Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سی و پنجمین نشست اتحادیه آفریقا روز شنبه مصادف با ۵ فوریه ۲۰۲۲ (۱۶ فروردین) در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار شد؛ در حالی که تعدادی از کشورهای غرب آفریقا با موج عظیمی از کودتاهای نظامی مواجه شده‌اند. تغییرات غیرقانونی در کشورهای بورکینافاسو، مالی، گینه و سودان سابقاً منجر به تعلیق این کشورها از اتحادیه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول ۱۸ ماه گذشته ۶ کودتا در قاره آفریقا به انجام رسیده است که با رفتارهای متناقض اتحادیه مواجه شده و آن را در معرض انتقادات جدی قرار داده است. مهمترین نقد ناظر به قدرت رسیدن یک دولت نظامی در کشور چاد بود که عدم تعلیق این کشور را در اتحادیه به همراه داشت.

در این نشست، تروریسم یکی از پدیده‌های تنش‌آفرین در جوامع آفریقایی معرفی شد که در سال‌های اخیر امنیت کشورها را به خطر انداخته است. در این زمینه درخواستی جهت تغییر رویکرد اتحادیه در رسیدگی به مسائل امنیتی مطرح شد تا با واکنش جمعی در زمینه رویارویی با این مشکل همراه باشد.

به نقل از پایگاه خبری اتحادیه آفریقا، در آغاز این نشست، مکی سال، رئیس‌جمهور سنگال، به عنوان رئیس جدید اتحادیه آفریقا انتخاب شد. وی در سخنرانی افتتاحیه، صلح را هدف اصلی دوره یک ساله خود عنوان کرد و افزود: «عقل سلیم به ما دستور می‌دهد که اسلحه‌ها را خاموش کنیم و فرهنگ گفتگو و میانجیگری را از طریق مکانیسم‌های بومی به منظور حل مناقشات بسازیم».

مبارزه با ویروس کرونا در کنار راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

در این نشست مسئله پایین بودن آمار واکسیناسیون کشورهای آفریقایی نیز مطرح شد. ارقام رسمی حاکی از واکسیناسیون تنها ۱۱ درصد از جمعیت آفریقا است. رئیس اتحادیه آفریقا در قبال این معضل گفت: «عامل این مشکل را نباید در خرید واکسن، بلکه در عرضه واکسن جستجو کرد» این گفته حاکی از وجود مخالفت‌های داخلی از طرف مردم و گاهاً دولت‌ها برای واکسیناسیون عمومی است، در نتیجه حرکت به سمت استراتژی بهداشت عمومی و دستیابی به واکسن و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

آقای مکی در این نشست از افزایش بدهی‌ها نسبت به سال‌های پیش از کرونا خبر داد و کشورها را به شناسایی منابع نوآورانه برای تأمین مالی توصیه کرد. وی همچنین در قبال مشارکت‌های کشورهای آفریقایی با اشاره به جندجانبه گرایی گفت: «که چنین مشارکت‌هایی باید با سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های ملموس، تحول‌آفرین و یکپارچه‌کننده در پنج حوزه اولویت‌دار یعنی صلح و امنیت، زیرساخت‌ها و انرژی، تغییرات آب‌ و هوایی، تأمین مالی توسعه نوآورانه و آموزش جوانان متمرکز شود». این نکته به شدت قابل توجه است که خط مشی کشورهای آفریقایی برای آینده حول ۵ محور اصلی قرار خواهد گرفت که زمینه حضور سایر کشورها را در این قاره فراهم می‌کند.

تعلیق رژیم صهیونیستی به مدت یکسال در اتحادیه آفریقا

سال گذشته آقای مکی تصمیمی به جهت تأیید اعتبارنامه رژیم صهیونیستی برای حضور در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر گرفته بود که با مخالفت صریح اعضای قدرتمندی همچون آفریقای جنوبی و الجزایر مواجه شده بود، دو کشور این اقدام را در برابر بیانیه‌های اتحادیه آفریقا در حمایت از سرزمین‌های فلسطین تلقی می‌کردند و به دنبال رد این مصوبه با همکاری سایر کشورها بودند.

انتظار می‌رود اقدامات طرفین به ایجاد انشعاب در قاره آفریقا منجر شده و آن را به دو بلوک تقسیم کند. مکی سال در این دور از جلسات نیز همانند گذشته از اعتبار رژیم اشغالگر قدس دفاع نموده و گفت: «این رژیم می‌تواند به عنوان ابزاری در خدمت برپایی صلح باشد»، او همچنین اضافه کرد که تعهد اتحادیه آفریقا به تلاش فلسطین برای استقلال بدون تغییر است، تنها می‌تواند قوی‌تر شود و تأیید رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مانع از این امر مهم شود. در نهایت این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نتیجه گیری کمیته در نشست سران اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد.

کد خبر 5420155 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه آفریقا رژیم صهیونیستی آدیس آبابا ایالات متحده امریکا اوکراین روسیه عراق رژیم صهیونیستی مذاکرات وین ایران ناتو مسکو سوریه واشنگتن فلسطین عربستان سعودی جو بایدن اتحادیه آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۲۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود

سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است.

وی گفت: باید دید چه تعاریفی انجام خواهد شد، چه محدودیت هایی به ویژه… اعمال می شود.

پسکوف افزود: در واقع، تلاش‌ها برای بیرون راندن روسیه از بازارهای انرژی ادامه دارد؛ البته تغییر به سمت بازارهای گران‌تر قبل از هر چیز برای ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر سودآور است.

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شداحتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه

سخنگوی دولت روسیه در ادامه گفت: برای مصرف‌کنندگان نهایی وعمدتاً بخش‌های صنعتی اروپا، این (تحریم‌ها) به معنای گاز گرانتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدیهی است که ما به دنبال راه هایی برای عبور از این موانع غیرقانونی خواهیم بود؛ این یک رقابت ناعادلانه و غیرقانونی است.

بلومبرگ پیشتر به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال ممنوعیت صادرات مجدد گاز ال‌ان‌جی روسیه از طریق بنادر اروپایی به کشورهای ثالث به عنوان بخشی از پیش نویس چهاردهمین بسته تحریم های ضد روسیه است. هرچند که اتحادیه اروپا قصد ندارد کشورهای عضو را از خرید آن برای استفاده در قلمرو خود منع کند.

پیش از این، مدیرعامل غول انرژی فرانسه یعنی شرکت توتال نیز طی اظهاراتی اعلام کرده بود که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه اعمال کند، این شرکت از بند فورس ماژور در قرارداد پروژه ال‌ان‌جی یامال استفاده خواهد کرد و از آن خارج خواهد شد.

قیمت گاز در اروپا پس از جنگ اوکراین و کاهش شدید واردات این محصول از روسیه در سال 2022، به شدت افزایش یافت.

در پی افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و شرکت‌های اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را بسیار کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تامین آن، تحت فشارهای شدیدی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود