Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه پولیتیکو، اتحادیه اروپا همچنین بار دیگر از کرملین خواست نظامیانش را از مرز اوکراین عقب بکشد.

این نامه که نشریه پولیتیکو به نسخه ای از آن دست یافت، پاسخ جمعی اتحادیه اروپا به یادداشت های اخیری است که روسیه به کشورهای عضو این اتحادیه ارسال کرده است. این نامه از سوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نامه حاکی است: ما به شدت از بابت اوضاع فعلی نگرانیم و معتقدیم که تنش ها و اختلافات باید از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود. ما همچنین از روسیه خواستار تنش زدایی و بازگرداندن نیروهایش در اوکراین و اطراف این کشور و همچنین در بلاروس هستیم.

در ادامه این نامه آمده است: ما در اتحادیه اروپا به همراه شرکایمان در ناتو آماده ادامه مذاکره با روسه در مورد راه های تقویت امنیت همگان هستیم.

این نامه در واقع تازه ترین اقدام در یک سری مذاکرات دیپلماتیک و مبادلاتی است که پس از استقرار بیش از ۱۰۰ هزار نیرو و تسلیحات سنگین روسیه در امتداد مرز اوکراین شدت گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از عقب نشنی نیروهایش از مرز اوکراین خودداری کرده است، تا زمانی که ناتو و متحدان غربی به طور قابل توجهی حضور نظامی شان در اروپایی شرقی را کاهش دهند.

رهبران غربی همچنین از ارائه تضمین های امنیتی به روسیه مبنی بر اینکه اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو ملحق نمی شود، صریحا خودداری کرده اند.

با این حال، دیپلمات های دو طرف در هفته های اخیر سخت کوشیده اند زمینه هایی برای گفت و گو را از طریق برگزاری جلسات و تبادل نامه فراهم کنند.

در نامه جدید اتحادیه اروپا، پیشنهاد ادامه مذاکرات از طریق فرمت های مختلفی چون سازمان امنیت و همکاری در اروپا، یک گروه بین دولتی متمرکز بر امنیت و همچنین به واسطه شورای ناتو – روسیه مطرح شده است. تاکنون مذاکرات انجام شده موفقیتی در بر نداشته است.

در نامه نوشته شده است: ما معتقدیم سازمان امنیت و همکاری در اروپا، مجمعی مناسب برای پرداختن به نگرانی های امنیتی همه طرف های مربوطه در تکمیل فرمت های موجود از جمله شورای ناتو - روسیه است.

در نامه جدید مسکو که از طرف سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده شده، از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته شده است دیدگاهشان در مورد چند توافقنامه بین المللی را مشخص کنند. در این نامه همچنین مطرح است که متحدان غربی در مبادلات دیپلماتیک خود بر کدام بخش ها تاکید دارند.

در پاسخ اتحادیه اروپا به طور خاص به توافقنامه های ذکر شده از سوی لاوروف اشاره ای نشده، اما ذکر شده است که مذاکرات آتی، فرصت هایی را برای پرداختن به این موضوع و دیگر اسنادی کلیدی که اساس امنیت اروپا را تشکیل می دهد، فراهم می کند.

بورل روز سه شنبه در سخنانی در واشنگتن گفت که روسیه نقشی را برای اتحادیه اروپا در مذاکرات جاری در مورد اوکراین به رسمیت نمی شناسد، به همین دلیل است که لاوروف نامه هایی را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده و به اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد واحد نامه نداده است.

بورل تاکید کرد که از نظر روسیه، اتحادیه اروپا وجود خارجی ندارد یا نهاد مناسبی نیست.

با این حال، وی اضافه کرد که نامه لاوروف به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اساسا گشایش مسیر جدیدی برای گفت و گو است.

بورل گفت اکنون اتحادیه اروپا باید در جهت واکنش مشترک تلاش کند و وحدت اروپایی و این واقعیت را به نمایش گذارد که ما ۲۷ کشور مختلف نیستیم، بلکه یک اتحادیه ایم، چیزی که روس ها دوست ندارند بپذیرند.

برچسب‌ها اوکراین روسیه اتحادیه اروپا تنش زدایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه اتحادیه اروپا اوکراین روسیه اتحادیه اروپا تنش زدایی اتحادیه اروپا کشورهای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه