Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حسن تقی زاده  در پاسخ به این پرسش که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که برخی از سوداگران می‌خواهند با افزایش نرخ برنج داخلی، واردات برنج خارجی را توجیه پذیر جلوه بدهند، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ گفت: پیش از افزایش نرخ برنج داخلی رنج قیمت برنج 386 پاکستانی، کیلویی 17 تا 18 هزار تومان بود اما بعد از افزایش نرخ برنج طارم از کیلویی 30 هزار به 70 تا 80 هزار تومان نرخ برنج پاکستانی نیز بالا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قیمت یک کیسه برنج 10 کیلویی سوپر کرنل پاکستانی 300 هزار تومان است که باید بگویم کیفیت آن بالاتر از برنج فجر است این در حالیست که قیمت برنج فجر کیلویی 55 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد و برنج کشت دوم به کیلویی 90 هزار تومان رسیده است.

 تقی‌زاده با بیان اینکه محموله‌های وارداتی برنج بالای هزار تن هستند، افزود: افزایش 2 تا 5 هزار تومانی قیمت برنج خارجی مساوی با چندین میلیارد سود برای واردکنندگان، از این‌رو ممکن است برخی سوداگران با خرید و دپو برنج ایرانی بخواهند واردات برنج خارجی را توجیه‌پذیر کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اولتیماتوم‌ اخیر وزارت جهاد کشاورزی به شالیکوبان شمال کشور، گفت: این وزارتخانه برای تنظیم بازار برنج به شالیکوبان و صاحبان کارخانه‌ها اعلام کرده است که کشاورز یا باید بار خود را بفروش برساند و یا باید آن را از کارخانه‌ها خارج کند در غیر این صورت مشمول احتکار می‌شود. از مرداد سال جاری بخش قابل توجهی از برنج به اسم برنج کشاورزان در کارخانه‌های شالیکوبی دپو شده است اما باید بگویم 80 درصد این برنج را دلال‌ها خریداری کرده‌اند.

به گفته وی، اگر یک مشتری به کارخانه مراجعه کند و نتواند برنج خریداری کند آن کارخانه مشمول مجازات احتکار خواهد شد.

 تقی‌زاده  تصریح کرد: صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بسیاری از دلال‌ها در همان ابتدای برداشت محصول اقدام به خرید برنج کردند و 80 درصد از برنج احتکار شده کیلویی 30 تا 40 هزار تومان خریداری شده است.

وی کاهش مصرف برنج ایرانی را 50 تا 60 درصد عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف‌کنندگان داخلی برای اینکه توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی ‌شود هرچند چندان با ذائقه آنها خوش نیست.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه خبر توزیع هوشمند برنج شیرودی بازار را دو روز آرام کرده است، افزود: برنج شیرودی جزو ارقام پرمحصول است که در مازندران و گلستان با هدف خودکفایی تولید برنج، کشت می‌شود. کیفیت آن هم رده برنج پاکستانی است که این برنج در استان گیلان تولید نمی‌شود. حدود 400 تا 500 هزار تن برنج شیرودی در سال تولید می‌شود اما هنوز توزیع هوشمند عملیاتی نشده است و نمی‌توان چندان درباره آن اظهارنظر کرد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، تصریح کرد: قیمت برنج شیرودی بودار شده در بنکداری کیلویی 44 هزار تومان و در واحدهای عرضه به بالای کیلویی 50 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به کیفیت برنجی که قرار است به صورت هوشمند توزیع شود، گفت: شنیده‌های من حاکی از این بود که قرار است برنج با 15 درصد شکسته خرد عرضه شود به این معنا که برنج شکسته آن بعد از شالیکوبی جدا نشده است.

انتهای پیام/
 

منبع: ایلنا

ملیحه آدینه کد خبر: 1129032 برچسب‌ها واردات برنج

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: واردات برنج برنج ایرانی واردات برنج برنج شیرودی برنج خارجی هزار تومان افزایش نرخ قیمت برنج نرخ برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۲۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را هفت درصد اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده، آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس است و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبه رو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سد‌های موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سد‌های تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده که نشان دهنده ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم، با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

دیگر خبرها

  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد