Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن خجسته در محفل سینما انقلاب گفت: وجود رفتار دینی، جنگ با جریان استکبار جهانی، فداکاری مطلق و حماسه ۴ ویژگی مهم دفاع مقدس است که باید در سینمای دفاع مقدس نمود پیدا کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یازدهمین محفل سینما انقلاب با اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت به کار خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در کنار نمایش فیلم‌ها، محافل سینمایی نیز با موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

در محفل سینمایی با موضوع «دفاع مقدس و نمایش قهرمان» حسن خجسته، روح الله رجبی مدیر شبکه امید و محمدمهدی رسولی نویسنده حضور داشتند.

حسن خجسته درباره سینمای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس مقوله‌ای است که چند لایه اساسی دارد. یک لایه مهم آن دین است و نمی‌توان گفت که رفتار دینی در دفاع مقدس بی‌تأثیر است. لایه دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که جنگ ما با یک جریان جهانی بود. همان زمان که به ما سیم خاردار نمی‌دادند سیستم موشکی عراق را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که تهران را بزنند. بنابراین باید نشان بدهیم که جنگ ما با صدام نبود. لایه سوم، فداکاری مطلق است برای مثال می‌بینید که مادرها خودشان فززندان‌شان را به جبهه می‌فرستادند. لایه چهارم نیز حماسه است. بنده معتقدم که فیلم‌هایی که درباره دفاع مقدس می‌سازیم باید همه این لایه‌ها را داشته باشد.

محمدمهدی رسولی با اشاره به اهمیت شخصیت‌پردازی در سینما گفت: هر شخصیتی در موقعیت نمایشی، با خود آورده مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد. اصطلاحاً گفته می‌شود که هر شخصیت جهانی را با خود به فیلم می‌آورد. حال اگر مخاطب نتواند با آن شخصیت ارتباط برقرار کند یعنی کارگردان به خوبی نتوانسته جهان آن شخصیت را در فیلم پیاده کند. بر همین اساس می‌توان گفت زمانی شخصیت‌پردازی فیلم موفق است که جهان بدیعی را با خود به همراه بیاورد.

روح الله رجبی مدیر شبکه امید در این نشست درباره قهرمان در سینما صحبت کرد و گفت: باید توجه داشت که استفاده از قهرمان قواعد خاصی دارد و برایش باید چند ویژگی مهم را درنظر گرفت. در تعاریف گفته می‌شود که قهرمان فردی متمایز و محدود است. اولین ویژگی قهرمان این است که "فرد" است و فردیت او باید به نمایش دربیاید. همچنین قهرمان باید از همه افراد خانواده، دوست، جامعه و ... متمایز رفتار کند. برخی معتقدند که هرچه قدر فردی غیررسمی‌تر و دورتر از جامعه باشد، قهرمان‌تر است. اگر به فیلم‌های هالیوودی دقت کنید دقیقاً این نکته را متوجه می‌شوید. ویژگی سوم قهرمان این است که محدود است و محدودیت دارد. به همین دلیل دوباره به سمت همه آنهایی می‌رود که ازشان متمایز بود. ویژگی چهارم قهرمان اتصال است. او به منبعی غیر از آن چیزی که عقلش می‌گوید متصل است. برای مثال دعا، دست تقدیر و ...

وی ادامه داد: معتقدم هر فیلمی که به این ویژگی‌ها نزدیک‌تر باشد و قهرمان آن این مؤلفه‌ها را داشته باشد، فیلم بهتری است. نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که جریان روشنفکری خیلی علاقه به قهرمان ندارد که نمود این موضوع را در فیلم‌هایشان می‌بینید. بنده معتقدم که فیلم‌سازان ما به خوبی نتوانستند قهرمان‌سازی کنند و به همین دلیل است که بچه‌های ما به جای شناخت قهرمانان واقعی خودمان قهرمانان خیالی غربی مثل بتمن، هالک و ... را می‌شناسند.

رجبی بیان داشت: یکی از نکات مهمی که در قهرمان‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد این است که در برابر قهرمان باید یک ضد قهرمان با همان ویژگی‌ها و مشخصات قهرمان هم داشت. به عبارت دیگر اگر قهرمان محدود، متمایز و فرد است، ضد قهرمان نیز باید چنین ویژگی داشته باشد.

رسولی در بخش دوم صحبت‌های خود درباره قهرمان‌پردازی در سینما گفت: دقت داشته باشید که وقتی درباره قهرمان صحبت می‌کنیم فقط درباره یک فرد صحبت نمی‌کنیم بلکه همه چیزهایی که اطراف او هست را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. فکر می‌کنم که قهرمان باید به یک آشنایی‌زدایی بزرگ دست بزند.

اینفوگرافیک| نظرمنتقدان سینما درباره فیلم «موقعیت مهدی» چیست؟وعده وزیر ارشاد برای حمایت جدی از تولیدات سینمایی در سال 1401

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حسن خجسته دفاع مقدس فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من

 اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» بامحوریت بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران برگزار شد.

در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته، داستان و... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید

آغاز مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان از ۲۸ فروردین ماه

در این جشنواره زهرا حیدری از استان چهارمحال و بختیاری حائز رتبه برتر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان