Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-08@03:11:42 GMT

هنر یکی از ابزار‌های مهم جهاد تبیین

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۰۸۷۰

رییس جمهور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر «جهاد تبیین» اظهار داشت: یک اثر هنری این ظرفیت را دارد که گاه به اندازه یک کتاب پیام و مفهوم را در یک نما و تصویر بدون نیاز به توضیح و ترجمه منتقل کند و لذا هنر یکی از جلوه‌ها و ابزار‌های مهم و اصلی جهاد تبیین است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی کشور در موزه هنر‌های معاصر ایران، آثار خلق شده توسط هنرمندان را جلوه اندیشه، خرد و نگاه هنرمندانه آن‌ها توصیف کرد و گفت: یک اثر هنری می‌تواند ساعت‌ها سخن و بیان و حتی آنچه را در یک کتاب شرح داده می‌شود در یک نما به تصویر بکشد و پیام این کتاب و سخن‌ها را برای نسل‌ها و عصر‌های طولانی ماندگار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس جمهور با بیان اینکه آثار هنری که پیام‌های ماندگاری نیز دارند قابل ارزش‌گذاری نیستند، افزود: یک تابلوی نقاشی گاهی هم ظلمی را که در رژیم طاغوت به مردم می‌شد، نشان می‌دهد و هم وضعیت مردم مظلوم را به تصویر می‌کشد و در عین حال روشنگری امام راحل و ایستادگی و مقاومت مردم در اثر این روشنگری را یکجا نمایش می‌دهد؛ آیا می‌توان برای این اثر هنری قیمتی تعیین کرد؟

رئیسی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آثار هنری را فرا زبانی و فرا زمانی بودن آن‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: یک اثر هنری برای هر فردی در هر عصری با هر زبان، فرهنگ و تاریخی گویا بوده و نیازی به ترجمه و توضیح ندارد.

هنرمند برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد

رییس جمهور با اشاره به اینکه آموزش و انتقال توانمندی‌های هنری نکته مهم دیگری است که هنرمندان باید نسبت به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: هنرمندان کسانی را که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنری دارند کشف و به آنان برای متبلور کردن استعدادهای‌شان کمک کنند.

رئیسی رونق بخشیدن به اقتصاد هنر را مساله مهم دیگر برای بالندگی هنر در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: درست است که نمی‌شود بر روی آثار هنری قیمت گذاشت، اما به هر حال هنرمند برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.

رییس جمهور ادامه داد: یک هنرمند نمی‌تواند اثر هنری خود را در هر کجا و به هر شکلی عرضه کند و باید سازوکاری طراحی شود که آثار هنری آن‌گونه که شایسته هنر و هنرمند است عرضه شوند. شکل عرضه آثار هنری باید به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه با آثار هنری آشنا شوند و امکان خرید آن‌ها را داشته باشند.

تلاش برای حضور بیش از پیش هنر در بطن جامعه

رئیسی گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان‌ها، مراکز گردشگری و پارک‌ها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند می‌توانند مرکزی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد.

رییس جمهور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با بهره‌گیری از نظر خودِ هنرمندان سازوکار‌های مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی شود و افزود: اگر از هنرمندان حمایت مناسبی صورت نگیرد و مورد بی‌مهری واقع شوند دانشجویان و هنرآموزان نیز از ادامه مسیر خود ناامید می‌شوند و این وظیفه دولت است که سازوکاری ایجاد کند تا با رونق یافتن اقتصاد هنر، هنرورزی و خلق آثار هنری نیز رونق پیدا کند.

رئیسی صرف هزینه برای ارتقاء هنر و افزایش خلق آثار هنری را نوعی سرمایه‌گذاری دانست که آثار سازنده زیادی دارد و اظهار داشت: وقتی مراکز هنری گسترش یابند هنرمندان و کسانی که استعداد‌های هنری دارند نیز بهتر شناخته شده و ظرفیت‌های آنان به شکل موثرتری شکوفا می‌شود. دولت باور دارد که باید با کمک و مشارکت هنرمندان برای بالندگی هر چه بیشتر هنر تلاش کرد.

هنر یکی از زمینه‌های ارتقاء و تقویت روابط ملت‌ها است

رییس جمهور توجه به دیپلماسی هنر را نکته مهم دیگری دانست که در سخنان هنرمندان در این جلسه مطرح شد و تصریح کرد: هنر یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند باعث ارتقاء و تقویت روابط ملت‌ها به ویژه ملت‌های همسایه و کشور‌هایی که دارای اشتراکات فرهنگی با یکدیگر هستند، شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود رهبر معظم انقلاب اسلامی را چهره‌ای هنردوست و هنرشناس توصیف کرد و گفت: ایشان از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران مبارزه کانون توجه و اجتماع جوانان طلبه و دانشجوی هنردوست بودند و علائق هنردوستانه ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد.

رئیسی افزود: حضور فردی در راس نظام که هنر را خوب می‌شناسد و خوب درک می‌کند فرصت ارزشمندی برای آشنایی و ارتباط هر چه بیشتر عموم جامعه با هنر است.

هنر یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است

رییس جمهور اظهار داشت: مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» را یکی از مهم‌ترین وظایف همه آحاد اجتماع معرفی کرده‌اند و هنر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است که می‌توانند در یک نما و تصویر، دنیایی از حرف و مفهوم را به شکلی که برای همه قابل فهم باشد، به نمایش بگذارد.

پیش از سخنان رییس جمهور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه برنامه تحولی دولت منشوری است که مدیریت فرهنگی کشور آن را در عرصه فرهنگ و هنر دنبال می‌کند، گفت: در رویکرد جدید عدالت فرهنگی، شعار، مسیر و هدف اصلی است و این فضا در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده از مساجد به عنوان کانون آموزش و شکل‌دهی به روح هنر انقلابی نسل جدید هنرمندان، افزود: امیدواریم دیدار امروز جنابعالی با هنرمندان آغاز تحولی جدی در حوزه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی با همراهی جریان اصیل هنر انقلابی باشد.

در این مراسم حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور ایران، علی رجبی نگارگر و استاد دانشگاه، جلیل رسولی استاد خوشنویسی و خانم مینا صدری هنرمند نگارگر و استاد دانشگاه نیز در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. برچسب ها: هنر ، ابزار ، جهاد تبیین

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: هنر ابزار جهاد تبیین انقلاب اسلامی رییس جمهور جهاد تبیین هنر یکی آثار هنری اثر هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در جلسه شورای هنر که امروز به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به برگزاری شصتمین دوسالانه ونیز، گفت: از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم؛ اتفاقی که در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز رخ داد، ارزشمند بود چراکه بعد از سال‌ها به فرزندان هنرمند انقلاب مثل مجموعه حوزه هنری اعتماد شد که این رویکرد برآمده از تفکری است که در دولت سیزدهم وجود دارد.

وی افزود: دوسالانه هنر ونیز یکی از معتبرترین رویدادهای هنری دنیاست. اینکه در چنین رویدادی آنچه در پاویون جمهوری اسلامی عرضه می‌شود، تبیین و ارائه هنرمندانه از مظلومیت کودکان غزه باشد، اتفاقی ارزشمند محسوب می‌شود و این اولین نکته ارزشمند است.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: تهیه آثار هنری توسط هنرمندان انقلابی ارزش دوم بود. این آثار دی ماه سال قبل در جریان رویدادی در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خلق شده و نتیجه همکاری هنرمندان بود که این، ارزش سوم محسوب می‌شود.

دادمان با بیان اینکه انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران قابل اعتنا بود، افزود: نکته دیگر همبستگی شکل گرفته میان هشت هزار تن از هنرمندان تجسمی بود که به اتفاق، نامه‌ای را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند تا رژیم صهیونسیتی را تحریم کند؛ اما دبیرخانه این نامه را نپذیرفت.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: رژیم صهیونسیتی در اقدامی پیش‌دستانه پاویون خود را (احتمالا به دلیل واکنش‌های احتمالی هنرمندان) بسته بود که اتفاقی ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود