Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@03:17:10 GMT

به ناموس‌پرستی مردسالارانه، نه بگوییم

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۰۲۷

به ناموس‌پرستی مردسالارانه، نه بگوییم

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، صادق زیبا کلام نوشت: پدری، شوهر، برادری یا حتی پسری برای پاک کردن «لکه ننگی» که همسر، خواهر، دختر یا حتی مادر ایجاد کرده او را بطرزفجیعی کشته اند. «لکه ننگ» هم عبارتست از داشتن رابطه نامشروع با مرد دیگری.

اینکه چنین جنایاتی در جوامع پیشرفته ترخیلی بندرت رخ میدهندمبین آنست که این نوع رفتارها لزوما در ذات انسان‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر،"غیرت" و "تعصبات ناموسی" لزوما در ذات انسانها نیست و رفتاری است که مردان ایرانی آنرا از مناسبات اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران کسب میکنند.

سوال اساسی آنست که آیا من و شما که در این جامعه مردسالار زندگی میکنیم، آیا نظام و نهادهای تربیتی‌ و حکومتی‌مان در قبال این دست رفتارهای خشونت‌آمیز مردان مسولیتی نداریم؟

اگر جامعه اینگونه رفتارها را طبیعی بداند که جای بحث زیادی باقی‌نمیماند. اما اگر این رفتارها ناهنجار و ناپسند هستند، آیا نظام تربیتی ما در قبال زدودن آنها وظیفه‌ای ندارد؟ آیا زدودن آنها در آموزش و پرورش و در سایر نهادهای فرهنگی و تربیتی مان اساسا گنجانده شده‌اند؟

جالب است که نظام در قبال حجاب و پوشش خانم‌ها، در قبال تصمیم به ادامه بارداری آنها و رابطه شان با مردان دیگر، خود را موظف به دخالت میداند.اما ظاهراً حفظ جان زنان جز وظایفش تعریف نمی‌شوند.

آیا پدر، شوهر و برادرحق دارند هر بلایی که خواستند بر سر زنان و دختران بیاورند بواسطه آنکه "غرور" ، "غیرت" و "مردانگی" شان خدشه دار شده؟ آیا مرد در نظام ما "صاحب" زن تعریف میشودو مجاز است هر طور خواست با او رفتار نماید؟ آیا مراد ازالگوی "سبک زندگی ایرانی-اسلامی" همین است؟ همین که مردان هر طور که خواستند با زنان رفتار نمایند؟ الگو گرفتن جوامع دیگر از "سبک زندگی ایرانی- اسلامی" پیشکش مان، دختران خودمان از فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جامعه مان،چقدر الگو گرفته اند و چقدر این الگو برایشان مطلوبیت داشته؟

می ماند پرسش آخر: جامعه ای که جلودار اعدام در دنیاست و به نسبت جمعیتش شاید فقط عربستان و چین بالاتر از آن بایستند ، نظامی که۴۳است عدالت و رافت اسلامی از آن رخت بر بسته و خرد کردن،خشونت و بی رحمی در برابر مخالفین را افتخار میداند، چقدر قتلهای ناموسی و تلاش برای از بین بردن فرهنگ منحط مردسالار پشت قتلهای ناموسی برایش از اهمیت برخوردار است؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر صادق زیباکلام لکه ننگ رابطه نامشروع مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان معمار آینده نظام هستند

ایسنا/گیلان فرماندار رشت با تأکید بر اینکه معلمان در تراز انقلاب پرورش دهنده و تربیت کننده جامعه انقلابی هستند، گفت: معلمان یکی از مؤثرترین ارکان آموزش و پرورش بوده و معمار آینده نظام هستند.

کیا عاشوری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان رشت، شورای آموزش و پرورش را از مهمترین جلسات عنوان کرد و حضور اعضا را الزامی دانست و گفت: استمرار جلسات شورای آموزش و پرورش منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌شود.

فرماندار شهرستان رشت با گرامیداشت هفته معلم و بزرگداشت شهادت استاد مطهری، افزود: معلمان یکی از مؤثرترین ارکان آموزش و پرورش بوده و معمار آینده نظام هستند و نسل امروز محصول تعلیم و تربیت معلمان و جامعه فرهنگیان است.

عاشوری با تأکید بر اینکه معلمان در تراز انقلاب پرورش دهنده و تربیت کننده جامعه انقلابی هستند، گفت: حل مشکلات کشور از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد و دانش‌آموزان آینده سازان جامعه هستند که رفع نیازهای جامعه دانش‌آموزی باعث ارتقای سواد آموزشی جامعه می‌شود.

عاشوری با اشاره به شکاف بین نسل امروز و دیروز، تصریح کرد: بسیار فاصله بین نسلی از لحاظ اندیشه، تفکرات و باورهای اعتقادی وجود دارد که خلأها باید با آموزش پر شود.

وی با تاکید بر به روزرسانی آموزشی معلمان و جامعه فرهنگیان گفت: آموزش باید محور کار معلمان و فرهنگیان جهت ارتقای سطح آموزشی و پرورشی قرار گیرد؛ معلمان باید شکاف بین نسل‌ها را پر کنند.

فرماندار رشت با اشاره به جنگ رسانه‌ای موجود و فضای مجازی و ایجاد شبهات در بین دانش‌آموزان بیان کرد: فرهنگیان با علم روز و دانش به شبهات دانش‌آموزان پاسخ منطقی و مستدل دهند.

عاشوری با اشاره به فرارسیدن فصل امتحانات افزود: بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز در شهرستان رشت در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برای امتحانات نهایی آماده می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه همزمان به حقوق و مطالبات کارگری و کارفرمایی در نظام اسلامی
  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند