Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@18:54:19 GMT

گردن آویزی از گل سرخ نمدی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۸۲۰

گردن آویزی از گل سرخ نمدی

همیشه گوشه اتاق‌شان یک فرش پهن بود. فرشی که طرحی نامألوف با رنگ‌های مشکی و قرمز داشت. همان فرشی که همیشه فکر می‌کرد چقدر تارو پودش با همه فرش‌هایی که تا حالا دیده متفاوت است.

روزنامه ایران: همیشه گوشه اتاق‌شان یک فرش پهن بود. فرشی که طرحی نامألوف با رنگ‌های مشکی و قرمز داشت. همان فرشی که همیشه فکر می‌کرد چقدر تارو پودش با همه فرش‌هایی که تا حالا دیده متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الیاف و زیبایی‌اش برایش عجیب بود، وقتی رویش دراز می‌کشید گرما و آرامشش هم جور دیگری بود. تا مدت‌ها نمی‌دانست نامش چیست تا اینکه فهمید آن فرشی که این همه دوستش دارد، نمد نام دارد. هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که روزی لباسی از جنس الیاف همان فرش دوست داشتنی را بپوشد یا کیف و کفش‌اش را داشته باشد؛از آن باورنکردنی‌تر اینکه زیورآلاتی با جنس نمد داشته باشد. تا اینکه الهه امینیان دهکردی را دید که با نمد چیزهایی بافته بود که حتی تصورش را هم نمی کرد. بافته هایی هنرمندانه با نمد که به گل سرخ هایی زیبا شباهت داشت.

الهه کارشناس صنایع دستی با گرایش فلز است ولی از آنجایی که شغل آبا و اجدادی‌اش نمدمالی بوده و او دوست داشته این شغل روبه فراموشی را دوباره احیا کند، به نمدمالی روی می‌آورد. «برای اینکه این شغل دوباره به‌روز و احیا شود، این کار را شروع کردم. باید بدانید دیگر نمد آن کار خام گذشته‌ها نیست. این روزها  نمدها گندزدایی می‌شوند و آن بوی نامطبوع قبل را ندارند. همچنین این روزها نمدها طی مراحلی حلاجی و پشم نمد نیز بیدزدایی می‌شود و بنابراین ابداً آن مشکلات قبل را ندارند. وقتی نمد با این ظرافت تهیه شد، محصولات جدیدتری از آن هم به بازار آمد. محصولات طبی از جمله شال، کمربند، مچ‌بند، کفی کفش و پاپوش نمدی که خاصیت درمانی‌اش اثبات شده است. البته که ابزارهای زینتی مثل گردنبند و دستبند هم از نمد تهیه شده.»
زیورآلات نمدی  بیشترین طرفدار را دارد و چه کسی است که بتواند از ظرافت بی‌نظیر گل سرخ‌های نمدی که روی قاب انگشتر، گردنبند و گوشواره نشسته، بگذرد. گل سرخ‌های نمدی می‌درخشند.
چند زن که عاشق بافته‌های نمدی هستند مدتی درباره جنس این بافته‌ها بحث می‌کنند؛ فکرشان از شماره دوزی تا سوزن دوزی می‌رود. شاید هم گلدوزی اما بافته روی اینها با همه چیزهایی که تا به حال دیده‌اند، فرق دارد. «این گل سرخ‌ها را فکر کنم گلدوزی کرده‌اید؟» «آخر نمی‌شود نمد را این جوری به هم تاب داد.» اما شما چقدر درباره نمد اطلاعات دارید و می دانید که بافته هایش چگونه است. چند بار واژه نمد را شنیده‌اید، اصلاً نمد چیست. یعنی مثل قالی دار دارد؟ اصلاً چطور پشم‌ها را به هم گره می‌زنند؟
امینیان با آرامش درباره شغل آبا و اجدادی‌اش توضیح می‌دهد: «نمد جزو بافته‌های غیر داری است، یعنی تار و پود ندارد و از مالش پشم به وجود می‌آید و از همان خاصیت مجعد شدنش کنار رطوبت و حرارت استفاده و منسوجات مختلف تهیه می‌شود. نمدبافی حرفه پدر، پدربزرگ و پدر پدربزرگم بوده. این شغل کم کم  داشت از بین می‌رفت و از آن استقبالی نمی‌شد. قبلاً بیشترین کارایی‌اش به صورت زیرانداز یا شنل‌های گوسفندان بود. لباسی که چوپان‌ها به خاطر خاصیت عایق بودن نمد در هر فصلی از سال می‌توانستند از آن استفاده کنند. این لباس‌ها دمای بدن‌شان را متعادل نگه می‌داشت. در دهکرد(شهرکرد) سابقه نمد به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، چرا که بیشتر مردم شغل‌شان چوپانی بود و در کنار این کار فرشبافی هم می‌کردند. فرشبافی الان در شهر ما شهرت جهانی دارد و نمد هم چیزی از آن کم ندارد و این روزها استقبال زیادی از آن می‌شود. نمد همین طور خواص زیادی دارد و برای درمان کمردرد و دردهای روماتیسم و دردهای ناشی از عمل جراحی مفاصل از نمد استفاده می‌شود. نقش‌های سنتی نمد آرامش بخش است و تماشای نقش آن احساس خوبی به انسان می‌دهد.»
به گفته او، نمدمالی یکی از شغل‌های مهم مردم شهرکرد است و کوی نمد‌مالان در این شهر معروف است. شهرکرد در سال ۱۳۹۷ به ‌عنوان شهر ملی نمد کشور معرفی شد، نمد این استان دارای نشان یونسکو نیز هست.
نمدمالی یکی از مشاغل پرزحمت و دشوار است و مثل خیلی از مشاغل در دوره شیوع ویروس کرونا روزهای سختی را گذرانده. نبود گردشگر، برگزار نشدن نمایشگاه‌، تعطیلی بازارها و... ضربه سنگین به هنرمندان این رشته وارد کرد. حالا آنها امیدوارند بتوانند با کنترل ویروس کرونا دوباره رونق را به بازار نمد برگردانند.
الهه امینیان از دوران کودکی‌اش برایم می‌گوید اینکه با نمد و نمدبافی بزرگ شده. از همان کودکی با رنگ و پارچه سر و کار داشته. «مادرم فرهنگی بود و هیچ وقت با ریخت و پاش و بازی‌های زمان کودکی و آزمون و خطاهایم مقابله نکرد. با نمد هم همین طور آزمون و خطا کردم. آنقدر با آن کارهای مختلف کردم که به ایده‌های الانم رسیدم. در واقع توانستم هنر قدیم را با هنر مدرن تلفیق کنم. شاید کمی دور از ذهن باشد که فکر کنید نمد روی زیورآلات بنشیند و دستبند و گردن آویز و گوشواره بسازد. من این ایده را از گردنبندهای شماره دوزی گرفتم و با سمبه‌های مخصوصی که برای چرم استفاده می‌شد این گل‌ها را درست کردم و در این قاب‌ها قرار دادم که هم ظرافت بالا و هم از نظر بصری جذابیت خاصی دارد.»
الان 50 زن سرپرست خانوار به صورت مستقیم و 15 کارآفرین به صورت غیرمستقیم با او همکاری می‌کنند. آنها با تعدادی شرکت هم همکاری می‌کنند که ایده‌هایشان را به آنها می‌دهند و می‌خواهند با نمد اجرایی‌شان کنند. این شرکت‌ها خودشان بازاریابی و فروش این کارها را به عهده می‌گیرند.
اما نمد طی زمان تغییراتی پیدا کرد و کم کم مواد دیگری مانند پشم مرینوس وارد کشورشد که این روزها از آن استفاده می‌شود. نمدها با این پشم ظریف‌تر و لطیف‌تر و رنگ‌پذیرتر از قبل  تهیه می‌شوند. اگر خاطره‌ای از بوی نامطبوع نمد در گذشته دارید با این تحولات، آنها اکنون بسیار کاربردی‌تر شده‌اند. امروزه از نمد لباس هم تهیه می‌شود. در واقع این هنر مدرن شده و امروزه در کشور نمد صنعتی تولید می‌شود که الهام گرفته از نمدهای سنتی است و حتی به نقاط مختلف جهان هم صادر می‌شود.
گل سرخ‌های نمدی ممکن است تا چند وقت دیگر در کمد لباس و زیورآلات شما هم جایی پیدا کند؛ گل سرخ‌هایی با ظرافت زیاد که هنر ایرانی در تار و پودشان تنیده است.
انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گل سرخ گل سرخ ها بافته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!

سید رضا اکرمی در گفتگو با رویداد ۲۴، تاکید می‌کند نباید از دولت توقع گره گشایی داشته باشیم. او همچنین معتقد است، تک‌تک اعضای خانواده باید به فکر کسب درآمد باشند.

بخش‌های مهم این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

*همه می‌دانیم که گرانی وجود دارد و مردم مشکلات زیادی برای تامین هزینه‌های‌شان دارند. به همین دلیل در خانه و خانواده همه افراد باید کار کنند تا همه‌شان درآمدزا باشند. یعنی یک نفر نمی‌تواند مخارج خانواده را اداره کند.

*مساله مشکل‌ساز دیگر این است که امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است. خرج‌مان فقط صبحانه، نهار، شام، لباس و مسکن است. اما برج‌مان زیاد است که شامل موبایل، سفر و ... می‌شود. چون معیار‌ها و شرایط زندگی تغییر کرده است، مرد خانواده به تنهایی نمی‌تواند یک خانواده را اداره کند. اگر همه افراد خانواده به اندازه خودشان تلاش کنند، قطعاً می‌توانند خانه را اداره کنند.

*اینکه می‌گویند، کار نیست را قبول ندارم. کار را که از آسمان یا خارج نمی‌آورند و باید ایجاد کرد. هر کس که غیرت کاری دارد، امروز برای او کار هست. بیش از ۵ ملیون افغانی در این مملکت کار ساختمانی، کار سنگ‌بری، کار سرای‌داری می‌کنند؟ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای خودمان ایرانی کار نیست؟ کار هست و ما باید دنبالش برویم.

*ما از قدیم‌الایام مربایی را که می‌خوریم، بسته‌بندی و آماده نمی‌خریدیم. خانم‌های خانه دوزندگی بلدند، خیاطی بلدند، آرایشگاهی بلدند و اوقات فراوان هم دارد. پس اگر بتواند وقتش را خوب تنظیم کند، می‌تواند در کنار بچه‌داری به کار‌های دیگر هم برسد. خانم من هم ۷ بچه را بزرگ کرده است. هم درس داده و هم سخنرانی کرده و هم کار می‌کند.

*اینکه می‌گویند مستاجرین گرفتار هستند، باید همه ایران را در نظر بگیرید و فقط تهران را نبینید. همچنین سه‌چهارم مردم تهران خانه دارند و یک چهارم مستاجراند. پس برای یک چهارم قیصریه را آتش نزنید.

*درباره اینکه همه از دولت توقع دارند، می‌گویم دولت مسئول همه چیز نیست. اولا هر کسی مسئول کار خودش است و حق ندارد همه کار‌ها را گردن دولت بیاندازد. دولت باید حمایت و نظارت کند. بنا نیست همه کار‌ها را به دوش دولت بگذاریم و از او بخواهیم، سیر و پیاز ما را تهیه کند. ما در اقتصاد هم بخش خصوصی داریم و هم تعاونی داریم و آخرین بخش دولت است.

*اینکه می‌گویند، رفت و آمد در تهران مشکل است، دلیلی برای کار نکردن نیست. بنا نیست همه برای شاغل بودن از خانه بیرون بیایند. الان بسیاری از کار‌ها هستند که در درون خانه می‌توان انجام داد. در واقع حمل و نقل دو ساعته و سه ساعته روزانه برای موارد خاص است.

دیگر خبرها

  • مدال برنز مسابقات آزاد دارت کارگران کشور بر گردن بانوی یزدی
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود
  • اطمینان دستگاه قضا به مردم برای برخورد با مفسدین گردن کلفت