«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|دیکتاتوری رسانه ای غرب و ضرورت برقراری حاکمیت ملی سایبری
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۵۴۷
تاکید رهبر معظم انقلاب بر دیکتاتوری رسانه ای دشمن در فضای مجازی، ضرورت تحقق حاکمیت ملی سایبری را بیش از گذشته روشن می نماید. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی ارتش با اشاره به دیکتاتوری رسانهای دشمن در فضای مجازی فرمودند:
قدرتهای غربی معروف که به ادعای خودشان با دیکتاتوریهای دنیا میخواهند مقابله کنند، خودشان دیکتاتورترین ها در زمینهی سیاسی اقتصادی هستند و دیکتاتوری رسانهای هم بر این دیکتاتوریها افزودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به صحبت های مهم مقام معظم رهبری بیان چند نکته ضروری به نظر می آید:
نکته اول: آمریکایی ها و شرکت های فناوری وابسته به آنها مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب در حالی از پرچمداری خود به عنوان طلایهداران آزادی بیان دم میزنند و آزادی بیان را اصل اساسی در پلتفرمهای خود میدانند و خود را قهرمان آزادی بیان معرفی میکنند که روزانه شاهد آنیم که بسیاری از حسابهای کاربران در سراسر جهان در این شبکههای اجتماعی دچار محدودیتهایی همچون حذف پست و در درجه نهایی، مسدودسازی و تعلیق دائمی حساب کاربری شوند که این قضیه را می توان مصداق بارز دیکتاتوری رسانه ای دانست و نمونه برجسته این دیکتاتوری رسانه ای را می توان در حذف نام و نشان سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده نمود که فریاد بسیاری از آزادی خواهان عالم را به نشانه اعتراض بلند کرد.
نکته دوم: این گونه اقدامات محدودسازی آمریکایی ها در فضای سایبر، نقض آشکار آزادی بیان و خلاف اصل جریان آزاد اطلاعات است که از اصل آزادی بیان نشأت میگیرد. ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 درباب آزادی بیان چنین مقرر میدارد: «هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد. این حق شامل آزادی حفظ عقاید، مصون از تعرض و جستجو، کسب اظهار اطلاعات و اندیشهها از هر طریق و بدون توجه به مرزها میباشد.» همچنین بموجب ماده 19 میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی به روشنی در راستای ضرورت و بنیادین بودن آزادی بیان و آزادی اطلاعات مقرر میدارد: «هیچ کس را نمیتوان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد. هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا به صورت نوشته یا چاپ یا به صورت هنری یا بهر وسیله دیگر به انتخاب خود میباشد.» عبارات «هرکس»، «اظهار اطلاعات»، «از هر طریق» و «بدون توجه به مرزها» به خوبی نمایانگر اهمیت این ماده است. این ماده با ذکر کلمه «هرکس»، هرگونه محدودیتی را در مورد منشاء اطلاعات ممنوع ساخته است.
نکته سوم: دیکتاتوری رسانه ای آمریکایی ها و حمله ترکیبی سیاسی اقتصادی فرهنگی آنها در فضای سایبری که ناشی از خوی استکباری و ددمنشانه آنهاست، ضرورت توجه به حاکمیت ملی سایبری و تدوین قوانین و مقررات مرتبط را بیش از گذشته آشکار می نماید. البته مهمترین و موثرترین زمینه حاکمیت ملی سایبری، تحقق شبکه ملی اطلاعات است که تسریع در تکمیل این شبکه که زیرساخت حیاتی ارتباطات در کشور است بسیار ضروری به نظر می رسد و این مساله ای است که رهبرمعظم انقلاب بارها بدان تاکید داشته اند.
نکته چهارم: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب بدان تاکید فرمودند فرمان جهاد ترکیبی سیاسی اقتصادی فرهنگی در مقابل با تهاجم ترکیبی دشمنان است. در این باره باید گفت حق دفاع سایبری مولفه اساسی حاکمیت ملی سایبری هر کشوری است که مبانی آن در قرآن کریم آمده است: «فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم» پس هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی و تجاوز کنید (بقره آیه 194) لذا در این باره باید گفت طبق آموزه های اسلامی، حق دفاع از جغرافیای سایبری در سه سطح پیش، هنگام و پس از تهاجم سایبری وجود دارد و طبق آموزه های دینی باید جواب تهاجم را در همان حد و در کوتاه ترین زمان ممکن داد و فرقی بین فضای مجازی و فضای واقعی وجود ندارد.
نکته پنجم: در کشور ما به دلیل فقدان راهبرد حاکمیت ملی سایبری و فضای مجازی ول، رها و فاقد ضابطه سبب شده تا جمهوری اسلامی از حقوق اساسی خود در دفاع از جان، ناموس و عرض هموطنان و کیان جامعه اسلامی در فضای سایبر محروم باشد و فضای مجازی به تعبیر رهبر معظم انقلاب به قتلگاه جوانان و نوجوانان مبدل شود. لذا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسامی لازم است برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت جهت سازماندهی فضای مجازی و حاکمیت ملی سایبری صورت پذیرد تا بتوان آسیب های متعدد فضای مجازی را مبدل به فرصت نمود.
از همین پرونده بیشتر بخوانید:
«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تحقق حاکمیت ملی بر فضای سایبری از مصادیق بارز غیرت دینی است«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| راهکارهایی برای پیشگیری از آسیبهای فضای مجازی در کودکان و نوجوانانانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی دیکتاتوری رسانه ای حاکمیت ملی سایبری رهبر معظم انقلاب فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
یک نویسنده و فعال یهودی کانادایی تأکید کرد: «صهیونیسم از لحظه ظهور خود نوعی آزادی زشت را به وجود آورده است که به کودکان فلسطینی نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی مینگرد؛ همانطور که فرعون از افزایش جمعیت بنی اسرائیل میترسید و برای همین دستور کشتن بچههایشان را صادر کرد.»
به گزارش ایسنا، «این عید پاک، ما نه به بت دروغین صهیونیسم نیاز داریم و نه آن را میخواهیم بلکه آزادی از پروژهای را میخواهیم که به نام ما مرتکب نسل کشی میشود.»
این سخنان «نائومی کلاین»، استاد دانشگاه، نویسنده، روزنامهنگار و فعال اجتماعی یهودی کانادایی در جریان فعالیتهای «عید پسح در خیابانها: تسلیح اسرائیل را متوقف کنید» است که در روزنامه گاردین منتشر شده است.
او میگوید: «به موسی و خشم او فکر میکردم که از کوه پایین آمد و بنی اسرائیل را در حال پرستش گوساله طلایی دید. اکوفمینیست درون من همیشه از این داستان ناراحت بوده است: چه خدایی است که به حیوانات حسادت میکند؟! چه خدایی است که میخواهد همه مقدسات زمین را به نام خود ذخیره کند؟! با این حال، من راهی برای درک داستان پیدا کردم. در مورد بتهایی صحبت میکند که ما آنها را تقدیس میکنیم و تبدیل به خدایان دروغین میشوند. این درباره گرایش انسان به پرستش هر آنچه دنیایی و فریبنده است و نگاه به چیزهای کوچک و بی ارزش و مادی به جای بزرگ و متعالی است. آنچه میخواهم امشب در این عید پاک انقلابی و تاریخی در خیابانها به شما بگویم این است که بسیاری از مردم ما یک بار دیگر خدای دروغین را میپرستند و از آن خوشحال و سرمست و با آن نجس شدهاند. این خدای دروغین، صهیونیسم است که عمیقترین داستانهای کتاب مقدس ما در مورد عدالت و آزادی از بردگی مانند خود داستان عید پسح را میگیرد و آنها را به سلاحهای وحشیانه استعماری سرقت زمین تبدیل میکند و از آنها به عنوان نقشه راه برای پاکسازی قومی و جنگ نسل کشی استفاده میکند.
صهیونیسم بتی است که جرأت میکند ایده متعالی سرزمین موعود را که استعارهای از آزادی بشر است و با ادیان بسیاری به گوشه و کنار این جهان سفر کرده است، بگیرد و آن را به سند فروشی به یک دولت نظامی قومی تبدیل کند. نسخه رهایی که توسط صهیونیسم سیاسی پیشنهاد شده است، خود یک ایده ناپسند است. این امر از ابتدا مستلزم اخراج دسته جمعی فلسطینیها از خانهها و سرزمینهای اجدادی خود در جریان نکبت بود.
صهیونیسم از لحظه پیدایش، نوعی آزادی زشت ایجاد کرده است که به کودکان فلسطینی نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی نگاه میکند، همانطور که فرعون از افزایش جمعیت اسرائیلیها میترسید و برای همین دستور کشتن بچههایشان را صادر کرد.
صهیونیسم ما را به لحظه فاجعه کنونی رسانده است و زمان آن فرا رسیده که به صراحت بگوییم: همیشه ما را به اینجا میرساند. این یک بت دروغین است که بسیاری از مردم ما را به مسیری بسیار غیراخلاقی سوق داده است و اکنون آنها را وادار کرده است که نقض پندهای اصلی را توجیه کنند: نکش. دزدی نکن. طمع نداشته باش.
این یک بت و خدای دروغین است که آزادی یهودیان را با بمبهای خوشهای که کودکان فلسطینی را میکشند و معلول میکنند، برابر میداند. این بتی است که به تمام ارزشهای یهودی خیانت کرده و میکند.
و با عشق ما به عنوان مردم به متون و آموزش، امروز یک بت و خدای دروغین نزد ما میآید تا بمباران تمام دانشگاههای نوار غزه، تخریب مدارس، بایگانیها و چاپخانههای بی شمار و کشتار صدها نفر از دانشگاهیان، روزنامه نگاران و شاعران را توجیه کند. این چیزی است که فلسطینیها آن را به عنوان مکتب کشی میشناسند که به معنای نابودی وسایل آموزش است.
در همین حال، در این شهر، دانشگاهها در حال فراخواندن پلیس نیویورک هستند و خود را در برابر تهدید خطرناکی که دانشجویانشان جرأت میکنند از آنها سؤالات اساسی بپرسند، مصون میکنند؛ سوالاتی مثل: چگونه میتوانید ادعا کنید که اصلا به چیزی یا حتی به ما اعتقاد دارید. درحالی که به این نسل کشی کمک میکنید یا روی آن سرمایه گذاری و با آن همکاری میکنید؟
به بت دروغین صهیونیسم برای مدت طولانی اجازه داده شده است که بدون کنترل رشد کند. پس امشب میگوییم: این بت به همین جا ختم میشود. یهودیت ما نمیتواند یک دولت قومی را در خود جای دهد، زیرا یهودیت ما ماهیت بینالمللی دارد. یهودیت ما نمیتواند توسط تشکیلات نظامی خشمگین آن دولت، محافظت شود، زیرا تمام کاری که این ارتش انجام میدهد کاشت غم و اندوه و درو کردن نفرت است، از جمله علیه ما به عنوان یهودیان.
یهودیت ما توسط افرادی تهدید نمیشود که صدای همبستگی خود را با فلسطین از همه نژادها، قومیتها، طیفها و نسلها بلند میکنند. یهودیت ما یکی از آن صداهاست و میداند که امنیت و رهایی جمعی ما در همراهی با این گروه نهفته است.
ما به بت صهیونیسم نیازی نداریم و آن را نمیخواهیم. ما خواهان رهایی از پروژهای هستیم که به نام ما نسل کشی میکند. رهایی از ایدئولوژی که هیچ برنامهای برای صلح جز تعامل با دولتهای نفتی تئوکراتیک قاتل همسایه و در عین حال فروش تکنیکهای ترور خودکار به جهان ندارد.
ما به دنبال رهایی یهودیت از دولت نژادی هستیم که میخواهد یهودیان دائما احساس ترس کنند، میخواهد فرزندانمان بترسند و میخواهد ما باور کنیم که جهان علیه ماست تا به زیر گنبد آهنین آن فرار کنیم، یا حداقل برای حفظ اسلحه و کمکهای مالی به آن اقدام کنیم. این بت و معبود دروغین است.
موضوع فقط به بنیامین نتانیاهو محدود نمیشود، بلکه شامل دنیایی است که نتانیاهو را خلق کرده است.
ما که هستیم؟ ماهها و ماهها در این خیابانها بودیم، داریم بیرون میرویم. خروج از صهیونیسم.
ما به امثال چاک شومرهای این دنیا نمیگوییم اجازه دهید مردم ما بیرون بروند. بلکه میگوییم ما خارج شدیم. فرزندان شما چه؟ آنها اکنون با ما هستند.»
انتهای پیام