Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@06:33:43 GMT

نویسنده‌ای که با ادامه سلاح جنگی‌اش می‌نوشت

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۸۲۶

نویسنده‌ای که با ادامه سلاح جنگی‌اش می‌نوشت

آیین گرامیداشت یاد جهانگیر خسروشاهی، نویسنده و پژوهشگر فقید حوزه انقلاب اسلامی با عنوان «مغازله با مرگ» برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، آیین ختم قرآن و نکوداشت هفتمین روز درگذشت جهانگیر خسروشاهی، نویسنده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این نشست گفت: جهان، بی‌هیاهو کار کرد و قلم خود را ادامه سلاحی که در جنگ در دست داشت می‌دانست. او کاری را کرد که به آن اعتقاد داشت. همانگونه که در زمان جنگ از آرمان‌های ما دفاع کرد، با قلم خود آن دفاع را ادامه داد.

سرهنگی افزود: جهان روحیه توحیدی داشت. وی هیچگاه لبخند خود را از کسی دریغ نمی‌کرد. جهان از یاران اصلی آقا مرتضی آوینی بود.

او با بیان خاطره‌ای گفت: آغاز سال ۱۳۷۲ مصادف با روزهای پنجم یا ششم فروردین، آقا مرتضی را در حیاط حوزه هنری دیدم. تازه از سفری برگشته بود و بلافاصله آماده سفر دیگری به مناطق جنگی خوزستان بود. به او گفتم شما که تازه از سفری مشابه برگشته‌اید دوباره می‌خواهید بروید؟ ایشان پاسخ داد که نمی‌دانم چرا سفره‌ای که برای امام حسین پهن می‌شود اینقدر برکت دارد. جهان خسروشاهی نیز چنین رویکردی داشت.

سرهنگی ادامه داد: آوینی معتقد بود که به انقلاب بدهکار است و هر قسمت از مستندهای روایت فتحی که از او پخش می‌شود یکی از بدهی‌هایش را با انقلاب تسویه می‌کند.

او همچنین گفت: از خدا می‌خواهم جای خوبی برای آقا جهان ما کنار بگذارد.

وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در آن سازمان نیز گفت: در دوست‌داشتنی بودن مرحوم خسروشاهی شکی نیست چرا که همه مرتبطین با وی او را دوست داشتند. خسروشاهی هنرمند، دقیق و صادق بود.

جلیلی با بیان اینکه قله‌های هنر ما در تاریخ همواره ذیل معرفت، آیین و فرهنگ شکل گرفته است، گفت: برای خسروشاهی اصل بر معرفت بود و همواره آن را ارج می‌نهاد.

او در ادامه بیان کرد: آن چیزی که ما می‌توانیم در مورد مرحوم خسروشاهی بگوییم، علاوه بر اخلاق نیکو و مهربانی، می‌توان از متدین بودن او سخن گفت. او بر خلاف بسیاری از هنرمندان هیچ فخری برای خودش را بالاتر از تدین نمی‌دانست.

جلیلی در پایان گفت: بی‌شک به دلیل تدینی که او داشت جزو رستگاران است.

محسن مومنی‌شریف، رئیس سابق حوزه هنری و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری نیز با حضور خود در این مراسم با بیان خاطره از نکوداشتی که پیش از فوت خسروشاهی برای او گرفته شده بود، گفت: مرحوم خسروشاهی انسان متواضعی بود و هیچگاه از تعریف و تمجید از خود خوشحال نمی‌شد.

او در ادامه از اعتقاد ویژه شهید آوینی به خسروشاهی گفت و اظهار کرد: هنگامی که مجموعه داستان‌های کوتاه «صخره‌ها و پروانه‌ها» به قلم خسروشاهی منتشر شد، متوجه شباهت انسان خلق‌شده او با آثار آوینی شدیم. خسروشاهی تسلط خوبی روی متون دینی، انقلاب و دفاع مقدس داشت. اما تواضع وی از دیده شدنش جلوگیری کرد.

مومنی‌شریف در پایان بیان کرد: گریه‌های خسروشاهی در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام فراموش‌نشدنی است. بار دیگر درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم و امیدوارم راه‌شان ادامه داشته باشد.

جهانگیر خسروشاهی ۱ آذر ۱۳۴۰ در روستای دهق شمال غرب اصفهان متولد شد. او خواندن و نوشتن را در مکتب آموخت و پس از دوره‌ای تحصیل در مدرسه به حوزه وارد شد و تحصیلات حوزوی را ادامه داد. 

خسروشاهی فعالیت‌های فرهنگی خود را از ابتدای انقلاب اسلامی شروع کرد و از سال ۱۳۶۸ همکاری با حوزه هنری را آغاز کرد. 

حضور در مجله «سوره»، دو دوره عضویت در شورای بررسی کارگاه قصه و رمان حوزه هنری، عضویت در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، همکاری با گروه تلویزیونی جهاد سازندگی و گروه تلویزیونی روایت فتح از جمله فعالیت‌های او است. 

خسروشاهی در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان داور جشنواره فیلم دفاع مقدس و در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۳ به‌عنوان داور جشنواره انتخاب کتاب دفاع مقدس حضور داشت. سال ۱۳۸۳ نیز داوری انتخاب کتاب دفاع مقدس دفتر ادبیات داستانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود.

او آثار زیادی از جمله داستان کوتاه، رمان و زندگی‌نامه داستانی و مقاله به چاپ رساند و کتاب‌های خلفه‌های وحشی، باغ باور، بیرون قلعه امن نیست، خیابان رویت و به کلی سری را به عنوان مجموعه داستان در کارنامه خود ثبت کرد. از دیگر کتاب‌های او نیز می‌توان به زخمدار، رویای داغ، داستان‌های بلند نفر پانزدهم و صخره‌ها و پروانه‌ها، زندگی‌نامه‌های داستانی همیشه با هم، دوشنبه‌ای که می‌آید و غروب آبی رود، داستان نوجوان پدربزرگ برکه و درخت گردو و نثر ادبی از کوچه‌های بی‌خبری اشاره کرد.

جهانگیر خسروشاهی در صبح روز چهارشنبه (۱۳ بهمن) به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ آورده است:

بیشتر وقت به مطالعه گذشت. [آقای غلامرضا حسنی]، امام‌جمعه ارومیه، تلفنی درخواست کرد که وقت فوری بدهم که با علمای آذربایجان غربی به ملاقات بیایند. متوجه شدم که به قصد اصرار روی نامزدشدن در انتخابات می‌آیند؛ تشکرکردم وگفتم نیایند، تأثیری ندارد. قبلاً هم آیت‌الله [علی‌اکبر] قریشی، [نماینده مجلس خبرگان]، از آنجا نامه‌ای برای این موضوع نوشته بودند. تعداد افرادی که برای ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند، به ۱۳۴ نفر رسیده؛ ولی عمدتاً گمنام.


دیروز ناگهان اعلام شد که آمریکا به خاطر رفتار دولت چین در مورد هواپیمای جاسوسی‌اش، تمام مذاکرات و روابط نظامی‌اش با چین را قطع کرده است، ولی دو ساعت بعد، اعلام شد که خبر اشتباه نقل شده و اصل خبر این بوده که مورد به مورد، روابط باید با بررسی و تصمیم خاص باشد.

نظامیان اسراییل، امروز با بولدوزر و تانک، وارد یک اردوگاه فلسطینی در رفح شدند و بخشی از آن را ویران کردند و جمعی را مجروح نمودند و نیز از مرز لبنان گذشتند و برج دیده‌بانی در شمال مرز نصب کردند و در کنار آن، خواستار ختم برخوردها و مذاکره بر محور پیشنهادهای جدید مصر و اردن شده‌اند که هدفش ختم انتفاضه است.

[جرج دبلیو بوش]، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که قاطعانه طرح جنگ ستارگان را ادامه می‌دهد و روسیه گفته است، اگر اقدام شود پیمان سالت [=گفت‌وگوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی]، منتفی می‌شود. برای اخطار، امروز یک موشک پیشرفته را آزمایش کرده و چین گفته که به مسابقه تسلیحاتی از این نوع ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا، فشار بر آمریکا وارد می‌کند که از این طرح صرف نظر کند، ولی هند گفته، اگر این طرح جایگزین توسعه سلاح‌های هسته‌ای باشد، موافق است. آمریکا گفته، می‌خواهد در رابطه با مذاکرات با کره شمالی درخصوص کنترل تسلیحات هسته‌ای خاتمه بدهد، ولی اتحادیه اروپا هیأتی به کره [جنوبی] فرستاده، برای تشویق این کشور به خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای.

در افغانستان، جنگ ادامه دارد. کامپیوتر خبرگیرم اشکال داشت؛ آقای [مهرداد] محمودی از دفتر آمد و اصلاح کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902280

دیگر خبرها

  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند