موقعیت مهدی روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۴۸۶
این فیلم با محوریت چهار سال پایانی عمر مهدی باکری، در ۶ پرده موقعیت های مهم زندگی شهید باکری و برادرش شهید حمید باکری را به تصویر می کشد.
مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا که منصب شهرداری ارومیه را برای رفتن به جبههها ترک میکند، از برادر کوچکترش حمید میخواهد علیرغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجازیفر که هنرمندی از دیار آذربایجان است با خلق اثر تاثیرگذار، اخلاقگرا و جذاب موقعیت مهدی تلاش کرد از مسیر بازنمایی گوشه ای از زندگی شهیدان باکری، مخاطب را از هزارتوی زندگی اجتماعی با قهرمانان تاثیرگذار اما کمترشناخته شده دفاع مقدس آشنا کند.
حجازی فر در مقام کارگردان فرهنگ جامعه، از خودگذشتگی و ایثار و مقاومت را در فضای ساده، صمیمی و دلنشین بدون هیچ نوع ادا و اطوار روشنفکرنمایانه، غلو، ظاهرسازی و بازی عجیب و غریب با دوربین، به زبان تصویر بازگو می کند.
یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت این فیلم موسیقی متن همراه با پایان بندی مناسب هر پرده آن است که با روایتی از حقیقت زندگی شهیدان باکری، حالتی مستندگونه می گیرد و باعث به فکر فرورفتن مخاطب و تلاش برای بهخاطر سپردن سکانس ها و دیالوگ ها می شود.
موقعیت مهدی با بازی درخشان هادی حجازی فر در نقش شهید باکری خسته کننده نیست و احساس ایثار، مقاومت، مهربانی، گذشت و به طور کلی وجدان مخاطب را زنده می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان بعد از تماشای این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از فیلم های خوب و اثرگذار جشنواره فجر است که مورد استقبال گسترده مردم واقع شد زیرا شاخصه های ارزشمند، ارزش های آرمانی هشت سال دفاع مقدس، نیکی ها، عشق ها و ایثارها را به خوبی به نمایش گذاشت.
محمد رعیت بیان کرد: دقت به جزییات و مفاهیم عمیق فرهنگی در این فیلم قابل مشاهده بود که گاهی کارگردان حتی بدون کلام با قدرت بصری مفاهیم را به بینندگان منتقل می کرد.
وی افزود: یکی از نقاط قوت فیلم، بهره بندی از فرهنگ و زبان اثرگذار و اثر بخش آذری بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان بعد از تماشای موقعیت مهدی به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم رسالت بازسازی صحنههای انقلابی و خانوادگی برادران باکری را به خوبی انجام داده است.
حجت الاسلام عباسعلی گرزین بیان کرد: فیلم از بسیاری جهات از جمله فنی و کارگردانی، موقعیت سازی و بیان زوایای مهم فردی و جمعی برادران باکری و صحنه شهادتشان ممتاز و قابل تحسین است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت فیلم، تاثیرگذاری احساسی و معرفتی در نمایش سختی جنگ، فداکاری و ایثار جوانان بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان هم پس از پایان فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم موقعیت مهدی مخاطبان زیادی را تحت تاثیر خود قرار داد و توانست اثر خود را بگذارد و رسالت رسانه ای خود را در انقال مفاهیم دفاع مقدس به خوبی انجام دهد.
سیدعلی مهاجر بیان کرد: پرده آخر لحظات شهادت مهدی باکری نقطه اوج فیلم بود که حال و هوای روزهای گلوله و حماسه را برای جاماندگان دفاع مقدس زنده کرد.
یکی از فعالان رسانه ای گلستان هم پس از پایان فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم موقعیت مهدی رسالت رسانه ای خود را به خوبی انجام داد زیرا همانطور که انقلاب اسلامی وظیفه ای برای پیشرفت هنر و سینما دارد، سینما و هنر هم وظیفه ای نسبت به انقلاب و حاکمیت دارد.
پوستر فیلم سینمایی موقعیت مهدیهادی احمدی بیان کرد: دوره های سختی در تاریخ انقلاب داشتیم که مهمترین آن جنگ تحمیلی بود و یکی از رسالت های سینما ارتباط برقرار کردن شهدا و نسل پس از انقلاب است.
وی در نقد این فیلم گفت: موقعیت مهدی آنطور که باید و شاید شهید باکری را برای نسل سوم و رویش های جدید انقلاب معرفی و تبیین نکرد.
یک پیشکسوت بازیگری گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از بهترین آثار عرصه دفاع مقدس سینمای ایران بود که حجازی فر به خوبی صداقت و سادگی، اطاعت از امام، رهروی از راه امام حسین(ع)، اخلاص و تلاش برای هدف مقدس شهیدان را به تصویر کشید.
اللهقلی نظری بیان کرد: برای آشنایی نسل بعد انقلاب با شخصیت های بی ادعایی چون شهید باکری که با زندگی ساده و اعتقادات عمیق به مصاف دشمن رفتند باید آثار بیشتری تولید شود.
وی خاطرنشان کرد: موقعیت مهدی زندگی ساده، روحی و روانی، فرهنگی و ارزش های والای شهید باکری را به خوبی به مخاطبان انتقال داد.
وی تاکید کرد: موسیقی آذری ناب، خاص و منقلب کننده متن با فضای فیلم مطابقت داشت و اثرعمیقی بر روان مخاطب و تاثیرپذیری آن می گذاشت.
به اعتقاد کارشناسان، فیلم های سینمای مقاومت به طور قطع و یقین در نشر و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، ایمان، اخلاص و فداکاری به مخاطبان بسیار تاثیرگذار بوده و فیلم ساز و تهیه کننده با بصیرت با انتخاب سوژه های ارزشمند در هشت سال دفاع مقدس به بازسازی جامعه انقلابی کمک شایانی می کند.
فیلم سینمایی "موقعیت مهدی" هادی حجازیفر، ژیلا شاهی، وحید حجازیفر، معصومه ربانینیا، وحید آقاپور و روحالله زمانی و به کارگردانی هادی حجازیفر در مرکز سیمافیلم با مشارکت بنیاد روایت فتح تهیه شده است.
به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.
گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی، مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه در سینماهای گلستان در حال اکران است.
استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.
برچسبها موقعیت مهدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان جشنواره فیلم فجر سینما گلستان جشنواره های فجر اکران فیلم دهه فجر پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: موقعیت مهدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان موقعیت مهدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان جشنواره فیلم فجر سینما گلستان جشنواره های فجر اکران فیلم دهه فجر خبرنگار ایرنا گفت هادی حجازی فر موقعیت مهدی شهید باکری دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت «آپاراتچی»
ایسنا/اصفهان «آپاراتچی» روایت زندگی جلیل، مردی جوان و ساده است که سواد نوشتن ندارد، اما شور دارد و عاشق سینماست.
فیلم «آپاراتچی» ساختۀ قربانعلی طاهرفر، یکی از فیلمهای در حال اکران اصفهان است که گیشۀ سینمای ساحل نشان میدهد با استقبال اندکی مواجه شده است، من نیز این فیلم ۹۴دقیقهای را بهتنهایی در سالن عالیقاپو نگاه کردم و وضعیت سالن، یعنی صندلیهای خالی، این موضوع را تأیید میکرد. اما جای سؤال دارد که آیا تماشای «آپاراتچی»، محصول سال ۱۴۰۲ که در چهلودومین جشنوارۀ فیلم فجر به نمایش درآمد، وقت تلفکردن است؟!
اگر عاشق «سینما» باشید، «آپاراتچی» به یک بار دیدنش (و اگر عاشقتر باشید، به چند بار دیدنش!) میارزد؛ آن هم در مقایسه با بسیاری از فیلمهای پرهیاهو و با بازیگران دهانپرکن، اما بیکیفیت که طرفدار هم زیاد دارند. «آپاراتچی» روایت زندگی جلیل است که عاشق سینماست و برای ساختن فیلمی بلند و سینمایی حاضر است هر کاری بکند. او وقتی دیگران معنی کارهایش را نمیفهمند به آنها میگوید، تا حالا عاشق شدی؟! من عاشق سینما هستم!
اتفاقات این اثر که در جشنوارۀ فجر سال گذشته به دریافت جایزۀ ویژۀ داوران برای «نگاه نو» موفق شد، در روزگار نزدیک به پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و سالهای نخست جنگ ایران و عراق بازمیگردد. جلیل نقاش ساختمان است که روی بوم هم هنرش را به رخ میکشد و مخصوصاً پرتره شهدای عزیزمان را در جنگ ایران و عراق تصویر میکند و به دل خانوادههایشان تسلایی کوچک میبخشد. همین جلیل که عشق بیوحدومرزی به سینما دارد و همواره خود را در جشنوارههای فیلم تصور میکند که جوایزی نفیس به دستش میدهند، قصد دارد فیلمی بلند و زندگینامهای بسازد.
فیلم جلیل دربارۀ شخصیتی به اسم نوری است. نوری در فیلم قاضی سختگیری معرفی میشود. همه مردم از جمله جلیل و همسر و پدر پیرش که در یک خانه زندگی میکنند، بدگویی از این قاضی به روزمرهشان تبدیل شده است. همه معتقدند که نوری دارد جان جوانان وطن را با قضاوتهای نادرستش پایمال میکند. اما در همان ابتدای فیلم، وضعیت نوری دستکم در چشم برخی از مردم، از جمله همین جلیل داستان، دگرگون میشود. و وقتی نوری یعنی قاضی بدنام به دنبال اتفاقاتی شهید میشود، تصمیم میگیرد فیلمی از او بسازد و نامش هم بگذارد: «نوری در تاریکی».
اما فیلمساختن در زمانۀ جلیل آسان نیست. پدرش با او مخالفت جدی دارد و سینما را هنری تهی میداند که یک مشت آدم فاسد و بیدین دور هم جمع میشوند تا بقیۀ مردم را هم با ساختههایشان بیبندوبار کنند! همین نگاه پدر جلیل، طنز تلخی را به اثر بخشیده است. از طرفی، جلیل را وزارت ارشاد وقت جدی نمیگیرد و حاضر به حمایت از او نیست.
فیلم هیچ حامی معنوی و پشتیبان مادی ندارد. خانواده شهید نوری هم با مخالفتها یا خواستههای خود به نوعی دیگر مانعی بر سر راه فیلمسازی جلیل شیفته و خیالپرداز هستند. حالا در ادامه باید دید سرنوشت این فیلم به کجا ختم میشود و اگر روی پرده برود، محبوب مردم خواهد شد، چنانکه جلیل در رؤیا میبیند؟!
فیلمسازی در میانۀ انقلاب و جنگ
فیلم «آپاراتچی» در حد خود و تا جایی که توان گشودن بال و پر داشته است، داستان بغرنج سینمای ما و البته شیرینیهای آن و شوریدگیهای آدمهایش را بازتاب میدهد. سینمای کشورمان از ۱۳۵۷ شمسی بهبعد که هنرمندانی نامدار در آن افتخار آفریدند و از این قاب رنگی و اسرارآمیز ما را به جهانیان نشان دادند یا هرکس دیگری که به توان و سلیقه خود آثاری در آن تولید کرده است، آغازش داستانی پیچیده دارد.
سینمای ایران بعد از ۱۳۵۷ شمسی، در میانۀ انقلاب و جنگی زودهنگام پا گرفت و همواره موانع پرشماری از جنبههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر سر راهش بود. اما سینما زنده ماند، گاهی نیمهجان شد و گاهی جان تازه گرفت، اما هرچه بود و نبود به پیش رفت و نشان داد که این دنیای شگفتانگیز و پرقدرت شاید سر خم کند و در برخی سالیان منزوی شود، اما از میان نمیرود. سینمای ایران همواره عاشقان خودش را داشته است که برای سربلندی این گوشه پهناور از هنر معاصر ایرانزمین کوشیدهاند.
به جز اینکه به «آپارتچی» میتوان نگاهی تاریخی داشت که در آن مقطع، خاص ایرانمان است، این فیلم به رابطۀ پویایی اقتصاد و هنر نیز نگاه خوبی دارد. جلیل و گروه کوچکش یک مانع جدی بر سر راه فیلمسازیشان دارند و آن هم نداشتن پول کافی و امکانات مادی بهدردبخور است.
این مسئلۀ جدی است. هیچ هنرمندی در هیچ کجای دنیا نمیتواند با شکم خالی و زندگیای که تمامش دغدغه نان باشد، هنری ماندگار به جهان تقدیم کند. گامبرداشتن در چنین مسیری ازجانگذشتگیها میخواهد. اگر در تاریخ هنر درنگ کنیم، آثار پراعجازی که هنوز ماندگارند و ما را انگشتبهدهان میکنند، یا هنرمندش از خانوادهای ثروتمند برخاسته یا نهاد دولتی یا غیردولتی، آن هنرمند را حمایت مالی کرده و دنیایی امن برایش فراهم ساخته است. مردی مثل جلیل که برای فیلمسازی و نمایش استعداد هنری خود به فروختن فرش دستباف همسرش محتاج است، فرشی که میتوانست زیرپای آن دو و پدر و بچههایشان باشد، چه سرنوشتی در سینما خواهد یافت؟
انتهای پیام