Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه آمریکایی امروز چهارشنبه (۹ فوریه/ ۲۰ بهمن) گزارش داده چین و روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آمریکا را برای پذیرش خواسته‌های ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا است این تحلیل را در داخل گزارشی با موضوع اولین حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک جلسه استماع برای گزارش‌دهی محرمانه به کنگره درباره روند مذاکرات وین مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فری‌بیکن که ارتباطات نزدیکی با تندروترین قانونگذاران ضدایرانی در کنگره آمریکا دارد در این گزارش بر ضرورت حضور رابرت مالی در جلسه علنی کنگره برای گزارش‌دهی به مردم درباره برجام تأکید کرده است.

این رسانه نوشته است: «مذاکرات وین، از سوی منتقدان تند و تیز ایران در کنگره هم زیر ذره‌بین قرار گرفته، چرا که شواهد روزافزون حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها را بر ایالات متحده در جهت پذیرش خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها را بر عهده گرفته‌اند.»

گروهی از رسانه‌های غربی که با مواضع دولت آمریکا درباره برجام مواضع همسوتری دارند از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده‌اند خط خبری شکاف میان هیأت‌های ایران، چین و روسیه را در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برجسته کنند. با وجود این، شواهد متعدد دیگری در نقض این گزاره وجود دارد.

به عنوان مثال، نشریه «فارن‌پالیسی» چهارشنبه دو هفته پیش به نقل از یک دیپلمات غربی تصریح کرده بود کشورهای غربی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین کاملاً با روسیه درباره ایران هم‌نظر نیستند. این دیپلمات غربی در ادامه تصریح کرده بود روسیه و کشورهای غربی در خصوص نحوه ایجاد موازنه میان فشارها و امتیازها (که تحلیلگران گاه از عبارت استعاری «چماق و هویج» برای اشاره به آنها استفاده می‌کنند) در قبال ایران دچار اختلاف هستند.

علاوه بر این، روسیه، چین و ایران روز ۲۵ آبان‌ماه سال جاری به توافقی برای تقویت همکاری‌ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دست پیدا کرده بودند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در آن زمان گفت: ««چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد».

ساعاتی قبل‌تر از این بیانیه سه جانبه، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی در توییتر نوشته بود: «امروز نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تاکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش رو، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.»

چین و روسیه بارها آمریکا را مقصر اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام دانسته و بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برای هموار کردن مسیر اجرای کامل برجام تأکید کرده‌اند. پکن و مسکو تحریم‌های یکجانبه آمریکا را غیرقانونی و بخشی از «دیپلماسی زورگویانه» واشنگتن می‌دانند.

دور هشتم مذاکرات وین از روز گذشته (سه‌شنبه) با برگزاری جلسه دوجانبه بین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها از سر گرفته شد. علی باقری روز سه‌شنبه برای شرکت در این گفت‌وگوها در رأس هیأتی وارد وین شده بود.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه و همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات در وین بین ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم ها در توئیتی نوشت: «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از ⁧‫برجام‬⁩ بیشتر شبیه یک سراب است.»/فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات وین مذاکرات رفع تحریم ها در وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو