Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار شهید "رئیسعلی دلواری"، شناسنامه مقاومت مردم ایران در برابر انگلیس است. پیکر او بعد از شهادت در نجف اشرف به خاک سپرده شد. همین موجب شده در این بیش از صد سال که از شهادت او می‌گذرد مزار بدون زائر و بارگاه او، همچون غریبی در غربت باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ روزهای گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد از طرف شخصی که در آن عنوان می‌کند به دلیل غربت مزار شهید "رئیسعلی دلواری" تصمیم گرفته است با هزینه شخصی برای این سردار بزرگ ایران و اسلام سنگ مزاری نصب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کلیپ می بینیم که شخصی از استان نجف آباد اصفهان باتوجه به غفلت مسئولان بوشهری دست به کار می‌شود و با توجه به ارادت خود به سردار شهید رئیسعلی دلواری سنگ مزاری برای ایشان تهبه می‌کند.

از نجف آباد تا نجف

پس تهیه این سنگ مزار از نجف آباد آن را به نجف اشرف و قبرستان وادی السلام می رساند و بر روی مزار این شهید بزرگوار نصب می‌کند. این شهروند نجف آبادی در این کلیپ مسائلی را بیان می کند که مسئولان بوشهری با شنیدن آن باید شرمساز شوند از غفلتی که درباره این شهید داشته اند.

وی بیان می‌کند که وضعیت نابسمان سنگ مزار شهید رئیسعلی و پایین بودن مزار از سطح زمین موجب شده بود تا مزار شهید دلواری اصلا دیده نشود.




برای مسئولانی که رئیسعلی را نمی شناسند

شهید رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با استکبار ایران هنگام حمله نیروهای به بوشهر به مقابله با این نیروهای استکباری برخواست و توانست ضربات بزرگی به نیروی دریایی انگلیس وارد کند.

مقاومت جنوب ایران که با رهبری رئیسعلی و فتوای مراجع بزرگی همچون علامه بلادی طی چند بار از تصرف بوشهر توسط نیروی دریایی تا بن دندان مسلح انگلیس جلوگیری کند و در همین راه نیز به شهادت رسید.

پیکر او را ابتدا در نزدیکی امامزاده ای در روستای «کله بند» به خاک سپردند. اما از انجا که رئیسعلی وصیت کرده بود، او را در نزدیکی بارگاه مولایش حضرت علی(ع) دفن کنند.

 با توجه به وصیت شهید رئیسعلی دلواری، پیکرش پس از چند ماه به قبرستان وادی السلام شهر نجف در عراق منتقل و آنجا به خاک سپرده شد جایی که شاید حتی کمتر کسی از زائران ایرانی عتبات عالیات هم از آن باخبر باشند.

پس از آن مزار این شهید والا مقام بارها وبارها توسط افراد مختلف تغییر کرد اما تا کنون دستگاه های مربوط در این ارتباط اقدامی نکرده اند.



تصویر بالا جزء اولین مزار هایی است که برای رئیس علی دلواری ساخته شده است و از آن روز تا امروز این مزار دست خوش تغییرات بسیاری شده و اکنون مزار این شهید آنگونه که باید در شان سردار مقاومت ایران باشد، نیست.

تاکید رهبر انقلاب بر معرفی رئیسعلی دلواری به نسل جوان

دو سال پیش رهبر انقلاب مجددا نسبت به شناساندن و معرفی رئیسعلی دلواری به نسل جوان تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در دی ۱۳۹۸، در دیدار دست‌اندرکاران کنگره دو هزار شهید استان بوشهر با تاکید بر شناساندن رئیسعلی دلواری به نسل جوان جامعه، بیان کردند: «شما الان ملاحظه کنید مثلاً رئیسعلی دلواری، آدم به این عظمت، آدم کمی که نیست، در بین نسل جوان ما چند درصد او را می‌شناسند؟ چند درصد اسم او را شنیده‌اند».

ایشان تاکید کردند: «این مهم نیست برای ما که یک شخصیت مبارز، مجاهد، مدافع از حریم کشور را که با آن شرایط دشوارِ آن وقت، با آن تنگدستی‌ای که او و رفقایش داشتند، این جور مبارزه کند، این جور دشمن را به ستوه بیاورد -که رئیسعلی دلواری واقعاً انگلیس‌ها را به ستوه آورد- و بالاخره با خیانت بعضی از خودی‌ها به شهادت برسد نشناسیم؟ آیا شایسته این نیست که الان در کشور تا شما می‌گویید رئیسعلی دلواری، همه آن کسانی که در هر منطقه‌ای از کشور هستند بدانند که این آدم کیست و بشناسند؟ این جور چیزی نیست؛ مثلاً اسم فلان بازیکن فوتبالِ فلان کشور را همه بچّه‌ها می‌دانند، اسم رئیسعلی دلواری را نمی‌دانند، اسم نادر مهدوی اصلاً به گوششان نرسیده، خبر ندارند؛ کاری باید کرد تا این نام‌ها زنده بمانند؛ این‌ها الگو هستند. بایستی کاری کنیم که مردم احساس کنند که دنباله راه اینها، راه نجات است».

با وجود تاکید امام خامنه ای اما هنوز مزار شهید رئیس علی دلواری در غربت و گمنامی به سر می برد و عملا مسئولان به آن توجه نمی کنند و عاشقان و علاقه مندان به این شهید بزرگوار هر از گاهی با توجه به ارادت خود مشاهده مظلومیت این سردار بزرگ اسلام و ایران نسبت به بازسازی این بنا اقدام می‌کنند.

به همین دلیل بارها و بارها سنگ مزار شهید رئیسعلی تغییر کرده اما تا کنون اقدام مناسبی از طرف دست اندر کاران این موضوع اتفاق نیوفتاده است تا بنای مناسبی که به منظور شناخت ایشان ساخته نشود.

آماده کردن مصالح با هزینه شخصی توسط نواده شهید رئیسعلی

حسین نامور، از نوادگان شهید رییسعلی دلواری اظهار کرد: که پیگیری فراوانی برای ساماندهی و بازسازی مقبره این شهید انجام داده است و همه اعتبار لازم برای ساخت مقبره را از منابع شخصی هزینه کرده است.

وی در این باره به جام جم می‌گوید : پیشنهاد ساخت مقبره برای سردار سرافراز جنوب علیه استعمار انگلیس از طرف نوادگان شهید مطرحو از سال ۹۴ در سطح دستگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های مربوطه پیگیری صورت گرفت اما اقدام خاصی صورت نگرفت. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا با هزینه خود کار طراحی و نصب مقبره را  انجام بدهیم.

نامور افزود: در سال ۹۴ مبلغ ۲۰ میلیون تومان به ستاد بازسازی عتبات عالیات پرداخت کردیم و مهندسی ستاد هم نسبت به اجرای فنداسیون سازه مقبره با الهام از معماری سنتی بوشهر و البته خانه شهید در دلوار  اقدام نمود.

نواده شهید رئیسعلی بیان کرد: خرید و تامین سنگ مزار و سنگ بدنه و سازه مقبره با رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است اما در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا قادر به انتقال مصالح به کشور عراق و شهر نجف نشدیم و الان همه مصالح در شهر دلوار آماده انتقال به کشور عراق است.




با وجود آنکه همه ساله میلیون ها ایرانی به عتبات عالیات سفر می کنند اما به دلیل مشخص نبودن محل دفن شهید رئیسعلی خیلی از این زائران موفق به حضور در این مکان نمی‌شوند که این خود به غربت بیشتر شهید رئیسعلی دلواری دامن زده است.



سردار دشتی جانشین سپاه استان بوشهر در این خصوص عنوان کرد: بنده در زمانی که در سپاه تنگستان مسئولیت داشتم بنا پس از مشاهده وضعیت مزار این شهید بزرگوار احساس کلیف کردم که هر طور شده اقدامی در این زمینه صورت دهیم.

وعده ای که پس از سال ها تا کنون عملی نشده است

سردار دشتی افزود: در آن زمان می شد با توجه به شرایط موجود با هزینه ای بسیار کمتر و آسان تر یادمان مناسبی بر مزار این شهید بزرگ احداث کرد اما مسئولان امر عنوان کردند که ما بنا داریم یک اقدام اساسی در این زمینه انجام دهیم.

جانشین فرمانده سپاه استان بوشهر عنوان کرد: پس از این اتفاق وعده مسئولان عملی نشد و شرایط برای اقدام از طرف ما هم سخت تر شد اما ما در این زمنیه اقدام کردیم و تنها توانستیم سنگ مزار این سردار رشید اسلام را احداث کنیم.

مشاهده بعضی تصاویر از مزار شهید رئیسعلی دلواری این شائبه را به وجود می‌آورد که دست‌هایی در کار است تا نگذارند این مکان ساماندهی شود و حتی سنگ مزارهایی که به صورت حداقلی نیز در آن نصب می‌شود شکسته می شود.




دلاور دلوار، غریب در بین مسئولان

«خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آن ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است.» این، پاسخ رئیسعلی به نامه تهدیدآمیز بریتانیایی ها بود. انها رئیسعلی و یارانش را تهدید کرده بودند که: «چنانچه بر ضد دولت انگلستان قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می نماییم، در این صورت خانه هایتان ویران و نخل هایتان را قطع خواهیم کرد.»

هرچند خود شهید در زمان حیات و مبارزه همواره خانه خود را کوه و دشت عنوان کرده اما بی توجهی مسئولان استان بوشهر نسبت به این شهید بزرگوار جای هیچ گونه توجیهی را باز نمی گذارد.

امیدواریم مسئولان استان بوشهر به خود آیند و نسبت وظایفی که دارند احساس مسئولیت کنند و با تلاش مضاعف به آن عمل کنند.

انتهای پیام/

 

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند. مزار رئیسعلی دلواری در وادی‌السلام نجف دانلود

منبع: دانا

کلیدواژه: شهید رئیسعلی دلواری شهید بزرگوار مزار این شهید شهید بزرگ استان بوشهر مزار شهید نسل جوان سنگ مزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار بزرگ شاگردان آلونسو از باخت؛ ادامه شکست ناپذیری لورکوزن

بایر لورکوزن دقیقه ٩٠ از شکست خانگی فرار کرد تا همچنان به رکورد تاریخی خود ادامه دهد.

به گزارش مشرق، در هفته سی و یکم رقابت‌های بوندسلیگا آلمان از ساعت ۲۰ امشب تیم فوتبال بایر لورکوزن در ورزشگاه خانگی خود به مصاف اشتوتگارت رفت.

شاگردان ژابی آلونسو که قهرمانی خود را در مسابقات بوندسلیگا قطعی کردند بعد از تساوی در نیمه نخست مقابل حریف در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم دو بار از اشتوتگارت گل خوردند.

دقیقه ۶١ امین ادلی یکی از گل های خورده را جبران کرد. در حالی که به نظر می‌رسید لورکوزن بعد از ۴۶ بازی شکست بخورد اما دقیقه ٩۶ بازی روبرت آندریش گل مساوی را زد تا لورکوزن به روند شکست ناپذیری خود همچنان ادامه دهد.

دیگر خبرها

  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین
  • غریب‌آبادی: سرکوب جنبش‌‌های دانشجویی آمریکا را محکوم کنید
  • فرار بزرگ شاگردان آلونسو از باخت؛ ادامه شکست ناپذیری لورکوزن
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • پیروزی شاهین‌طبع در جدال مهران‌های بسکتبال/ استیونس همچنان می‌درخشد
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • برنامه ریزی برای واگذاری۲هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • شهید مهدی شاه آبادی نمونه مدیر جهادی دهه ۶۰ + فیلم