور‌ها را شامل می‌شود گفت: مطمئنا با کاهش هزینه‌های تولید ارزش محصولات کشاورزی نیز افزایش می‌یابد؛ در حال حاضر بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها مرتبط با بسته بندی محصولات کشاورزی است که وابستگی شدیدی به صنعت پتروشیمی دارد.


رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی نه مبنای داخلی دارد و نه خارجی، هر موقع که دلخواه فعالان این صنعت باشد اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند، دولت اگر واقعا به دنبال افزایش ارزشی محصولات کشاورزی است باید این امر را کنترل کند.


وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌های مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی صرف بسته بندی می‌شود. مطمئنا به هر میزان که که هزینه‌های تولید و یا صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشور‌ها کاهش یابد به همان میزان می‌توان انتظار جهش صادراتی درباره محصولات کشاورزی داشت.

پروتکل‌های بهداشتی صیفی‌جات باید میان کشور‌ها مشترک باشد


نورانی را در مورد آخرین وضعیت تقاضا برای محصولات کشاورزی ایران در بازار‌های کشور‌های همسایه اشاره پیرامون آن اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مغایرت پروتکل‌های بهداشتی ایران با کشور‌های همسایه، ما شاهد اجرایی شدن یک دستورالعامل یک جانبه‌ای در خصوص صادرات محصولات کشاورزی هستیم؛ تجارت یک چاده دو طرفه است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که با کشور‌های همسایه دستور العمل‌های مشترکی را به مرحله اجرا در آوریم.


رئیس انجمن ارگانیک خاطر نشان کرد: امروزه در دنیا امنیت غذایی در دنیا حرف اول را می‌زند و در حال حاضر کشور‌های پیشتاز در تولید محصولات غذایی و کشاورزی سالم در زمره کشور‌های ابر قدرت اقتصادی قرار دارند، بنا بر آخرین گزارش ارائه شده از سوی سازمان بین المللی فائو، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند علاوه بر تامین مواد غذایی خود، مواد غذایی و کشاورزی کشور‌های حاشیه خلیج فارس را به راحتی تامین کند.


وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر دولت با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بخش کشاورزی یارانه محصولات غذایی کشور‌های مقصد صادراتی را هم تقبل می‌کند؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که هزینه‌های تولید و صادرات این قبیل محصولات کاهش و به سمت حقیقی شدن حرکت کند تا بتوان ارزش صادراتی و میزان سهم این اقلام کالا‌ها را نسبت به سال‌های گذشته در تجارت خارجی ایران افزایش دهیم.


پایان پیام//

برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، ساداتی نژاد ، صادرات محصولات کشاورزی ، فلفل دلمه ای ، پرتکل بهداشتی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QfG

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساداتی نژاد صادرات محصولات کشاورزی فلفل دلمه ای پرتکل بهداشتی صادرات محصولات کشاورزی قبیل محصولات هزینه های تولید حال حاضر هزینه ها کشور ها کالا ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، مناسب‌ترین بستر برای بالا بردن شناخت کشورهای شرق آفریقا به‌ویژه تانزانیا از محصولات و دانش بومی ایرانی حضور در این نمایشگاه ست.

قرار داشتن تانزانیا در حاشیه اقیانوس هند و دسترسی آسان و نزدیکی آن به مهمترین مناطق اقتصادی غرب آسیا و به خصوص خلیج فارس از جمله مزیت‌های نسبی تجارت با تانزانیا برای تجار ایرانی محسوب می‌شود.

اقلام عمده صادراتی ایران به تانزانیا شامل قیر نفت و سایر موم پارافین ها، سیمان سفید پرتلند، ظروف چدنی، خمیرهای غذایی پخته نشده، مخلوطهای قیری براساس آسفالت طبیعی، مخزن، سیمان کلینکر و وازلین گرید دارویی است.

هیأت تجاری تانزانیا با حضور در خانه نوآوری و فناوری ایران از توانمندی صادراتی شرکتهای ایرانی شگفت زده شدند.

امیرحسین میرآبادی، رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، آفریقا را از اهداف اصلی برای توسعه همکاری دانست.

وزیر تجارت تانزانیا در این بازدید ضمن اعلام آمادگی خود جهت انتقال تکنولوژی میان ایران و تانزانیا افزود: ما از تجربیات شرکت‌های ایرانی استفاده خواهیم کرد و به‌دنبال رابطه تجاری بهتری میان ایران و تانزانیا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به‌تنهایی تولیدات خود را بالا ببریم در این راستا توسعه الزامی است و به همین دلیل دنبال همکاری‌های هرچه بیشتر با ایران هستیم و پیشنهاد برگزاری رویداد نمایشگاهی تخصصی در کشور تانزانیا با حضور شرکت های توانمند دانش بنیان ایرانی را برای عرضه به تجار تانزانیا و مقامات و بازرگانان کشورهای آفریقای شرقی را در سال جاری را دادند.

کد خبر 6092130

دیگر خبرها

  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید