Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:41:38 GMT

اسطرلاب؛ قربانی دوم کرونا/ تونل وحشت یا تئاتر فجر

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۷۵۶

اسطرلاب؛ قربانی دوم کرونا/ تونل وحشت یا تئاتر فجر

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه) سومین روز از فصل اجراهای خود را پشت سر گذاشت که باوجود اخبار مختلف از سوی رسانه‌های جمعی مبنی‌بر شدت شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون در کشور، تمامی نهادها و دستگاه‌های رسانه‌ای و خبری مهم‌ترین اولویت را بر نشر و تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به‌ویژه دُز سوم موسوم به دُز یادآور داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این‌ها در شرایطی است که درحال پشت سر گذاشتن رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت جشن پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی در پایتخت و برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور هستیم. از جشنواره فیلم فجر تا جشنواره تجسمی فجر و برای دوست‌داران و علاقه‌مندان عرصه تئاتر، این روزها با ایام برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مصادف است.

آوردگاهی متنوع و جذاب برای مواجهه با مرور داشته‌های یک‌سال تئاتر ایران و برخورد نزدیک از نوع اول -مستقیم و بی‌واسطه- مخاطبان با آثار هنرمندانی است که از دیگر کشورها به‌عنوان میهمان در بخش ملل این رویداد حضور دارند

کارت قرمز کرونا به نمایش «اسطرلاب ۱/۲»

بعد از رسانه‌ای شدن خبر خروج نمایش اتاق به کارگردانی زنده‌نام ساشا کشوادی در روز نخست جشنواره (یکشنبه ۱۷ بهمن ماه) به دلیل ابتلای تعدادی از بازیگران این گروه از جدول اجراهای صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ روز سوم این رویداد نیز (سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه) حاوی خبر دومین قربانی کرونا میان آثار صحنه‌ای حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.

این بار خبر رسید تعدادی از عوامل و بازیگران نمایش «اسطرلاب ۱/۲» به نویسندگی و کارگردانی صدرا صباحی به ویروس کرونا مبتلا شدند. درحالی‌که این نمایش قرار بود که در جدول اجراهای صحنه‌ای این دوره جشنواره قرار گیرد به دلیل همین مساله ناگزیر با کارت قرمز کرونا از گردونه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خارج شد

تون

تونل وحشتی به نام مسیر رسیدن به تماشاخانه ایرانشهر

مخاطبانی که در شب سوم جشنواره تئاتر فجر خود را برای دیدن آثار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر با دو سالن اقماری استاد سمندریان و دکتر ناظرزاده کرمانی به باغ هنرمندان رساندند با چنان محیط تاریک و ظلمانی مواجه شدند که بیش از لذت بردن از همراهی با آثار نمایشی دچار ترس و دلهره شدند.

این حیرت و توام با ترس و ناامنی حتی برای کسانی که صرفاً با شنیدن برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر واقع در باغ هنرمندان، آدرس خود را به سمت این منطقه تغییر داده بودند و با رسیدن به این محل با این تاریکی و ظلمات مواجه می‌شدند نیز وجود داشت. آنها نمی‌توانستند دریابند که این نقطه یکی از کانون‌های اصلی میزبانی از آثار چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

این‌که اگر مسئولان شهری برای رعایت مصرف برق دستور به خاموشی باغ هنرمندان آن‌هم در ساعات باز بودن تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان میزبان جشنواره تئاتر فجر دادند یا دلیل خاموشی علت دیگری داشت هنوز مشخص نشده!

اما نکته اصلی اینجاست که در زمزمه برخی از دوستداران هنر تئاتر و تماشاگرانی که برای دیدن آثار نمایشی، خود را به تماشاخانه ایرانشهر رسانده بودند می‌شد این جمله را شنید که برای رسیدن به تماشاخانه و دیدن آثار تئاتر فجر باید از تونل وحشت مسیر به‌سلامت بگذریم!

آقا اجازه؛ اول کیک بخوریم و بعد ماسک بزنیم!

یکی از نکات دیگری که در شرایط فعلی شیوع سویه جدید کرونا در سالن‌های تئاتری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تبدیل به حاشیه شده، پذیرایی در نظر گرفته شده است. در سالن‌های انتظار مجموعه‌های میزبان جشنواره طی سه روز سپری شده از آغاز اجراهای صحنه‌ای تهران، یکی از شرکت‌های تولید مواد خوراکی با حضور نیروهای خود به ارائه کیک به حاضران می‌پردازد.

شاید در نگاه نخست این پذیرایی ایرادی نداشته باشد اما در شرایطی که ظرفیت سالن‌های تئاتری به دلیل سرعت شیوع سویه جدید کرونا به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید در اولویت باشد، پذیرایی با کیک باعث شده که بسیاری از مراجعه کنندگان بدون توجه به همان شیوه‌نامه‌های بهداشتی ماسک‌های خود را برداشته و مشغول میل کردن کیک باشند!

میهمان‌نوازی توام با حس ناسیونالیستی!

میهمان‌نوازی رسم آشنا و کهن فرهنگ ایرانی است. پذیرفتن میهمانان حاضر در جشنواره تئاتر فجر که از استان‌های مختلف با همه سختی و مصائب تولید آثار تئاتری زیر سایه سنگین کرونا و ارائه آن آثار به مخاطبان رنج سفر را به خود هموار کردند و خود را به گعده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رساندند؛ بیش‌از هر لحظه، زمان و رویدادی نیازمند پذیرش بامحبت میزبان خود یعنی جشنواره تئاتر فجر و مدیران و دست‌اندکاران آن هستند.

از همین رو دکتر قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر از روز نخست اجرای نمایش‌ها سعی کردند تا خود را به سالن‌های مختلف رسانده و ضمن گفت‌وگو با گروه‌های تئاتری به دیدن یک یا دو نمایش صحنه‌ای و تعدادی از آثار تئاتر خیابانی در هر روز بنشینند.

روز سوم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز از میهمان‌نوازی مدیران تئاتری کشور بی‌بهره نبود. هرچند این‌بار رسم و شکل میهمان‌نوازی کمی با نگرش ناسیونالیستی و هم‌استانی بودن مدیران جشنواره قرابت داشت.

به‌گونه‌ای که قادر آشنا که سکان‌دار مدیریت تئاتر کشور است و از اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد، بعد از دیدن نمایش آلتن آی کاری از هنرمندان شهرستان سیاهکل به سالن سایه مجموعه تئاترشهر رفت و به دیدن نمایش مصریه به کارگردانی اکبر آیین از گروه‌های نمایشی یاسوج و هم استانی‌های خود نشست

سه دُز واکسن زدیم، دیگه کرونا نمی‌گیریم!

یکی از اتفاقات حاشیه‌ای عجیب در چهلمین جشنواره تئاتر فجر خاصه در حوزه کارمندان و نیروهای اجرایی برخی از سالن‌های میزبان آثار صحنه‌ای این دوره جشنواره، به این مساله باز می‌گردد که در سایه تاکید تمامی مسئولان و مدیران جشنواره بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کمتر شاهد توجه برخی از کارمندان و نیروهای اجرایی برخی از سالن‌ها در محیط‌های عمومی به‌ویژه در لحظه میزبانی از مخاطبان آثار نمایشی هستیم.

شاید تعجب بیشتر به پاسخی که برخی از آن‌ها در پرسش چرایی عدم زدن ماسک ارائه می‌دهند باز می‌گردد. جایی که می‌گویند ما هر سه دوز واکسن خود را زده‌ایم. یا پاسخی عجیب‌تر که ما کرونا گرفتیم و دیگر نمی‌گیریم!

دیدن چنین صحنه‌هایی بیش‌از پیش تعهد و رسالت اجتماعی یکان‌یکان شهروندان، در راستای تلاش جهت قطع زنجیره شیوع کرونا و ترغیب و تشویق دیگران به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌عنوان یک رسالت فردی را به رخ می‌کشد. امید است طی روزهای آتی با برخورد قاطع‌تر مدیران این تماشاخانه‌ها کمتر شاهد تخطی از قوانین برخی از کارکنان سالن‌ها و تماشاخانه‌ها در حوزه میزبانی از مخاطبان و هنرمندان تئاتر باشیم.

خبر تلخ درگذشت زنده‌نام تشکری و پیچیدن نجوای اقدامی خودجوش

ساعات پایانی شامگاه سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) به‌عنوان سومین روز از فصل اجراهای نمایشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد انتشار خبر تلخ درگذشت سعید تشکری نمایشنامه‌نویس شهیر و از مدرسان حوزه ادبیات نمایشی کشورمان در شهر مشهد مقدس استان خراسان رضوی بودیم.

اتفاقی که موجی از اندوه را میان جامعه رسانه‌ای و هنرمندانی که هنوز در سالن‌های نمایشی و یا در محوطه اطراف مجموعه تئاترشهر حضور داشتند با خود به‌همراه داشت. خبر تلخی که سرعت انتشار آن با رقابتی تنگاتنگ با سرعت انتشار سویه اُمیکرون ویروس کرونا (دلیل درگذشت زنده‌نام تشکری) مدام از این تلفن همراه به تلفن همراه دیگر هنرمندان و اهالی رسانه حاضر در جشنواره پیامک و مخابره می‌شد

همین مساله زمزمه‌هایی را به وجود آورد تا در قالب یک حرکت خودجوش در روز چهارم (چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه) شاهد تقدیم برخی از آثار نمایشی به این نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده و جریان‌ساز به‌ویژه در حوزه تئاتر دینی کشورمان باشیم. خاصه نمایش هملتک از مشهد مقدس که روز ۲۰ بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته و میزبان مخاطبان خواهند بود.

بازگشت مخفیانه دست‌فروشان پیاده‌راه تئاترشهر با رفتن ماموران

سرانجام آخرین حاشیه سومین روز از جشنواره تئاتر فجر در گام چهلم به‌اتفاق رویدادی بازمی‌گردد که طی دو شب قبلی کمتر شاهد به وقوع پیوستن آن بودیم.

آن‌گونه که پیش‌از این نیز عنوان‌شده بود، طی تعامل و همکاری شهرداری منطقه ۱۱ بنا بود تا طی ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر پیاده‌راه‌های اطراف مجموعه تئاترشهر که پیش‌از این جولانگاه بساط گستران و دست‌فروشان متعددی بود که امنیت روانی و سکوت این محیط فرهنگی‌هنری را برهم می‌زدند، طی شب‌های جشنواره عاری و خالی از آنها باشد.

اتفاقی که طی دو شب نخست برگزاری جشنواره با تعامل مسئولان شهرداری محقق شد و شاهد عدم حضور این افراد بودیم. اما مشاهده خبرنگار تئاتر ایرنا در آخرین ساعات روز سوم حوالی ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ شامگاه سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) از بازگشت تعدادی از این دست‌فروشان به پیاده‌راه تئاترشهر هم‌زمان با رفتن مأموران شهرداری خبر می‌داد

این می‌تواند زنگ خطری برای آغاز فصل بازگشت دوباره دست‌فروشان و بساط گستران طی شب‌های آتی جشنواره تئاتر فجر به این محیط فرهنگی و هنری باشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت. جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماسک تماشاخانه ایرانشهر چهلمین‌ جشنواره بین المللی تئاتر فجر تئاتر تئاتر شهر واکسن کرونا پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماسک تماشاخانه ایرانشهر ویروس کرونا ماسک تماشاخانه ایرانشهر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تئاتر تئاتر شهر واکسن کرونا چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رعایت شیوه نامه های بهداشتی تماشاخانه ایرانشهر جشنواره تئاتر فجر میهمان نوازی ویروس کرونا آثار نمایشی ۱۹ بهمن ماه دست فروشان سالن ها صحنه ای سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ در پلاتوی الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.

۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.

۵. نمایش«دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.

۶. نمایش«سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6093053 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت