Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@03:38:43 GMT

خرم‌آباد؛ شهری در میان گورستان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۵۸۹۰

خرم‌آباد؛ شهری در میان گورستان‌ها

مساحت گورستان‌ها در خرم‌آباد رشد چشمگیری داشته است و در حالی که آرامستان‌ها باید چندین کیلومتر خارج از شهر احداث شود، این اصل در شهر خرم‌آباد رعایت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احداث گورستان در هر منطقه یا ناحیه از شهر یا روستا ضوابط مشخصی دارد که باید رعایت شود. در ایجاد گورستان‌ها که متولی اصلی آنها شهرداری‌ها است، بایستی یکسری ضوابط مورد توجه قرار بگیرد؛ به طور مثال گورستان‌ها نباید برسرراه‌های اصلی باشد و یا در مکانی احداث شود که جهت باد غالب یا شیب غالب در آن مکان به سمت شهر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاز است مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مشخصی در جانمایی گورستان‌های شهری رعایت شود تا سلامت ساکنان شهر و حیات شهری در معرض تهدید قرار نگیرد.

مساحت گورستان‌ها در شهر خرم‌آباد طی یک بازه زمانی ده برابر شده است در حالی که مطابق آئین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها، مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور، آرامستان‌ها باید چندین کیلومتر خارج از شهر احداث شوند؛ حتی در روستاها هم نباید فاصله با آرامستان کمتر از یک کیلومتر باشد اما متأسفانه این اصل در شهر خرم‌آباد رعایت نشده و این شهر نیازمند جانمایی آرامستان جدید توسط شهرداری است، گورستانی که ظرفیت دفن جدید داشته باشد. در این همین ارتباط با "سلیمان میرزاپور" دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفتگو کرده‌ایم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

از خرم آباد به عنوان شهری در میان گورستان نام می‌برند؛ دلیل این نامگذاری چیست؟

خرم‌آباد طی دهه‌های اخیر با توسعه فیزیکی و رشد بسیار زیادی مواجه بوده است. رشد افقی این شهر بیشتر از نیاز جمعیتی آن است. طی دهه‌های اخیر و به دنبال رشد افقی شهر، ۱۵ روستا در محدوده قرار گرفته و با شهر ادغام شده است؛ این روستاها هر کدام دارای یک گورستان بوده‌اند و در حال حاضر آن گورستان‌ها در دل شهر قرار دارند و به صورت ارگانیک و خودرو به وجود آمده‌اند.

گورستان‌هایی که قبلاً در دل روستا بوده‌اند و نیاز آن سکونگاه‌های کوچک را برطرف می‌کردند، هم اکنون منظره‌ای زشت را در ورودی‌های شهرها موجب شده‌اند.

به چند نمونه از این گورستان‌ها اشاره بفرمائید

در ورودی شمال شهر خرم‌آباد (رباط) گورستانی داریم که طی چندین دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای که تعداد قبور در آن از چند قبر به چندین قبر رسیده و زمین‌های آن مالک عرفی پیدا کرده است؛ در این منطقه زمین‌ها و قبرها به فروش می‌رسد. این روند علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی، منظره بسیار بدی را به دلیل قرار گرفتن در شاهراه اصلی شهر ایجاد کرده است.

در این منطقه قبل از اینکه مرده‌ای دفن شود، زمین خریداری و حتی شیروانی احداث شده، که در عمل منجر به قطع درختان شده و به بافت جنگلی آسیب وارد آمده است در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته از گورستان‌ها به‌عنوان یک محیط هویت‌زا یا محیط گردشگری نام برده می‌شود.

بخشی از گورستان فلک‌دین که در داخل شهر خرم‌آباد است، توسط شهرداری دیوارکشی شده اما نیاز است که این گورستان تماماً دیوار کشی شود تا از مخدوش شدن منظر شهری و توسعه گورستان‌ها جلوگیری شود.

در کشورهای اروپایی گورستان‌های قدیمی به باغ‌های گردشگری تبدیل شده‌اند و حتی گورستان‌هایی وجود دارد که سبک معماری و طراحی خاصی دارد اما متأسفانه در ایران طراحی، احداث و گسترش گورستان‌ها عملاً نظم خاصی ندارد و ارگانیک است. گورستان‌ها در ایران هیچ زیبایی بصری ندارد، به علاوه به این مسئله که نباید در داخل شهر و یا حتی روستا گورستان فعالی وجود داشته باشد نیز توجه نشده است.

چه اقداماتی برای حل این معضل شهری انجام شده است؟

برای جلوگیری از توسعه اینگونه گورستان‌ها تا جایی‌که توانسته‌ایم سعی کردیم از طریق فعالان محیط‌زیست یا منابع طبیعی به گوش مسئولان برسانیم که چه اتفاقی دارد می‌افتد؛ این منظره زشت و نازیبا در ورودی شهر خرم‌آباد، یک شهری گردشگری، مطلوب نیست؛ از مسئولانی که می‌دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد، خصوصاً مسئولان شهرداری گله‌مندیم چرا به فکر ایجاد گورستان جدید نیستند.

گلایه بعدی ما از منابع طبیعی است؛ منابع طبیعی تنها کاری که در این زمینه کرده، این است که بر روی چند بلوک نوشته هر گونه تعرض به درختان برای دفن مرده پیگرد قانونی دارد در حالی که هر روز شاهد دفن مردگان بیشتری هستیم و برخورد عملی و قاطعی در این خصوص انجام نشده است؛ در قانون تاکید شده که باید جلوی از بین بردن فضای سبز و پوشش‌های گیاهی و به‌طور کلی از بین رفتن محیط‌زیست گرفته شود و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع بسیار تاکید دارند.

سازمان منابع طبیعی درقسمت‌هایی از منطقه بلوک‌هایی قرار داده و اعلام کرده زمین‌ها از این قسمت به بعد جز منابع ملی محسوب می‌شود و کسی نباید به این زمین‌ها تعرض کند؛ این اقدام اگرچه همه زمین‌های کشاورزی استان را پوشش نداده اما در قسمت تحت پوشش معمولاً از کشت و زراعت جلوگیری کرده است.

راهکارهای جلو گیری از توسعه این گورستان‌ها چیست؟

تنها راه برای جلوگیری از رشد ارگانیک این گورستان‌ها دیوارکشی است؛ رشد و گسترش غیر اصولی گورستان‌های خرم‌آباد به قدری بوده، که به کمرکش کوه رسیده است؛ ما یک گورستان دیگر در جنوب غرب استان لرستان با نام گورستان خضر داریم که دامنه گسترش قبرها در آن به زمین‌های منابع ملی می‌رسد.

در توسعه پایدار ما دو مقوله بسیار مهم داریم؛ آموزش و فقر. فقر بزرگ‌ترین دشمن توسعه پایدار است چرا که موجب می‌شود خانواده یا شخص به فکر قطع درخت بیفتد اما افراد فقیر زمین‌خوار محسوب نمی‌شوند؛ زمین‌خوارهای ما کسانی هستند که درواقع سرمایه دارند، کسایی که زمین‌ها را قطعه‌بندی می‌کنند و می‌فروشند. چنانچه شهرداری گورستانی استاندارد را جانمایی کند و مشکل کمبود فضای گورستان برطرف شود، مسلماً میل و گرایش مردم به سمت گورستانی که شهرداری تأسیس کرده است، نیز بیشتر می‌شود.

شهرداری خرم‌آباد این توانایی را دارد که خارج از محدوده شهر گورستان جانمایی کند و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله فضای سبز در نظر بگیرد.

کد خبر 554280

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران ساماندهي شهري قبرستان گورستان جانمایی گورستان شهرداری خرم آباد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گورستان ها شهر خرم آباد منابع طبیعی زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی در دولت آباد برای زمین گیر کردن سارقان

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمدقاسم طرهانی گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره سرقت منزل در محدوده دولت آباد بلافاصله مأموران کلانتری ۱۶۷ برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

این مقام انتظامی افزود: پس از حضور مأموران کلانتری دولت آباد در محل مشخص شد سارقان درون یک دستگاه خودرو با پلاک جعلی آماده سرقت هستند.

فرمانده انتظامی شهرستان ری گفت: با حضور به موقع و مقتدرانه پلیس، سارقان که متوجه حضور مأموران شده بودند، اقدام به فرار کردند و پس از تعقیب و گریز کوتاهی با شلیک پلیس هر ۲ سارق زمین گیر و دستگیر شدند و در بازرسی از آنان آلات و ادوات سرقت کشف شد.

سرهنگ طرهانی با اشاره به اینکه متهمان دارای سوابق متعدد سرقت منزل بودند و پس از انتقال به کلانتری ضمن اقرار به جرم خود به بیش از ۱۰ فقره سرقت مشابه اعتراف کردند، افزود: تاکنون یک مالباخته متهمان را شناسایی کرده و سارقان برای کشف جرایم احتمالی بیشتر تحویل پلیس آگاهی این شهرستان شدند.

کد خبر 6092098

دیگر خبرها

  • تیراندازی در دولت آباد برای زمین گیر کردن سارقان
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • شهر را تقدیم تاس‌اندازها نکنیم
  • فرونشست وحشتناک زمین؛ پراید در زمین فرو رفت