Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@09:35:21 GMT

کمبود بودجه بزرگترین چالش صندوق‌های بازنشستگی است

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۴۱۵

کمبود بودجه بزرگترین چالش صندوق‌های بازنشستگی است

گروه استان‌ها- مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: کمبود بودجه بزرگترین چالش صندوق‌های بازنشستگی است که دولت باید نگاه ویژه برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محسن ریاضی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان اینکه  70 درصد جمعیت زیرپوشش این صندوق بیمه‌ای قرار دارند، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی 3 میلیون و 600 هزار جمعیت را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسبت در سطح کشور حدود 55 درصد است و این بیانگر گسترش بیشتر پوشش تامین اجتماعی در سطح استان اصفهان نسبت به کشور است.

وی افزود: حدود 8 تا 10 درصد فعالیت و عملکرد سازمان تامین اجتماعی از لحاظ مصارف و منابع در استان اصفهان انجام می‌شود. استان اصفهان 44 شعبه و 16 کارگزاری دارد که بیشترین تعداد شعبه در کشور است و استان تهران و خوزستان، با 37 شعبه در رتبه بعدی است و این جایگاه استان اصفهان را در مجموعه عملکرد سازمان نشان می‌دهد.

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: ضریب پشتیبانی اصطلاحی است که در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد و نسبت تعداد بیمه شدن به مستمری بگیران را نشان می‌دهد و این عدد در استان اصفهان برابر با 3.7 است. به طور کلی وقتی ضریب پشتیبانی به زیر 5 برسد، یعنی به نقطه سر به سری رسیده و هر چه کمتر شود، نشان از نامتعادل بودن منابع در برابر مصارف است. این عدد در بیشتر صندوق‌ها در کشور عدد 1 یا 2 است و نشان می‌دهد بیشتر صندوق‌ها با چالش منابع مالی روبه‌رو هستند. در برنامه ششم توسعه در کنار موضوعاتی چون آب، محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی یکی از چالش‌های مهم است.

ریاضی با اشاره به وضعیت پرداخت بیمه در استان اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان 18 هزار و 400 بیمه بیکاری پرداخت می‌شود و 394 هزار مستمری بگیر در استان وجود دارند. 110 هزار کارگاه تحت پوشش این صندوق هستند. هزار و 124 نفر پرسنل در 44 شعبه به ارائه خدمت مشغول هستند که در این مورد یکی از چالش‌های سازمان در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است.

وی در خصوص وضعیت مالی صندوق تا آبان ماه 1400 تصریح کرد: منابع کل صندوق در استان اصفهان 103 هزار و 481 میلیارد ریال بوده است. مصارف صندوق شامل هزینه‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگی 122هزار و 538 میلیارد ریال، هزینه پرداخت بیمه بیکاری 3 هزار و 692 میلیارد ریال، مصارف درمانی 11 هزار و 218 میلیارد ریال و هزینه پرسنلی و اداری 2 هزار و 366 میلیارد ریال را شامل می‌شده که جمع کل مصارف 139 هزار و 814 میلیارد ریال است و کسری 3 هزار و 630 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود این میزان کسری تا پایان سال به رقم 5 هزار و 400 میلیارد تومان برسد و با این کسری بودجه در امسال و افزایش آن در سال‌های آتی با مشکل اساسی در ایفای تعهدات روبه‌رو هستیم. این کسری بودجه از طریق فروش دارایی‌ها و یا سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمان مازاد منابع داشتیم، تامین می‌شود که شستا یکی از آن‌ها است. همچنین با  بانک رفاه وام‌هایی با سود حدود 20 درصد و تهاتر دارایی‌ها کسری بودجه تامین می‌شود. دولت باید نگاه ویژه برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی داشته باشد؛ اما تا کنون در لایحه بودجه 1401 ، کمکی برای صندوق تامین اجتماعی صورت نگرفته؛ البته رایزنی‌هایی برای  اختصاص کمک به این صندوق در حال انجام است.

ریاضی با اشاره به اینکه کسری نقدینگی یکی از بزرگترین چالش‌های این سازمان است، بیان کرد: در بیشتر برنامه‌های 5 ساله توسعه‌ای قانون ساختار رفاه تامین اجتماعی بحثی است که سیاست‌هایی که باعث کاهش منابع مالی مانند  تخفیفات مالی به کارفرماها می‌شود و یا افزایش مصارف مالی صندوق‌های بازنشستگی می‌شود، حق اجرای آن تا زمانی که تامین مالی صورت نگیرد، وجود ندارد.

سامانه 1420 تامین اجتماعی آماده ارائه دریافت هر گونه شکایات و راهنمایی برای بیمه شدگان

وی با اشاره به اقدامات سازمان تامین اجتماعی استان تصریح کرد: طراحی سامانه 1420 آماده دریافت هرگونه شکایات، مشاوره و راهنمایی به بیمه شدگان است که این سامانه به صورت تلفنی به سر شماره 1420، سامانه پیامکی 10001420،کد دستوری #1420 *و سایت 1420.tamin.ir در دسترس مردم است.

مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به طرح 70-30 ادامه داد: این طرح نیز از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان است که در این طرح 30 خدمتی که 70 درصد مراجعات به سازمان را شامل می‌شد به صورت غیر حضوری انجام شد. از فروردین امسال همه 30 خدمت رونمایی شد و شاهد کاهش مراجعات در مراکز بزرگ و شاهد کاهش 50 درصدی مراجعات در شعبه‌های کوچک تر بودیم.

ریاضی با اشاره به اقدام موثر بیمه تکمیلی برای بازنشستگان گفت: بخشی از جامعه هدف بازنشستگان هستند که به دلیل شرایط جسمی و سنی بحث درمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چندین سال بحث بیمه تکمیلی این گروه پیگیری شد و بیمه تامین اجتماعی 50 درصد حق بیمه را تقبل می‌کند. بازنشستگان می‌توانند در صورتی که تاکنون برای بیمه تکمیلی اقدامی نکردند تا پایان ماه بهمن ثبت نام انجام دهند.

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به یک استفتاء درباره «حکم شرعی بیمه عمر»

دلیل عدم‌پوشش بیمه‌ای رانندگان تاکسی چیست؟آزاد سازی سهام بازنشستگان در بیمه ملت

وی با اشاره به اعطای وام به بازنشستگان از سال گذشته اضافه کرد: با تفاهم نامه تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران امکان اعطای وام 7 میلیون تومانی به بازنشستگان با یک بار مراجعه حضوری به کانون‌های بازنشستگی فراهم شد که در سال آینده مبلغ این وام و تعداد افرادی که به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد، افزایش می‌یابد.

طرح بیمه دانشجویان و زنان خانوار

مدیر کل سازمان بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به طرح بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه دار بیان کرد: دانشجویان مانند بسیاری از اقشار کشور می‌توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. چنانچه دانشجو به تبع بیمه پردازی والدین تحت‌پوشش درمان باشد، می‌تواند بدون پرداخت حق سرانه از خدمات درمان نزد سازمان برخوردار باشد.

ریاضی ادامه داد: نرخ پرداخت حق بیمه 14 درصد شامل بازنشستگی وفوت بعد از بازنشستگی، 16درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ پرداخت 20درصد شامل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی است. با پرداخت حق بیمه از سوی دانشجویان، سوابق بیمه‌ای برای آن‌ها ایجاد و محاسبه می‌شود. بعد از پایان دوران دانشجویی، دانشجویان می‌توانند سوابق بیمه‌ای خود را با اشتغال در کارگاه‌ها، اظهار شغل و در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و یا بیمه پردازی به طور اختیاری تکمیل کنند.

وی در خصوص بیمه زنان خانه‌دار تصریح کرد: به منظور گسترش چتر بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در جامعه با تمهیدات اتخاذ شده ، زنان خانوار و دختران می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. نرخ پرداخت حق بیمه 12 درصد شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ 14 درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است.کامل‌ترین نوع تعهدات بیمه‌ای در نرخ 18درصد است که شامل بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت است.

مدیر کل سازمان بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به موضوع پرونده خبازی‌ها در اصفهان گفت: حدود 20 سال گذشته پرونده خبازی‌ها در شعبه 1 متمرکز بود و برای مراجعه و گرفتن خدمت مجبور به مراجعه به شعبه 1 بودند. با هماهنگی صنف کارگری و کارفرمایی، استانداری و فرمانداری و علارغم وجود چالش‌ها و مشکلات توزیع پرونده‌های خبازان در شهریور ماه امسال حل شد و هر یک از خبازان در شعبه مربوط به خود تشکیل پرونده داد.

ریاضی با اشاره به تعیین تکلیف ابربدهکاران خاطرنشان کرد: بعضی از شرکت‌ها با رقم‌های مختلف 250 میلیارد تومان و 150 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی مواجه هستند. در اقدامی شرکت‌های با بدهی بالای 10 میلیارد را هدف قرار داده و با کمک نهادهای بالادستی و در قالب بخشودگی و یا تقسیط مشکل چند ده ساله را حل کردیم.

انتهای پیام/163/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی صندوق های بازنشستگی درصد شامل بازنشستگی بعد از بازنشستگی استان اصفهان میلیارد ریال نشان می دهد پوشش بیمه پرداخت حق صندوق ها تحت پوشش بیمه ای چالش ها حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ بنابر اعلام ستاد برگزاری نماز جمعه قبل از خطبه‌ها میثم مداحی، مدیرکل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با موضوع گرامیداشت هفته کار و کارگر سخنرانی می‌کند.


همچنین میز‌های خدمت دادگستری، سازمان بازرسی، ثبت اسناد و املاک، آموزش و پرورش، ثبت احوال، مرکز وکلای قوه قضائیه، بیمه سلامت، فرماندهی انتظامی، اداره کار و بیمه تامین اجتماعی در این مراسم برپا می‌شود.

دیگر خبرها

  • کمبود آمبولانس بزرگترین چالش اورژانس کشور است
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی