Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:46:00 GMT

شناسایی جوان‌ترین جفت سیارک‌ها در منظومه شمسی   

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۸۸۹۶

شناسایی جوان‌ترین جفت سیارک‌ها در منظومه شمسی   

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی wionews، این دو سیارک ۳۰۰ سال پیش از یک والد جدا شدند و دارای ویژگی هایی هستند که به دلیل سن کم توضیح دادن آنها دشوار است.

دو سیارک جدید که به ترتیب ۲۰۱۹ PR۲ و ۲۰۱۹ QR۶ نام دارند، به‌طور جداگانه در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی از محققان با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS۱ در هاوایی و تلسکوپ نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا در آریزونا کشف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها مداری بیضوی داشتند که این موضوع در مقایسه با سایر سیارک‌هایی که در مسیرشان به دور خورشید به زمین نزدیک می‌شدند، غیرعادی بود.

«نیکلاس موسکوویتز»، ستاره شناس رصدخانه لوول گفت: در حال حاضر، این اجرام هیچ نشانه‌ای از فعالیت دنباله دار را نشان نمی‌دهند. بنابراین این موضوع که چگونه این اجرام می‌توانند از بدن یک والد به یک جفت سیارک غیرفعالی که امروزه می‌بینیم و آن هم تنها در مدت ۳۰۰ سال تبدیل شوند، همچنان یک راز باقی مانده است.

«پتر فتکا» ستاره‌شناس موسسه نجوم آکادمی علوم چک گفت: با کمک اندازه‌گیری‌های انجام‌شده با تلسکوپ کاوشگر لاول (LDT) در شمال آریزونا، واضح است که PR۲ ۲۰۱۹ و QR۶ ۲۰۱۹ از یک جسم مادر آمده‌اند و شباهت مداری بالای آنها تصادفی نیست. 

سیارک بزرگتر حدود یک کیلومتر قطر دارد و سیارک دیگر نصف آن است؛ این در حالی است که مشخص شد هر دو این سیارک از مدارهای بسیار مشابهی در اطراف خورشید برخوردارند.

اکثر سیارک ها در منظومه شمسی در ناحیه ای بین مدار مریخ و مشتری قرار دارند که به عنوان کمربند اصلی سیارک ها شناخته می شود. محققان در فاصله ای نزدیکتر به زمین، سیارک‌های دیگری را شناسایی کرده‌اند که به نام سیارک‌های نزدیک به زمین (NEAs) شناخته می‌شوند. مدار این سیارک ها آنها را در مجاورت زمین قرار می دهد.

فتکا گفت: شناسایی چنین جفت سیارک جوانی که فقط حدود ۳۰۰ سال پیش شکل گرفته اند، بسیار هیجان انگیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو سیارک  باید تا سال ۲۰۳۳،  زمانی که این دو سیارک دوباره در دسترس تلسکوپ‌های ما قرار گیرند، صبر کرد.

یافته های این مطالعه در مجله Royal Astronomical Society منتشر شده است.

برچسب‌ها سیارات خورشیدی اکتشافات فضایی سیارک برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیارات خورشیدی اکتشافات فضایی سیارک سیارات خورشیدی اکتشافات فضایی سیارک برگزیدگان علم دو سیارک سیارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دلال قراردادهای واهی زمین در اردبیل

ایسنا/اردبیل معاون پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل گفت: یکی دیگر از عوامل اصلی فروش قرارداد به نام تعاونی‌های مسکن واهی و زمین‌هایی که وجود خارجی ندارد، شناسایی، دستگیر و روانه زندان شد.

مرتضی طاهری‌فرد، ۱۳ اردیبهشت با اعلام خبر شناسایی و دستگیری یک دلال و واسطه فروش قراردادهای واهی زمین، افزود: در اجرای دستور ابلاغی دادستان مرکز استان مبنی بر شناسایی و پلمب تمامی دفاتر مشاورین املاک غیرمجاز و متخلف، یکی دیگر از عوامل اصلی فروش قرارداد به نام تعاونی‌های مسکن واهی و زمین‌هایی که وجود خارجی ندارد، شناسایی، دستگیر و روانه زندان شد.

طاهری‌فرد افزود: از نامبرده ۴۰۰ فقره قرارداد سهم مالک واهی که در دست فروش به مردم بود، کشف شده است.

همچنین حسین سالاری معاون دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل هم اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی جریان فسادزای حوزه زمین و مسکن اردبیل که با اعمال مجرمانه متعدد مانند فروش قرارداد سهام زمین شرکت‌های تعاونی واهی و منحل شده و زمین‌هایی که وجود خارجی ندارد یا فروش یک زمین به نفرات مختلف، موجب گرفتاری شهروندان زیادی شده بود، شناسایی، دستگیر و روانه زندان شد.

سالاری افزود: در بازرسی از بنگاه املاک وی، تعداد زیادی اوراق عادی و رسمی جعلی، اسناد و مدارک مالکیت جعلی مربوط به ادارات دولتی و مدارک مرتبط با برخی از تعاونی‌های مسکن کشف شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری دلال قراردادهای واهی زمین در اردبیل
  • برتری 3-0 بارسلونا مقابل لیورپول با بریس لیونل مسی (لیگ قهرمانان اروپا - 2019/5/1) / فیلم
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • دو جوان استقلالی همچنان سرشار از انگیزه (عکس)
  • تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)
  • عنایتی: شمس‌آذر نشان داد انگیزه جلوتر از حاشیه است
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد