«جهاد تبیین» پاسخی در برابر دیکتاتوری رسانهای غرب/ از حذف هشتک قهرمان تا پست های دربارهی هولوکاست
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۲۸۹۵
به نظر می رسد تنها راه مقابله با دیکتاتوری رسانه ای غرب، جهاد تبیین است تا واقعیت های انقلاب اسلامی هنرمندانه نمایش داده شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با سالروز بیعت همافران با امام خمینی در 19 بهمن سال 57 و به سنت هرساله، فرماندهان ارتش صبح امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این دیدار رهبر معظم انقلاب با یادآوری خاطره این بیعت تاریخی، به تصویر ماندگار و اثرگذاری حضور همافران در بیت امام(ره) اشاره کردند و آن را نمونه ای ماندگار از یک جهاد تبیینی خواندند. تصویری که در سال 57 و در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی هنرمندانه و با امکانات رسانه ای محدود منتشر شد و توانست روایتگری بی بدیل و اثرگذاری از آن حرکت عظیم همافران انجام دهد.
اما گسترش وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها در بسترهای مختلف مسئله دیگری بود که رهبر انقلاب به آن تاکید کردند و آن را عاملی برای تحرف واقعیت ها و دروغ های حرفه ای رسانه های معاند اسلام دانستند. رفتاری که رسانه های معاند اسلام با استفاده از آن با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانتهای آنها، حتی به دنبال تزئین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزررگوار، پیشرفتها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان، و نقاط ضعف را صدها برابر بزرگنمایی میکنند تا از این طریق جای جلاد و شهید را عوض کنند.
به تعبیر رهبر انقلاب دیکتاتوری رسانه ای یکی از انواع دیکتاتوری قدرت های غربی است. به طوری که با این قلدورمابی هر روز به تحریف واقعیت های جهان اقدام می کنند.
حذف نام شهید سلیمانی از توییتر و اینستاگرام
انتشار خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی با واکنش کاربران زیادی همراه بود اما اینستاگرام و توییتر گسترش محتوای تولیدی با عنوان سردار سلیمانی را به مثابه یک تهدید تلقی کردند و پستهای مرتبط با این موضوع را حذف و برخی حسابهای کاربری را که به انتشار مطالب مرتبط با این شهید بزرگوار اقدام میکردند، بست.
البته این شبکه های اجتماعی تنها به حذف پشت های بسنده نکرده و کاربر را تهدید کردند که اگر مجدد به انتشار پست مذکور بپردازد صفحه را محدود و یا به طور کامل دسترسی کاربر را قطع خواهد کرد.
روند قلدورمابانه شبکه های اجتماعی خارجی به اینجاختم نشد و در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، شبکههای اجتماعی خارجیهمچون اینستاگرام و توییتر در اقدامی مذبوحانه به حذف و سانسور محتواهای مرتبط با واقعه ترور سردار سلیمانی کردند این اقدام که بدون شک خلاف ادعای آزادی بیان و آزادی مطبوعات است خود مصداق بارزی بر تاکیدات رهبری است که فرمودند دیکتاتوری رسانه ای بخشی از دیکتاتوری قدرت های غربی است.
در آستانه دومین سالگرد سردار شهید سلیمانی هم اقدام مجدد شبکههای اجتماعی خارجی در سانسور محتوای منتشر شده در خصوص واقعه ترور سردار دلها رخ داد.
اینستاگرام در اقدامی غیرحرفهای، پوسترها، اخبار و کلیپهای منتشرشده در صفحه رسمی دانشگاه تهران و صفحه شبکه اینترنتی این دانشگاه درباره برنامههای «سرو ماندگار» ویژه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را حذف کرد.
حذف هشتک قهرمان
این اقدام اینستاگرام و توییتر البته موجب شد کاربران شبکههای اجتماعی در فضای مجازی با انتشار هشتگ هایی مانند «#Hero» (قهرمان)، «#سرباز» و «#پدر» و نیز با اشتراک گذاری عکسهایی از اقدام حذفی اینستاگرام با محتوای منتشر شده در خصوص سردار سلیمانی، اعتراض خود را به این نحوه برخورد اعلام کردند.
براساس بررسی های صورت گرفته نزدیک به ۱۳ میلیون هشتگ قهرمان در فضای مجازی خصوصا فعالان خارج از ایران زده شده است. اما طی اتفاقی عجیب هشتگ قهرمان هم حذف شد.
مسدود کردن حساب کاربری رهبر انقلاب در توییتر
در آستانه دومین سالگرد سردار سلیمانی همچنین شبکه اجتماعی توییتر یکی از حسابهای کاربری منتسب به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، را به بهانه ترویج انتقام و خشونت مسدود کرد. توییتر بهانه این اقدام خود را انتشار پویانمایی در حساب توییتری رهبر انقلاب برای انتقام از «دونالد ترامپ» رئیسجمهور پیشین آمریکا، اعلام کرده بود.
البته تلاش غرب تنها به بستن حساب کاربری رهبر انقلاب محدود نشد. چرا که در دوران مدیریت جک دورسی بر توییتر، وی در سنای آمریکا درباره سیاستهای شبکه تحت مدیریت خود برای واکنش نشان ندادن به اظهارات رهبرانقلاب درباره نابودی رژیم صهیونیستی و رد افسانه هولوکاست توضیح داد و در نهایت نمایندگان سنای آمریکا به شدت از وی برای اقدام نکردن علیه پستهای رهبر ایران انتقاد کردند.
فشار سنا آمریکا بر توییتر برای حذف توییتهای رهبر انقلاب
سناتور ایالت کلرادو در یکی از جلسات سنا از مدیرعامل توییتر توضیح خواسته که چرا توئیتر توئیتهای رئیس جمهور سابق آمریکا «دونالد ترامپ» را برچسب گذاری کرده، اما پیامهای آیت الله علی خامنهای برچسب گذاری یا حذف نمیشود. این سناتور آمریکایی رد افسانه هولوکاست را اقدامی ضد اطلاعاتی دانست و خواستار برچسب گذاری و حذف پیامهای با این مضامین شد.
مقابله توییتر و فیسبوک با محتوای نادرست دربارهی هولوکاست!
فیسبوک و توییتر هم در اقدامی هماهنگ پست هایی که هولوکاست را تحریف یا انکار می کنند را حذف می کند. توییتر در بیانیه ای از مسدود کردن پستهای نقضکننده سیاستهای مرتبط با هولوکاست خبر داد. فیسبوک نیز پیش از آن به حذف یا سانسور چنین محتواهایی اقدام کرده بود.
اخراج ترامپ از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی، فیسبوک، اینستاگرام و تویییتر البته برای حفظ منافع خود تنها به حذف پست های مربوط به سردار سلیمانی و رهبر انقلاب و بسیاری دیگر از چهره های کشورمان از جمله هنرمندان و مقامات کشور نپرداختند چرا که این شبکه های اجتماعی برای تحقق اهداف رژیم صهیونیستی و منافع ملی خود حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور قانونی آمریکا را نیز از شبکه های اجتماعی اخراج کردند.
به نظر می رسد همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مقابله با دیکتاتوری رسانه ای غرب وظیفه همگان بویژه مسئولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانهها است تا با روایت صحیح پیشرفتها و خدمات بزرگ انقلاب سرفصلی برای جهاد تبیین در کشور آغاز شود.
انتهای پیام/ک
منبع: دانا
کلیدواژه: دیکتاتوری رسانه ای رهبر معظم انقلاب شبکه های اجتماعی سردار سلیمانی رهبر انقلاب رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمد رهبری، پژوهشگر شبکههای اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: شبکههای اجتماعی کمتر از یک دهه است که بدل به مهمترین سکوی بیان آزاد نظرات شهروندان تبدیل شدهاند. علیرغم فیلترینگ گسترده، روندهای این شبکهها هنوز شاخص مهمی برای فهم تحولات جامعه ایران است.
شبکههای اجتماعی، نمونه مهمی برای بررسی جامعهشناسیاند. این شبکها اثرات روانی بسیاری بر کاربران میگذارند که این تأثیرات در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و... بروز و ظهور دارد. از جمله در شبکههای اجتماعی داخلی که برخی مدعیاند با توجه به نظریه پژواک، مدیران این مجموعه از تاکتیک جامعهی همفکر برای القا نظریات خود و تزریق نگاه افراطی استفاده میکنند. در نمونه دیگر بررسی محتوایی و آماری رفتار کاربران در توییتر نیز نشان میدهد ک جامعه با وجود شرایط بحرانی جنگی، حساسیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را از دست نداده و واکنشها نسبت به طرح نور، بسیار جدی است.
به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با محمد رهبری، جامعهشناس و پژوهشگر شبکههای اجتماعی، که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
در یک نگاه کلی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در چند ماه اخیر، از نظر محتوا، محدودیت و کاربران در چه وضعیتی قرار داشت؟
در چند ماه اخیر بحث انتخابات مجلس و تنش ایران و اسراییل را در پیش داشتیم که در فضای اجتماعی از جمله توییتر، جلب توجه کرده بود. در کنار آن بحث آقای صدیقی، طرح نور، ماجرای حجاب درمانگاه قم و بازگشت گشت ارشاد به خیابان نیز بسیار مطرح شده است. در هر کدام از این موضوعات، کاربران مختلفی مشارکت داشتند.
در انتخابات مجلس عمدتاً جریان اصولگرایی بیشترین فعالیت را داشتند، البته بخشی از کاربران اصلاحطلب نیز کار کردند. در موضوع مربوط به آقای صدیقی و مباحثی که راجع به ایشان و زمین ازگل مطرح شده بود نیز، اصولگرایان و اصلاحطلبان حضور پررنگتری داشتند.
در موضوع مربوط به تنش میان ایران و اسراییل، حجم بسیار زیادی از داده منتشر شد و بر اساس میزان واکنشها به آن، میتوان آن را یکی از مهمترین موضوعات یکسال اخیر تلقی کرد. تمام گروهها و جریانات سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، اصلاح طلبان و منتقدین و اصولگرایان و جریان انقلابی با تنوع درونی این گروهها، به بحث تنش میان ایران و اسراییل پرداخته بودند. فقط در فاصله 24 ساعت ابتدایی پس از حمله ایران به اسراییل، حدود 1 میلیون توییت و ریتوییت به زبان فارسی منتشر شد که اهمیت این مسأله را نشان میدهد. به لحاظ محتوایی نیز تنوع داشتیم، از افتخار و شادمانی برای حمله به اسراییل تا انتقاد نسبت به این مسأله که توسط طیفهای مختلف منتشر شده بود.
طرح نور در فضای مجازی بازتاب بسیاری یافت، وسعت برخورد کاربران با این پدیده در شبکههای اجتماعی چگونه بود؟
نکته قابل توجه در چند ماه اخیر بحث برخوردها در زمینه حجاب است که از قبل عید و در جریان درمانگاه قم، قابل مشاهده شده که جامعه نسبت به آن حساس شده است و این را از واکنشهای عمومی به آن موضوع فهمید. به لحاظ تنوع هم تمام طیفهای سیاسی داخل و خارج به آن ماجرا توجه کرده بودند. بعد از عید با آغاز طرح نور این حساسیت به قدری اوج گرفت که بعد از حمله ایران به اسراییل و در روزهایی که پیشبینی میشد اسراییل به ایران پاسخ دهد، مسأله اصلی فضای توییتر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان بود. بیشترین محتوایی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش از پاسخ اسرائیل به ایران در فضای توئیتر مطرح بود، مسأله گشت ارشاد بود که بیشتر از اسراییل مورد توجه قرار گرفت.
نکته خیلی جالب در بررسی دادهها، حضور کاربران روزمرهنویس در واکنش به فعالیت دوباره گشتهای ارشاد است. این کاربران به ندرت در مسائل سیاسی ورود میکنند و عمدتا به مسائل خودشان میپردازند، اما در این ماجرا شاهد هستیم که این طیف نیز توییتهای زیادی داشتند. بعد از یکسال دوباره شاهد بازگشت حساسیتها نسبت به حجاب و سیاسیتر شدن کاربران روزمرهنویس به دنبال این مسأله هستیم.
آیا میتوان ادعا کرد که توییتر بر فضای سیاسی و فضای سیاسی بر توییتر اثر تعیینکننده میگذارد؟
توییتر و بهطور کلی شبکههای اجتماعی، به دلیل تغییر شکل روابط انسانی، تأثیرات عمیقی بر عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، داشتهاند. از آنجایی که عمده روابط انسانی به فضای آنلاین منتقل شده، این امر بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر خود را خواهد داشت.
یکی از این تأثیرات، قطبی شدن فضای عمومی است. شبکههای اجتماعی میتوانند باعث قطببندی در جامعه شوند. قطببندیها در جامعه ما در توییتر بازنمایی و تشدید میشود. محیط توییتر و سایر شبکههای اجتماعی امکاناتی را فراهم میکنند که اجتماعات همفکر در آنجا شکل بگیرد. کاربران، کسانیکه را که با آنها اختلاف دارند دنبال نمیکنند و در مواردی مسدود (بلاک) میکنند. این رفتارها در شبکههای اجتماعی باعث تشدید قطببندیها در جامعه میشود. از آنجاییکه بسیاری از کاربران توییتر، کنشگران سیاسی و مدنی هستند، قطببندیها را به فضای واقعی نیز میرسانند. در نتیجه ما شاهد شکلگیری چرخه قطببندی هستیم؛ به این شکل که قطببندی موجود در جامعه وارد شبکههای اجتماعی شده و آنجا تشدید میشود و کاربرانی که در عرصه عمومی اثر دارند، این قطببندی تشدید شده را به آن محیط نیز منتقل میکنند و در ننتیجه قطببندی به شکل تشدید شدهتر به جامعه بازمی گردد و مرتبا شاهد افزایش قطببندیهای سیاسی هستیم.
نظریه «اتاق پژواک» در شبکههای اجتماعی چگونه تعریف میشود و تا چه حد بر رفتار کاربران اثرگذار است؟
افراد عموماً ترجیح میدهند که در محیطی قرار بگیرند که همفکرانشان درآنجا حضور دارند و مواضع همدیگر را تأیید کنند. در نتیجه هر فردی که درون اجتماع افراد همفکر با خودش قرار گرفته، مرتبا انعکاس و پژواک صدای خود را از دیگر بخشهای شبکه (همان کاربران همفکر) میشنود. به همین خاطر به این پدیده، اتاق پژواک میگویند. این فضا باعث میشود افراد حس کنند که اکثریت هستند و در نتیجه خود را برحق میدانند. تمام اینها باعث میشود تحملشان نسبت به نظرات دیگر کمتر شود و عقیدههایشان محکمتر شود. وقتی چنین اتفاقی میافتد، شاهد تشدید قطببندیها هستیم. در محیطهای قطبی گرایش به دیدگاههای رادیکال بیشتر است و کاربران تمایل دارند به کسانی بپیوندند که مواضع رادیکالتری دارند.
این پدیده تا چه حد در شبکههای اجتماعی داخلی نظیر ایتا، دیده میشود؟
ابتدا باید بگویم که این امر تا حدی در شبکههای اجتماعی مختلف و پیامرسانها دیده میشود. در توییتر ممکن است اجتماع همفکر میان چندین گروه مختلف شکل میگیرد؛ اما آنچه در ایتا شاهد هستیم شکلگیری یک اتاق پژواک بزرگ و اجتماع افراد همفکر بزرگ در کل این شبکه هست. بنظر میرسد آنچه در خصوص کاربران فعال در ایتا مشاهده میشود، شکلگیری یک جزیره جدا از کل جامعه است چرا که دیدگاههای مختلف در آنجا مطرح نمیشود و همین امر باعث تشدید قطببندی سیاسی و در نتیجه افزایش رادیکالیسم میشود. در نتیجه احتمال اینکه کاربران فعال ایتا به مرور گرایش به مواضع افراطی پیدا کنند، بیشتر میشود.
مواضع افراطی برخی کاربران شبکههای اجتماعی داخل، مشخصاً در چه حوزههای بروز و ظهور دارد و مثال آن چیست؟
ما در ایتا میبینیم که درباره علم پزشکی عقاید خیلی خاصی جریان دارد؛ بحثهایی که درباره دلارزدایی مطرح میشود در ایتا خیلی جدی است. در حوزه سیاسی نیز همینطور است و برخی تحلیلگران، نتیجه انتخابات مجلس در تهران را نتیجه رأی کاربران ایتایی میدانند که به جریانی خاص رای دادند.
راهکار عبور کاربران از فضای افراطی گلخانهای درون برخی شبکههای اجتماعی و جلوگیری از دیدگاههای تنشآمیز چیست؟
سه راه حل بیشتر نمیتوان پیشنهاد کرد؛ اول اینکه پلتفرمهای داخلی بسته شود که من موافق این ایده نیستم. راه حل دوم متکثر کردن کاربران پلتفرمهای داخلی است تا در آن دیدگاهها و عقاید متنوعی طرح شود که میبینیم که این هم جواب نداده است. جریان قدرتمند حامی ایتا سالها تلاش کرده گروههای مختلف در آنجا حضور داشته باشند اما با وجود تمامی حمایتها از ایتا، فقط گروه خاصی در آنجا فعال است. راه حل سوم این است که تلاش شود کاربران ایتا در پلتفرمهای دیگر حضور داشته باشند که این امر با رفع فیلترینگ محقق میشود. اساسا بخش مهمی از کاربران ایتا پس از فیلترینگ به آنجا پیوستند و اگر سهولت دسترسی از ایتا، در استفاده از سایر شبکههای اجتماعی وجود داشته باشد و این کاربران در سایر پلتفرمها در معرض عقاید دیگر قرار بگیرند، شاید بخشی از مسأله حل شود. بنابراین رفع فیلتر شبکههای اجتماعی چاره کار است.
نظریه سرمایهداری نظارتی که مدعی است دولتها با استفاده از اطلاعات کاربران، برای آنها استراتژی تعیین کرده و شهروند را تبدیل به یک الگو خاص خود میکنند، تا چه حد در ایران جریان دارد؟
در دوران جدید، اطلاعاتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، یک منبع بزرگ برای دولت هاست که شهروندان خود را بشناسند و کاربران کشورهای دیگر را نیز شناسایی کنند. این شیوه در تمام کشورها جریان دارد و هم استفاده و هم سوءاستفاده میشود. وقتی مردم از اینترنت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، یعنی اطلاعات خود را در معرض دید حکومتها قرار میدهند.