Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، آیت الله طبرسی نوزدهم بهمن سال ۱۳۹۸ همزمان با ایام الله دهه پیروزی انقلاب اسلامی دعوت حق را لبیک گفت و امشب در دومین سالگردش که مصادف با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است ، نقش آفرینی اش در مبارزه علیه طاغوت بازخوانی می شود.

هر ساله ایام الله دهه فجر فرصت مناسبی است تا به گذشته نگاه کنیم ، این که از چه محدودیت‌ها و ظلماتی به حال حاضر رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌شک انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین انقلاب‌های تاریخ جهان دانست ، چرا که هم حکومت استبدادی قدرتمند مستحضر به حمایت اجنبی توسط  مردم ساقط شد و هم نظامی اسلامی با همه پرسی مردم روی کار آمد که مبنایش را انتخاب مردم قرار داد تا همواره با پشتیبانی مردمی پابرجا بماند.

  مستندات گنجینه تاریخی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران نشان می دهد که آیت الله نورالله طبرسی نیز به عنوان یکی از این انقلابیون خطه مازندران نقش بسزایی در مبارزات علیه رژیم پهلوی داشت. او از سال ۱۳۴۲ و زمانی که امام راحل علم پرچم مبارزه علیه طاغوت را برافراشت در تظاهرات قم شرکت داشت ، اعلامیه های امام و انقلابیون را پخش و برای آگاه کردن مردم سخنرانی می کرد. این روحانی وارسته مازندرانی نه تنها در فاجعه ای که رژیم شاه برای مدرسه فیضیه قم ایجاد کرده بود حضور داشت ، بل که در مراجعت امام راحل به قم و جشن بزرگ مدرسه فیضیه برای ورود امام نقش داشت و سابقه مبازراتیش در تهران علیه نظام ستم شاهی هم ثبت شده است.

آیت الله طبرسی همواره در صف مبارزه با رژیم پهلوی بود. او با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب به شمار می رفت. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی (ره) به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

وی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در این شهرستان به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت.

مرحوم طبرسی در ابتدای انقلاب اسلامی با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی ، اداره امور شهری این کمیته را بر عهده گرفت. او در طول هشت سال دفاع مقدس به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار آیت الله هادی روحانی نماینده وقت ولی فقیه در مازندران در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بود.

آیت الله طبرسی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری منصوب شد و در سال ۷۸ پس از رحلت آیت الله روحانی ، نماینده ولی فقیه در استان مازندران شد. او سرانجام در نهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد.

طبرسی همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری حضور یافت.

در یکی از خاطرات مرحوم آیت الله طبرسی در مبارزات سیاسی علیه رژیم ستمگر پهلوی که در زمان حیاتش برای گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شد ، می گوید : ما همیشه در تظاهرات بودیم. در سبزه‌میدان، میدان شهدا، میدان شهرداری و ... صحبت کردیم. مجلس ختمی هم برای استاد نجات‌اللهی در مسجد جامع گرفتیم. شهید عبدالوهاب قاسمی آمد به من گفت که شما برای نجات‌الهی منبر برو. من منبر رفتم و آن وقت انحرافات شاه را برشمردم. چندین مورد بود که مرحوم شهید مطهری آن وقت نوشته بود ، من آن‌ها را گفتم مردم تعجب کردند که یک چنین شاهی داشتند. وقتی بختیار نخست‌وزیر شد ما در میدان شهدا تظاهرات کردیم. من رفتم بالا صحبت کردم گفتم: نجس‌وزیر! تیراندازی شد ۳-۲ نفر شهید شدند. بعضی وقت‌ها جمع می‌شدیم شعار می‌دادیم مرگ بر شاه چند بخش است؟ مرگ بر شاه ۵ بخش است! ۴ بخش است! این‌ها دیگر اسباب‌بازی ما بود.

آرزوی خاکسپاری در کنار شهدا

حجت الاسلام یوسف یوسف پور یار دیرینه و ۴۰ ساله مرحوم آیت الله طبرسی ، از این روحانی وارسته با عنوان شخصیتی عالم ، مجتهد و در عمل پارسا ، متقی و از روحانیون خستگی ناپذیر یاد می کند و می گوید: مرحوم طبرسی از ابتدای انقلاب یار و غار امام راحل ( ره ) و  یار صادق مقام معظم رهبری در طول ۴۰ سال امام جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در مازندران بوده است.

یوسف پور که امام جمعه موقت ساری و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران نیز است ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم طبرسی افزود: من از سال ۱۳۵۶ با ایشان آشنا شدم و به مدت ۴۲ سال از نزدیک با وی حشر و نشر داشتم ، مرحوم طبرسی ویژگی های خاصی داشته است و همواره مورد اعتماد مسوولان ملی  و مردم متدین دیار علویان بوده است.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله طبرسی به عنوان نماینده  مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری نیز را انجام وظیفه می کردند، اظهار داشت: این همه خدمات نشانه شایسگی خاص ایشان است به همین دلیل حق بزرگی بر مردم مازندران دارد ، طبرسی همچنین نقش ویژه ای در انقلاب داشته است و انقلابیون باید همواره جایگاه و شان ایشان را محترم و بزرگ بدارند. شخصیت و عظمت آیت اللهع طبرسی باید حفظ شود.

یوسف با اظهار این که نماینده سابق ولی فقیه در مازندران در هشت سال جنگ تحمیلی نیز با حضور میدانی در جبهه ها  بسیار نقش آفرینی داشتند ، گفت: این مرحوم با رزمندگان وجهاد گران همواره الفت و انس داشته اند.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله طبرسی  در توسعه عمران و آبادی مازندران نیز نقش جدی پس از انقلاب داشتند، ادامه داد : حل مشکلات مردم بویژه مستضعفان از دغدغه های جدی ایشان بوده است ، این که مازندران با همه داشته های بی نظیر طبیعی متعلق به کشور است اما مردم این خطه در پس سر سبزی ها با مشکلات معیشتی و بیکاری مواجه باشند ، برای آزار دهنده بوده است.

یار دیرینه نماینده فقید ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: با همت و پیگیری مرحوم طبرسی علاوه ب شکل گیی نهاد های مختلف انقلابی ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با همت  ایشان در استان شکل گرفته است و امروز خدمات این دانشگاه  بین المللی شده است.

وی  رفتار و اخلاق مرحوم طبرسی را خاص  و مومنانه توصیف کرد و بیان داشت: با همین رفتار ساده و خالصانه وصیت کرده بود که جنازه من را در کنار شهدا قرار دهید و هیچ گونه تشریفاتی را برای مزار من قائل نشوید.

دومین سالگرد مرحوم نورالله طبرسی  امشب با حضور آحاد مردم ، سخنرانی  آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و مداحی حاج مرتضی طاهری پس زا نماز مغرب و عشاء در محل مصلی ساری  برگزارمی شود.

پیکر آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران بیست سوم بهمن سال ۱۳۹۸ پس از تشییع با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان کشوری و استانی در ساری ،طبق وصیعت این مرحوم  در گلزار شهدای این شهرستان واقع در آرامگاه ملامجدالدین به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها ساری انقلاب اسلامی ایران نورالله طبرسی مازندران پیام تسلیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری انقلاب اسلامی ایران نورالله طبرسی ساری انقلاب اسلامی ایران نورالله طبرسی مازندران پیام تسلیت ولی فقیه در مازندران مرحوم آیت الله طبرسی انقلاب اسلامی نورالله طبرسی مرحوم طبرسی امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت توسط دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با حضور مدیران 50 گروه‌ جهادی و مردمی در محل معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

 حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در امر مردمی سازی و مدیر برنامه ملی آبادیران در ابتدای این نشست به نقش آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی در جهش تولید با مشارکت مردم پرداخت.

وی ظرفیت عظیم گروه‌های جهادی و مردمی را در جهش تولید دارای اهمیت مضاعف دانست و اشاره کرد: این گروه ها با توجه به تعددشان و پوشش دهی مناسب مناطق کمتر برخوردار به عنوان حلقه های میانی می توانند نقش آفرینی جدی برای مشارکت مردم در تولید با توجه به ظرفیت های بومی داشته باشند.

شکری، همچنین به توانمندی های شرکت های دانش بنیان به عنوان پشتیبانی کننده در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تاکید و بیان کرد: تعامل دو گروه بزرگ مردمی یعنی شرکت های دانش بنیان و گروه های جهادی امر مهم و ضروری برای جهش تولید است.

مدیر برنامه ملی آبادیران همچنین «معرفی شرکت‌های دانش بنیان به گروه‌های جهادی و مردمی»، «تعامل با گروه‌های جهادی و مردمی و کمک به احصای ظرفیت‌های بومی» و «بسترسازی به همرسانی شرکت های دانش بنیان و گروه های مردمی» را نقش برنامه ملی آبادیران در جهش تولید با مشارکت مردم دانست.

وی در ادامه بر سهم و جایگاه گروه های جهادی در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران متمرکز شد و گفت: در این نمایشگاه، دو طرف عرضه و تقاضا وجود دارد که طرف عرضه ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و طرف تقاضا نیازمندی‌ها و ظرفیت مناطق کمتر برخوردار هدف گروه های جهادی و مردمی است.

از این رو، به گفته وی، حضور گروه های جهادی و مردمی در نمایشگاه ملی آبادیران بستر مناسبی را برای اعلام و رفع نیاز مناطق کمتر برخوردار فراهم آورده است.

شکری در ادامه به شرایط ثبت‌نام و حضور گروه‌های جهادی در دومین نمایشگاه ملی آبادیران پرداخت و افزود: گروه‌های جهادی و مردمی به شرط احصاء و اعلام دقیق چالش‌ها و ظرفیت‌های دقیق مناطق کمتربرخوردار می‌توانند به صورت رایگان در نمایشگاه غرفه داشته باشند.

مدیر برنامه ملی آبادیران در پایان به نمونه هایی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور اشاره کرد که از آن جمله می توان به تصفیه و سالم سازی آب شرب روستاها و مناطق کمتر برخوردار با دستگاه تصفیه آب پرتابل، الگوهای تدوین اسناد پیشرفت منطقه ای مبتنی بر ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی، ایجاد اشتغال پایدار و کوچک مقیاس و ایجاد اقامتگاه‌های سریع در بحران‌های طبیعی، ساخت سریع و ارزان سکونت‌گاه و ساخت مدارس مناطق روستایی اشاره کرد.

همچنین رضا غلامزاده، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی ضمن بیان اهمیت بهم‌رسانی گروه های جهادی و مردمی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ایجاد بستر مناسب و تخصصی که از ظرفیت و توانمندی گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به صورت همزمان آگاهی و اطلاع دارد در محقق شدن اهداف برنامه ملی آبادیران نقش اساسی ایفا می کند.

وی در پایان آمادگی خود را برای ارائه ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌های سازمان بسیج دانشجویی برای تسهیل و هموارسازی این مسیر اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • تجلیل از ۷۰ سال خدمت علمی آیت الله جوادی آملی
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • بازیگر قدیمی به کما رفت
  • فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
  • یکی از دیدار‌های خصوصی مرحوم صابری با رهبر انقلاب + فیلم
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند