Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهین رستم‌پور عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی در شهرکرد در جمع خبرنگاران استان، با اشاره به اهمیت توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برای نگهداشت آب سبز افزود: در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰۰ هزار هکتار طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار پیش‌بینی شده بود که تا پایان سالجاری این میزان محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، کشور ۵۰۰ هزار هکتار دیگر اراضی شیب‌دار ظرفیت توسعه باغات را دارد و در برنامه هفتم توسعه از تمام ظرفیت مطالعه‌شده برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد و منابع و اعتبارات اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات سفرهای رییس جمهور پیش‌بینی خواهد شد.

رستم‌پور به ظرفیت و پتانسیل چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار اشاره کرد و گفت: در این استان به واسطه استعداها از جمله بارش،آب، خاک مناسب در حوزه توسعه باغبانی ظرفیت خوبی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها به خصوص آب سبز به خوبی استفاده نشده است.

به گفته وی، از ظرفیت بارش زمستانه در این استان برای توسعه کشاورزی و باغبانی استفاده درست نشده و بارش‌ها از چرخه خارج و با جاری شدن در رودخانه از دسترس مردم و بهره‌برداران خارج می‌شود که با توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و آب سبز را وارد چرخه تولید کرد.

رستم‌پور بر توسعه کشت باغات دیم به جای زراعت دیم در سطح چهارمحال و بختیاری و سایر استانها تاکید کرد و گفت: با توسعه باغات دیم و استفاده از آب سبز، می‌توان از مهاجرت روستاییان به شهرها و سایر استانها جلوگیری و وضعیت اقتصادی روستاییان و کشاورزان را ارتقاء داد.

کشت گیاهان دارویی در سطح کشور توسعه می‌یابد

مدیر طرح، برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان  اینکه کشور در تولید زعفران و گل‌محمدی در دنیا رتبه نخست را دارد، گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور یک ضرورت است.

به گفته وی، سالانه در جهان ۵۰۰ میلیارد دلار در حوزه گیاهان دارویی فعالیت اقتصادی انجام می‌شود و کشور ما با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی جایگاه چندانی در این اقتصاد جهانی ندارد.

وی به اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در استانهای مستعد مانند چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت : با  توسعه کشت گیاهان دارویی می‌توان سهم کشور را در اقتصاد بازار گیاهان دارویی در دنیا توسعه داد.

رستم‌پور اظهار داشت: در ۳۰ سال آینده میزان تجارت در حوزه گیاهان دارویی با توجه به نیازهای جهانی یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید، که باید برای رسیدن به جایگاه خاص در این اقتصاد جهانی زیرساختهای لازم برای کشت گیاهان دارویی در کشور تامین و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در استان‌های مستعد اجرا شود.

وی بر فعال کردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فرآوری و تامین بازار خرید و فروش گیاهان دارویی و محصولات فرآوری شده در استان‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توان کشاورزی قراردادی را در حوزه کشت گیاهان دارویی توسعه داد. 

پایشگاه گل‌محمدی در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود 

مدیر طرح، برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به استعداد و ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری در توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: پالایشگاه گل‌محمدی با همکاری یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که از صادرکنندگان برتر در حوزه گل‌محمدی در کشور است، در استان احداث خواهد شد.

وی افزود: برای راه‌اندازی این پالایشگاه رایزنی‌های لازم با شرکت شهرک‌های کشاورزی استان انجام شد تا با راه‌اندازی این پالایشگاه زنجیره تولید و همچنین کشاورزی قراردادی در حوزه کشت گیاهان دارویی در استان تکمیل شود و کشت گیاهان دارویی در استان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا ، چهارمین نمایشگاه رویدادهای کشاورزی از ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه در قالب ۷۸غرفه در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرکرد برگزار شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری اراضی کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی در استان باغات در اراضی شیب دار کشت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری توسعه باغات طرح توسعه اجرای طرح گل محمدی خواهد شد رستم پور آب سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

استاندار بوشهر با اشاره به تصویب ۲ شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمد محمدی‌‌زاده ظهر امروز در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس