Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@11:53:39 GMT

تأثیر آب و هوا بر جنگ بزرگ احتمالی در شرق اروپا

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۱۵۲۰

تأثیر آب و هوا بر جنگ بزرگ احتمالی در شرق اروپا

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان کارشناسان در مورد اقدام بعدی روسیه گمانه زنی می کنند. آنها می گویند ممکن است پیش بینی آب و هوای اوکراین بر جنگ تاثیر بگذارد.

حتی در قرن بیست و یکم، جنگ تحت تأثیر آب و هوا قرار می گیرد - و این ممکن است عاملی در هر حمله روسیه به اوکراین باشد. سوال بر زبان اوکراینی ها و شاید ژنرال های روسی این است: "آیا راسپوتیتسا زود آمده است؟"

راسپوتیتسا اصطلاحی است برای گل بهار، زمانی که سفر در روسیه و اوکراین از طریق جاده دشوارتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً تأثیر آن در ماه مارس بیشتر احساس می شود، زیرا برف ها شروع به ذوب شدن می کنند.

اکنون، زمستان امسال در بیشتر مناطق اوکراین  معتدل بوده است. در حالی که خبرنگار سی‌ان‌ان در روز 1 فوریه از شهر بندری ماریوپول به سمت زاپوریژزیا در مرکز اوکراین با راننده ایی می رفت، باران شروع به باریدن کرد. راننده در کمال ناباوری شانه بالا انداخت. او خندید و گفت: "باید برف باشد."

در زاپوریژزیا ، کرانه های پوسته برف در حال ذوب شدن به قطره ای از آب قهوه ای بود. حتی در نیمه شب، هنگامی که یک لایه از مه بر روی رودخانه دنیپر قرار داشت، دمای هوا در حد انجماد بود. برفک تبدیل به نم نم باران شد و دوباره برگشت.

تحلیلگران نظامی در حال بحث هستند که آیا ادامه زمستان معتدل ممکن است بر برنامه های حمله تأثیر بگذارد یا خیر. کرملین بارها هرگونه قصد حمله به اوکراین را رد کرده است، اما بیش از 100000 سرباز روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین به همراه سلاح های سنگین، تانک ها و موشک های بالستیک جمع شده اند.

ویدئوهای رسانه های اجتماعی از چندین منطقه که نیروهای روسی در آن مستقر هستند - برخی از آنها توسط خود سربازان ارسال شده است - زمین نرم و سیل زده و گل و لای فراوان را نشان می دهد.

داده‌های کوپرنیک، برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که بسیاری از اروپای شرقی در ژانویه دمای بسیار بالاتر از میانگین را تجربه کردند. اوکراین شاهد دمایی بین 1 تا 3 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 30 سال گذشته بود که یکی از تغییرات زیادی است که بحران آب و هوا در این منطقه ایجاد کرده است.

کوپرنیک همچنین خاطرنشان می‌کند که در ژانویه، «اروپا شرقی عمدتاً مرطوب‌تر از حد متوسط بود» و خاک اوکراین مرطوب‌تر از حد معمول بود. این ترکیب به معنای یخ زدگی کمتر و گل بیشتر است.

این برای سویتلانا کراکوفسکا، رئیس آزمایشگاه اقلیم شناسی کاربردی در موسسه هواشناسی اوکراین در کی یف تعجب آور نیست.

او به سی‌ان‌ان گفت: چیزی که در یک مسیر بلندمدت شاهد آن هستیم، تعداد کمتر روزهای با پوشش برفی و همچنین شب‌های یخبندان است. قطعاً شاهد گرمایش بسیار قوی‌تر از میانگین جهانی هستیم.

ارزیابی ایالات متحده این است که در صورت کاهش دما، تهاجم روسیه آسان تر خواهد بود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: [ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه] باید کمی صبر کند تا زمین یخ بزند تا بتواند عبور کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، در نشست پنتاگون در پایان ژانویه گفت که وقتی سطح آب بالای اوکراین یخ می زند، شرایط بهینه را برای مانور وسایل نقلیه چرخدار و جاده ای فراهم می کند. مقامات آمریکایی گفته اند پوتین متوجه خواهد شد که باید تا پایان ماه مارس حرکت کند.

اما دارا ماسیکو، محقق ارشد سیاست در شرکت رند، می‌گوید که «در حالی که زمین یخ‌زده برای نیروهای روسی «خوب است»، اما عامل تعیین‌کننده‌ای نیست. مهم است که به خاطر داشته باشید که موشک های هدایت شونده دقیق و حملات هوایی تحت تأثیر این عامل قرار نمی گیرند.

ماسیکو می گوید که نیروهای روسیه در دهه گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته اند. نیروی هوایی به هدف گیری و ارتباطات بهتری دست یافته است -- و بسیاری از خلبانان آن تجربه جنگی در سوریه به دست آورده اند. ارتش روسیه در تمام طول سال آموزش می بیند تا تجربه شرایط آب و هوایی مختلف را داشته باشد. تانک‌های روسی - که صدها نفر از آنها اکنون در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارند - مانعی چندانی برای زمین‌های نرم ندارند، هرچند که احتمالاً در زمین‌های یخ‌زده پیشرفت سریع‌تری خواهند داشت.

ماسیکو می گوید با این حال، زره‌ پوش ها فقط به سرعت حرکت می‌کنند، وسایل نقلیه‌ای که می‌توانستند در اثر آب و هوای بد «اگر بنا به دلایلی مجبور به خارج شدن از جاده‌ها» شوند، سرعت آن‌ها را کاهش دهد. او خاطرنشان می کند که روسیه تجهیزات لجستیکی را برای کمک به غلبه بر چنین مشکلاتی، از جمله وسایل نقلیه بازیابی و مواد پل، مستقر کرده است.

پل های پونتون نیز از اواخر ژانویه در کاروان های ریلی که به سمت بلاروس حرکت می کنند مشاهده شده است. شرایط زمین در برخی مکان‌ها بیشتر از مکان‌های دیگر اهمیت دارد. شرق اوکراین در حال چرخش زمین های کشاورزی، کشور ایده آل تانک است. اما مرز شمالی با بلاروس شامل هزاران مایل مربع باتلاق و مرداب است که مانع از یک نیروی مهاجم می شود (همانطور که نازی ها در سال 1941 در طول عملیات بارباروسا انجام دادند).

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ، «پیمایش باتلاق‌ها در زمان خیس شدن برای نیروهای مکانیزه دشوار و در برخی مکان‌ها احتمالاً غیرممکن است». خیلی به نوع و مقیاس عملیات نظامی که روسیه ممکن است در ذهن داشته باشد بستگی دارد. در مراحل اولیه یک درگیری، حملات هوایی و موشکی مهمتر از افزایش واحدهای مکانیزه خواهد بود.

ماسیکوت که قبلاً تحلیلگر ارشد ارتش روسیه در پنتاگون بود، می‌گوید آسمان عاملی برای موشک‌های کروز یا بالستیک هدایت‌شونده دقیق روسیه، یا حتی برخی از سامانه‌های توپخانه دوربرد دقیق‌تر آنها نخواهد بود. پوشش ابری به ویژه برای مکان‌های ثابت مانند تأسیسات نظامی یا فرماندهی و کنترل که مختصات آن مشخص است، عاملی نیست.

روسیه در ماه گذشته تعداد قابل توجهی از موشک های بالستیک اسکندر را که بردی در حدود 300 مایل (450 کیلومتر) دارند به نزدیکی اوکراین منتقل کرده است. در شرق، مواضع خط مقدم اوکراین سالهاست که حرکت نکرده اند. موشک‌ها و توپخانه‌های دوربرد می‌توانند آنها را بدون توجه به آب و هوا هدف قرار دهند - شاید نقطه پیشرفتی برای زره‌های روسیه باشد.

هواپیماهای تهاجمی که وظیفه دارند به واحدهای اوکراینی در حال حرکت حمله کنند، به آسمان نسبتاً صاف نیاز دارند. هواپیماهایی که برای پرتاب نیروهای تهاجمی هوایی به منطقه درگیری نیز خواهند بود. به گفته تحلیلگران دفاعی، جینز، "واحدهای چندگانه هوابرد (VDV) نیز شناسایی شده اند که در بلاروس مستقر هستند."

پایگاه ابری کم، مانع از عملیات هوایی و همچنین شناسایی ماهواره‌ای می‌شود و ممکن است برتری هوایی قابل‌توجه روسیه را خنثی کند و آنچه را که یک تحلیلگر نظامی «نبرد منصفانه‌تر» می‌خواند، ایجاد کند. اما این یک شمشیر دو لبه است. پوشش متراکم ابر (و شب) به روس ها این امکان را می دهد که بدون شناسایی از بالا، نیروها را به سمت خطوط شروع حرکت دهند.

اگر کرملین تصمیم به حمله بگیرد، یک دوره آب و هوای بد و به دنبال آن آسمان صاف پس از شروع عملیات بهینه خواهد بود.

آسمان برای اوکراینی ها نیز اهمیت دارد. اگر آنها دفاع بسیار قابل مانور را انتخاب می کردند، به اطلاعات هوایی ارائه شده توسط ایالات متحده و ناتو نیاز داشتند تا منابع محدود را بر روی نکات کلیدی برای کاهش پیشروی روسیه متمرکز کنند.

البته، شرایط آب و هوایی تنها - و نه مهم - مورد توجه کرملین نیست. پیشرفت (یا فقدان آن) مذاکرات در مورد درخواست های منتشر شده روسیه که به ایالات متحده و ناتو ارسال شده است احتمالاً عامل تعیین کننده خواهد بود. ابداع برخی توجیهات - یک مورد - برای رفتن به جنگ پیام مهمی را برای عموم مردم بدبین روسیه فراهم می کند. شکل دادن به جنگ اطلاعاتی بخش کلیدی استراتژی روسیه است.

آب و هوای در حال تغییر

کراکوفسکا، نویسنده گزارش پانل بین دولتی تغییرات آب و هوا که سال گذشته منتشر شد، می گوید که ارتباط واضحی بین تغییرات آب و هوا و زمستان های در حال تغییر اوکراین وجود دارد. این امر به ویژه در شرق اوکراین مشهود است، جایی که دمای زمستان به طور متوسط حدود 3 درجه سانتیگراد گرمتر از دهه 1960 است.

کراکوفسکا می گوید ، سی سال پیش، حداقل برای سه ماه از فصل سرد، به ویژه در [شرق اوکراین] پوشش برفی داشتیم و حدود پنج ماه شب‌های یخبندان داشتیم. در سال 2020، ما واقعاً زمستان نداشتیم، فقط چند روز زیر صفر بود و برف زیادی نداشتیم، فقط کمی برف داشتیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت به گرمایش جهانی دوسوگرا بود. در سال 2003، او حتی گفت که "شاید تغییر آب و هوا در چنین کشور سردی مانند کشور ما بد نباشد؟ 2-3 درجه ضرری ندارد." اما اخیراً او اذعان کرده است که این کار به محیط زیست روسیه آسیب وارد می کند. حالا ممکن است بر محاسبات ژنرال های او تأثیر بگذارد.

هواشناسان محلی می گویند که هوای زمستانی در اوکراین می تواند ناپایدار باشد، اما چشم انداز بقیه ماه فوریه در کی بف ملایم تر از حد متوسط است، با دمای اکثر روزها بسیار بالاتر از انجماد و گهگاهی تابش آفتاب است.

هم‌اکنون در سطح بین‌الملل این نگرانی وجود دارد که روسیه قصد تهاجم به اوکراین را دارد. رهبری کرملین به تأکید می‌گوید چنین نقشه‌ای ندارد.

محافل سیاسی همچنین احتمال می‌دهند که روسیه با این رویکرد، به دنبال ایجاد رعب و وحشت در سطح اروپاست تا پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را وادار سازد به خواسته‌های مسکو مبنی بر ضمانت‌های امنیتی گردن گذارد.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بحران اوکراین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آب و هوای آب و هوا موشک ها مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، واشنگتن حاضر نیست خطر تضعیف امنیت خود را به جان بخرد، اما به طور شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا، ناتو و سایر شرکای خود را تحت فشار قرار دهد تا توانمندی‌های دفاع هوایی خود را با کی‌یف به اشتراک بگذارند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی در نشست مجازی موسوم به گروه تماس دفاعی اوکراین درخواست دست‌کم هفت آتشبار پاتریوت را از اهداکنندگان مطرح کرد، اما گفته می‌شود که حامی اصلی کی‌یف که همان آمریکا باشد، هیچ پاتریوتی به اوکراین نمی‌دهد.

به نقل از شبکه خبری راشا تودی، کاخ سفید گفته بود ممکن است سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی پاتریوت بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهد، آن هم در صورتی که آنها از سایت‌های استقرار فعلی خود از جمله در غرب آسیا به دست آمریکا برسند و در آن وضعیت، به اوکراین ارسال می‌شوند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به این درخواست از سوی زلنسکی گفت: «سیستم‌های پاتریوت آمریکا اکنون در سراسر جهان مستقر هستند که شامل خاورمیانه می‌شود و این‌ها با هدف دفاع و پشتیبانی از نیروهای آمریکایی استقرار یافته‌اند.»

وی به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: « اگر بتوانیم آتشبارهای آمریکایی پاتریوت بیشتری را برای آنها می‌فرستیم. اما آتشبارهای ما در سراسر جهان مستقر هستند. تلاش می‌کنیم تا با شرکای اروپایی و متحدانمان در بخش‌های دیگر جهان به تامین این ظرفیت‌های دفاع هوایی برای اوکراین بپردازیم.»

پنتاگون در واقع متعهد شده که مهمات پاتریوت بیشتری را به عنوان بخشی از بسته کمکی ۶ میلیارد دلاری که به‌تازگی اعلام شد، برای اوکراین تامین کند. با این حال، تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد، چون این پاتریوت‌ها از زرادخانه موجود پنتاگون به اوکراین ارسال نمی‌شوند و این اعلامیه «بازگوکننده آغاز فرآیند قرارداد» با صنایع دفاعی ایالات متحده به شمار می‌رود.

یک آتشبار MIM-۱۰۴ پاتریوت که توسط کمپانی تسلیحاتی آمریکایی ریتون ساخته شده، بیش از یک میلیارد دلار قیمت دارد و از چندین واحد نصب شده روی کامیون تشکیل شده است.

ایالات متحده بیش از ۱۱۰۰ پرتابگر پاتریوت را در طول سال‌ها تولید کرده و تخمین زده می‌شود که صدها پرتابگر پاتریوت فعال و ذخیره‌سازی شده باشد اما تنها یک آتشبار را به اوکراین فرستاده است. دو آتشبار کامل دیگر توسط آلمان اهدا شده، در حالی که هلند دو پرتابگر جداگانه را به اوکراین ارسال کرده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پس از نشست دیگری در گروه تماس دفاعی اوکراین گفت که غرب تلاش خواهد کرد تا سامانه‌های پاتریوت بیشتری را به اوکراین بفرستد، اما این موضوع باید مشخص شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه