Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@07:00:45 GMT

به جای ریسباف، درهای موزه ملی در اصفهان گشوده شد+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۰۱۶

به جای ریسباف، درهای موزه ملی در اصفهان گشوده شد+فیلم

‍‍‍‍‍‍

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - اصفهان را به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی می‌شناسند؛ شهری تاریخی با آثار معماری ایرانی-اسلامی و میراث هنری متنوع که شایسته است به بهترین شکل به دیگران معرفی شود.

سال هاست که برای رسیدن به این هدف، طرح تبدیل کارخانه تاریخی ریسباف به موزه بزرگ اصفهان به روی کاغذ آمده، اما دولت‌ها دست به دست شده و استانداران و مدیران فرهنگی استان جایگزین همتایان قبلی خود شده اند و این طرح به سرانجام نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین بنیاد مستضعفان همت کرد و با احیای یکی از چند هزار خانه تاریخی اصفهان، موزه ملی هنر‌های اصفهان را با آثاری از پنج هزار سال پیش تا دوره معاصر  دایر کرد.

جای اقدام مسئولان استانی خالی است

پس از افتتاح موزه ملی هنر‌های اصفهان مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اش نوشت:  ضمن تشکر از مسئولین محترم بنیاد جهت احیای این بنای تاریخی و ایجاد موزه هنر؛ خدمت مدیران شهری و استانی عرض می‌کنم این موزه  هنوز  در شأن تاریخ و مردم اصفهان نیست.

او گفت:  ایجاد بنای موزه بزرگ اصفهان در محل کارخانه ریسباف هنوز در آتش اختلاف دستگاه‌های دولتی می‌سوزد و تنها بازمانده نسل کارخانجات نساجی اصفهان در حال نابودی است. لطفاً تا دیر نشده کمک کنید تا موزه‌ای به بزرگی ریسباف را به اصفهان و ایران هدیه کنیم. ظرفیت اصفهان بزرگ با بیش از ۲۰۰ رشته هنری و میراث تاریخی به جا مانده اش خیلی بیشتر از این حرف هاست.

بنیاد مستضعفان حامی فرهنگ و هنر نصف جهان

سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان که پنجشنبه ۱۴ بهمن با سفر به اصفهان موزه ملی هنر‌های اصفهان را افتتاح کرد، به خبرنگار ما گفت: بنیاد مستضعفان آمادگی کامل دارد تا در صورت همکاری دستگاه‌ها به تعداد موزه‌های اصفهان اضافه کند.

او گفت: اینجا رسماً اعلام می‌کنم  از این خانه‌های تاریخی بدهید و موزه تحویل بگیرید. افتخار ما این است که به زیبایی اصفهان یک مورد جدید اضافه کردیم. این موزه برای اصفهان لازم بود و سعی می‌کنیم که بیش از این نیز اضافه کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان می‌گوید: کاش عکس‌های قبل از مرمت بنا را دیده بودید؛ ما این بنا را از تخریب و نابودی نجات دادیم؛ آن را از استفاده اداری و غیر لازم خارج کردیم و پس از اینکه از مقاومت بنا مطمئن شدیم، آن را به موزه تبدیل کردیم.

گذاری در گذر‌های تاریخی موزه ملی اصفهان

موزه ملی هنر‌های اصفهان در عمارتی دو طبقه با ۲۸۰۰ متر مربع زیربنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دایر شده است.

در این موزه ۳۰۰ اثر باستانی و تاریخی از هزاره‌های پیش تا عصر حاضر، به نمایش درآمده؛ آثاری از دوره پارینه‌سنگی و نوسنگی متعلق به ۵۰ هزار سال قبل تا زیورآلات و آرایه‌های دوره مس‌سنگی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد و نمونه‌هایی از هنرنمایی هنرمندان عصر صفوی و قاجاری

برای دیدن این آثار باید در ۶ گذر تاریخی حرکت کنید و به ۱۸ اتاق سری بزنید. هر کدام حرف‌هایی برای گفتن و دیدنی‌هایی برای تماشا دارند.

موزه‌ای بی نظیر از آثار لاکی

سالار رفیعیان مسئول طرح راه‌اندازی موزه ملی هنر‌های اصفهان در خصوص ایده اصلی راه اندازی موزه ملی هنر‌های اصفهان، می‌گوید: تصمیم گرفته شد آثاری از مجموعه خزانه‌های بنیاد در این موزه به نمایش گذاشته شود که با اصفهان، هنر‌ها یا جغرافیایش مرتبط باشد؛ آثاری را که در اینجا می‌بینید یا هنرمندان اصفهان یا اصفهانی‌های هنرمند ساکن تهران و یا هنرمندان متأثر از هنر اصفهان خلق کرده اند.

به گفته او بخش بی نظیری از موزه به آثار مربوط به هنر‌های لاکی اختصاص دارد که اصفهان در این حوزه سرآمد است.

مسئول طرح راه‌اندازی موزه ملی هنر‌های اصفهان از اینکه موزه‌ای در اصفهان به آثار معاصر اختصاص نیافته اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: تلاش ما در این موزه جمع آوری گنجینه‌ای از هنرمندان معاصر بود تا ضمن حفظ اثر فضایی فراموش نشدنی برای گردشگران ایجاد کند.

موزه‌ای که پنج ماهه افتتاح شد

حمیدرضا قنبری همدانی مدیر توسعه و پژوهش خدمات موزه‌ای بنیاد مستضعفان می‌گوید: از شهریور ۱۴۰۰ مراحل راه اندازی موزه ملی هنر‌های اصفهان را آغاز کردیم و پس از پنج ماه در‌های این گنجینه به روی مردم باز شد.

او گفت: شهر اصفهان به دلیل شرایط فرهنگی و هنری یکی از اهداف بنیاد مستضعفان برای دایر کردن موزه بود. هنر اصفهان و هنرمندانش غیرقابل انکارند؛ از سوی دیگر، مردم اصفهان به خوبی هنر را می‌شناسند و برای آن ارزش قائل هستند.

به گفته مدیر توسعه و پژوهش خدمات موزه‌ای بنیاد مستضعفان، ۸۰ درصد آثاری که در این موزه به نمایش درآمده مربوط به حوزه فرهنگی و تمدنی اصفهان و بقیه، آثار مکمل برای ایجاد تطبیق، است.

اصفهان سقفی برای تسهیلات تبصره ۱۸ ندارد

از علیرضا ایزدی مدیرکل تازه وارد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص احیای بافت تاریخی نصف جهان پرسیدیم که گفت: در تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و بنیاد مستضعفان، قدم‌های قابل توجهی برای احیای بافت و عناصر واجد ارزش اصفهان برداشته شده است.

او گفت: در جلسات مختلفی که در وزارتخانه داشتیم از محل تبصره ۱۸ اعتبارات بسیار خوبی را جذب کردیم و خوشبختانه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است: «اصفهان سقفی برای تسهیلات تبصره ۱۸ ندارد» یعنی هر میزانی که از تسهیلات مقرر در این تبصره بخواهیم آمادگی جذب آن را داریم و می‌توانیم برای احیای بافت ارزشمند و نماد‌های هویتی، قدم برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان معتقد است: برای احیای بافت تاریخی دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی باید پای کار بیایند؛ برای بخش خصوصی هزینه کردن در این بخش توجیه اقتصادی چندانی ندارد، اما در حال مذاکره با همه دستگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی برای نجات بافت ارزشمند اصفهان هستیم.

افتتاح موزه در پنج ماه، آن هم به گفته رئیس بنیاد مستضعفان با هزینه‌ای ناچیز که حتی صلاح نمی‌دانند این رقم را بیان کنند، گویای این است که با عزم جدی، همکاری و تعامل سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توان برای نجات بافت تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان قدم‌های موثری برداشت و بر تعداد موزه‌های تخصصی نصف جهان افزود.

گشایش موزه ملی هنر‌های اصفهان، آغاز راهی است که پایانش را اراده و تعامل مسئولان استان رقم خواهد زد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارخانه ریسباف اصفهان بنیاد مستضعفان بنیاد مستضعفان میراث فرهنگی احیای بافت دستگاه ها موزه ای او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود

به گزارش جماران؛ علی ربیعی، وزیر اسبق کار نوشت:

آینه، چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست

امروز، رسانه دولت و تعدادی از نمایندگان، هجمه سنگینی به همراه موجی از اتهامات، به مرکز پژوهش‌های مجلس اصولگرا وارد کردند.

فارغ از نزاع‌های بر سر قدرت بین رؤسای دو قوه یک‌دست شده، یکی از مصایبی که نتایج آن، این‌روزها به طور ملموس در جامعه مشاهده می‌شود، از بحران آب و خاک تا تغییرات ارزشی، فضای مجازی  و... بی‌اعتنایی به علوم اجتماعی خصوصا جامعه‌شناسی بوده است.

ستیز با اندیشمندان ساحت علوم انسانی، اخراج‌ اساتید و بورسیه سازی‌ها برای ندیدن و نشنیدن حقایق، بی‌تردید نتایج تلخی در پی خواهد داشت. 

با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود.

نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

دیگر خبرها

  • کنایه آذری جهرمی به صداوسیما: «بنیاد آقاخان» عکس‌العملی شبیه «ساترا» نداشت
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی