Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی» با بیان اینکه در حال حاضر سهم عمده تسهیلات را سرمایه در گردش تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: نزدیک به ۶۸ درصد (دو سوم) تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی به تولید از بابت سرمایه در گردش است که با اجرایی شدن تأمین مالی زنجیره تولید می‌توان ضمن افزایش کارایی تخصیص منابع و تسهیل فرایند‌های اعتباری، اشراف و نظارت بیشتری بر مصرف صحیح تسهیلات داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بانک مرکزی اخیراً در گفت وگویی تلویزیونی یکی از اصلاحات حائز اهمیت در شبکه بانکی را هدایت تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید عنوان کرد. به گفته علی صالح آبادی، نظارت سیستمی بر مصرف صحیح تسهیلات، تعریف و بهره‌گیری از سامانه‌ها در بحث تأمین مالی زنجیره تولید و نیز تصویب لایحه درخصوص وضع مالیات برای فعالیت‌های غیرمولد از جمله فعالیت‌هایی است که موجب نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات می‌شود.

همانطور که صالح آبادی نیز تأکید کرده است بحث تأمین مالی زنجیره تولید که اخیراً با همکاری چند بانک به صورت آزمایشی آغاز شده از موضوعات جدی مدنظر بانک مرکزی در سال آینده است. بنا به توضیح رئیس کل بانک مرکزی برای تحقق این امر سامانه‌ها به گونه‌ای تعریف شده که باز هم این نظارت بر مصرف صحیح اتفاق افتد.

در این زمینه حمید آذرمند، «مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی» با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی، درخصوص تأمین مالی زنجیره‌ای تصریح کرد: رویکرد ما این است که تمام فرایند‌های تأمین مالی زنجیره‌ای به صورت غیرحضوری انجام شود و لازم است بانک‌ها زیرساخت‌های مورد نیاز آن را فراهم آورند.

وی درخصوص تأمین مالی زنجیره‌ای تولید بیان کرد: بانک مرکزی در خصوص توسعه تأمین مالی زنجیره‌ای به دنبال تشدید بروکراسی به واسطه ایجاد سامانه‌های جدید نیست. به عنوان مثال در این شیوه مبنای تسهیلات‌دهی، استفاده از صورت حساب الکترونیکی است که ضمن سهولت کار، به هدایت کاراتر تسهیلات از این طریق منجر می‌شود.

آذرمند درباره صورتحساب الکترونیک تأکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که صورتحساب الکترونیکی بعد از اینکه یک بار تأمین مالی شد، امکان تأمین مالی مکرر نداشته باشند. به بیان بهتر صورتحساب الکترونیک یک بار صادر می‌شوند و به واسطه آن‌ها تأمین مالی انجام می‌شود. همچنین درصددیم با راه‌اندازی داشبورد مدیریتی تأمین مالی زنجیره تولید، اشراف اطلاعاتی را بر تسهیلات دهی بیش از پیش افزایش دهیم.

مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: در تکمیل توضیحات فوق باید گفت که بانک مرکزی به دنبال آن است نظام تأمین مالی سرمایه گردش را به سمت توسعه ابزار‌های اعتباری مانند اوراق گام (نسخه اصلاحی)، برات الکترونیکی و سایر ابزار‌های اعتباری هدایت کند.

وی در توضیح این موضوع افزود: برای این موضوع پلتفرم‌های لازم در حال حاضر توسط برخی بانک‌ها طراحی شده و مراحل آزمایشی را طی می‌کنند و این پلتفرم می‌تواند فرایند تخصیص منابع و تأمین مالی را به صورت غیرحضوری تسهیل کند.

آذرمند با ذکر مثالی از نحوه دریافت تسهیلات با شیوه سنتی عنوان کرد: در شیوه سنتی بنگاه برای تأمین مالی سرمایه در گردش از طریق مراجعه به بانک و توثیق، تسهیلات دریافت می‌کرد و عملاً امکان رصد و پایش بر گردش منابع مالی فراهم نبود. ولی در تأمین مالی زنجیره‌ای، فرایند تأمین مالی مبتنی بر صورتحساب واقعی و جریان واقعی تولید بین حلقه‌های مختلف زنجیره صورت می‌گیرد و لذا در شیوه جدید احتمال انحراف منابع از چرخه تولید کاهش می‌یابد.

به گفته آذرمند در حال حاضر سهم عمده تسهیلات را سرمایه در گردش تشکیل می‌دهد. بنا به توضیحات وی نزدیک به ۶۸ درصد (دو سوم) تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی به تولید از بابت سرمایه در گردش است که با اجرایی شدن تأمین مالی زنجیره تولید می‌توان ضمن افزایش کارایی تخصیص منابع و تسهیل فرایند‌های اعتباری، اشراف و نظارت بیشتری بر مصرف صحیح تسهیلات داشت.

لازم به توضیح است به طور کلی در شیوه تأمین مالی زنجیره‌ای، به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم توسط بنگاه‌های اقتصادی، فرایند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمت انجام می‌شود. اما توسعه شیوه‌های تأمین مالی زنجیره‌ای مزایایی به همراه دارد که می‌تواند موجب تسریع و بهبود فرایند تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری جریان مالی اقتصاد، کاهش انحراف منابع و افزایش کارایی تخصیص منابع، کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها و کاهش هزینه تأمین مالی بنگاه‌ها و کاهش هزینه تمام‌شده محصول شود.

همچنین بنگاه‌های متقاضی دریافت خدمات تأمین مالی زنجیره‌ای می‌توانند ضمن توافق با مشتریان و تأمین‌کنندگان مواد اولیه خود، به یکی از بانک‌های ارائه دهنده خدمات تأمین مالی زنجیره‌ای مراجعه کنند و از طریق ثبت‌نام در سامانه‌ها و پلتفرم‌های مخصوصی که برای این کار تجهیز شده است، نسبت به انعقاد قرارداد و انجام مراحل مختلف کار از قبیل احراز هویت، اعتبارسنجی، استعلام صورت‌حساب الکترونیک، انتخاب نحوه پرداخت صورت‌حساب، انتقال اسناد تجاری و نظایر آن اقدام کنند.

به بیان بهتر، تأمین مالی زنجیره‌ای، مجموعه‌ای از شیوه‌ها و عملیات تأمین مالی است که منجر به بهبود مدیریت سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌شود. در این شیوه‌ها، انواع زیرساخت‌ها و ابزار‌های مالی (مانند گام، برات الکترونیک، کارت اعتباری، اعتبار اسنادی و …) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

/مهر

برچسب ها: بانک مرکزی ، تسهیلات ، تسهیلات بانکی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QfW

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی تسهیلات تسهیلات بانکی تأمین مالی زنجیره تولید تأمین مالی زنجیره ای سرمایه در گردش تخصیص منابع بانک مرکزی شبکه بانکی سامانه ها بنگاه ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو

​مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست‌هایی جداگانه با مدیران عامل و مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور، برای استفاده از تجربیات تخصصی این بانک در تأمین مالی صنعت خودرو به هم‌اندیشی پرداختند. - اخبار بازار -

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در دیدار با محمدحسن محمد‌زاده، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و همچنین دیدار با علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ضمن تشریح توانمندی‌های این بانک در زمینه تجربه موفق همکاری و شیوه‌های تخصصی تأمین مالی صنعت خودرو کشور، برای توسعه همکاری و تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری در «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین کمک به تعمیق داخلی‌سازی و افزایش تولید محصولات این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

او توسعه همکاری، تسریع و تسهیل ارائه خدمات مالی نقدی و غیرنقدی و تجربیات ویژه و الگوی موفق بانک برای حل مشکلات تأمین مالی زنجیره تأمین سایر خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در بانک صادرات ایران را تشریح و تبیین و کمک به تولید با استفاده از ظرفیت‌های شعب داخلی و خارجی بانک را مورد تاکید قرار داد.

سیفی گفت: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های اصلی کشور، از سال‌های گذشته در کنار خودروسازان کشور بوده و اکثر خودروسازان کشور با بانک صادرات ایران تعامل مناسبی داشته و دارند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه بدنه کارشناسی و ارکان بانک، تجربه و شناخت دقیقی از شرایط فعالیت خودروسازان کشور دارند، افزود: در بخش‌های اعتباری و طرح و برنامه بانک، برای طراحی محصولات ویژه، تجربه‌های موفقی وجود دارد و این شناخت موجب می‌شود که سرعت و کیفیت ارائه خدمات مالی و بانکی به این صنعت روز به روز بهتر شود و امروز با افتخار، همکاری مطلوبی با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور داریم.

محمدحسن محمد‌زاده، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری با بانک صادرات ایران، با ارائه اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال جاری به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: استفاده از این شرکت‌ها عمق داخلی‌سازی شرکت ایران‌خودرو دیزل را افزایش داده و از این رو میزان ارزبری شرکت نسبت به سایر خودروسازان کمتر است.

او ویژگی دیگر این شرکت را تنوع محصولات آن برشمرد و افزود: تنوع محصولات ایران خودرو دیزل از جمله ون، انواع اتوبوس، انواع کشنده، کمپرسی و باری و از جمله بزرگترین سالن تولید اتوبوس خاورمیانه در این شرکت وجود دارد.

محمد‌زاده از تولید و فروش اتوبوس برقی داخلی شهری به شهرداری برخی کلان‌شهرهای کشور و همچنین فروش 1000 دستگاه اتوبوس دیزلی به شهرداری‌های کشور خبر داد و بر تداوم تولید و رفع نیازهای مختلف کشور به این محصولات، تاکید کرد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشستی که با اتفاق مدیران ارشد این شرکت با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزار شد، از همکاری بانک صادرات ایران طی سال‌های اخیر قدردانی کرد و گفت: باید با تلاش و  توسعه همکاری به دنبال حل مشکلات این صنعت و مردم باشیم.

 او افزود: بانک صادرات ایران سهم بسزائی در توفیقات مجموعه‌های بزرگ صنعتی دارد و امروز این سهم بیش از سایرین است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات بخش تولید، افزود: بانک‌ها به ویژه بانک صادرات ایران با وجود محدودیت‌های فراوان، کمک‌های بزرگی و بسیار ارزشمندی به صنعت خودرو کرده‌اند به طوری که اگر این کمک‌ها نباشد، امکان کسب موفقیت‌های بیشتر در این صنعت وجود ندارد.

محسن سیفی در جریان این دیدارها به اتفاق معاونان شعب، اعتبارات، طرح و برنامه و همچنین مدیران ارشد بانک در حوزه‌های ارز و بانکداری شرکتی، راهکارها و محصولات نوین بانک برای تأمین مالی زنجیره تأمین در صنعت خودرو را ارائه و برای کمک به این صنعت اعلام آمادگی کرد. 

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • ‏جزییات پرداخت ارز حجاج/ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد