Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:01:44 GMT

دلیل دشمنی ایران با آمریکا و دوستی با روسیه چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۲۲۹

دلیل دشمنی ایران با آمریکا و دوستی با روسیه چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال‌های گذشته و به دنبال روابط ایران با روسیه و چین گروهی از مدعیان اصلاحات به استناد شعار بنیادین انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی» به این سیاست انتقاد وارد کرده‌اند که اگر با امریکا قطع رابطه کرده و با غرب روابط خصمانه داریم چرا با شرق این گونه نیستیم؟!

این شبهه ظاهر فریب در حالی مطرح می‌شود که شعار «نه شرقی، نه غربی» در شرایطی مطرح شد که دنیای دو قطبی دوره جنگ سرد برقرار بود، در مقابل ابرقدرت غرب و در راس آن امریکا، ابرقدرت استعمارگر شرق و در راس آن شوروی قرار داشت، اتحاد جماهیر شوروی آن چنان که امام امت در نامه تاریخی به گورباچف آخرین صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی پیش بینی کرده بودند، ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ به صورت رسمی از هم پاشیده شد و جهان دو قطبی دوره جنگ سرد به دوران چند قطبی با امکان مداخلات در سطوح مختلف کنونی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جمهوری اسلامی» از ابتدا با شوروی به عنوان ابرقدرت شرق زاویه داشت، دی ماه ۱۳۵۸ پس از اشغال افغانستان توسط شوروی نظام اسلامی به شدت این تهاجم وحشیانه را محکوم و المپیک مسکو را تحریم کرد، در طول جنگ تحمیلی نیز شوروی از جمله تامین کنندگان سلاح برای صدام بود و همزمان نیز حزب توده به عنوان متحد شوروی در داخل که به «حزب جاسوسان» مشهور بود دست به تهیه اخبار از نهادهای سیاسی و نظامی کشور و مخابره آن به مسکو می‌زد، از سال ۱۳۶۱ به بعد نظام اسلامی به شدت با این حزب دست ساخته شوروی برخورد و سران این حزب دستگیر، محاکمه و زندانی شدند.

این موارد و موارد متعدد دیگر به خوبی نشان می‌دهند که ایران همانند ابرقدرت غرب، با شوروی نیز زاویه و دشمنی آشتی ناپذیر داشت ولی به فرموده امام خمینی (ره) ۴ آبان ۱۳۴۱ و به دنبال تصویب کاپیتولاسیون در مجلسین طی یک سخنرانی تاریخی تصریح کردند: «ای سران اسلام، به داد اسلام برسید ‏‏ [‏‏گریۀ حضار‏‏] ‏‏. ای علمای نجف، به داد اسلام‏‎ ‎‏برسید ‏‏ [‏‏گریۀ حضار‏‏] ‏‏. ای علمای قم، به داد اسلام برسید؛ رفت اسلام ‏‏ [‏‏گریۀ شدید‏‎ ‎‏حضار‏‏] ‏‏. ای ملل اسلام، ای سران ملل اسلام، ای رؤسای جمهور ملل اسلامی، ای ‎‏سلاطین ملل اسلامی، ای شاه ایران، به داد خودت برس. به داد همۀ ما برسید. ما زیر‏‎ ‎‏چکمۀ امریکا برویم، چون ملت ضعیفی هستیم؟! چون دلار نداریم؟! امریکا از انگلیس‏‎ بدتر، انگلیس از امریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پلیدتر.‏‎ ‎‏اما امروز سر و کار ما با این خبیث‌هاست! با امریکاست. رئیس جمهور امریکا بداند بداند‏‎ ‎‏این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما. امروز منفورترین افراد بشر است‏‎ ‎‏پیش ملت ما. یک همچو ظلمی به دولت اسلامی کرده است، امروز قرآن با او خصم‏‎ است؛ ملت ایران با او خصم است. دولت امریکا بداند این مطلب را. ضایعش کردند در‏‎ ‎‏ایران؛ خراب کردند او را در ایران.‏» [۱]

امام در این سخنرانی شوروی را هم مانند امریکا و انگلیس منکوب و محکوم می‌کنند ولی می‌فرمایند دشمن اصلی ما امریکا است، بنیانگذار جمهوری اسلامی ۱۱ تیر ۱۳۶۰ و در دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر نیز به این مسئله اشاره کرده و فرمودند: «خط این بود که اصلاً‏‎ ‎‏امریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا امریکا منسی بشود، یک‏‎ ‎‏دسته «الله اکبر» را کنار می‌گذاشتند، سوت می‌زدند و کف می‌زدند آن هم روز عاشورا.‏‎ ‎‏خط این بود که این قضیۀ مرگ بر امریکا منسی بشود.‏» [۲]

این همان امامی است که در نامه به گورباچف آخرین صدر هیئت رئیسه اتحاد شوروی تصریح کردند: «جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی و با مادیت نمی‌توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسی‌ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به درآورد.» [۳]

پس آنچه روشن است زاویه غیر قابل کتمان نظام اسلامی و رهبری آن با شوروی به عنوان ابرقدرت استعمارگر شرق است، ولی همین رهبر از ابتدا ضمن دشمنی با شوروی امریکا را خطر اصلی می‌دانست و همزمان از خطر دیگر یعنی شوروی نیز غافل نبود و به او نیز هشدار و انذار می‌داد.

پس از فروپاشی شوروی و تشکیل نظام چند قطبی با بازیگران متعدد دیگر ابرقدرت شرق وجود خارجی نداشته و ندارد و ایران با استقلال کامل با هر کشوری که بخواهد رابطه سیاسی، اقتصادی و … برقرار می‌نماید و شبهه برخی مدعیان اصلاحات درباره «شعار نه شرقی، نه غربی» و هجمه به روابط ایران با روسیه در شرایط کنونی مغالطه‌ای بیش نیست.

[۱] صحیفه امام، جلد ۱، ص ۴۲۱

[۲] صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۲۹

[۳] صحیفه امام، جلد ۲۱، صص ۲۲۶-۲۲۰

کد خبر 5420319

منبع: مهر

کلیدواژه: مهر انقلاب استعمار دشمنی با آمریکا مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی ایران حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی مذاکرات وین ایالات متحده امریکا ایران مهر انقلاب حسین امیرعبداللهیان رحیم زارع دهه فجر علی بهادری جهرمی محمد باقر قالیباف نیروی انتظامی ملل اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه یاسوج در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.   خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در امریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسراییلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در امریکا و اروپا این بار علیه اسراییل است.   برخی از رؤسای دانشگاه‌های ایران‌ ایمیل‌های حمایتی از خیزش اخیر دانشجویان و اساتید برای رؤسای دانشگاه‌های امریکا ارسال کردند. تشکل‌های دانشجویی نیز تجمعات حمایتی از این خیزش برگزار کردند.
 دانشگاه های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد