Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@04:59:45 GMT

راهکارهای رفع بحران جمعیت در قم بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۵۴۱۰

راهکارهای رفع بحران جمعیت در قم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نشست بررسی بحران جمعیت، با حضور کارشناسان و متخصصان این موضوع، عصر امروز در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد.

در این نشست با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف به بررسی عوامل و علل کاهش جمعیت جوان در ایران پرداخته شد. 

حجت الاسلام محمد نیک‌نام مسئول کار گروه اندیشه‌ ولایت جبهه‌ فرهنگی مردمی قرارگاه خاتم الاوصیاء استان قم با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین گفت: حضرت آقا نزدیک به ۵۰ بار در مورد جمعیت بحث کردند و بارها فرمودند: باید تبیین صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و توجه به نرخ رشد فعلی، وضعیت جمعیتی کشور را نیازمند رشد و افزایش دانست و گفت: متاسفانه باید بگوئیم که جمعیت ایران در سال ۱۴۸۰، سی و یک میلیون نفر می شود که ۴۷ درصد آن، سالخوردگان هستند.

نیکنام با ردّ این تفکر که نوع مواجهه‌ی جمعیتی در ایران، صرفاََ فرهنگی است گفت: مساله‌ی جمعیت، نه تنها یک مساله‌ی فرهنگی برای ماست؛ بلکه موضوعی سیاسی به شمار می‌رود؛ زیرا ایران را به عنوان کشوری شیعی، مورد هدف سیاسیت‌های کاهش جمعیت مستکبران عالم قرار داده‌اند.

مسئول موسسه خاکریز امنیت در همین خصوص به فعالیت‌های یک آمریکایی تبار در ایرانِ قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: "رستو" شخصی  آمریکایی بود و از ۶۸ سال قبل، (۳۰ سال قبل از انقلاب) وارد ایران میشود و تحقیقات و فعالیت هایش را از سوی آمریکا، برای کاهش جمعیت شروع میکند.

وی با بیان اینکه "رستو" تز راهبردی کلانش این بوده که ما باید برای کاهش جمعیت ایران، جامعه‌ی ایران را به سبک غربی و لیبرال ببریم، ادامه داد: این اتفاق از دولت سازندگی شروع نشد! بلکه  از سی سال قبل برایش برنامه ریزی شد و در دولت سازندگی، به اوج گفتمانی خود رسید.

*جمعیت از مؤلفه‌های مهم تعیین قدرت است 

نیکنام با تاکید بر اینکه امروز قرارگاه حسین بن علی علیه السلام، ایران اسلامی است گفت: اگر جمعیت ما در زمان تسلّط داعش بر عراق و شام، بجای ۸۰ میلیون نفر، سی میلیون بود، قطعا داعش ما را شکست می‌داد.

وی با تاکید بر این که چهل سال است  دشمن، جایگاه "مادری" و "حقوق زن" را هدف قرار گرفته و مورد هجمه قرار داده است، گفت: عمده‌ی مردم‌ ما، مادری را شغل نمی‌دانند؛ زیرا شغل اعم از کار است یعنی مشغولیت؛ در حالی که یکی از وظایف ما این است که در جامعه جابیاندازیم که "مادری" شغل است و باید جایگاه این شغل را پیدا کنیم.

نیکنام، مادر بودن را یکی از برترین و بالاترین شغلها دانست و جایگاه مادری را به جایگاه انبیاء عظام علیهم‌السلام تشبیه کرد و افزود: شغل مادری، شغل انبیاست؛ زیرا مادران نیز همچون پیامبران، اولاََ به تربیت انسان و ثانیاََ تنظیم کننده‌ی تمام روابط انسانی اعضای خانواده با یکدیگرند.

همچنین در این نشست، حجت الاسلام مسلم منفرد، کارشناس و پژوهشگر حوزه‌ی جمعیت، گفت: موضوع جمعیت موضوعی میان رشته ای است و با حوزه های تخصصی مختلفی مرتبط می باشد.

وی افزود: در دهه 60 نرخ باروری کشور ما 4/6 بوده است؛ یعنی در دهه 60 هر ده خانواده ایرانی 64 فرزند داشته است.

منفرد خاطرنشان کرد: در سیاست های کنترل جمعیت و تنظیم خانواده کشور ما مجری بوده و اساس این سیاست ها از سوی سازمان های بین المللی و خارج از مرزهای ایران بر ما دیکته شده اند.

وی سرعت ایران در رسیدن به نرخ باروری 4 که چشم انداز سیاست های کنترل جمعیت بود را بسیار بالا و بی نظیر دانست و گفت: ما در 4 سال به این نرخ رسیدیم.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت تصریح کرد: در بازه زمانی کوتاهی نرخ باروری به زیر سطح جانشینی هم رسید و تا 1/2 و حتی زیر 2 فرزند رفت.

وی با اشاره به آخرین سرشماری که در کشور صورت گرفته است افزود: طبق سرشماری انجام شده در سال 95، هنوز به سطح جانشینی نرسیده ایم.

منفرد بیان کرد: متأسفانه در سال های اخیر به خاطر کروناهراسی و القائات اقتصادی که به خانواده ها می شود نرخ باروری به زیر 2 و حتی به 6/1 هم رسیده است.

وی گفت: بر اساس سیاست های تحمیلی در خوشبینانه ترین حالت تا 20 یا 30 سال آینده ایران پیرترین کشور منطقه خواهد بود؛ در حال حاضر نیز ایران یکی از 7 کشوری است که با سرعت بالا به سمت پیر شدن دارد می رود.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت اظهار کرد: وقتی بیش از دو سوم جمعیت یک کشور را جمعیت در سن کار تشکیل دهد به اصطلاح در فرصت پنجره جمعیتی قرار دارد؛ کشور ما در این سال ها در فرصت پنجره جمعیتی است اما با پیر شدن جمعیت این فرصت و پیشرفت های حاصل از آن را از دست خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه ما باید ببینیم برای جلوگیری از پیری جمعیت چه فرصتی را در پیش رو داریم و چه کاری را باید دنبال کنیم عنوان داشت: حجم بالایی از جمعیت کنونی کشور ما در حال خارج شدن شرایط ایده آل در زمینه باروری هستند؛ این اتفاق تا 5 سال آینده به وقوع می پیوندد.

منفرد گفت: یکی از اصلی ترین مسائلی که در مواجهه مردم با موضوع فرزندآوری مطرح می نمایند مشکلات اقتصادی است؛ اما باید بدانیم که مشکل اصلی ما در این زمینه از نوع فرهنگی می باشد.

وی ادامه داد: باید دید کشورهایی که دچار کاهش جمعیت هستند کدام کشورها هستند؟؛ در حال حاضر کشورهایی که پیشرفته تر و توسعه یافته محسوب می شوند نرخ باروری پایین تری نسبت به سایر کشورها هستند.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت رفاه طلبی را بنا به دیدگاه های جمعیت شناسان از عوامل کاهش فرزندآوری برشمرد و خاطرنشان کرد: عوامل اقتصادی در این زمینه اثرگذار هستند اما باید دانست که اگر خانواده ها در زمینه های اقتصادی به رفاه هم برسند با نگاه حاکم و فرهنگ موجود نسبت به فرزندآوری اقدامی نخواهند داشت.

وی گفت: همانطور که می دانیم رهبر معظم انقلاب اسلامی نوعاً در بیاناتشان به صورت های مختلف امیدوار کننده صحبت می کنند؛ اما از معدود مسائلی که در مورد آن وضعیت را دهشتناک ترسیم کرده اند بحران جمعیت کشور است.

*برخی مسئولان و نخبگان نسبت به بحران جمعیت غافل هستند

منفرد بیان کرد: در میان مسئولین و نخبگان کشور در موضوع جمعیت غفلت وجود دارد؛ می بایست دغدغه مندان در این حوزه به جهاد تبیین پرداخته و مسئولین و نخبگان کشور را در جهت جلوگیری از بحران جمعیت اقناع نمایند.

وی ضمن بیان عوامل عدم رغبت خانواده ها در زمینه فرزندآوری افزود: جهت تقابل با این مسئله باید گفتمان سازی برای عموم مردم صورت گیرد و این کار با دست گذاشتن روی دغدغه های آنان قابل اجراست.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت اظهار کرد: باید با آگاهی بخشی به مردم در زمینه آسیب های ناشی از پیری جمعیت آنان را متقاعد کرد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که باید مورد تشریح برای مردم واقع شود مسئله سقط عمدی جنین یا اسقاط جنین است؛ باید مردم بدانند این نوع سقط جنین بنا به نص صریح قرآن مجید قتل نفس محسوب می شود.

منفرد با تأکید بر اینکه تا 800هزار مورد سقط جنین عمدی در سال گزارش شده است، عنوان داشت: به طور میانگین نیم میلیون در سال سقط عمدی جنین را در کشور اسلامی ایران داریم و این آمار بیش از دو برابر تعداد شهدای گرانقدر 8 سال دفاع مقدس است؛ البته باید دانست در حدود 10هزار تا 12 هزار مورد از کل موارد اسقاط جنین به صورت قانونی و به دلایل پزشکی انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه از جهت فقهی سقط عمدی جنین پرداخت دیه را به دنبال خواهد داشت ادامه داد: بهانه های مختلفی برای وقوع چنین عملی مطرح می شود؛ یکی از آن ها عدم آمادگی پدر و مادرها جهت تربیت فرزند است؛ منشأ این نگاه شیءپنداری جنین می باشد و این مهمترین مسئله ای است که باید در زمینه آن فرهنگ سازی کرد.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت خاطرنشان کرد: سقط عمدی جنین آسیب های مختلفی اعم از بستری شدن در بیمارستان و حتی از دست رفتن توان باروری برای زنان را به دنبال دارد.

*یک آمار تاسف‌آور در مورد سقط جنین

وی افزود: بیش از 3 درصد از مادرانی که سقط عمدی جنین را داشته اند دست به خودکشی زده اند و مشکلات روانی پس از این اقدام نیز یکی دیگر از تبعات آن می باشد.

منفرد با اشاره به آمار تعداد خانواده های تک فرزند گفت: در حال حاضر متأسفانه بیش از 70 درصد خانواده های جوان کشور کمتر از دو فرزند دارند؛ این موضوع می تواند آسیب هایی را برای خانواده ها، جامعه و خود آن فرزندان به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما باید به خانواده ها بیاموزیم که نیاز اصلی فرزندان آن ها داشتن برادر و خواهر است؛ در روایات و تعابیری که در گذشته در مورد فرزند مطرح می شد الفاظی همچون «برکت خانه»، «چراغ خانه»، «عصای دست» و غیره بود؛ اما در حال حاضر تعابیر و کلان روایتهایی که در گفتمان جامعه رایج شده است شامل اصطلاحاتی همچون «زلزله»، «دردسر»، «مایه زحمت» و تعابیری اینچنینی می باشند.

عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت گفت: بین مادری و سایر نقش آفرینی های بانوان در جامعه تقابل وجود ندارد؛ با وجود اینکه نیاز است تغییرات اساسی در قوانین و تسهیلات مرتبط با نقش آفرینی اجتماعی زنان جامعه انجام گیرد اما باید دانست که بین مادری و اشتغال تقابل وجود ندارد و مادران بسیاری در جامعه ما هستند که هم نقش مادری را ایفا کرده و هم به فعالیت های علمی و اجرایی پرداخته اند.

خانم دکتر میرعلی ملک از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بود، وی که از اساتید حوزه و دانشگاه است در این نشست، بحث جمعیت را از گره‌های عمده‌ در مساله‌ی فکری بانوان دانست و با تاکید بر توجه بیشتر به این قشر گفت: اگر زیر ساخت های فکری بانوان ما اصلاح شود، در حقیقت  چالش های آنان  در راستای عدم فرزندآوری اصلاح خواهد شد.

میرعلی ملک با ابراز تاسف از اینکه برخی از مردان نیز به جهت تنزل جایگاه پدری  به بحث فرزند آوری تمایلی ندارند گفت: امروزه در برخی از رویکردهای خانواده ها نقش "پدر"، از نقش جامع و امن و تکیه گاه مردانه  به نان اوری صرف تنزل یافته و این امر خود مانع تمایل برخی از مردان به ایفای نقش پدری است.

وی "تحصیل" و "اشتغال" را دو شاخص مهم در گره فکری زنان جامعه‌ برشمرد و خاطرنشان کرد: آمارهای ما در تحقیقات نشان می‌دهد که درصد زیادی از بانوان، فرزند‌آوری را مانع فعالیت‌های خود میدانند؛ زیرا احساس میکنند با فرزند اوری به منزلت اجتماعی لازم دست نخواهند یافت.

*جامعه باید با زنان باردار و دارای فرزند کوچک همراهی کند

این استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر اینکه باید امروز زنان را به این باور برسانیم که در کنار تحصیل و اشتغال میتوانند فرزندداری هم داشته باشد، از عدم همراهی جامعه با زنان باردار و دارای فرزند کوچک  انتقاد کرد و گفت: ما باید در بحث جمعیت، به موضوع "تحصیل" و "اشتغالِ بانوان" دقیق تر  بپردازیم وبه تفاوت های زن و مرد بدرستی نگاه کرده و فقط در شعار، تشابه اری و تساوی خیر را سر ندهیم . زیرا زنان و مردان باید با در نظر گرفتن تفاوت های طبیعی و عرفی و شرعی از شئونات اجتماعی بصورت عادلانه برخوردار گردند، به عنوان مثال یک بانوی شاغل با فراهم شدن زمینه فرزند اوری نباید نگران امنیت شغلی خود باشد.

وی حل بحران جمعیت را متناسب با مقتضیات مکانی و منطقه‌ای بانوان عنوان کرد و گفت: تفاوت در باورها بر عملکرد و کنش ها موثر است به عنوان مثال نوع نگرش زنان ما در استان سیستان نسبت به نگرش بانوان در استان هرمزگان متفاوت است و باید برحسب این تفاوت فرهنگ ها و قوم و قبیله ها، موانع فرزند اوری را بررسی و راهکارهای مناسب اقتضایی ارائه نمود.

میرعلی ملک استفاده از ابزار هنر را بسیار اثر گذار دانسته و گفت، ابزار هنر، مخاطب را زودتر و سریعتر، راضی و اقناع می‌کند و باید برای اقناع مخاطب خصوصا بانوان در راستای فرزند اوری بیشتر از این ابزار بهره برداری کرد.

وی با ابراز تاسف از قبول و باور خرافات توسط برخی از زنان جامعه، به سن باروری اشاره کرد و گفت: در آمریکا اگر خانم ۴۵ ساله‌ای بخواهد برای باروری اقدام کند، مانع بارداری او نمی‌شوند و فقط توصیه‌هایی برای مراقبت بیشتر دارند؛ اما متاسفانه در ایران بانوان جوان و زیر 40 سال ما هم گاهی نسبت به فرزند اوری ابراز نگرانی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بحث‌های عدم توان  اقتصادی از موانع دیگر فرزند اوری شمرده شده است، گفت: ما باور نکردیم که خدا تضمین کرده و فرموده: "یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه"، البته مشخصاً  این امر به معنای عدم تلاش برای گرد اوری روزی و تامین خانواده نخواهد بود.

میرعلی ملک در پایان با انتقاد از تنزّل جایگاه پدری و مادری و نیز لذّت‌گرایی و فرد محوری گفت: متاسفانه بحث لذت گرایی و فرد محوری نیز از عوامل موثر بر عدم فرزند اوری است که خود ریشه در باورهای غیر دینی دارد و باید نسبت به تغییر ان در بین برخی از زنان جوان راهکارهای فرهنگی و عملیاتی مناسبی ارائه کرد.

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: کاهش جمعیت پیری جمعیت بحران جمعیت مثبت سه سقط عمدی جنین بحران جمعیت حال حاضر خانواده ها کاهش جمعیت نرخ باروری فرزند اوری سیاست ها کشور ما ی جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!

بارش‌های اخیر در کرمان هر چند دو برابر میانگین بارش سال گذشته اعلام شده‌است، اما با خود خسارت‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش همشهری آنلاین همزمان با صدور هشدار قرمز از ۲۷ فروردین کرمان به ویژه جنوب این استان شاهد بارش‌های رگباری بوده‌اند. به تازگی تصویری از آب گرفتگی پارکینگ خودروهای تولیدی کارخانه‌های خودروسازی ارگ جدید بم نیز منتشر شده‌است.

مدیر بحران کرمان در این باره به همشهری می‌گوید: «بارش سیل‌آسا در مدت زمان کوتاه و با شدت زیادی رخ داد و باعث آبگرفتگی پارگینک غیر مسقف کارخانه خودروسازی ارگ جدید بم شد. برای بررسی موضوع و برآورد خسارت استاندار کرمان در منطقه حاضر شد.»

حمید سالخورده ادامه می‌دهد: «به دستور استاندار ستاد ویژه بحران برای بررسی میزان خسارت و رفع این مشکل صادر شده‌است. بلافاصله نیز خودروهای لجن‌کش به این منطقه عازم شدند تا تخلیه پارکینگ از آبگرفتگی و گل و لای حاصل از بارش سیل آسا انجام شود. از آنجا که آبگرفتگی در محوطه سر باز اتفاق افتاد، خسارت چندانی حاصل نشده است. اما بررسی و ارزیابی میزبان خسارت ادامه دارد و به زودی اعلام می‌شود.»

این‌طور که مدیر بحران استان کرمان به همشهری می‌گوید با فروکش کردن آب در روستاهایی که دچار آبگرفتگی شده‌بود، راه های دسترسی روستایی باز است. 

tags # سیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام