Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- وضعیت کرونا در استان لرستان در سایه عادی انگاری مردم به وضعیت نگران کننده و قرمز رسیده و در صورت ادامه این روند افزایشی، بیمارستان‌های استان با کمبود تخت و امکانات مواجه می‌شود و ایجاد بیمارستان صحرایی دور از انتظار نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، این روزها تقریباً تمامی افراد جامعه از زن و مرد تا پیر و جوان از بی‌سواد تا کم سواد و باسواد از آخرین آمار و اخبار مربوط به ویروس کرونا با اطلاع هستند و اغراق نیست اگر بگوییم که دیگر هرکدام از ما به اندازه پزشکان در مورد راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس آگاهی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان لرستان هم‌پای سایر نقاط کشور عبور از پنج پیک با سویه‌های مختلف بیماری کرونا را در کارنامه خود دارد. روزگاری لرستان جزء استان‌هایی بود که آمار تقریباً بالایی در ابتلا و مرگ و میر در کشور را داشت به طوری‌که در اوایل تابستان 1400 روزانه حدود 1300 نفر در استان مبتلا و حدود 13 نفر نیز جان خود را از دست می‌دادند.

اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و وارد کردن انبوه واکسن و تولید متنوع واکسن‌های تولید داخل و واکسیناسیون گسترده توانستیم به سطح پایداری از حیث کنترل بیماری در کشور و به تبع آن در استان و آبی شدن وضعیت رنگبندی بسیاری از شهرهای کشور برسیم و در مقاطعی میزان مرگ و میر تک رقمی شد و حتی در مواردی به صفر رسید و آمارهای ابتلا روندی بسیار کاهشی و دو رقمی به خود گرفت به طوری‌که در آذر ماه و دی ماه امسال آمار کرونا در لرستان به 11 مبتلا در روز و بدون فوتی رسید و استان در وضعیت آبی قرارگرفت.

کادر درمان لرستان برای مقابله با آمار روز افزون امیکرون آمادگی دارندابتلا به کرونا در لرستان رو به افزایش/ وضعیت استان مطلوب نیستمردم باید هر 3 دز واکسن کرونا را برای ایمنی بیشتر تزریق کنند

این وضعیت خوب سبب شد متاسفانه مردم کرونا را تمام شده بدانند و پروتکل‌های بهداشتی را دیگر رعایت نکنند و نسبت به تزریق دوز سوم واکسن هم سهل انگاری کنند آن هم درست در زمان ورود سویه جدید امیکرون!

اکنون با افزایش مبتلایان در استان، در حال ورود به پیک ششم و تغییر وضعیت رنگبندی شهرهای لرستان هستیم و اگر به سطح آگاهی مناسبی از حیث تزریق دوز سوم واکسن و پیشگیری عمومی در جامعه نرسیم مجددا با بحران شدیدتر و لزوم اعمال محدودیت های وضعیت قرمز مواجه می‌شویم.

احتمال ایجاد کمبود امکانات

فرهاد زیویار استاندار لرستان در مورد وضعیت کرونا در لرستان اظهار داشت: با توجه به شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون، شرایط در کشور و به تبع آن در لرستان چندان مطلوب نیست و آمار مبتلایان و بستری‌ها در حال افزایش است.

استاندار لرستان عنوان کرد: چنانچه شرایط به شیوع امیکرون در استان به همین سرعت ادامه پیدا کند در آینده با مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات و تخت برای مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها مواجه می‌شویم و با این روند در دو هفته آینده وضعیت استان به لحاظ امکانات درمانی کاملا با مشکل روبه رو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روند رو به افزایش بیماری در استان به منزله هشدار احتمال بحران است، بیان کرد: با توجه به در پیش بودن جشن های ماه رجب و شعبان از هم استانی‌ها تقاضا داریم از حضور در تجمعات خودداری کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

زیویار گفت: امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرایط واگیری اُمیکرون کنترل شود و از وقوع مشکلاتی که منجر به تعطیلی اصناف و مشاغل به ویژه در ایام پایانی سال می‌شود، جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، بیشترین مرگ بر اثر کرونا در استان از میان افراد سالمند، بیماران زمینه‌ای و واکسن نزده‌ها گزارش شده که این موضوع نشان دهنده ضرورت رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی توسط این دسته از افراد است.

افزایش نگران‌کننده کرونا در لرستان

بهرام دلفان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: کادر درمان استان نسبت به پیک‌های سابق ورزیده‌تر و آماده‌تر شده‌اند و در اوج آمادگی برای مقابله با بیماری به سر می‌برند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به افزایش دوباره مبتلایان کرونا در لرستان عنوان کرد: گرچه نسبت مرگ و میرها نفر کاهش داشته است اما معمولاً آمار مرگ و میرها در روزهای آینده خود را نشان می‌دهد در بحث واکسن نیز در نوبت اول حدود 88 درصد از مردم واکسن زدند که آمار خوبی است و حدود 77 درصد نیز نوبت دوم و 26.5 درصد هم نوبت سوم دوز واکسن خود را در استان تزریق کرده‌اند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم حتما دوز سوم خود را تزریق کنند چرا که در کاهش علائم و پیشگیری از این بیماری بسیار تاثیر دارد.

گول علائم خفیف بیماری را نخورید

دلفان با تاکید بر اینکه در اوج آمادگی برای مقابله با این بیماری به سر می‌بریم، گفت: همکاران ما نسبت به پیک‌های سابق ورزیده‌تر و آماده‌تر شده‌اند اما تفاوت سویه امیکرون با سویه‌های گذشته در این است که ماندگاری و قدرت سرایت بیشتری دارد و علائمی شبیه سرماخوردگی دارد که همین عامل سبب شده برخی آن را جدی نگیرند.

وی تصریح کرد: در این سویه نیازی به دادن تست نیست چون هزینه براست ولی تست‌های سریع هم وجود دارد که به صرفه‌تر است همچنین معاینه بالینی بهترین روش تشخیص است و نباید شهروندان گول علائم خفیف بیماری را بخورند و بقیه را آلوده کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به درمان سویه جدید، خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌ها و مرگ و میر این سویه کمتر است اما چون تعداد افراد زیادی مبتلا می‌شوند سیستم‌های بهداشتی و درمانی گرفتار می‌شوند و در این سویه حدود 20 درصد از مبتلایان ما کودک هستند که باید به این امر توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه دوز داروها و طول مدت درمان در این سویه کمتر است، عنوان کرد: براساس مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی کرونا همچنان محدودیت‌های قبلی برقرار است و از تعطیلی خبری نیست اما در ستاد استانی کرونا تصمیم بر این شد که مدارس خرم‌آباد تعطیل و روند آموزش از طریق مجازی دنبال شود و دانشگاه‌ها همچنان در تعطیلی بین دو ترم‌اند و فعلاً مشکلی وجود ندارد.

600هزار دوز واکسن ذخیره در لرستان موجود است

دلفان با بیان اینکه در شهرهای نارنجی هم در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی آموزش حضوری تعطیل است، اظهارداشت: خوشبختانه حدود 500 تا 600 هزار دوز انواع مختلف واکسن در استان ذخیره داریم و اگر به صورت موردی در مرکزی نوعی از واکسن را تمام کرده باشند، ذخیره آن در مرکز وجود دارد و مشکلی در این رابطه نداریم.

وی با تاکید بر اینکه همه انواع واکسن‌های موجود در کنترل بیماری موثر هستند، افزود: توصیه می‌کنیم که مردم نسبت به دریافت دوز سوم واکسن خود اقدام کنند چرا که نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد.

27 درصد لرستانی‌ها دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان درخصوص میزان واکسیناسیون عمومی در استان، اظهار داشت: 88 درصد مردم دُز اول، 77 درصد دوز دوم همچنین 27 درصد شهروندان استان ددوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: واکسن‌های سینوفارم، برکت، پاستوکووک و کووک پلاس، اسپایکوژن، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون کرونا در سطح استان موجود است و از مردم درخواست می‌شود با توجه به افزایش آمار ابتلای به کرونا، هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مجموع بیماران کووید 19 در لرستان به 205 هزار و 101 نفر رسیده و دو هزار و 699 نفر نیز قربانی این ویروس شده‌اند؛ هم اکنون 424 نفر نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

کوشکی تصریح کرد: آخرین وضعیت کرونا در خرم‌آباد قرمز، در بروجرد، سلسله و الیگودرز نارنجی است و بقیه شهرستان‌های لرستان در وضع زرد شیوع کرونا قرار دارند.

استمرار محدودیت‌ها به مدت 2 هفته

حمید مخیری مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به مهمترین محورهایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا، تصویب شد، اظهار داشت: بنا شد استمرار محدودیت‌ها به مدت دو هفته ادامه یابد و جلسات اداری در اماکن سربسته و سقف دار تا حداکثر 30 نفر و در مدت زمانی 90 دقیقه برگزار شوند.

وی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته، افزود: در پروازهای مسافربری نیز حداکثر استفاده از 60 درصد ظرفیت مجاز است.

مخیری عنوان کرد: برگزاری تجمعات آیینی، مذهبی و اعتکاف در اماکن سربسته حداکثر 20 درصد و در مدت زمان 90 دقیقه مجاز است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان، با تاکید بر لزوم تشدید فعالیت‌های اغنایی برای تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن، عنوان کرد: باید رعایت مقررات بهداشتی در اماکن زیارتی تشدید شود و برگزاری مراسم اعتکاف در شهرهای زرد و نارنجی به میزان 20 درصد ظرفیت مساجد باشد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز ضروری است.

در حالیکه امیکرون شرایط را بحرانی کرده، ابتلای کودکان به آن بسیار قابل توجه است و بیش از 20 درصد موارد بستری تنفسی اخیر کرونا، از بین کودکان هستند.

متأسفانه در حالیکه فقط 27 درصد مردم لرستان دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند، استان به سمت وضعیت بحرانی کرونا حرکت می‌کند و روزانه حدود 800 نفر متبلا می‌شود و اگر این روند ادامه یابد در هفته‌های آینده با کمبود تخت بیمارستان مواجه می‌شویم.

 

انتهای پیام/641/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی لرستان کرونا در لرستان وضعیت کرونا دوز سوم واکسن محدودیت ها 20 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: به دنبال حکمرانی قوه محور و مردم پایه هستیم و براین اساس همه ظرفیت‌های استان و کشور قوه هستند و شکوفا کردن آن برعهده ما مسئولین است.

ابوطالب شفقت امروز هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهرداران و شوراهای اسلامی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداران دو شهر زیبای خرم‌آباد و بروجرد را که مردم را ترغیب به مهاجرت به شهرهای کوچک کنند تشویق می‌کنم.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های استان ایجاد زیرساخت‌ها باشد تا کسب و کار راحت‌تر و کارهای اجتماعی بهتر جواب دهد.

استاندار لرستان با بیان اینکه زیرساخت روستایی در شهرهای کوچک ارتقا داده شد تا مهاجرت معکوس انجام شود، تصریح کرد: هرچه قدر بتوانیم مردم را در روستاها نگهداریم و مردم از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک ترغیب کنیم، در راستای کسب و کار به اهداف خود خواهیم رسید.

شفقت با بیان اینکه شهردار یک ماموریت بیشتر ندارد و آن این است که شهرداران مسئول نشاط اجتماعی هستند، افزود: شهرداران چنانچه برساخت و ساز، مهار ترافیک شهری، تنظیف شهر و ... نظارت داشته باشند همه این کارها منجر به رضایتمندی افراد می‌شود و این مهم حول نشاط فردی و اجتماعی جامعه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای گردشگری در شهرهای کوچک وجود دارد و نباید از این ظرفیت‌ها غافل شویم.

استاندار لرستان بر برطرف کردن محرومیت‌زدایی در چارچوب قانون تاکید کرد و با بیان اینکه منافع شهرهای محروم را دفاع خواهیم کرد، افزود: نمایندگان منتخب مردم در مجلس، فراکسیون شهرهای کوچک در شهرهای کوچک تشکیل و قانونی بنویسند که با اجرای آن زیرساخت‌هایی را در شهرهای کوچک در راستای محرومیت زدایی ایجاد کنیم چراکه راهبرد ججمهوری اسلامی ایران محرومیت زدایی است.

شفقت گفت: یک سری قوانین توسط منتخبین مردم در مجلس تدوین شود که مشکلات شهرهای کمتر برخوردار برطرف و محرومیت زدایی انجام شود.

وی با بیان اینکه به دنبال حکمرانی قوه محور و مردم پایه هستم، تصریح کرد: براین اساس همه ظرفیت‌های استان و کشور قوه هستند و شکوفا کردن آنها برعهده ما مسئولین است، هرچقدر بتوانیم نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی را قوه محور تدوین کنیم آنوقت توانسته‌ایم قوه‌ها به قابلیت و قابلیت‌ها را به قدرت تبدیل کنیم.

شفقت گفت: قوی‌ترین قدرت، استحکام درونی جامعه است و باید یک حکمرانی تقویت کنیم که درون خودمان قوی باشد؛ قدرت درونی ما اتحاد، همدلی و یکپارچگی و مردم محور بودن مدیریت حکمرانی است.

انتهای پیام

.

دیگر خبرها

  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • گورهای جمعی بیمارستان ناصر در غزه/ احتمال ربوده شدن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل + عکس های وحشتناک