Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دفاع مقدس، اثرات عمیقی بر ادبیات، سینما، تئاتر و باقی هنرهای ایران داشت. این دوره از تاریخ معاصر کشور، به رقم خشونت ذاتی‌اش به قدری با فداکاری، وطن‌پرستی، از خودگذشتگی و عواطف لطیف انسانی همراه است که احوالات هر رزمنده و انگیزه خاص او را می‌توان دستمایه یک اثر هنری کرد.

در این بین، حساب بزرگانی چون مهدی باکری، جداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین معنا که از چنین شخصیت‌هایی می‌توان آثار متعددی با درون‌مایه و زاویه دید متفات ساخت.

حجازی‌فر در فیلم جدید خود سعی کرده با پرهیز از بزرگنمایی یا آب و تاب دادن به اتفاقاتی که بر این شهید می‌گذرد، به واقعی‌ترین شکل او را معرفی کند. چنین اثری شاید در لحظه اشک مخاطب را جاری نکند اما تاثیر ذهنی و معنوی بسیار عمیق‌تری دارد زیرا فضا را به گونه‌ای برای مخاطب رقم می‌زند که گویا با این شخصیت ملاقات کرده‌ای.

علاوه بر این، معرفی ۲ برادر شهید مهدی، به نام‌های حمید و علی که شاید کمتر از آنان یاد شده است،  از نکات مثبت و مهم «موقعیت مهدی» است. بزرگواری و استقامت همسر حمید باکری نیز مخاطب را به فکر فرو می‌برد و گویا مخاطب در پایان این فیلم خود را در برابر این میزان از صبوری کوچک می‌بیند.

فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به صورت برخط از طریق سامانه‌های بلیت‌فروشی "ایران‌تیک" ، "سینماتیکت" و "گیشه هفت" برای شهروندان سمنانی امکان‌پذیر است.

برای اطلاع از ساعت و روز پخش فیلم های چهلمین جشنواره فجر در سینما یادمان سمنان اینجا و برای اطلاع از ماجرا و داستان هر فیلم اینجا را کلیک کنید.

«موقعیت مهدی» به هیجان بیشتری نیاز داشت

یکی از فعالان سازمان های مردم نهاد جوانان سمنان بعد از تماشای «موقعیت مهدی» به خبرنگار ایرنا گفت: قالب داستان فیلم به دلیل واقعی و مستند بودن مشخص است؛ از نظر ساخت فیلم و پرداخت شخصیت‌های اصلی نیز امتیاز بالایی می‌گیرد و فکر می‌کنم مخاطب را به شناخت خوبی از منش شهید باکری می‌رساند.

علی هراتی گفت: در مجموع فیلم خوبی بود اما می‌توانست در کنار محتوای قوی، با ایجاد هیجان بیشتر در صحنه‌های جنگی و درگیری‌ها مخاطب را بیشتر با خود همراه کند.

وی افزود: بازی‌ها، به ویژه بازی‌ هجازی‌فر و ژیلا شاهی بسیار خوب و قوی بود.

«موقعیت مهدی» و آغازی بر لایه‌برداری از واقعیت‌های متفاوت جنگ 

کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:  «موقعیت مهدی» از یک سریال با نام «عاشورا» برداشت شده است و این در روند فیلم مشخص است.

امیر رسولیان با اشاره به اینکه این فیلم می‌تواند آغازی بر لایه برداری از واقعیت‌های متفاوتی از جنگ تحمیلی باشد گفت: تا کنون هر چه دیدیم مربوط به واقعیت‌های جنگ در رویارویی با دشمن بوده است و کمتر به زندگی خصوصی آنان و شرایط و مشکلاتشان ورود شده و امید است با چنین فیلم‌هایی، شخصیت‌های بزرگ جنگ به نسل آینده معرفی شود.

وی افزود: برای ارتباط بهتر با «موقعیت مهدی»، به ویژه برخی از اتفاقات مانند شهادت حمید باکری، لازم است مخاطب اطلاعات تاریخی کافی داشته باشد.

کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  گفت: این فیلم از ساخت نمره قابل قبولی می‌گیرد اما نوعی گسستگی در بین پرده‌ها، به ویژه پرده «من مهدی باکری نیستم» که از منظر دیگری به این شخصیت نگاه می‌کند وجود دارد؛ با این حال استقبال از این فیلم چه در سمنان چه در سراسر کشور خوب بود و توانسته است نظر مردم مثبت را جلب کند.

رسولیان بیان کرد: بر اساس شنیدها، حجازی‌فر در روند ساخت این فیلم سختی زیادی متحمل شده و گفته است این فیلم شاید آخرین فیلم دفاع مقدسی او باشد.

وی افزود: امید است مسئولان این حوزه که بیشتر از سازمان‌های متولی مباحث نظامی هستند ورود بیشتری کنند و دلسردی هنرمندان جلوگیری به عمل آید.

کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  گفت: سینمای دفاع مقدس بعد از بیش از ۳۰ سال، به شرط پرداختن به لایه‌های متفاوت جنگ و انتقال آن به نسل بعد همچنان می‌تواند سرآغاز اتفاقات جدید باشد؛ و موضوع مهم این است که نسل جوان، تنها چیزی که از جنگ می‌بیند همین فیلم‌ها و داستان‌های موجود است.

وی افزود: حجازی‌فر به عنوان کارگردانی نوظهور می‌تواند اتفاقات خوبی در سینمای ایران رقم بزند به شرطی که به مباحث یک دست نپردازد و به موضوعات دیگر نیز ورود کنند.

نقطه قوت «موقعیت مهدی» در واقع‌گرایی به جای درگیرکردن احساسات

یکی از شاعران سمنانی نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: آنچه بیش از همه در فیلم «موقعیت مهدی» از نظر داستانی دارای اهمیت است، انتقال واقع گرایانه جنگ است.

عطا سماوی بیان کرد: این فیلم برای برانگیختن احساسات مخاطب تلاشی نمی‌کند زیرا رویدادها به خودی خود بار سنگینی دارد که اگر واقع‌گرایانه انتقال پیدا کند، مخاطب را درگیر می‌کند.

وی افزود: نکته مهم دیگر این فیلم، شناساندن حمید باکری شهید عملیات خیبر و علی باکری شهید انقلاب به مخاطب است که نامشان در کنار برادرشان مهدی کمتر شنیده شده است و حجازی‌فر ارتباط معنایی خوبی را بین این سه شهید ارائه می‌دهد.

سماوی ابراز داشت: معرفی قهرمان فیلم، شهید  مهدی باکری، در صحنه‌ای که خسرو پیکر دوست شهیدش را بر دوش دارد به اوج خود می‌رسد. خسرو در پاسخ رزمنده ای که می گوید حتی فرمانده هم پیکر شهید بردارش را به عقب نبرد می‌گوید : "من خسرو هستم،  من مهدی باکری نیستم" و این صحنه می‌تواند شعاری ترین قسمت فیلم باشد.

وی افزود: حجازی فر در جمع‌بندی ۶  پرده در مدیوم سینمایی موفق به انتقال خوب مفوم مورد نظر خود شده و توانسته است به اندازه کافی این سه برادر شهید را معرفی کند تا مخاطب کنجکاو از سرنوشت دیگر اعضای خانواده به خانه برود.

سماوی ابراز داشت: «موقعیت مهدی» در ژانر دفاع مقدس را می توان فیلمی با صحنه‌های جنگی موفق دانست اما آنچه هدف فیلم است ارائه فیلمی صرفا جنگی نیست و بیشتر به زندگینامه و شخصیت پردازی قهرمان یا بهتر است بگوییم قهرمانانی از خانواده باکری دانست.

این شاعر سمنانی گفت: لحظه شهادت مهدی باکری و سپس انفجار قایق او و هم‌رزمانش و همچنین صحنه شهادت برادرش پیش از او در فیلم به خوبی و بدون اغراق های سینمایی کارگردانی شده است و تاثیرپذیری آن را دوچندان می کند، البته منظور از این تاثیر گذاری چشمان گریان نیست؛ چیدمان و میزانسن‌ها بیشتر تاکید بر واقع‌گرایی دارد تا اینکه احساساتی را برانگیخته کند و این نقطه قوت فیلم «موقعیت مهدی» محسوب می‌شود.

نمایش فضای خانوادگی شهید باکری در «موقعیت مهدی» اتفاق خوبی بود

رئیس خبرگزاری ایرنا در استان سمنان نیز که از جامعه رسانه ای این استان تماشاگر فیلم موقعیت مهدی بود گفت: حجازی فر در این اثر به خوبی توانست اخلاص و صفای باطن رزمندگان را به نمایش بگذارد و این اصل مهم که رزمندگان بدون هیچ چشم‌داشت و توقع مادی و معنوی پای به جبهه‌ها گذاشتند در جای جای این اثر سینمایی مشاهده می‌شود.

محمد جهانگیریان که خود را یکی از علاقمندان به سینمای دفاع مقدس عنوان می کند افزود: شخصیت پردازی‌های این فیلم بسیار خوب شکل گرفته بود از برادران باکری گرفته تا رزمندگانی که در فیلم نقش آفرینی می کردند به خوبی معرفی شدند و این اتفاق خوب مخاطب را در فضای روزهای جنگ غرق می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از قهرمانان سال‌های جنگ تحمیلی همسران، مادران و فرزندان شهدا بودند و حجازی فر در«موقعیت مهدی» فضای فیلم را صرفا داخل جبهه نبُرد و سعی کرد زندگی شخصی و خانوادگی و شرایط زندگی خانواده‌های ایرانی در دوران جنگ را نیز به خوبی نمایش دهد.

وی انتقادی هم از این اثر داشت و افزود: این که در حدود ۷۰ درصد دیالوگ های فیلم به زبان ترکی است مقداری مخاطب را از فضای اصلی فیلم دور می‌کند؛ به این معنا که یکی از راه‌های ارتباط قوی مخاطب با اثر سینمایی دقت در فضاها، زبان بدن بازیگران و پلان‌های فیلم و حتی حالت‌های چهره بازیگران است اما برای مشاهده موقعیت مهدی مخاطب مجبور است مرتب به کادر پایین صفحه چشم بدوزد تا ترجمه دیالوگ‌های ترکی فیلم را ببیند.

جهانگیریان افزود: با کمال احترامی که به هموطنان ترک‌زبان و زبان دلنشین ترکی قائل هستیم به نظر می رسد اگر حجازی فر میزان بهره گیری از زبان ترکی در فیلم را کاهش می‌داد مخاطب بیشتر می‌توانست با صحنه‌های فیلم ارتباط بصری برقرار کند.

وی گفت: موسیقی فیلم موقعیت مهدی نیز اثری عمیق در ذهن مخاطب داشت و در صحنه های اصلی فیلم چون لحظه پایانی، یعنی حمله عراقی ها به قایقی که پیکر مهدی باکری در آن بود مخاطب را به صورت عمیق وارد فضایی احساسی و عاطفی می کرد.

برچسب‌ها موقعیت مهدی سمنان دفاع مقدس شهید مهدی باکری سینما چهلمین جشنواره فیلم فجر هادی حجازی فر پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موقعیت مهدی سمنان دفاع مقدس موقعیت مهدی سمنان دفاع مقدس شهید مهدی باکری سینما چهلمین جشنواره فیلم فجر هادی حجازی فر موقعیت مهدی حجازی فر مهدی باکری دفاع مقدس فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۹۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز گفت: پیکر شهیدان دوران دفاع مقدس «محمدرضا غضبان احمدی» و «جهانگیر بیات» شناسایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج دانش کهن  ظهر امروز در جمع خبرنگاران  با گرامی داشت یاد و خاطر شهدا گفت: پیکر دو شهید دوران دفاع مقدس «محمدرضا غضبان احمدی» و «جهانگیر بیات» پس از سال ها دوری از وطن، تفحص، شناسایی و با همکاری امور ایثارگران سپاه و متولیان امر، مراتب شناسایی پیکر مطهر به خانواده معظم شهید اطلاع‌رسانی شد.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: پیکر شهید «محمدرضا غضبان احمدی» روز جمعه مورخ 14 اردیبهشت ماه پس از اقامه نماز جمعه مهرشهر از مصلی مهرشهر تشییع و در گلزار شهدای امام زاده طاهر(ع) به خاک سپرده خواهد شد و شهید «جهانگیر بیات» روز شنبه 15 اردیبهشت ماه مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از ساعت 10 از میدان نماز ماهدشت تشییع و در گلزار شهدای بی بی سکینه به خاک سپرده خواهد شد.

نیاز 290 همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید استان البرز

گفتنی است شهید «جهانگیر بیات» متولد یکم مهرماه سال 1342، بیست و یکم بهمن ماه سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی در فکه و  شهید «محمدرضا غضبان احمدی» متولد چهارم اردیبهشت ماه سال 1343، یکم مهرماه سال 1359 در عملیات تک دشمن در جاده خرمشهر به درجه رفیع شهادت نائل‌آمدند و سال‌ها پیکر مطهرشان جاویدالاثر بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم