Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:44:00 GMT

معاون ساترا: با تکثیر پنجره‌های پخش روبرو هستیم

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۴۵۰۱

معاون ساترا: با تکثیر پنجره‌های پخش روبرو هستیم

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی «سینما در دوران پساتلویزیون» با حضور محمد حسام‌پور معاون ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) و علی رجب‌زاده دانشیار دانشگاه صدا و سیما در روز هشتم بخش فرهنگی جشنواره برگزار شد.

معاون ساترا در این نشست با بیان اینکه در عصر فراتلویزیون هستیم، اظهار کرد: اگر در چرخه تولید تا توزیع تلویزیون صحبت کنیم، می‌بینیم که تولید مخاطب مدنظر است، تلویزیون سنتی دچار افول شده که نشان دهنده دوران پساتلویزیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسام‌پور ادامه داد: اکنون تلویزیون‌های اینترنتی افزایش یافته است و تلویزیون اینترنتی بی‌بی‌سی باید با تلویزیون‌های مجازی مقابله کند که نشان دهنده رشد این بخش است. دوران طلایی تلویزیون ۱۹۵۰ است که هنرمندان تلویزیون را طلایی می‌دانستند و هنرمندان از تئاتر به تلویزیون آمدند که به دلیل امکان پخش زنده تئاتر این بحث بیشتر رشد یافت.

معاون ساترا بیان کرد: این تئاتر با همه مخاطبان ارتباط داشت و دوره طلایی کار کارگردانان و بازیگران بود. در دورانی تلویزیون‌های بیشتری مطرح شد که کیفیت آن رشد داشت و کیفیت بسیار مطرح بود و نتفیلکس نیز وام گرفته از همان دوران است.

حسام‌پور افزود: دوران پست تی وی از نظر زیبایی‌شناسی اتفاقی می‌افتد که پیشرفت فناوری باعث اختراع تلویزیون‌های باکیفیت شده و پخش تلویزیون رشد می‌کند و در اینجا تلویزیون خود را تا حد زیادی مثل سینما می‌کند.

دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد می‌کند

حسام‌پور با اشاره به اینکه دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد می‌کند، ادامه داد: نسل فعلی با اینترنت با تلویزیون آشنا می‌شود که در نسل قبل برعکس بود. در نسل فعلی مخاطبان، به دلیل همگرایی دستگاه‌ها عملا تغییر و تحولی در نگاه مخاطب ایجاد می‌شود. شاید در روز شما ۶ الی هفت ساعت درگیر تلویزیون باشید اما با دلیل پیشرفت گوشی شما روزانه ۱۰ ساعت را برای آن وقت می‌گذارید که نقش آن را در زدگی شما بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر مخاطب با سلیقه خود محتوا را انتخاب کند، ادامه داد: اواخر سال‌های ۲۰۱۰ انواع و اقسام آن شکل می‌گیرد. در سال ۲۰۱۱ کمتر از یک میلیون کاربر داشت و در سال ۲۰۲۰، ۱۴۰ میلیون یوزر ساخته شده است که ۳۴۰ هزار نفر مخاطب رشد بسیار زیادی داشته است. با این اتفاق ارتباط تلویزیون و سینما بیشتر می‌شود.

معاون ساترا در ارتباط با زیست بوم تلویزیون‌های آنلاین، گفت: بومی‌های تلویزیون مثل تلوبیون، بومی‌های محتوا وام گرفته از تلویزیون و بومی‌های آنلاین مثل فیلیمو حاضر هستند، استراتژی‌های توزیع فیلم‌های سینمایی با گسترش تلویزیون اینترنتی تحول یافته است.

امروز با تکثیر پنجره‌های پخش روبرو هستیم

حسام‌پور ادامه داد: در گذشته رسیدن فیلم از سینما به مخاطب عام زمان زیادی می‌برد اما امروز با تکثیر پنجره‌های پخش روبرو هستیم. توزیع فیلم از سینما به دی وی دی ۲۰۰ روز در سال ۲۰۰۹ بود که با این نوع توزیع به ۱۲۰ روز در ۲۰۲۰ رسید.

وی تصریح کرد: آیتم‌های موجود در فیلیمو سالانه به ۴۰ هزار آیتم می‌رسد که نشان‌دهنده رشد توزیع فیلم‌های داخلی و خارجی در پتلفرم‌های آنلاین است. تلویزیون به دنبال این بوده است که با تلویزیون‌های اینترنتی تعامل داشته باشد و خود تلویزیون آخرین حلقه پخش باشد و اولین پخش در پنجره‌های مجازی باشد این همکاری‌ها باید شکل بگیرد و در این بحث عقب‌تر از دنیا هستیم.

برخی سینماگران آثارشان را در پلتفرم‌های اینترنتی قرار می‌دهند

در ادامه علی رجب‌زاده طهماسبی دانشیار دانشگاه صدا و سیما گفت: اکنون برخی از سینماگران به علت سرعت بالای اینترنت که مخاطبان در اختیار دارند آثارشان را در پلتفرم‌های اینترنتی ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه دنیای سینمایی امروز مخاطب محوری است، گفت: وقتی در شبکه‌های تلویزیونی آثار منتشر می‌شوند مخاطبان صرفا دریافت کننده هستند و تنها می‌توانند موضوعات و شبکه خود را انتخاب کنند اما اگر در تلویزیون‌های اینترنتی نگاه کنید ارتباط دوطرفه است و مخاطب خودش دریافت می‌کند چه چیزی ببینید و در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

این دانشیار دانشگاه ادامه داد: اگر به دوران پساتلویزیون نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد مخاطب تعاملاتی هم دارد و به تبع باید برای عرضه آثار از شیوه‌های نوین استفاده کرد زیرا ما می‌توانیم محتوا مورد درخواست مخاطب را در اختیارش قرار دهیم.

طهماسبی عنوان کرد: یکی از قابلیت‌های پرطرفدار ای‌پی‌تی‌وی ویدیوها این است که سیستم‌ها براساس درخواست‌های مخاطبان تولیدات می‌کنند و این محصول همگرایی صنعت رایانه و مخابرات است. این آی‌پی‌تیوی‌ها در سه مدل، تولیدات را عرضه می‌کنند یک، می‌توانند به مدل تراکنشی باشد بر اساس ارائه خدماتی که می‌گیرید هزینه پرداخت می‌کنید.

وی ادامه داد: مدل دوم همانند subscription است که به شکل اشتراکی و آپلودی بوده و جالب است که در این مدل صدهزار آثار عرضه می‌شود و ما برای استفاده از آن‌ها از ابراز هوشمند استفاده می‌کنیم این مدل فیلم‌هایی است که الان خیلی از کاربر ها در ایران از آن استفاده زیادی می‌کنند.

دانشیار دانشگاه صدا و سیما گفت: مدل سوم مدل advertising tv است مثل یوتویوب که فیلم رایگان قرار می‌دهد و پولشان را برساس تبلیغات شبکه ها به دست می‌آوردند به راحتی موسسات و سازمان‌ها پول‌های بسیار زیادی را از همین تبلیغات کسب می‌کنند. بنابراین سینماگران نباید نگران پخش آثار در ای‌پی‌تیوی‌ها باشند چراکه اینگونه هم مخاطبان با آرشیویی از محتواها هم روبرو هستند.

اگر به سینما نرویم سینماداران آسیب می‌بینند

طهماسبی ادامه داد: اگر ما به سینما نرویم سینماداران آسیب می‌بینند. وزارت ارتباطات می‌تواند با به دست آوردن شرایط مختلف راه را باز کنند و باعث رشد سینما شود. یک فرد فرهنگی در خانواده می‌تواند افراد را به سالن سینما ترغیب کند سالن سینما یک ارزش است ما باید فضای فیلم دیدن را ایجاد کنیم سینماگران نباید نگران مخاطبان باشند چرا که ما به  وسیله‌های مختلف سالن‌های سینما را به خانه‌ها می‌آوریم و آن‌هاهم پولشان را از طریق دیگر به دست می‌آورند.

وی اضافه کرد: بنظر من مهمترین تاثیرات در آثار سینمایی است اگر اثری می‌سازید محتوای فیلم‌ها بسیار مهم خواهد بود زیرا باید لحاظ کنید که مرز بین واقعیت و تولیدات از بین نرود، اگر اثری با کیفیت و محتوا خوب باشد هیچوقت مخاطب از دست نخواهند رفت.

این استادیار دانشگاه گفت: سینماگران با مدل‌های مدرن و ارتباطی می‌توانند محتوا را به مخاطبان منتقل کنند و این فرصت بدون شک، فضای رشد و تعالی را فراهم خواهد کرد.

برچسب‌ها دانشگاه صدا و سیما جشنواره فیلم فجر دانشگاه صدا و سیما چهلمین جشنواره فیلم فجر سالن سینما اکران فیلم پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صدا و سیما جشنواره فیلم فجر دانشگاه صدا و سیما دانشگاه صدا و سیما جشنواره فیلم فجر دانشگاه صدا و سیما چهلمین جشنواره فیلم فجر سالن سینما اکران فیلم دانشگاه صدا و سیما دانشیار دانشگاه معاون ساترا حسام پور فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۴۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه "اوکراینسکایا پراودا" گفت که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

امروز سه‌شنبه «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز دوشنبه در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان های غرب نیروهای مسلح روسیه ۳ حمله نیروهای مسلح اوکراین را در لوهانسک دفع کردند. دشمن تا ۴۰ پرسنل نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان های جنوب مواضع را در خط مقدم بهبود بخشیدند، اوکراین بالغ بر ۳۹۵ پرسنل نظامی و یک هویتزر ساخت آمریکا را در دونتسک از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: یک کارگاه مونتاژ پهپاد و همچنین نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین در ۱۱۰ منطقه مورد اصابت قرار گرفت.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: یگان مرکزی روسیه، نیروهای اوکراین و مزدوران لژیون خارجی را در دونتسک هدف قرار داد. ۱۰ ضدحمله دفع شد، دشمن ۳۷۰ نظامی را از دست داد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6092902

دیگر خبرها

  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد